Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra -88 Fempapp+
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (11510 totalt)
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



"What would chapman do" thumbs up
tänk så , så kommer ni både vinna o förlora bilen när den gått 1 meter över mållinjen , förhoppningsvis på rätt varv bara

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003
Inlägg: 553



Välkomna!! Kul med fler 5-papp+ bilar

_________________
Daniel Söderström
Scuderia Motori Sud
Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers
Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Bild på pannrummet!



Vad som skådas är en Pinto i sina bästa år. Gjutjärnsblock, gjutjärnstopp, stabilt!

Notera den gröna trädgårdsslangen för vevhusventilationen.

Bakom kylaren skymtas även oljekylet.


_________________
Måns Puur
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Redig kamaxelsvarv det där


Hur mår soppatanken? Den brukar ju kunna vara riktigt sunkig på dessa bilar..
Våran 5pappsracer släppte en hel del soppa pga den väldigt dåliga tanken..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Redig kamaxelsvarv det där


Hur mår soppatanken? Den brukar ju kunna vara riktigt sunkig på dessa bilar..
Våran 5pappsracer släppte en hel del soppa pga den väldigt dåliga tanken..


Intressant fråga.

Vi har en ny tank. Den gamla var rätt murken och läckte... Och få tag på en bättre begagnad är inte lätt då dessa bilar har olika tankar beroende på sedan/coupe, fugge/sprut, årsmodell med mera. Så plånboken har också lättats en del.

_________________
Måns Puur
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Elfel någon?



Nånstans där finns ett elfel. Symptom: Ingen laddning från generatorn, ingen instrumentbelysning, märkliga värden från luftmängdsmätaren(!). Efter en fullagning 8h innan första provkörningen på ljungbyhed där vi löste problemet med en sladd direkt från batteriet fortsatte vi felsöka och se var problemet låg.

Efter ett antal timmar med massiv felsökning inkluderande diagnos från sprut, läsning av haynesmanualen, mätande av varenda sladd, hittade vi en brunnen säkring.
Nu har vi laddning, instrumentbelysning och rätt värden från luftmängdsmätaren.

Nu spinner bilen som en katt!

_________________
Måns Puur
Citera
Kohle
Partille
Här sen Okt 2007
Inlägg: 33



Måns Puur skrev:
Bild på pannrummet!



Vad som skådas är en Pinto i sina bästa år. Gjutjärnsblock, gjutjärnstopp, stabilt!

Notera den gröna trädgårdsslangen för vevhusventilationen.

Bakom kylaren skymtas även oljekylet.




Är inte det där en DFV4, asså föregångaren till DFV8:an?

_________________
Victor Kohle

Alfa Romeo GTV6
Ducati 750 SS
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Då har teamet varit och tränat på Knutstorp! Arrangören var Daniel Ivarsson och det finns en eftersnackstråd här för den som vill se annat än Ford Sierra: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60021

Det regnade på morgonen vilket innebar halkkörning en bit in på förmiddagen tills banan torkade upp. Bilen gick i stort sett som en klocka hela dagen förutom en blind slang från vattenpumpen som gav upp. En av oss redan känd svaghet på dessa bilar, men just denna hade vi ju kollat att den var ok... Men efter en snabb vända ner till lokala bilmeken i Kågeröd och en bit slang, slangklämma och en M8 skruv senare var problemet löst. Totalt avverkade vi lite över 80 varv under dagen.









I blötan gjorde Lille en piruett ut på rakan rakt ner i en sandfålla. Resultatet en sprucken kofångare och en sten mellan bärarm och drivaxel vilket skapade ett gnisslande ljud av sällan skådad art.
Vår team-anda för den stunden var: You break it, you fix it. Se bild nedan



I övrigt verkar vi ha allt under kontroll inför Mantorp den 24e!


_________________
Måns Puur
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Vi är anmälda till Winterhell på Mantorp! Så arbetet är igång att preppa bilen. Och förändringarna av bilen har mest med körkomfort att göra. Värmepaket och fläkt ska i, så rutan kan defrostas, vinderutetorkarens länkage ska få annan utväxling så den tar över hela rutan, och vi ska ha friskluft in i bilen. Och inte minst två extraljus på taket! Finns risk att det kommer gå att köra nästintill oavsett väder!

Ja, och sen har vi lagat krigsskadorna från förra (folk)racet på Mantorp. Massera plåt och montera ny begagnad kofångare och baklampa.

Race on!

_________________
Måns Puur
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Så nu sitter värmepaketet på plats! och nej, det är inget centraldammsugarsytem.



och det fungerar bra, utkyld bil utomhus, tre personer i bilen flåsandes och ingen imma på rutan. Lägg också märke till den låga placeringen av hela värmepaketet.

Övriga saker som fixats är vindrutespolning, extraljus, förlängd torkarbladsrörelse! Rena komfortracern alltså. Kanske borde vi installera stolsvärme också?


_________________
Måns Puur
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Här kommer en liten racerapport från 24 timmar på mantorp.

Morgonen började med lite sedvanligt kaos över tillvaron, där man börjar komma på en massa saker man glömde ta med sig till banan. När väl faktumen över det smällt in börjar disskutionen om vilka däck vi skulle starta på. Sommardäck eller vinterdäck? I och med att banan såg bättre ut än man först hade kunnat hoppas, valde vi sommardäcken. Det visade sig bli halt, men verkade inte mycket halare än vad vissa andra hade det.

Vi startade längst bak på gridden, och efter en 4-5 timmar var vi till och med för en kort stund på sjunde plats tills bilen började bli tröttare och tröttare, och varvtiderna blev högre och högre. In i depån och teamet börjar felsöka. Först misstänker vi problem med tändningen och börjar felsöka tills vi efter ett tag misstänker att det nog är katalysatorns innehåll som trillat loss och pluggat avgassystemet. Tiden går och tillslut ger vi upp försöket att loss på det 20 år gamla skruvförbandet till avgasrörsflänsen... Och såga av röret är ingen idé då vi inte kan få ihop det igen. Lösningen blir handsläggan och bankar katalysatorn gul och blå tills den är helt bulig och sen ut med bilen på banan för att se om fanskapet till plugg kan blåsa ut. Och efter fem minuter har den fått alla sina 100 hästar tillbaka. vid detta laget har vi tappat totalt tappat närmare 1,5 timme...

Racet fortsätter och förarbytena och tankningarna avlöser varandra likaofta som bärgarna drar loss oss från snödrivorna. Tills kl01 då en snödriva attackerar en av våra förare extra hårt och krossar både kofångare och kylare. Bärgningsbilen har vajer lång nog att dra loss bilen och bogsera den till depån. Tid att få bilen till depån, snöröjja motorrummet och byta kylare, en timme och en kvart.

och vid detta laget ligger vi långt efter alla andra, men bilen går fortfarande och bara det är ju nice! Mina körpass härefter går som smort och har bland annat en rolig fight med den blå lilla golfen.

Vi kom i mål på eflte plats med 799 körda varv och en bästa varvtid på 1:16.564.

och nedan en bild. Fler kommer när jag får grönt ljus från fotografen.




_________________
Måns Puur
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Här kommer lite bilder från Winterhell-racet.


För att vara förberedd för Winterhell skrevs en väl tilltagen lista över prylar som ska med. Många prylar blir det. Och ändå glömdes en del bort i kaoset.



Mellan springandet med packning han man med några övningsvarv på simulerad Mantorp i GT Legends.



Inte bara packningslista skrevs, utan även ett körschema inkluderandes sovschema. Även om det inte blev i närheten så mycket sömn som schemat visar.



Lider ingen brist på någon i värmen i husbilen på väg till banan.



Väl på plats började teamet likt arbetsmyror sätta upp ett alldeles utmärkt camp.



och sedan ta fram bilen till depån och prova lampor och annat.



och också skotta fram en plats i depån...



Sen in i värmen i husvagnen.



och nöden är uppfinninsrikedomens moder. Iallafall kaffe....



Morgonstund har guld i mun, och besiktningsmannen ler åt vår bil.



Förarmöte. Pekar Fredrik på ett ställe där det kan vara halt?



Även om andra i samma stund ser frågande ut till det senaste inom racing.



Race is on!





Björn förmedlar tider till föraren. Inte snabbaste tiden kanske, men likväl en tid.



Vädret är som det sig bör för Winterhell.



Kalla in bilen för förarbyte



"Solen" på väg ner...



Brett går det.






Iväg med bilen efter tankning.



Lantz felsöker varför bilen går som en påse nötter. Här kollas TPSen om den mot förmodan inte skulle ge utslag.



Men det visade sig vara katalysatorn vars innehåll trillat loss och pluggat avgassystemet.












Allt är frid och fröjd...



Tills bilen bogseras in depå. Med snö i motorrummet hela vägen mellan kofångare och torped. Snön slog sönder kylaren...






Kylaren byts...



Men så småningom är bilen ute på banan igen. Fortfarande en smula halt.









och så var det dags för målgång!!



Det var allt. Och just nu håller bilen på och återställs inför nästa race!


_________________
Måns Puur
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Tack för ett roligt repotage!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kohle
Partille
Här sen Okt 2007
Inlägg: 33



Händer det inget här grabbar?

_________________
Victor Kohle

Alfa Romeo GTV6
Ducati 750 SS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra -88 Fempapp+
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (11510 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande