Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
<<   1, 2, 3, ... 39, 40, 41   >>
54 besök senaste veckan (234778 totalt)
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Skaffat ett till projekt. Målet är att ha kul och köra några RS och rallycross tävlingar till sommaren.

_________________
Rikard Niva
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Kul att satsningen fortsätter. thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Så du slog till på den. Har ju varit till salu länge. Kul.
Är det en bridgeportmotor med förgasare i den eller hur var det?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Så du slog till på den. Har ju varit till salu länge. Kul.
Är det en bridgeportmotor med förgasare i den eller hur var det?


Tyvärr följde det inte någon motor med. Hade sikte på 2150. Men det blir att peta ner ett eget hemma bygge med sprut, till att börja med i alla fall, för klass 2 2400. Hade planer på att köra nu i vinter/issm. Men saknade/fick inte tag på transmissionen som bilen var byggd med. Så nu får det bli anpassning till sommarens rallycross säsong.

/Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Hmm,,, att det det inte uppdateras kan var tecken på att det inte händer något eller att det jobbas utav...
och, nä inte direkt något

Den "BLÅ" är faktiskt nästan "klar". Föll på målsnöret för mitt deltagade i rallycross SM/Norrlandsvecka detta år. När allt var mer eller mindre på plats hade jag ingen som kunde justera motorn. Så luften gick ur så att säga.

Plockade fram "Silver" för lek på Fällforsbanan tillsammans med http://www.raceinorr.se/ helgen som var. Silver är oerhört tacksam. Måsta jag tillskriva henne. Hon har stått ute i det närmsta sedan årskiftet. Då jag tog en tur på nyårsafton och en tur på nyårsdagen för att finköra och sladda lite. Besiktigade utan anmärkning (som vanligt ) i början av sommaren.

Nu i söndags fylldes hon på med 95 och skvättade i lite olja. Fyllde även på med luft i däcken. Sen på med solbrillorna, testa bromsarna... funkade och och iväg...

Tror att Silver tyckte att det var skönt att få sträcka på sig efter långtids ofrivillig vila. Hon behöver definitivt inte skämmas för sig på banan. Tiderna hon gjorde var allt annat än långsamma. Diffbromsen ville inte riktigt fungera i högerkurvor så greppet "fluktuerade" som mr Spok skulle ha uttryckt det. Hittade en fullvuxen kille på 150kg+ att stoppa in på högerstolen och problemet med fästet var löst Tyvärr är 100 hk, 100hk! och acc blir en "aning" långsammare med +150kg. Körsättet blir lite som att köra en gammal dieselbil. När man väl har fått upp farten vill man inte gärna släppa den Alltså inget gassläpp i kurvor, det straffar

Tänk vad sån här lek kan vara beroende framkallande. Fick på nytt en massa "onda" tankar om vad jag skulle vilja göra med Silver. Så som att man kanske skulle byte ut hennes 30år gamla bussningar, stötdämpare och fjädrar. Kanske montera de nya Hawk beläggen som ligger mm mm

För denna gång...

_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Mulle mek bilder på "BLÅ"
3länk och wattlänk, ASA stötdämpare, och ett avgassys som ska klara 100db vid 7500rpm



Höjden är inte justerad. "BLÅ" ska ner ca 1dm nu när 100kg wankelstraffvikt är ur.
SM vikten är 1080kg med förare och nu är den viktad för DM 980kg vilket borde göra den snabbare


13B hemmagjord PP "mittmotorkoncept" maskinen är på originalplats.

_________________
Rikard Niva
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Sån lite motor
Dom är så gulliga...

och motorn är flyttad va?

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 141



Galaxi: Motorn sitter så bra original allt tungt bakom framaxeln thumbs up thumbs up

_________________
Bo Hugsén
Bmw 325iA T, 2009
Mazda Rx-7 (N/A), 1986
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Tyckte bara att den satt så intryckt i väggen
Samt så mycke dö yta på andra sidan...
Känns som man lätt får plats med en 20B där

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
galaxi skrev:
Tyckte bara att den satt så intryckt i väggen
Samt så mycke dö yta på andra sidan...
Känns som man lätt får plats med en 20B där


Kanske pyttelite flyttad linjerar strax före med torpedväggen. Får ju inte passera den som en otti.s får.

En 20B får lätt plats, ca11cm till bara. Började bygga en gen1.a med 20B men men SBF ändrade reglerna för Wankel, gäller minst t o m 2012. Hoppas på regeländring, man är inte i närheten av att vara konkurrenskraftig med alla dessa restriktioner i dagens reglemente mot W.

_________________
Rikard Niva
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Niva skrev:
galaxi skrev:
Tyckte bara att den satt så intryckt i väggen
Samt så mycke dö yta på andra sidan...
Känns som man lätt får plats med en 20B där


Kanske pyttelite flyttad linjerar strax före med torpedväggen. Får ju inte passera den som en otti.s får.

En 20B får lätt plats, ca11cm till bara. Började bygga en gen1.a med 20B men men SBF ändrade reglerna för Wankel, gäller minst t o m 2012. Hoppas på regeländring, man är inte i närheten av att vara konkurrenskraftig med alla dessa restriktioner i dagens reglemente mot W.


Följer tråden med ficklampa mycket kul projekt.
Sen det här med 20 Brappbrapp hoppar jag över så inget fastnar i skallen och ställer till problem. thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Lennart skrev:

Sen det här med 20 Brappbrapp hoppar jag över så inget fastnar i skallen och ställer till problem. thumbs up


olja på "tankevågen" he he 1,6l trippelrotor eller 1 1/2-12A har varit mitt val länge

Exenteraxeln till RX-777 avbeställde jag, när beslutet var definitivt från SBF ang. 3 rotor för rallycross.
http://www.hurleyrotary.com/page.php?currentpageref=6264[url][/url] en rejäl streetport eller varför inte en liten periferiport med tillhörande dig.tändning och sprut.
http://www.youtube.com/watch?v=f0Voo1LcdJM&feature=related

_________________
Rikard Niva
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Niva skrev:
Lennart skrev:

Sen det här med 20 Brappbrapp hoppar jag över så inget fastnar i skallen och ställer till problem. thumbs up


olja på "tankevågen" he he 1,6l trippelrotor eller 1 1/2-12A har varit mitt val länge

Exenteraxeln till RX-777 avbeställde jag, när beslutet var definitivt från SBF ang. 3 rotor för rallycross.
http://www.hurleyrotary.com/page.php?currentpageref=6264[url][/url] en rejäl streetport eller varför inte en liten periferiport med tillhörande dig.tändning och sprut.
http://www.youtube.com/watch?v=f0Voo1LcdJM&feature=related


Det är tur att min dator har gått in i väggen - inget ljud funkar , ingen film går att se och 30 % av minneskapasiteten är blockad av en Trojansk Häst. Väntar med att köpa en ny eftersom "det är dumt att betala för mycket"

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Bränslesys nästan klart. Bara avluftningen kvar att dra.



_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Snart klart med elsys. frågan är vara jag ska sätta tändspolarn. 4st oljefyllda Lukas. Kanske inne i fö.utrymmet!?


En bild på undersidans avgastunnel. Har problem med startmotorn. Den är för tjock när m/45 dogbox lådan tagit sin plats mot 13B.n Blir nog tvungen att skära av/slipa ner dräneringspluggen Alt hitta en försänkt. Ser även ut som det bli att slipa lite på själva lådan. Eller någon som har något annat förslag?


_________________
Rikard Niva
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
liten statusrapport så här i vintersömnen.
Nära nog inget har hänt med de båda rx7.orna. Inget annat än att garaget återigen börja likna en verkstad för hobbyracers. Å det är inte lite, då huset växt regält och garaget tjänstgjort som förråd och byggarbetsplats.

För Blå, planeras det för justerbara kniv-krängare, lite modifierng av bränslesys och fortsätta med elsys. Klart är inte heller om kylaren ska flyttas bak eller ej. Sen har jag lite fler pluggar att gjuta. Finns mycket mer som jag skull vilja göra... men viktigare är att ta ut den i vår och köra.



För Silver som också vilar fast "nedsänkt" under snötäcke, finns en huvudbåge tillknäckt att passa in och så lite annat pyssel. Men den behålls i det närmsta orginal Skit kul skulle det vara att vara med, visserligen för att ta den bakersta placeringen, vid roadsport premiären på Kullen. Omöjligt är det i alla fall inte.



För denna gång/Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Snart dags att sätta fart med mekandet
Ska sätta igång så fort jag kommer hem från semester...

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Då var det premiär för året
Som vanlig "tänker/vill" man hinna mer på bilen än vad som blir verklighet. På något underligt sätt kommer alltid något i mellan, någon som känner igen sig

Det som hans med till i år var en kraftigare krängare fram och byte av bussningar i framvagnen samt att Lars (Arvika Wankelregistret) gav mig en styrled TUSEN TACK! då den gamla nära på själv trillade ut ur hålet. Väl använd och inom budget-race konceptet, så att säga he he. Dagljus/halvljus diod monterade med lexanskydd på original plats.

Körde ner till Fällfors där http://www.raceinorr.se/forum.php hade avrostning med konbana, drift, utställning mm. Superbra träff! Körningen dit gick i sin helhet ok, märkbara vibrationer i hjulupphängningen. Kontroll på hjulbultarna visade på 3st gängpaj i framhjulen, hu hu, nu kan det bli spännande. Vi fortsatte i alla fall till träffen och kollade bultarna efter varje vända vi körde.

Föraremöte och sen några träningsrundor. RIN presenterade banan som "nybörjare", den hade tre rejält tajta 360 böjar och relativt öppna slalompartier. Hade glömt bort från förra året att jag glömt att fixa rattstången och att jag hade önskat mig annat än original stolar (man får jobba som fn för att hålla fast sig i kurvorna ) och bälten som håller fast en. Får försöka få till detta någon gång.

För Silver, som fått en mycket kraftigare krängare fram, ville understyra duktigt i alla snäva partier. I de öppna partierna gick hon ok. Här var det motorn som inte räckte till. Kunde hålla fullt med full acceleration, inte så märkvärdigt ur 100hk motor :o För att försöka hantera US fick jag verkligen försöka att trycka ner bilen och få fast henne innan sväng och försiktigt kliva på med gas efter apex. Helt klar hade jag för en gång skull mycket grepp bak. Vikten för dagen var 1140kg med mig och kompis samt halvtank. Så vikt var det Ett annat problem var att jag aldrig fick någon temp i däcken. Nu är de visserligen 5år gamla, men banan var för kort helt enkelt. Hade nog kanske funkat bättre med vanliga däck.

Vid så kraftiga inbromsningar (få fast innan kurva sväng) blev det en hel del hjulhopp på bakaxeln, "svängarmen på gen1.an är som bekant kort. Hjulhoppen var så pass stora att axel slog i karossen. Bättre dämpare hade kanske kunnat fixa till det men jag har tyvärr inte bytt till nya ännu, så de är från bilen var ny (30+ budget var det ju )

Mot slutet var det lite för mycket plågeri, bussningarna i bakvagnen hade givit med sig och axeln glappade lite väl mycket med självsvängning och obalans som följd. Blir att göra något i detta då axeln rör sig cm fram och tillbaka. Fram hade även höger bärarm lossnat lite och hjullagret har det hänt något med alt. kräver "grovjustering"

Hem färden var spännande. Silver ålade sig som en orm och vibrerade som en magdansös. Kompisen började surfa på Länsbuss

Nu får/ska jag inte göra något åt bilen i närtid då BLÅ måste igång, så Silver får allt vänta :@ Om någon är sugen på att hjälpa till...Välkomna!!!

Resultat : http://www.raceinorr.se/resultat/konbana_20120602_alla.html
Och en film:
http://www.youtube.com/watch?v=-CWO53u4yO8&feature=relmfu

_________________
Rikard Niva
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



1:01 är inte illa pinkat . Antar att det var då du fick avbryta pga klonket i baken. Men klart är att bilen går FORT i rätt händer.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Klurax skrev:
1:01 är inte illa pinkat . Antar att det var då du fick avbryta pga klonket i baken. Men klart är att bilen går FORT i rätt händer.

Den tiden känns lite fel och är nog som du skriver.

Ang. fort så är det fantastiskt att en bil på över 30 år och med nästan alla originalbitarna fortfarande kvar går så bra, fast allt är glappt. Rattglappet är som på en gammal svart vit film. Grundstommen är otroligt bra/Mazda RX 7!

Du Linus, bilden "sn_t" jaget, var har du källan till den bilden? Vill veta mer!

_________________
Rikard Niva
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Niva skrev:
Klurax skrev:
1:01 är inte illa pinkat . Antar att det var då du fick avbryta pga klonket i baken. Men klart är att bilen går FORT i rätt händer.

Den tiden känns lite fel och är nog som du skriver.

Ang. fort så är det fantastiskt att en bil på över 30 år och med nästan alla originalbitarna fortfarande kvar går så bra, fast allt är glappt. Rattglappet är som på en gammal svart vit film. Grundstommen är otroligt bra/Mazda RX 7!

Du Linus, bilden "sn_t" jaget, var har du källan till den bilden? Vill veta mer!


Det var smart att du åkte igenom fotocellen och bröt tidtagningen trots avbruten körning thumbs up

Bilden är från spelet "Forza Motorsport 4" till Xbox360. Det är ju där man testar hjulvinklar och grejer innan man provar skarpt . Ett skitkul racingspel med bl.a. RX-7 FB och MYCKET mer, perfekt när abstinensen är påtaglig .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 FB Silver säljes
<<   1, 2, 3, ... 39, 40, 41   >>
54 besök senaste veckan (234778 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande