Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.3-16 -87
<<   1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (10789 totalt)
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6897

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Hjulen bortlättade...


Växelspakstället bortlättat...

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851




_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Hur har det gått nu med de nya fjädrarna och dämparna?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6897

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Va? Vad är det här för tråd? och vad är det där för bil?
Eh, javisst ja, den där står ju i garaget. Utan ben. Man kanske skulle åka dit och skruva också.

ninja skrev:
du har sett den här va?

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=54132



Hmm, inte så dumt.
Synd att det var läder - om jag köper, är det någon som vill byta en läderinredning mot en vanlig tygrutig?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Kraniel skrev:
Va? Vad är det här för tråd? och vad är det där för bil?
Eh, javisst ja, den där står ju i garaget. Utan ben. Man kanske skulle åka dit och skruva också.

Ja ut och skruva med dig nu, måste ju veta hur bra de där grejerna är! Jag har inte bestämt mig vad jag ska ha för chassiekit än så jag vill veta vad andra tycker om olika grejer


Kraniel skrev:

Synd att det var läder - om jag köper, är det någon som vill byta en läderinredning mot en vanlig tygrutig?


Nää, det är varmt nog med delskinn när man inte har ac, sen är det gubbrutiga lite tufft thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



10 dagar sen senaste livstecken i tråden, är du ute och sladdar med de nya dämparna och fjädrarna vid detta laget då?


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Figgz skrev:
10 dagar sen senaste livstecken i tråden, är du ute och sladdar med de nya dämparna och fjädrarna vid detta laget då?



antingen det, eller så har han tröttnat och bilen är till salu

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325



Stod det inte i senaste numret av Automobil att frugan skulle ta över den?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



RS 1800 skrev:
Stod det inte i senaste numret av Automobil att frugan skulle ta över den?


Ja den bilden som var med i förra numret (nya numret kom i veckan till prenumeranter) måste läggas upp här, det var en klockren bild thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3446



Figgz skrev:
RS 1800 skrev:
Stod det inte i senaste numret av Automobil att frugan skulle ta över den?


Ja den bilden som var med i förra numret (nya numret kom i veckan till prenumeranter) måste läggas upp här, det var en klockren bild thumbs up


Du tjuvläser väl inte tidningen i affären

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325



Tjuvläser, han fotar av den, sida för sida.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3379



RS 1800 skrev:
Stod det inte i senaste numret av Automobil att frugan skulle ta över den?


Stackars unge! han/hon kommer ju få men för livet! uppvuxen i en sportbil och en mamma som citerar väncirkeln på bilen med orden "den har en svängradie som en kackerlacka...."

Men jag håller med, riktigt dåligt med uppdateringar!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6897

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Huh? Uppdateringar? Äsch... måste nog åka till Biltema och handla lite fjäderverktyg.

Spakstället är i alla fall bussningsbytt och ihopmonterat. Jag har nog aldrig varit med om maken till komplicerad konstruktion av en växelspak - men nu är det glasklart varför Mercedes har just en så mercedesk känsla i växelspaken. 100 olika delar, axlar, hylsor, armar och sprintar som samverkar till att isolera människan från maskinen...

och den där bilden från tidningen, ja, den ska jag leta fram och posta här.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6897

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Äntligen monterat och provkört. thumbs up

Med fjäderverktyg för 2000 spänn från Biltema lyckades jag till slut få isär, och ihop, allting som det var tänkt. Sedan vred jag på nyckeln och hann precis ut ur garaget innan min misär-pluggning av hydraulsystemet till nivåregleringen havererade. Ridå.

Men jag tog nya tag, skruvade isär den mekaniska pumpen som är monterad på ena kamaxeln och tog bort innanmätet. Nu verkar det (peppar, peppar) fungera.

och vilken skillnad... nu står dämparna i sitt mjukaste läge och det är, eh, Citroenmjukt. Det kändes synnerligen underligt att kunna köra över gruskorn och brunnslock utan att studsa av vägen. Naaajs!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6897

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Dämparna justerade till mellanhårt läge. Funkar bra för vanlig gatkörning, men särskilt "sportigt" är det inte. H&R-fjädrarna är inte styvare än originalgrejerna - fram har de exakt samma tråddiameter, längd och antal lindningsvarv som de originalfjädrar som satt på bilen. Gula Koni är väl inte heller de mest avancerade dämpare man kan tänka sig...

och så på begäran - bilden från Automobil 6.09:


Fast den gör sig bättre i tidningen...

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



Björn skrev:
Hoppas koni och H & R funkar bättre ihop på stritsvagnar än Alfor för där var det ingen bra kombination.

på mazda fungerar den kombination väldigt bra

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Hunnit känna på de nya dämparna/fjädrarna något och gjort en hjulinställning?

Sålänge den inte kränger som min gjorde nu på Rudskogen så ska du nog ha buskul

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6897

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu har jag glidit runt rätt långt på de nya grejerna. Nya fjäderbenslagringar har hittat ner i bilen också och efter "på känn"-inställningar av dämparna tycker jag att det känns gatbilsbra. Följsamt, bekvämt, vettigt dämpningskaraktäristik och går att svänga med nästan som vore det en modern bil. Kränger en hel del, det gör det, eftersom fjädrarna inte är särskilt styva - för banaktiviteter krävs andra grejer.

Ny inredning är inhandlad - fräschare stolar och dörrsidor i liknande halvläder som nuvarande, om än med något mer diskret mörkt rut-tyg.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Bytte du baksäte med?
För om du har en modell med nackstöd över så är jag spekulant


Jo jag klurar på vad jag ska ha för dämpare och fjädrar till min, men då det inte ska vara någon bruksbil så ska jag nog leta värre grejer.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6897

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Figgz skrev:
Bytte du baksäte med?
För om du har en modell med nackstöd över så är jag spekulant

Japp! thumbs up
Liksom två stolar och fyra dörrsidor... men det får väl gå till skroten om du inte vill ha det. En stol kanske man kan göra någonting kul med.
Figgz fortsatte och skrev:
Jo jag klurar på vad jag ska ha för dämpare och fjädrar till min, men då det inte ska vara någon bruksbil så ska jag nog leta värre grejer.

Japp! thumbs up
Banbil kräver ordentliga fjädrar, bussningar, kränghämmare och dämpare, som är avsedda för uppgiften.
Det kan intygas efter att ha gungat runt på den här ganska enkla uppgraderingen.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518



Kraniel skrev:
Figgz skrev:
Bytte du baksäte med?
För om du har en modell med nackstöd över så är jag spekulant

Japp! thumbs up
Liksom två stolar och fyra dörrsidor... men det får väl gå till skroten om du inte vill ha det. En stol kanske man kan göra någonting kul med.

En passagerarstol blir lätt en bra förarstol med lite trixande, så släng inget om du har plats att förvara det en stund Funderar på att kasta in baksäte med nackstöd för att få bilen ännu mer diskret så ingen tror att det är något ballt

Kraniel skrev:

Figgz fortsatte och skrev:
Jo jag klurar på vad jag ska ha för dämpare och fjädrar till min, men då det inte ska vara någon bruksbil så ska jag nog leta värre grejer.

Japp! thumbs up
Banbil kräver ordentliga fjädrar, bussningar, kränghämmare och dämpare, som är avsedda för uppgiften.
Det kan intygas efter att ha gungat runt på den här ganska enkla uppgraderingen.

thumbs up Det har du helt rätt i och så skall det även bli på min.
Förmodar att du inte kommer köra få långa banpass med din utan så att originalbromsarna räcker till? För annars kan jag rekommendera uppgradering till 300x28mm bromsar, dock har jag inte hittat några 15":are som går över bromsarna ännu.


Fråga: Nu när du har fimpat hydraliken, hur gör du då med ASD-diffen? Eller har du köpt sånt kit för att konvertera den till konstant 70% låsning som finns?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190E 2.3-16 -87
<<   1, 2, 3   >>
13 besök senaste veckan (10789 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande