Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Extremaste Superkarten i universum (Lådbilen)
<<   1, 2, 3   >>
23206 besök totalt
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Har Yamaha R6 någon ny spännande tändföljd eftersom avgasrören är hopdragna 1-2 och 3-4? 1-4 och 2-3 är vanligare. Är de förstärkande ramrören avsiktligt dragna för att ansluta mitt på originalrören?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Guson skrev:
Har Yamaha R6 någon ny spännande tändföljd eftersom avgasrören är hopdragna 1-2 och 3-4? 1-4 och 2-3 är vanligare. Är de förstärkande ramrören avsiktligt dragna för att ansluta mitt på originalrören?

Guson


R1 -09 har väl fått assymetrisk tändföljd, osäker på R6 motorn men är det någonting är det -09 versionen det skiljer sig på.

Istället för 180grader 180grader 180grader 180 grader har de någonting 270 90 180

_________________
Roland Johansson
Citera
Onlyrobin
Boden
Här sen Dec 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Jag är tillräckligt galen att köra den ja:)

Ang grenröret så vart det lite special, jag har kollat runt med lite folk och orginal ser det samma ut förutom att det går ihop efter en bit.

Ang aerodynamiken så får vi se:) karossen kommer hjälpa till rät bra med att trycka ner den i backen

Effekten ligger på 120 hk orginal

_________________
Robin Jansson
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



onlyrobin skrev:
Jag är tillräckligt galen att köra den ja:)

Ang grenröret så vart det lite special, jag har kollat runt med lite folk och orginal ser det samma ut förutom att det går ihop efter en bit.

Ang aerodynamiken så får vi se:) karossen kommer hjälpa till rät bra med att trycka ner den i backen

Effekten ligger på 120 hk orginal


Effektmäsigt ligger du inte speciellt långt för våra vanliga 250cc motorer, 20-30% ungefär.
Vingen bak tror jag du får bygge lite högre än normalt, du kommer inte ha någon luft på den mer än på vänster sidan. Borde skapa en konstig vidring i hela bilen, kanske till och med dra lite till höger.
Sen är ju frågan varför du inte byggt en tank och lagt under benen, som det är orginal. Det är dessutom bättre för viktfördelningen.
Sen måste jag skrämma upp dig lite om däcken. Dom är svåra att få att hålla till 215 kg, slits lätt ut och bli hala fort...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Onlyrobin
Boden
Här sen Dec 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Däcken kommer bli 6"
inte dom vanliga kart dom sitter nu,

Har pratat med Pvp kart i Danmark och dom fixar fälgar till bra pris.

Tanken har jag satt där för viktfördelningen då jag har motorn såpass mkt åt höger.

_________________
Robin Jansson
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Dude skrev:
En fråga som poppar upp i mitt huvud. Var och med vad ska du köra den?
Du är väl knappast välkommen att leka med kartar och inte bland racerbilar heller

I övrigt blir det nog en dödsmaskin


Tar man licens tycker jag den borde gå att köra tillsammans med formelbilar och öppna sportvagnar som man brukar göra med superkartarna?
Toppeffekten är ju inte så mycket högre i en r6'a än en 250 rotax eller tz'a motor, men har sett ett liknande bygge, dock inte lika seriöst med gsx750 motor, den höll ju på att vridas runt sin egen axel så fort den hade grepp..
Jag skulle gärna pröva om man visste att viktfördelningen var någorlunda thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Helt galen! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Hur är det tänkt med viktfördelningen högersida kontra vänster? Känns som den kommer bli väldigt tung på motorsidan och bete sig väldigt instabilt?

_________________
Nils Erixon
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



NErixon skrev:
Hur är det tänkt med viktfördelningen högersida kontra vänster? Känns som den kommer bli väldigt tung på motorsidan och bete sig väldigt instabilt?


De flesta människor är iofs tyngre än en r6-motor

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



OFFkeFF skrev:
NErixon skrev:
Hur är det tänkt med viktfördelningen högersida kontra vänster? Känns som den kommer bli väldigt tung på motorsidan och bete sig väldigt instabilt?


De flesta människor är iofs tyngre än en r6-motor


Å andra sidan så sitter inte människan som ska köra längst ut till vänster heller:p

_________________
Nils Erixon
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



NErixon skrev:
OFFkeFF skrev:
NErixon skrev:
Hur är det tänkt med viktfördelningen högersida kontra vänster? Känns som den kommer bli väldigt tung på motorsidan och bete sig väldigt instabilt?


De flesta människor är iofs tyngre än en r6-motor


Å andra sidan så sitter inte människan som ska köra längst ut till vänster heller:p


Nej, men bredvid motorn så det jämnar nog ut sig ganska bra ändå

_________________
Roland Johansson
Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 91



Rolle Scirocco skrev:
Guson skrev:
Har Yamaha R6 någon ny spännande tändföljd eftersom avgasrören är hopdragna 1-2 och 3-4? 1-4 och 2-3 är vanligare. Är de förstärkande ramrören avsiktligt dragna för att ansluta mitt på originalrören?

Guson


R1 -09 har väl fått assymetrisk tändföljd, osäker på R6 motorn men är det någonting är det -09 versionen det skiljer sig på.

Istället för 180grader 180grader 180grader 180 grader har de någonting 270 90 180


R1 -09 och den har tändföljden 0...270...450..540 alltså 0...270...180...90
dom kallare de big bang...

därimot Honda NSR 500 V4 tänder alla inom dom första 90 graderna

//detta står i Allt om MC 10-11 -08

_________________
Joakim Barkstedt
Bilbyggare

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
Onlyrobin
Boden
Här sen Dec 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
jag har tänkt på viktfördelningen och den kommer bli bra,

Jag väger ca 90 kg motorn runt 50 kg och jag sitter placerat helt perfekt i synnerhet till motorn,

Jag såg ingen vettigare lösning, annars skulle motorn hamna bakom ryggern och då hade jag behövt förlänga chassit bra mycket.

jag vill bygga en liten annorlunda grej:) funkar det så funkar det. man måste prova:)


Håller för övrigt på o konstruera ett special pedalställ också:)

_________________
Robin Jansson
Citera
Onlyrobin
Boden
Här sen Dec 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Jaha då bjuder jag på en liten uppdate då=)

Jag har haft så fullt upp på sistone att jag inte hunnit med karten nästan nånting tyvärr.
Jag är ifas med att starta eget så jag har rätt fullt upp med lite annat nu också.
jag kommer vara inriktad på att bygga mycket custom details, bla halvburar,helburar, spakställ etc.

Kaross formen måste göras klart innan jag kan göra så himla mkt mer då det är så ont om plats.
Jag provmonterade stolen idag och provade parkera rumpan i den och en sak är säker.

JÄKLIGT TUR ATT JAG BESTÄLLT SÅ JAG KAN BYGGA EN RATT MED SNAP OFF NAV!
annars kommer jag aldrig i den.

Jag antar att det är lite delade meningar vad gäller kaross form etc, grejen är den att då karossen är gjuten så kommer scoop luftintag m.m göras. då jag vill ha allt löstagbart, kommer se grymt ut då det kommer bli bultat med små eloxerade insexbultar, lovar att det kommer bli asgrymt!


Högupplösta bilder




Titaaaaan:)


Nya bilder






observera att Diffuserna som sitter ovan karossen på bilderna endast är ett test på hur det skulle kunna se ut.


Pedalstället som skall användas, inte direkt state of art , sitter normalt på typ Westfield byggen ,
det passar perfekt med måtten på det, så därför väljer jag det, samt även givetvis priset.
är komplett med allt.

Ni som kan photoshoppa och har ideer får jätte gärna göra nått ungefärligt. är så mkt enklare nu när jag har en kaross sittandes på den.
då kan man utgå efter det.

_________________
Robin Jansson
Citera
Onlyrobin
Boden
Här sen Dec 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Tjoho... nu var de ett tag sen jag uppdaterade igen:)

Jag har varit i garaget ikväll o donat på och det går framåt.

Jag håller på med pluggen fortfarande........succccckkkk

ja 10kg spackel senare så börjar deet närma sig för att lägga på glasfibret, jag kommer göra ytan under helt perfekt så jag inte behöver spackla nå onödigt efter att dom 2 sista lagrerna med glasfiber sitter på plats,

Köpte mig även en ny ossilerande slipmaskin idag:) perfekt!
jag använder mig av ett riktigt grovt sandpapper nu för att snabbt kunna bearbeta spacklet,

Jag tycker formen ser rätt rejsig ut:) vad tror ni?



Jag plockade bort diffuserna eller vad man ska kalla det för, strular till det vid gjutning samt allmänt jobbigt, tänkte tillverka i alu sen o prova ut lite olika, tycker det är dumt o göra ett fast ontage i karossen ifall det blir obalanserat o drar åt nått håll eller liknande, de är ju inte direkt så jag har nån vindtunnel på bakgården.


här är dom på plats men dom kommer inte sitta framöver, möjligen eftermonterade,


Borta:)


Jag längtar tills jag får skicka ner karossen till Paul:) så allt börjar röra på sig, har en hel del o göra klart sen.

_________________
Robin Jansson
Citera
Onlyrobin
Boden
Här sen Dec 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Idag är en stor dag!=) Karossen är bortplockad från chassit för att skickas iväg på slipning och avgjutning
kommer ta ett tag innan jag får den färdiga produkten:/ men jag hinner göra klart mkt tills dess:)

Ska göra stolsfästen bla. Samt göra så mkt som möjligt med chassit så jag kan blästra det.

mätte bredden på karossen på bredaste stället baktill 135cm! haha helt sjukt bred.

Ska bli intressant o se vad Paul kan göra med karossen sen!=)

Det har varit ett jäkla slit med allt slipande kapande plastande mm

Till att göra pluggen gick följande.

10kg spackel+ glasfiber spackel
6 burkar fogskum.
10 liter polyester
4 påsar med glasfiber matta (biltema)
2 rondeller (skar) har nu köpt riktiga grejjer:)
10 ark sandpapper,
en slipmaskin.

har nu en annan rolig grej framör mig att få bort allt slipdamm ur garaget.... blir kem tvätt!


_________________
Robin Jansson
Citera
Onlyrobin
Boden
Här sen Dec 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
Tjoho! nu kommer en uppdate

Händer en hel del nu faktiskt, karossen skall på avgjutning vilken dag som helst,
pedalstället kommer imorgon/Början nästa vecka.

Lägger upp lite bilder, har gjort en "kryss" förstärkning framtill









Har gjort klart alla delar till vingen nu också:) grymt nice vart det, jag kan inte bestämma mig om jag skall lacka aludelarna eller polera. hmm... nån som har ideer?





En liten bonusbild.....i Boden är det Hmm ja KALLT

_________________
Robin Jansson
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Grymmt kul projekt måste jag säga... ska bli kulatt se den klar...

Mend et där med att höja vingen som någon skrev... det är nog ingen dum ide!!

_________________
Stefan Berander
Citera
Onlyrobin
Boden
Här sen Dec 2008
Inlägg: 23


Trådstartare
jag funderar på ö höjja vingen det skulle enbart bli till det bättre. Man kan enkelt hojja upp allt men frågan är hur mkt? Ska jag upp ovan höjden på motorn så kommer vingen bli en meter hög! Den år över en halvmeter redan nu, jag ska klura, det år nå som går ö göra i efterhand,

Nästa steg nu blir att göra klartchassit och skicka det på pulverlack,
Snackade me jpg composit igår ang. Ö göra karossen helt i kolfiber, år grymt sugen priser var inte alls som jag tänkt mig,

_________________
Robin Jansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



När fick den namnet Lådbilen? Det finns ju redan en inregistrerad bil (både på VV och rejsa.nu) med det namnet.

_________________
Anders Hansson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sweanders skrev:
När fick den namnet Lådbilen? Det finns ju redan en inregistrerad bil (både på VV och rejsa.nu) med det namnet.


Järnsängen kan ju vara nåt istället

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Extremaste Superkarten i universum (Lådbilen)
<<   1, 2, 3   >>
23206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande