Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1,8T -95 "R4"
<<   1, 2
15761 besök totalt
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Ja i helgen blev det 20 mil i audin.! vill försöka köra in motorn ganska lugnt fast det är sjukt svårt att hålla sig från att gasa. haha självklart så testade man ju lite :P och det sparkar duktigt !! ska försöka få upp någon film klipp snart. lägger upp några bilder från torsdagen då jag måttade in fronten.






Bild från premiärturen i veckan. (utan front! =) )


_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
magoo
Borås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 96



J.Eriksson skrev:
5v-toppen har väl en hel del värmeproblem?

16v-toppen har det plockats bra effekt ur.
1047hp bänkades det i tyskland, frågan är ju däremot hur länge det håller...
Några 500+ snurror finns det i Norge iaf, i Sverige vet jag inte?
Det börjar iaf ploppa upp fler och fler!

Skojj med 4cyl iaf, ger hyffsad viktfördelning (för att vara audi...)


VAG hade problem med sin v6:a med 5v teknik, där konsulterades coswort har jag för mig.

så vitt jag vet är det inte temp problem med 1.8t (20v) motorerna men istället är det problem med avgasventilerna som inte gillar ett hårdare liv.

En topp som VAG har gjort och verkar riktigt lovande är FSI toppen, den skall flöda minst lika bra som 20v (5v) toppen

_________________
Markus Hasselgren
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
måste bara skriva av mig. Tråkigheter som hänt med bilen. motorn gick jättefint förutom att den rök vitt och drog massor av kylvätska... lyfte av toppen bytte packning och kollade så blocket å toppen var raka. kikade även så mkt jag kunde i kanaler osv osv.

bultade på toppen ute å körde några lugna mil. rök bara då och då. fast det kändes inte bra.
tog bort turbo grenrör och insug IGEN . 4:ans cylinder var det något som inte stämde med.
massor av glykol och sot. så bara att lyfta av toppen igen. lämnade in toppen till Ultra motor för det är hos dom som jag lämnar mina motordelar. och det är dom som gjort arbetet. dom provtryckte toppen och det visar sig att det är en spricka vid insugskanalen och en vattenkanal. "sönderportad" var hans svar och självklart ville dom inte ta på sig felet. jag köpte toppen av en väldigt seriös kille här på forumet , har försökt ta kontakt med honom med utan resultat. ultra motor har portat toppen och det hade även den här killen gjort, som sålde toppen till mig. dom sa då att " vi använder inte sånna här verktyg när vi portar" så den här va sönder redan från början. okey . där står man i maj utan topp till bilen. TACK!

allt jobb med portning planing mirafräsa ventiler match portning montering :ÅT helvete.!

jag passade på att lämna en gammal topp jag hade liggandes till dom, och med lite tur så får jag den nästa vecka. måste ju ha ihop bilen så kosta va det kosta vill.

men ändå så har väl kunden alltid rätt på något sätt? har någon varit med om liknande problem ?
det gick till ungefär såhär: här är en topp som är påbörjad portad . bra tack sa han. men jag vill ändå lägga lite tid på den för att få den helt perfekt. okey sa jag. och nu är den sönder och dom " tror" inte dom har haft sönder den? kollar man inte saker som man börjar arbeta med? man kan väl inte förvänta sig att man får in splitt nya grejjor varje dag? ahh... man blir så matt. egenhändigt sparade skattade pengar känns ju så skit att bara kasta i containern!

med lite tur så har jag min topp nästa vecka och förhoppningsvis inte kostar en årslön.
"håller tummarna"

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412



Fan va trist på ett annars så kul projket!

Lärdomen av detta är kanske att man alltid skall provtrycka toppen innan montering. Dessutom provtrycka (om det är begagnade grejer) innan arbeten och dyra pengar läggs på toppen.

Hoppas att du får ihop grejerna!

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331



oj det där låter tråkigt. De går inte med på en rabatt på den nya toppen som "goodwill"?

Lite intresserad av vad vikter på denna skapelse. Vad har du för målvikt samt vad är viktfördelningen och fordonsvikten original vs mål?

Hoppas det löser sig för dig!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Jag har inte ens hunnit att väga bilen tror den väger 1280kg orginal. fördelningen blir ju ganska bra har jag någon tanke om. med tanke på 4cyl och tanken längst bak. den känns väldigt välbalanserad. ska väga in bilen med dom nya coilover dämparna senare. då får jag en bättre hum. har inte kommit så långt ännu! =)

dom bra nyheterna är att toppen är färdig. ska hämtas i morgon eller på torsdag. fick betala lite mindre än halva priset tycker jag är helt ok. så nu är humöret på topp igen!

har införskaffat en biltransport som jag ska ha redo tills sommaren. bilen är en LT45:a
den är redan inbokad på gotlandsfärjan v29 då det bär av mot ringen! =)
fast det återstår ganska mkt jobb! =) ska lägga upp en bild på den också!

Mvh

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Nu Går bilen igen!!

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Sweeet

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Jag minns att jag nämde att mina kammar var hyffsat snälla och att jag inte tänkt varva så mkt.
men jodu det fick man äta upp! =)
bilen är helt död under 4000 varv.! men drar nått så sjukt hela vägen till varvstopp, och den vill inte heller sluta ge effekt utan ökar bara hela tiden. 8000 varv är inga problem. den ultimata banbilen. NOT! vid 6000 börjar den "orra" skitfränt. haha.
hur länge ska man köra in grejjorna? några säger 100 mil vissa säger inga mil alls. utan ge fullt direkt.
vill inte skjuta sönder maskin det första man gör så därför laddar jag lite lugnt i början!

skulle vilja få upp en film snart, vet inte riktigt hur och vad jag ska filma. några önskemål? =)

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Nu har det gått en längre tid utan uppdatering.
Vi besökte Gotland Ring under 2 besök i somras. maskinen gick fint, Höll temperaturen ,dock så är växellådan helt slut i syncringarna plus att med mitt gamla civinco sprut så vågade jag inte varva mer än 7 k. Efterssom motorn är helt död under 4 och vill arbeta uppåt 9000 varv så växlar jag med hjulspinn vid 7 k så hamnar jag helt fel vid nästa växel. Det gav inte som bästa varvtiderna men kul var det! =) hade hjulspinn en bra bit in på start och mål rakan.

Sen på eftermiddagen så Började motorn gå orent och ingen ork alls. Visade sig att dom gamla hydraliska lyftarna hade "fastnat" i sina lägen. Oljan klarade inte påfrestningen och "brändes".

Detta var alltså i somras.
så vad har förbättrats?
Har sålt mitt civinco sprut och installerat Autronic Sm4
Ska montera mekaniska lyftare som är godkända uppåt 12 000 rpm.
detta skall nog lösa många problem förhoppningsvis.

nu åker även S4 bakvagnen på med rs2 växellåda. det blir 4-hjulsdrift.
Bilder kommer, påbörjar detta efter nyår. Även Kw3 kommer nog sitta på plats samt bussningar, kränghämmare osv. vi får se om det spårar ut eller inte! =)


Måste bara tillägga att jag körde 1 ,40, 00 med caddyn på gotland ring!

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



Låter mycket bra detta, ska bli kul att se bilder sen

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Dum fråga... Menar du att du ska bygga om bilen till 4wd?? Jag måste ha läst fel va....

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
nej du läste helt rätt! =) jag bygger om den till 4wd från Fwd. hade en tanke på Rwd först men gillar
4 hjulsdrift bättre , vid närmare eftertanke.

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Du vet väl att det är galet mycket billigare och enklare att köpa en färdig Quattro istället va? :-)

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
där har du en poäng! =) fast hur kul är det ? fegt om du frågar mig! haha.. hårda vägen är den rätta vägen. . har lagt ner så mkt tid på denna kaross orkar inte göra om allt med en ny bil.
där skulle jag endå få ta ner alltihop med tanke på att ställbara bärarmar, coilovers, bussningar, bromsar, kränghämmare skall bytas ut. Växellådan måste också bytas till en bättre renoverad och förstärkt.

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
oj vad saker och ting ändras fort! köpte mig en båt i helgen.
En cigarette Mistress café racer 35 så nu lär nog bilen hamna i aktersvallet ett tag framöver!
sånt som händer! =)

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 549



vet inte om jag gillar din prio just nu dave ....... men glöm inte gotland annars lånar jag huset av er en vecka

_________________
Emil Öberg

leksaks lös
Citera
R4Bjurs
Färingsö /Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 56


Trådstartare
Kolla på övriga medlemmar.! ingen av dom är ens i närheten av färdig! =) jag skall nog kunna skrämma igång på spjutet. Kanske inte till nymfberger med iaf till ringen!

_________________
David Bjurshammar
___________________
Audi A4 1.8 T -Banbilen
Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen
VW LT45 - Biltransporten
Cigarette Cafe Racer 35 - Båten
Citera
et_a4
Landvetter
Här sen Sep 2011
Inlägg: 9



R4Bjurs skrev:
Kolla på övriga medlemmar.! ingen av dom är ens i närheten av färdig! =) jag skall nog kunna skrämma igång på spjutet. Kanske inte till nymfberger med iaf till ringen!


Hur har det gått med A4:an?

Halkade in på tråden. Har en liknande själv fast inte så extrem som din. Toppen är original men totalrenoverad. Blocket är med totalrenoverat med H-profil stakar, kolvar mm men bara GT2871R turbo.

_________________
Erik Tervola
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 261



För ett trådlyft

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1,8T -95 "R4"
<<   1, 2
15761 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande