Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo amazon 67 banbil
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (35008 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



amazunk skrev:
ButterflyRacing skrev:
amazunk skrev:

Nya Specen:
- Macphersson fram från Volvo 240
- Bakaxel Volvo 240 med 4-link och justerbara coilovers
...................


Kommentera gärna.



Kul med byggen.
Men....McPerson och fyrlink är ju inga förbättringar som passar på bana.

Amazonspindlarna är inte så tokiga orginal.
och 4-link får en massa konstiga låsningar vid bankörning.


Hur skulle man ha gjort annars då om man inte vill ha delad bakaxel?

Amazonens framvagnen tog för mycket plats i motorrummet så fick lov att skrota den och sen ville jag ha samma typ av styrväxel som 240n har men fick det ej att funka ihop med amazonens framvagn.


Titta om det går att bygga 3-link i bak istället.

Ang. framvagnen....så finns det massor att läsa.
Här tillexempel.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
amazunk skrev:
ButterflyRacing skrev:
amazunk skrev:

Nya Specen:
- Macphersson fram från Volvo 240
- Bakaxel Volvo 240 med 4-link och justerbara coilovers
...................


Kommentera gärna.



Kul med byggen.
Men....McPerson och fyrlink är ju inga förbättringar som passar på bana.

Amazonspindlarna är inte så tokiga orginal.
och 4-link får en massa konstiga låsningar vid bankörning.


Hur skulle man ha gjort annars då om man inte vill ha delad bakaxel?

Amazonens framvagnen tog för mycket plats i motorrummet så fick lov att skrota den och sen ville jag ha samma typ av styrväxel som 240n har men fick det ej att funka ihop med amazonens framvagn.


Titta om det går att bygga 3-link i bak istället.

Ang. framvagnen....så finns det massor att läsa.
Här tillexempel.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282


framvagnen:
Jo den tråden följer jag med stort hjärta. Häftigt bygge men tror att mina fjäderben kommer att bli tillräkligt bra. Det kommer nog inte vara framvagnen som kommer att vara den begränsande faktorn här inte. Skulle nog kunna tro att det är föraren (jag) i första hand.

Bakvagnen:
Jag har hört mig för lite grann och de jag har frågat sa att jag inte ska ha en 3-link utan ska köra med min 4-länk ändå trots att det skulle lösa en massa problem. De sa att 3-link kan man använda för rallycross då man vill ha fäste ur gruskurvor men inget för bana där man har "fäste " hela tiden vilket i mina öron låter rimligt.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



amazunk skrev:
Bakvagnen:
Jag har hört mig för lite grann och de jag har frågat sa att jag inte ska ha en 3-link utan ska köra med min 4-länk ändå trots att det skulle lösa en massa problem. De sa att 3-link kan man använda för rallycross då man vill ha fäste ur gruskurvor men inget för bana där man har "fäste " hela tiden vilket i mina öron låter rimligt.


Vem har sagt det ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
amazunk skrev:
Bakvagnen:
Jag har hört mig för lite grann och de jag har frågat sa att jag inte ska ha en 3-link utan ska köra med min 4-länk ändå trots att det skulle lösa en massa problem. De sa att 3-link kan man använda för rallycross då man vill ha fäste ur gruskurvor men inget för bana där man har "fäste " hela tiden vilket i mina öron låter rimligt.


Vem har sagt det ?


Farsan och Professor Lundström. Fick ett namn jag ska ringa och prata med också.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Man har 4-länk på raktframbilar(402m) för då spelar låsingen vid kräning ingen roll.

Även med lika långa och paralella stag så får man låsing/brytingar i fästena med 4-länk.
Rakframåka bilar brukar stagen(4-länken) vara justerbara i höjdled så monementanpunken kan ändras.
Mao olika mycket res/sätting bak.

Sen justering av monementanpunketn går att fixa med 3-länk, 4-länk och div andra upphäningar av bakaxen.

Jag gillar justerbarhet utan brytingar så en låsnings/brytingsfri lösing av upphängingen är att fördra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



amazunk skrev:
ButterflyRacing skrev:
amazunk skrev:
Bakvagnen:
Jag har hört mig för lite grann och de jag har frågat sa att jag inte ska ha en 3-link utan ska köra med min 4-länk ändå trots att det skulle lösa en massa problem. De sa att 3-link kan man använda för rallycross då man vill ha fäste ur gruskurvor men inget för bana där man har "fäste " hela tiden vilket i mina öron låter rimligt.


Vem har sagt det ?


Farsan och Professor Lundström. Fick ett namn jag ska ringa och prata med också.


ok. Det är inte sant.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Citat:
ok. Det är inte sant.


Ja du så kan man ju också säga. Har du några konkreta exempel på varför man inte ska använda sig av 4-link eller ska man bara lita på vad du säger?

_________________
Magnus Eriksson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Läs Fulings inlägg ovan och gör sen sökningar i forumet på 3-länk och 4-länk så hittar du massor av anledningar till att Butterfly har rätt.
Jag förstår för övrigt inte varför man skulle vilja ha olika grundegenskaper mellan en rallycrossbil och en banbil. Behovet av olika fjädringsväg och fjädersättning är ju uppenbart men varför skulle man inte alltid vilja ha bra kurvtagning och bra acc både i rallycross och på asfaltbana??

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Wankelsport skrev:
Läs Fulings inlägg ovan och gör sen sökningar i forumet på 3-länk och 4-länk ........





EDIT:
Jag är inte kort i mina inlägg för att jag är dryg....utan för att jag har så mycket att göra...så jag borde inte ens läsa här..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Efter ett par hektiska dagar i garaget så har den slutgiltiga idèerna lags vilket fördes ner på dessa tre skisserna :-). Tror att det kommer att bli bra när det blir klart.






_________________
Magnus Eriksson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Angående framvagnen så kan jag inte annat än hålla med om övriga att Mc Pärs-son är ganska tveksamt. Ska du ändå bygga så mycket är det inte något egentligt extrajobb att bygga en bra framvagn med amazon/140-spindlar. Borde vara enkelt att få det tillräckligt bra och kompakt för att matcha dina krav och lite till. Kan hjälpa till med lite räknande om det är så.

Angående bakvagnen så vet jag egentligen inte nog om 4-link för att uttala mig men det är väl en sådär lösning för bana.. ska det funka ens OK så får man ha ledat överallt och allt perfekt justerat. Ett jobb för en laser-mätrigg. Fundera på alternativa lösningar istället. Behöver inte vara mer komplicerade att bygga.
Gossarna Butterfly & Fuling har ganska bra koll.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Framvagnen:

Jag vet mycket väl att det är stridigheter med att köra mc-pherson men kommer nog göra det till en början ändå. Slutdiskuterat.

Det kommer nog inte vara det som är den begränsande faktorn i detta bygget utan tror hellre på att det är han bakom ratten som kommer att vara det dvs mig.

Vad för jag valde just detta var att jag hade nästan allt hemma och behövde inte köpa in en massa nya grejor. Skulle fixa till min gamla volvo 240 med fina fjäderben men sålde bilen innan jag han göra det så stog med en massa dyra grejor som jag inte viste vad jag skulle göra med. Hittade en framaxelbalk, en styrväxel och två länkarmar i farsans garage vilket är allt som behövs för framvagnen.

Bakvagnen:

ezroller skrev:
Gossarna Butterfly & Fuling har ganska bra koll.


Mina källor har också väldigt bra koll på vad det handlar om så kommer att köra 4-link. Jag kommer att köra med det övre staget parallellt med backen och det undre pekande några grader uppåt vilket mina källor rekommenderade.
Slutdiskuterat.

om det kommer en tid då jag har lärt mig att köra så fort som denna konstruktionen tillåter så bygger jag om igen eller bygger en ny bil.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Lite tjurskalligt (gällande bakvagnen) att hålla fast vid vad alla säger är en dålig lösning när det inte är svårare att bygga en bättre. Men det är ditt val om du vill göra om andras misstag. :P

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
ezroller skrev:
Lite tjurskalligt (gällande bakvagnen) att hålla fast vid vad alla säger är en dålig lösning när det inte är svårare att bygga en bättre. Men det är ditt val om du vill göra om andras misstag. :P


Ja precis och då mina källor säger att 3link ska man inte köra med så hur kan jag då göra det misstag att välja att bygga det då. Så vi har ett par människor här på forumet som säger att jag inte ska bygga med 4link och ett par gamla rävar som knappast finns på något forumet som säger att man ska köra med 4link. Vilka ska man lita på....hm.... tror mera på de gamla rävarna i detta fallet tyvärr.

och om man ska vara riktigt extrem som jag inte hade tänkt vara med detta bygget så ska man ju inte köra stel bakaxel alls på bana då den ger negativa effekter man inte vill ha vid kurvtagning utan man ska ju köra delad bakaxel istället.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



amazunk skrev:

och om man ska vara riktigt extrem som jag inte hade tänkt vara med detta bygget så ska man ju inte köra stel bakaxel alls på bana då den ger negativa effekter man inte vill ha vid kurvtagning utan man ska ju köra delad bakaxel istället.


Var får du allt ifrån ??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Nascar och lateModels körs med tre-link.
10-tusentals bilar som är felbyggda.

Jag vet inte vad du vill bevisa. Men ok. Jag kommer inte att öppna denna tråd igen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Man får ju göra precis som man vill med sin egen bil. Har man delar hemma så förstår jag att man gärna vill utnyttja det.
Får önska dig lycka till med bygget! En snabb Amazon är helt rätt


Tycker dock att det är synd att du misstror folk som enbart är ute efter att hjälpa dig göra en så bra bil som möjligt och undvika onödiga misstag.
Mitt råd får bli att du själv köper några böcker som behandlar chassie-konstruktion och läser dem innan du börjar. Då kan du själv avgöra vad som faktiskt är en bra lösning och vad som inte är det. Så slipper du förlita dig på andra.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Man får ju göra precis som man vill med sin egen bil. Har man delar hemma så förstår jag att man gärna vill utnyttja det.
Får önska dig lycka till med bygget! En snabb Amazon är helt rätt


Tycker dock att det är synd att du misstror folk som enbart är ute efter att hjälpa dig göra en så bra bil som möjligt och undvika onödiga misstag.
Mitt råd får bli att du själv köper några böcker som behandlar chassie-konstruktion och läser dem innan du börjar. Då kan du själv avgöra vad som faktiskt är en bra lösning och vad som inte är det. Så slipper du förlita dig på andra.


Jag misstror absolut inte er... har faktiskt tagit in era synpunkter bearbetat dem och kommit fram till mitt beslut.

En liten notis bara. Nascar och lateModels kör på ovalbanor och inte på racingbannor så som kinnekulle och falkenberg. På ovalbanor så kan jag förstå att 3-link är den besta lösningen men jag är lite mera tveksam till att köra med den setupen på de svenska banorna.

Nog diskuterat om detta. Vad tror ni om designen av bilen istället?

_________________
Magnus Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Vad tror ni om designen av bilen istället?


Vilken designen, av vad???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
amazunk
Göteborg
Här sen Jul 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Vad tror ni om designen av bilen istället?


Vilken designen, av vad???


Bilderna som lades ut 16 mars :-) altså själva designen av utseendet på bilen.

_________________
Magnus Eriksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

jaha de är väll snygga

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo amazon 67 banbil
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (35008 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande