Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.3-16 -87 | << 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (10789 totalt) |
|
||||||||
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Va? Vad är det här för tråd? och vad är det där för bil?
Eh, javisst ja, den där står ju i garaget. Utan ben. Man kanske skulle åka dit och skruva också.
Hmm, inte så dumt. Synd att det var läder - om jag köper, är det någon som vill byta en läderinredning mot en vanlig tygrutig? |
||||||||
Ja ut och skruva med dig nu, måste ju veta hur bra de där grejerna är! Jag har inte bestämt mig vad jag ska ha för chassiekit än så jag vill veta vad andra tycker om olika grejer
Nää, det är varmt nog med delskinn när man inte har ac, sen är det gubbrutiga lite tufft _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
antingen det, eller så har han tröttnat och bilen är till salu _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Ja den bilden som var med i förra numret (nya numret kom i veckan till prenumeranter) måste läggas upp här, det var en klockren bild _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Du tjuvläser väl inte tidningen i affären _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||||
Stackars unge! han/hon kommer ju få men för livet! uppvuxen i en sportbil och en mamma som citerar väncirkeln på bilen med orden "den har en svängradie som en kackerlacka...." Men jag håller med, riktigt dåligt med uppdateringar! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||||
Huh? Uppdateringar? Äsch... måste nog åka till Biltema och handla lite fjäderverktyg.
Spakstället är i alla fall bussningsbytt och ihopmonterat. Jag har nog aldrig varit med om maken till komplicerad konstruktion av en växelspak - men nu är det glasklart varför Mercedes har just en så mercedesk känsla i växelspaken. 100 olika delar, axlar, hylsor, armar och sprintar som samverkar till att isolera människan från maskinen... och den där bilden från tidningen, ja, den ska jag leta fram och posta här. |
||||||||
Äntligen monterat och provkört.
Med fjäderverktyg för 2000 spänn från Biltema lyckades jag till slut få isär, och ihop, allting som det var tänkt. Sedan vred jag på nyckeln och hann precis ut ur garaget innan min misär-pluggning av hydraulsystemet till nivåregleringen havererade. Ridå. Men jag tog nya tag, skruvade isär den mekaniska pumpen som är monterad på ena kamaxeln och tog bort innanmätet. Nu verkar det (peppar, peppar) fungera. och vilken skillnad... nu står dämparna i sitt mjukaste läge och det är, eh, Citroenmjukt. Det kändes synnerligen underligt att kunna köra över gruskorn och brunnslock utan att studsa av vägen. Naaajs! |
||||||||
Dämparna justerade till mellanhårt läge. Funkar bra för vanlig gatkörning, men särskilt "sportigt" är det inte. H&R-fjädrarna är inte styvare än originalgrejerna - fram har de exakt samma tråddiameter, längd och antal lindningsvarv som de originalfjädrar som satt på bilen. Gula Koni är väl inte heller de mest avancerade dämpare man kan tänka sig...
och så på begäran - bilden från Automobil 6.09: Fast den gör sig bättre i tidningen... |
||||||||
på mazda fungerar den kombination väldigt bra _________________ Marcus Svensson Mazda 626, 1990, FE3-TURBO Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE Porsche 924 1978 För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com |
||||||||
Hunnit känna på de nya dämparna/fjädrarna något och gjort en hjulinställning?
Sålänge den inte kränger som min gjorde nu på Rudskogen så ska du nog ha buskul _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Nu har jag glidit runt rätt långt på de nya grejerna. Nya fjäderbenslagringar har hittat ner i bilen också och efter "på känn"-inställningar av dämparna tycker jag att det känns gatbilsbra. Följsamt, bekvämt, vettigt dämpningskaraktäristik och går att svänga med nästan som vore det en modern bil. Kränger en hel del, det gör det, eftersom fjädrarna inte är särskilt styva - för banaktiviteter krävs andra grejer.
Ny inredning är inhandlad - fräschare stolar och dörrsidor i liknande halvläder som nuvarande, om än med något mer diskret mörkt rut-tyg. |
||||||||
Bytte du baksäte med?
För om du har en modell med nackstöd över så är jag spekulant Jo jag klurar på vad jag ska ha för dämpare och fjädrar till min, men då det inte ska vara någon bruksbil så ska jag nog leta värre grejer. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Japp! Liksom två stolar och fyra dörrsidor... men det får väl gå till skroten om du inte vill ha det. En stol kanske man kan göra någonting kul med.
Japp! Banbil kräver ordentliga fjädrar, bussningar, kränghämmare och dämpare, som är avsedda för uppgiften. Det kan intygas efter att ha gungat runt på den här ganska enkla uppgraderingen. |
||||||||
En passagerarstol blir lätt en bra förarstol med lite trixande, så släng inget om du har plats att förvara det en stund Funderar på att kasta in baksäte med nackstöd för att få bilen ännu mer diskret så ingen tror att det är något ballt
Det har du helt rätt i och så skall det även bli på min. Förmodar att du inte kommer köra få långa banpass med din utan så att originalbromsarna räcker till? För annars kan jag rekommendera uppgradering till 300x28mm bromsar, dock har jag inte hittat några 15":are som går över bromsarna ännu. Fråga: Nu när du har fimpat hydraliken, hur gör du då med ASD-diffen? Eller har du köpt sånt kit för att konvertera den till konstant 70% låsning som finns? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190E 2.3-16 -87 | << 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (10789 totalt) |