Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (57520 totalt) |
Hej, ombyggnationen är nu påbörjad, och t ex airbags är ur, takluckan igensvetsad, inredningen borta, asfaltsmattor bortskrapade osv.. har haft turen att hitta mycket kompetent hjälp så nu rullar det på..
Har en fråga som jag skulle behöva Er hjälp med och det är bromsarna.. jag har köpt E46 M3 skivor fram till bilen och min fråga är vilka ok som passar.. har läst lite om att Porsche Boxter ok (Brembo) skall fungera? Eller är det till Boxter S? Finns det andra alternativ? T ex andra BMW ok som passar? Eller hur är Wilwood oken, de ligger prismässigt bra till men hur är passformen/kvalitén? Jag vill helst att det skall vara så bolt-on som möjligt.. så kom gärna med förslag då jag är lite vilsen här..?? Stålomspunna slangar och ATE Superblue ligger redan och väntar, och bromskylning är påtänkt.. så det är mest oken jag undrar över.. Tack på förhand! // Johan |
||||||||
Här går det undan Verkar bli en seriös banleksak. Bromsoken har jag tyvärr ingen koll på.
Men Samuel Lindkvist kör med Porsche-ok tror jag...kolla med honom vetja. Keep up the good work _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Hej! Hoppas att det skall bli en kul bil Det har du rätt i, jag skall kolla med Samuel.. har fått andra positiva svar oxå så det lutar mot Boxter-ok.. bilen kommer vara i skapligt anpassat skick till denna säsong, och till nästa hoppas jag på att få in bur oxå så att säkerheten höjs lite.. Hur går det själv då?? // Johan |
||||||||
Här kommer lite av vad som skett med bilen den sista tiden. Som jag tidigare nämnt så är jag ingen stor-skruvare utan har som tur är mycket kompetent hjälp.
Bussningar på plats Förlängda stag bak onödig vikt.. Tackluckan igensvetsad Krängare m droplinks Bilstein PSS9 CS på plats inkl Millway topplagringar mm.. Utöver det så är bl a också X-brace monterat.. Fortsättning följer.. |
||||||||
Sen har vi kommit fram till avdelningen för goda och dåliga nyheter.. vi tar det goda först.
Bilen ligger nu på totalt ca 1275 kg och Corner Weight är utfört med bra resultat, obs att förarstolen fortfarande är orginal samt att några smålättningar återstår, men det är en början jag är mycket nöjd med! Lite siffror: Fram: camber 4,2°, toe out 1mm/sida vid racecamber, toe in 1mm/sida vid gatcamber. Bak: camber 2,7° toe out 0,5mm/sida Kvar att göra är insidan av bilen, sittafast-stolar samt sittaännumerfast-bälten är på gång samt hållasigfast-ratt samt lite övrigt smått och gott.. Snygga BBS 17*8 fälgar är inskaffade samt Toyo R888 225/45/17 däck som bara ligger i ett hörn och väntar.. (bild kommer när jag passerar garaget nästa gång..) Sen till de lite sämre nyheterna.. bilen blev även komptestad då den går lite ojämnt på tomgång och resultatet var nedslående.. på fem cylindrar var det ca 13 kg och på en cylinder ca 4 kg.. Så vad gör man nu?? Förslag på vad som kan vara galet emottages tacksamt samt även vart man kan vända sig för att få hjälp utan att hela årslönen skall gå åt på en gång..?? |
||||||||
Kan vara flera fel. Spontant hade jag gissat på kolvringarna men jag har haft fel förr. Men börja med det enkla innan vi målar fan på väggen. Lätt att kolla: Börja med att mäta ventilspel kan vara en ventil som inte tätar. Bladmått och stark högerarm rekommenderas Ev. kan vanosen spöka om den står fel "öppnar" ventilen vid fel tillfälle och kompet sjunker. Lite mera meck: Ta av kamhuset och kamaxlarna och slipa in ventilerna och/eller byta ventiltätningarna. Passa då på och byta fjädrar och retainers till lite stöddigare grejor. Du måste plana toppen och köpa nytt toppblockspackning och toppblocksbultar. Mycket meck dvs lyfta ur motor: Ta isär motor och plocka ut kolvar och kolla kolvringar. Jag har tagit sönder allt utom just toppen på min M3 motor 3 ras på 1,5 år. Läs min tråd. Plocka ut motorn är inte jättesvårt tar en dag. Tar lite längre och få i den. Rekommenderar att plocka ut den med låda och stoppa tillbaka den utan vxl.låda. Är inte ofelbar bara gudomlig har någon annan fler tips så skriv gärna ner de. om du skall renovera motorn blir det jättedyrt. Satsa hellre på en bytesmotor med historik. Betala gärna 30000 för en motor som har dokumentation än att renovera. Mina 3 renoveringar har väl kostat ca 70000 kr nu och då har jag gjort mycket jobb själv eller har kompisar hjälpt mig. Ok nu har jag trimmat motorn lite oxå men merkstnaden ligger kanske på 30tkr. Kammar(shrick282), kolvar(S52), fjädrar, retainers, lättat svänghjul, elfläkt, kolfiberinsug mm _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||||||
Kul o se en E36 till som får vård!
Verkar ju som du har ett gyllene tillfälle o bygga race motor!! Nya kolvar, andra kammar, kolfiberinsug o mappning ska väl ge en behaglig effekt _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Utmärkt, tack för den informationen - guld värd för mig som inte är så tekniskt lagd. Hade missat din tråd tidigare men har nu läst den, segt med tre motorras på så kort tid, men coolt med kombi. // Johan |
||||||||
Den tanken har slagit mig oxå.. OM nu delar skall bytas så behöver de ju inte ersättas med orginalprylar.. Men vi får se när motorn blivit undersökt vad som gått galet.. // Johan |
||||||||
Tack för det, hade ingen aning om det tricket.. det får vi testa! M v h // Johan |
||||||||
Är det ink full tank & förare eller bilens tomvikt ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Jag var inte med när CW gjordes utan har fått uppgifterna i andra hand, och enligt vad jag vet så var det utan förare, ca 15 l bensin och med orginal förarstol (som skall bytas mot två lättviktare). Jag är själv förvånad att den är så pass lätt redan.. finns en del kvar att ta bort Men det behöver jag väl inte säga till en mästare i lättning?? // Johan |
||||||||
Det var riktigt lätt för dom väger ju ändå några kilo till från början Fast på bilden med displayen står det 1360kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Jepp, såg det oxå.. men det var den viktsiffran jag fick.. jag observerade oxå att om man lägger ihop vikten från alla fyra vågarna så blir det oxå runt 1360.. så det kanske är det den väger, vet inte riktigt då jag inte var med men litar fullt på den som utförde CW.. // Johan |
||||||||
Då är den riktigt lätt med tanke på att tjänstevikten är 1550 kg från början _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Nu hade bilen ingen AC och kom med aluminiumdörrar samt att jag har suverän bygghjälp så vi får kämpa vidare, finns som sagt var lite fler kilon att jaga bort, men det är en mkt bra början.. |
||||||||
Det var lätt! Min vägde 1506 kg med 72 kg förare ( ej mig ), och 40 kg bly i bagaget ( tanken var tom nästan ), så min torde väga 1390 kg tom ungefär.. Den är dock helt omoddad o inte lättad alls............................................än!! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Börjar låta som en riktigt dålig reklamfilm "that is light, really light..".. Men som sagt, mycket jobbigt arbete är nedlagt på att lätta bilen, t o m den eländiga asfaltsmattan är bortskrapad, luftpump bortmonterad, all inredning borta osv.. men som Ni vet finns det bara en väg vidare och det är att lätta ännu mer |
||||||||
Då är det bara att gå vidare mot lättare bil det blir ju bara till det bättre
accar snabbare,stoppar snabbare, svänger snabbare & hyfsat billigt kan det bli bättre Hoppas du får ordning på motorn _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (57520 totalt) |