Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk2 76 . pinto efi banracer, e85 turbo
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (78175 totalt)
maxelsson
Mölltorp
Här sen Feb 2008
Inlägg: 26



Hur går det för dig ?

_________________
Marcus Axelsson

Volvo 242 TURBO 1975 såld
Ford Escort MK2 1975 såld
Ford Mustang HT 1967
Citera
snaps
västerås
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



Ser bra ut!

Hur mycket breddar du fram resp bak?

_________________
Christofer Heurlin
Citera
AntonBylund

Här sen Feb 2009
Inlägg: 89


Trådstartare
snaps skrev:
Ser bra ut!

Hur mycket breddar du fram resp bak?


Tror det blir 26 cm bak och 16-26 fram beroende på inställning på a armar + fetare fälgar.

_________________
Anton Bylund
Citera
AntonBylund

Här sen Feb 2009
Inlägg: 89


Trådstartare
maxelsson skrev:
Hur går det för dig ?


Det går bra. lite mycket nu men håller på med lackjobb på karossen. ska försöka lägga upp lite bilder snarast.

_________________
Anton Bylund
Citera
AntonBylund

Här sen Feb 2009
Inlägg: 89


Trådstartare
Detta har hänt sedan sist. Har blästrat hela karossen. så det blev sand överallt och skitsvårt att komma åt att lacka överallt. hatar mig själv för att ha gjort detta misstag. svetsat dit egendesignade trösklar. Och höjt fjäderbenstornen bak, har lagt en rostskyddsprimer, karosserikittat alla skarvar ca 100 meter. sprutat stenskottsskydd och målat över med en 2 komp maskinlack,




















_________________
Anton Bylund
Citera
AntonBylund

Här sen Feb 2009
Inlägg: 89


Trådstartare
Nu va den sista rosten lagad. Ny plåt i båda dörrarna. + En liten bild på hur det ungefär blir när bilen är klar.














_________________
Anton Bylund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



AntonBylund skrev:






Fränt bygge.
Men jag har lite att invända.
Infästningen av bärarmen fram, kommer inte att funka om det är stumma bussningar.

Den bakre bulten måste sitta i samma linje som den främre.

Det går inte att öppna kopierad bild....så jag kan inte rita hur jag menar.
Lägger du upp en bild med rejsas bildprogram...kan jag göra ett nytt försök.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Nu gick det.

Den bakre bulten måste sitta i linje med den gröna linjen.....och inte som den röda.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
paulssonracing
Båstad
Här sen Jun 2009
Inlägg: 211



ButterflyRacing skrev:
Nu gick det.

Den bakre bulten måste sitta i linje med den gröna linjen.....och inte som den röda.



REAGERADE PÅ DET MED. BRYTER VÄLL HELT DÄR OM DEN ÄR PLACERAD PÅ DE VISET?

ANNARS RIKTIGT GRYMT BYGGE.

_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Citera
AntonBylund

Här sen Feb 2009
Inlägg: 89


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Nu gick det.

Den bakre bulten måste sitta i linje med den gröna linjen.....och inte som den röda.




Hallå tack för att någon granskar. Det kan behövas. Men att dom inte sitter i linje är inte sant, det är nog en synvilla eller så fattar jag inte hur du menar. Har satt fast extra öron på framvagnsbalk för att det inte skulle bli så. Sedan angående bussningen så har jag sätt att golf 2 och 3 har samma konstruktion och det funkar ju bra för dom. sitter inte överdrivet hårda bussningar på nu, men får byta till kulleder om det inte funkar.

Fortsätt ge tips och idéer, det är guld!

_________________
Anton Bylund
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Nu kanske jag missuppfattar, men jag tror han menar att båda måste sitta vågrätt.
Gillar't annars, syns vart du fått insperationen ifrån och det är ingen dålig förebild

Kämpa på.

/Lars

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
AntonBylund

Här sen Feb 2009
Inlägg: 89


Trådstartare
Kul. Jag fatta men ändå fatta jag inte . Det var roligt. Nu e jag i alla fall med.
Men vem får jag inspiration ifrån? Hoppas det inte finns en likadan bil i skogen någonstans för då ger jag upp!

Modj skrev:
Nu kanske jag missuppfattar, men jag tror han menar att båda måste sitta vågrätt.
Gillar't annars, syns vart du fått insperationen ifrån och det är ingen dålig förebild

Kämpa på.

/Lars

_________________
Anton Bylund
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Nikolaisen bygge, bilden är från gatebil -08 men jag tror han har kvar den fortfarande.

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
AntonBylund

Här sen Feb 2009
Inlägg: 89


Trådstartare
Finns det något som är likadant på min bil som på hans? förutom att det är samma bilmodell? om så är fallet så vore väl inte det så tokigt heller. innebär ju bara att jag kan ha 700hk+ i bilen, som dock går sönder hela tiden


Modj skrev:
Nikolaisen bygge, bilden är från gatebil -08 men jag tror han har kvar den fortfarande.

_________________
Anton Bylund
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Jag Tänkte väl mest på breddningen, att ni byggt bilen på olika sätt är jag väl medveten om
Men det kanske bara är jag som tycker så...

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



AntonBylund skrev:
ButterflyRacing skrev:
Nu gick det.

Den bakre bulten måste sitta i linje med den gröna linjen.....och inte som den röda.




Hallå tack för att någon granskar. Det kan behövas. Men att dom inte sitter i linje är inte sant, det är nog en synvilla eller så fattar jag inte hur du menar. Har satt fast extra öron på framvagnsbalk för att det inte skulle bli så. Sedan angående bussningen så har jag sätt att golf 2 och 3 har samma konstruktion och det funkar ju bra för dom. sitter inte överdrivet hårda bussningar på nu, men får byta till kulleder om det inte funkar.

Fortsätt ge tips och idéer, det är guld!

om axlarna som går genom bussningarna sitter som Butterfly ritat kommer inte den där armen att kunna röra sig nämnvärt upp eller ner.
Den gröna linjen är den korrekta för bägge bussningarna.
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



[quote="AntonBylund"]Kul. Jag fatta men ändå fatta jag inte . Det var roligt. Nu e jag i alla fall med.
Men vem får jag inspiration ifrån? Hoppas det inte finns en likadan bil i skogen någonstans för då ger jag upp!

Jag håller på med samma operation som du, och har provat en del varianter på infästningar för
länkarmarna.
Jag har insett att ButterflyRacing och andra har rätt. Bakre infästningen måste ligga i linje med den främre,
och lite beroende hur stort slag du har, måste nog den barkre infästninge vara riktigt ledad, typ uniball.
Du kan ju kolla min byggtråd, kommentera gärna...jag är inte nöjd ännu och vill gärna ha tips !

Annars är det ett störtskönt bygge du håller på med !

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
AntonBylund

Här sen Feb 2009
Inlägg: 89


Trådstartare
Anledningen till att jag gjort som jag gjort är att jag vill kunna justera längden på bakre armen för kastervinkel och det går inte om man har bussningar i linje. Vill gärna ha bussningar för att även kunna ta bilen till jobbet. Finns kitt till escort där fästet sitter på samma ställe men vågrätt och då med kulled. Och jag kan ju som sakt bara byta ut bussningen mot en kulled i så fall. som det värkar nu när jag prova det i garaget så funka det bra, frågan är hur det går när jag ska bromsa och då måste ju bilen bli klar först. Den som lever får se..

_________________
Anton Bylund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Byter du till uniball...så är problemet löst.
Det finns uniballs med någon form av teflonlagrin, som dämpar en del ljud.
Har för mej dom heter SAK-A eller SAK-B hos SKF.
Det är alltså inte en led med teflonbehandling....utan hela lagringen är i teflon.
Vi har kört dessa i momentstagen på Cobrorna.....och aldrig lyckats ha sönder någon.

Ska bilen SFRo-besiktas...kommer dom inte att godkänna det som det är nu.
Sljävklart kan man få det att funka, så det går att köra bilen. Men då måste bussningen vara så mjuk...så det blir meningslöst.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vanligt på t.ex VW Golf med flera är att ha bussning fram och uniball bak.
Då kan du få ditt justerbara stag men ändå ha bussning fram.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
AntonBylund

Här sen Feb 2009
Inlägg: 89


Trådstartare
Någon med mycket energi eller med en go maskin kan väl komma hit och slipa lite?

_________________
Anton Bylund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk2 76 . pinto efi banracer, e85 turbo
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (78175 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande