Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -00 "Kyllingen" TILL SALU-kanske...."
<<   1, 2, 3, 4   >>
17261 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Har'en skrev:
Någon har säkert koll på om man kan kolla ev diffbroms och ytterligare utrustning från fabrik?

Tacksam för hjälp!


Specifera mer vad du tänker på, Compacten har mig veterligen aldrig haft diffbroms som option. Däremot går det utmärkt att migrera över en E30 diffbroms thumbs up

Sen är det långt i från alla ÅF som skriver ut en utrustningslista gratis även om det är pissenkelt för dom.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Har'en skrev:
Har ju varit i Cuppen innan (stenåldern) men det är kul med start på Kinakullen och man skrubbar hela sidan på bilen i 130 under bron på vänster sida på bilen, under start - bara för att komma om..... Och det var inte rullande start på den tiden.....

Nu är det banköra med gatbil som står först på matsedeln - det finns faktiskt en joker med i leken, mer om den senare men det är ju att se hur bra en sådan här bil blir på Knutan - det blir spännande att se vad man kan plocka ut ju mer man byter ut/upgraderar/ justerar....

Ni har ju verkligen fått fart på era bilar, varvtider är en sak på bankörning och på race då ni måste åka racespår men det ger ju lite indikation vid tidsträning hur det står till. Intressant att snackas vid, hoppas att ratten passar fortfarande..... vi ses kanske hos Elsie o Lennart?


Ja, det börjar gå hyfsat fort nu, detta året skall 1.10 gränsen sprängas med 1350kg/200hk bil med 205:or -Ratten är kanon, nöjd och glad. Japp, vi ses i Kågeröd, lär bli bra uppslutning thumbs up

Har'en skrev:
Någon har säkert koll på om man kan kolla ev diffbroms och ytterligare utrustning från fabrik? Tacksam för hjälp!

om jag har rätt för mig så gick det inte att välja till lamellbroms på compakterna så det är bara att börja leta E30 188-klump med 3:73 utväxling

_________________
Patrik Skoog
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Johan Sjöström skrev:
Har'en skrev:
Någon har säkert koll på om man kan kolla ev diffbroms och ytterligare utrustning från fabrik?

Tacksam för hjälp!


Specifera mer vad du tänker på, Compacten har mig veterligen aldrig haft diffbroms som option. Däremot går det utmärkt att migrera över en E30 diffbroms thumbs up

Sen är det långt i från alla ÅF som skriver ut en utrustningslista gratis även om det är pissenkelt för dom.


95 an jag beställde ny , monterades diffbroms från fabrik , som separat tillbehör utan sportpaket .

Modellerna med antispinn fanns ej med diffbroms .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



krister Andersson skrev:
Johan Sjöström skrev:
Har'en skrev:
Någon har säkert koll på om man kan kolla ev diffbroms och ytterligare utrustning från fabrik?

Tacksam för hjälp!


Specifera mer vad du tänker på, Compacten har mig veterligen aldrig haft diffbroms som option. Däremot går det utmärkt att migrera över en E30 diffbroms thumbs up

Sen är det långt i från alla ÅF som skriver ut en utrustningslista gratis även om det är pissenkelt för dom.


95 an jag beställde ny , monterades diffbroms från fabrik , som separat tillbehör utan sportpaket .

Modellerna med antispinn fanns ej med diffbroms .


323ti fanns väl inte 1995? -För det är väl en 323ti vi pratar om?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
snabbt svar - tack! (tittade länge efter en Coupe, hade du inte din till salu Anton?)

Nu skall jag till Förenade Bil i Malmö o höra vad de säger om specen. Undrar om man får den utskriven oxo?

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Har'en skrev:
snabbt svar - tack! (tittade länge efter en Coupe, hade du inte din till salu Anton?)

Nu skall jag till Förenade Bil i Malmö o höra vad de säger om specen. Undrar om man får den utskriven oxo?




Det kan du få, hade jag varit dig hade jag väntat tills på torsdag, då har vi klubbkväll med bla. 40% rabatt på all olja och 20% på alla reservdelar samt enhel del annat skoj!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



På insidan av användarhandboken (eller vad den nu kallas) så sitter utrustningslistan klistrad på första sidan eller i pärmen, minns inte exakt. Utrustningskoden för diffbroms är 209.

Kul att det blev en compact och att 02an nästan är tillbaka där det började... tog faktiskt licensen i den... thumbs up

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Maila mig ditt regnummer eller chassinummer så kan jag kolla på jobbet imorgon och maila dig fabriksspecen på bilen
No problemo! thumbs up

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Hm - det går för fort.....

svaren duggar in - kanon, jag trodde väl inte att det satt lamelldiff på den då det är ASC men det hade varit kul att se specen.

3.73 är det det man skall ha? Bra, var hittar man en.....?

Torsdag - jag är fast i Stockholm på mässa fram till fredag kväll...... frågan är inte helt klar vad som man skall satsa pengarna på om man hade varit där:

Crossbrace
1 set skivor fram o bak
1 set klossar bak

vad behöver man mer hos BMW?

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
PMar dig det

Tack för hjälpen "farbeyonddriven" !

_________________
Jonas Bostrand
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Jag fixar det imorgon.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Krister:I ETK ser det ut som att 323ti kom 97-01 och där ser inte ut att finnas någon med diffbroms?
Däremot 318ti fanns -95 OCH med diffbroms (3.45)


Harén: Skall du byta diff passa på att handla diffoljan, 40% rabatt gör gott då den kostar en hel del.
original belägg fram låter rätt trist, personligen funkar det INTE men jag är ingen mästerbromsare iheller.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Johan: skall ta mig en funderare över oljan - tror inte kanske ändå på belägg fram heller.

Hur går det med din nya maskin? Rätt väg som jag ser det att gå eller att få fatt på en US m3 maskin - kul att se hur enkelt/svårt det är.

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Får man bara tag på en så men dom lär vara eftertraktade och eftersom bilen inte såldes i Europa kryllar det inte av objekt. Jag valde en lite enklare väg med 328:an, det positiva med den spisen är att då kan jag fortfarande skylla lite på effektbrist nere på Till helgen gör vi transplantionen, håll tummarna det finns alltid massor som kan strula.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Jo, svårt med Usmaskinen med tillgång - jag tror att du är på rätt väg då det är massor med maskiner att få tag på (328) skall bli kul att höra hur det går - har du skaffat ny kabelhärva eller är det bara boxarna till 328 som behövs?

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Som jag förstått skall vi kunna mekka ihop detta med min egen box, källan känns dessutom pålitlig
Men kommer jag dragandes med massa svordomar i inläggen nästa vecka hade vi fel

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pellesanslos
Trosa
Här sen Sep 2007
Inlägg: 202



Läste att du tänkte åka någorlunda standard.
Här är en helt BMW orginal variant som jag kört med under året och jag är inte långt efter de andra Compacterna med.

Problemet med helt standard som jag åkte med första året är understyrning och att bilen inte vill styra in.
Detta åtgärdas med camber och caster.
1) Framvagn:
- 30mm Spacers till et 15 i fram ( jag kör 10 mm bak)
- 4mm brickor mellan fjäderben och spindel nertill ger camber
- M3 3.0 bäramsbussning ger caster.
- M3 3.2 Topplagringen skiftad mellan höger och vänster ( ger både camber och caster)
Detta kommer du rätt långt med och gav 2,5 camber och 9 grader caster.

Nästa steg om du vill är:
- Begagnade M3 fjäderben ifram M3's krängninghämmarinfästning på fjäderbenet ger en annan utväxling som är som natt och dag mot orginal infästning ( tror Compactens krängninghämmare är lika grov eller tom grövre än M3). Kapa fjädern ett halvt varv blir bra sänkning och ha den kapade delen neråt så den ligger kvar. För att detta skall funka behöver du lite hårdare fjädrarbak.


2 Bakaxel.
Diff är säkert bra men jag har kört odiffat och har aldrig märk att det spinner.... Kan vara så att det behövs då man har bur som styvar upp bilen och/eller kör stenhåda fjädrar men inte annars.
Utväxling ger en enorm skillnad 3.07 orginal är inte bra... Körde lilla huset 168 med 3,64 utväxling i somras och det funkar även för privatbruk av bilen. Detta är väldigt nära 3,73 som rekommenderades och en 168 3,64 odiffad får du för nästan ingenting för vem är ute efter en sådan :-) Notera att 168 är både lättare och har mindre friktion än 188.

_________________
/// Pär Jansson
BMWSC #312
M3 Sedan -97 aka 323 ti dagisbankörningsbilsersättare
Citera
Torbjörn A
Malmö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 201



Örn i kyllingkläder.......

Trevlig bil, tur jag trimmar annars hade jag nog blivit frånåkt


Har snart över det du behöver för att få stopp och få in bilen.

(M3 fjäderben, dämpare, spindel, pfc skivor, carbotechbelägg + kränghämmare åker av snart)

OT: Porcshe bromsarna kom igår, nya PFC skivor 330 mm kommer idag,

_________________
MVH
Torbjörn Andersson
BMW CS 3615
BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85)
BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage
Citera
Har'en
Sverige
Här sen Aug 2005
Inlägg: 187


Trådstartare
Tobbe: hmm - kom ut med din likbil så får vi se - rakt fram så går det nog bra men när du skall svänga?

Du har ett roligt bygge, hoppas denna setup funkar bättre än s50 stuket - vi får ta en allvarlig funderare på dina grejor........

_________________
Jonas Bostrand
Citera
Christer Lundman
Borås
Här sen Jul 2003
Inlägg: 765



Jag åker numera med 188-axel med lamelldiff från e30.
Bolt-on , enda som inte stämde var medbringare samt lagerhållare.
De är bara att flytta över från org e36-klumpen.
Mvh Christer

_________________
Christer Lundman
Christer@hagbergsrally.se
www.hagbergsrally.se
Björryd Gård
SE-516 96 Aplared
Sweden
+46-703-619691
+46-33-101649
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Du har PM.

Utrustningsspecifikation.

Mvh Anders

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -00 "Kyllingen" TILL SALU-kanske...."
<<   1, 2, 3, 4   >>
17261 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande