Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Coupe -93 / Blivande banbil
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (23812 totalt)
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



OZ Ultraleggera kör jag med på M3:an. Dessa 17*8 tumsfälgar kostar en del men väger bara 7 kilo och går att få ialla tänkbara offsets. De sväljer även stora ok och skivor.

Jag skulle rekomendera en uppsättning BBS RC eller RK begagnade. En blästering och sedan pulverlack i lämplig färg, vit tex. Dessa fälgar är lätta och håller hög kvalite till mkt bra pris begagnat.

Du klarar dig med 8 tums fälgar till 235/45 Toyo R888.

thumbs up

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Var och hämtade röktonade makrolon rutor till bilen idag hos acm-ab


Någon som har lite tips om vad jag ska såga ut dom med, gärna lite bilder hur ni gjort med tätning och allt sånt..Tips välkommna

_________________
Jonathan oliv
Citera
Daniel.K
Strömsnäsbruk
Här sen Jan 2008
Inlägg: 408



Sticksåg med fin klinga. Glöm inte att sätta på några mjuka tassar under sticksågen så det inte repar.

Mvh Daniel.

_________________
Daniel Karlsson



Bmw 325 -88 Banbil.Såld.
Bmw 320xd -13 Bruksbil.
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
okey, tack för tipset

_________________
Jonathan oliv
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1197



fallen skrev:
Ellac skrev:
Hej Jonathan

Byta vindruta på E36 , är det något man kan göra på egen hand utan hjälp från proffs?

Kan du inte skriva en kort sammanfattning över tillvägagångssätt?

Spännade tråd i övrigt, glasfiberprylarna ser bra ut!

Calle


Hej Calle.

Ja du det är en bra fråga. Jag har ju bytt ett par i månaden senaste åren, allt från vw bussar till ford personbilar.

Men med lite mod och tålamod tro jag vem som helst kan det.

Smidigast är ju att såga ur rutan med en specialmaskin. Men går ju bra med gammal hederlig ruttråd. (lättast om man är 2 personer)

Bmw e36 är ganska lätt att få loss. kanske 20min-1h för mig. medans jag kanske få lägga 3 timmar slit med mkt svordomar på ford focus...

Menur får man den altid på ett lr annat sätt.(kanske inte hel)

Den gammla limsträngen som blir kvar på bilen är vicktigt att man skär jämn och fin, ca 1-2mm.

Noga att du damsuger och rengör med nått medel som inte är siliconbaserat både på den nya rutan och karossen.

Senan använder man en primer på både rutan och karossen där limmet samman håller, den primern jag använder är även rostskyddande om du råkat göra plåtrent där sågbladet/ruttråden gått imot.

Sätt på listen på rutan, var noga att den kommer på sin ricktiga plats(bruka finnas en liten markering på både ruta och list. Och kolla att du trykt in den ordentligt mot rutan överralt en extra gång,(man trycker på den på ett ställe och den losnar lite på annat ställe)

I börgan när jag bytte ruta provmonterade jag den alltid innan jag limmade, trycker dit den lite löst, skjusterar in den så den är jämn på både sidor, sen satt jag 2 silver tejpsbitar uppe och 2 nere över rutan och karossen och senan skar av dom med rakblads kniv, på så sätt har du lite markeringar att gå på.

Sen är det bara att ta loss den, limma på den gammla limsträngen på karossen, Var noga med att du limma allt i ett drag. Om du lyfter den och håller på så kan det bli otätt och komma in fukt. sätta dit rutan, så noga från börgan som möjligt, limmet är ganska segt, men går arr trycka upp ner, när du känner att den sitter på sin gammla platts, tryck runt om ganska hårt, viktigt att limmet fäster, och att den kommer ner.

Tejpa några bitar så den inte skulle glida ner(för säkerhets skull)

Alla prudukter går att köpa hos wurth. En del glasmästare säger att det är skit. Men jag har testat en del andra, en del ska man värma limmet, det torkar snabbt(stressigt) Måste vara varmt vid härdning Det jag använde som var från wurt torkade ner till ca -20grader lr nått. Dubbla primer på en del, en för ruta en för karossen.. Jag tycker wurts har varit smidigt så länge jag använt det.

om nån har synpunkter på min beskrivning på rutbyte, lägg gärna till

=)

lycka till


ojoj.. tack för svaret! Det låter dock som något jag kommer att lämna bort, känns lite farligt för en novis som mig.. Får muta glasmästaren med fikabröd pengar i fickan istället

Inget nytt annars?

_________________
Calle Olsson
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
hehe, ja fikabröd går ju för det mesta.

Väntar på lite grejer. Och ska väll ta tag i att montera plastrutorna nån dag. Lite fundersam om det går att popnita hela vägen runt på sidobakrutorna. någon som vet kanske?

_________________
Jonathan oliv
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



fallen skrev:
hehe, ja fikabröd går ju för det mesta.

Väntar på lite grejer. Och ska väll ta tag i att montera plastrutorna nån dag. Lite fundersam om det går att popnita hela vägen runt på sidobakrutorna. någon som vet kanske?



Såhär gjorde jag. Tog bort den svarta listen och skar ut tårbitar där jag skulle nita, med listen på plats så syns det inte.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
tusen tack för bilden. precis sådär jag hade tänkt mig.

_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Fått dit ena rutan, så nu ska bara listen tryckas över popnitarna


_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Nu är bakrutan monterad




Upptäckte en tråkig sak. Den nya framrutan har spruckit i nedre kanten, Det är kul när man inte har kört 1km ens med den... >

_________________
Jonathan oliv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



konnem3 skrev:
OZ Ultraleggera kör jag med på M3:an. Dessa 17*8 tumsfälgar kostar en del men väger bara 7 kilo och går att få ialla tänkbara offsets. De sväljer även stora ok och skivor.

Jag skulle rekomendera en uppsättning BBS RC eller RK begagnade. En blästering och sedan pulverlack i lämplig färg, vit tex. Dessa fälgar är lätta och håller hög kvalite till mkt bra pris begagnat.

Du klarar dig med 8 tums fälgar till 235/45 Toyo R888.

thumbs up


ltw gör fina lätta fälgar en 9*17 väger ca 7,5 kg

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=LTW5-WHEEL

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Har inte hänt så jätte mycket på senaste tiden. Så här står bilen nu i alla fall...





Var tänkt att det skulle gjutas av i glasfiber, men i samband att jag blev varslad från mitt jobb och inte hade någon stans att fixa med bilen. Så blev det stressigt och jag blev inte helt nöjd

_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Har ingen ork att göra om breddningen. Så jag köpte lite saker av Niklas här på forumet.




_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
..

_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Nu har jag börjat provmontera breddarna... Behövs lite finskjustering på skärmarna och huven. Sen måste dom finspacklas lite på en del ställen innan lack..



Bakbreddarna är tillkapade, ska slipa till kanten lite snyggare innan lack. Även dom här behöver lite spackel.



Funderar lite på tanklocket. Antingen kapa ut en tårtbit och plasta så man kan öppna. Tycker det ser lite konstigt ut, men kanske lättast. Lr race tanklock på bagageluckan som hilmerssons manta a, lr i skuffen?


_________________
Jonathan oliv
Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



Är tanken att den ska bli klar till sommarn?

Ska skall i så fall bli intressant att slänga ett öga på den på någon träff.

Keep upp the good work

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Hade gärna velat åka på nån träff lr nått i sommar. Får väll se hur pass bra jag ligger i nu...

_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Tanklocksproblemet löst. Plastar väl tillbaka biten när jag har tid att flytta tanklocket...



Har även börjat lite med bakstötfångaren.


_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
Snart klar för spackling, sen ska stötfångaren gjutas av


_________________
Jonathan oliv
Citera
fallen
Kalmar
Här sen Nov 2008
Inlägg: 117


Trådstartare
spackla och slipa, tråkigt..Men skönt att det snart är klart




_________________
Jonathan oliv
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2202



iofs är det inte du som gjort skärmkanterna... men förstår inte varför man gör kanten så platt, och med ett så hårt veck..
när allt annat e runt.... men det e kanske meningen att man skall se förändringen lättare..

jo..jag har gjort en del pluggar på jobbet..

annars kul!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Coupe -93 / Blivande banbil
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (23812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande