Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mini 1000 -77 (såld)
<<   1, 2
15717 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Dax för lite uppdates!!

Motorn är under ihopbyggnad med nya packningar samt div nya lager mm, jag passar även på att bygga om oljepickupen så den suger oljan i mitten av tråget istället för höger sida fram (Bmc racemodifiering), med R-däck har jag haft tendens att motorn suger luft vid acc och hård kurvtagning vilket inte direkt förlänger livet på motorn . Fälgarna är lackade och klara, riktigt nöjd med resultatet av svart med en blå rand i.



Fälgarna är äkta minilight magnesium och är grymt lätta. De är nästan fyrkantiga med sina 10x6" dimention. Nästa vecka ska jag försöka hinna förbi kompisen och slänga på mina nya R-däck.

Både främre och bakre hjulupphängning och stötdämpare är monterade, jag har även köpt nya trummor bak, med inbyggda spacers ist för att köra med lösa som tidigare.


Ska se om jag kan fixa lite bilder på maskinen oxå thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
tobiasutter
Piteå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 27



Hej

Inte har du lust att lägga upp några fler
bilder på din främre hjulupphängning?
Håller på att konvertera min egen från hydrolastic.

Mvh/Tobbe

_________________
/Tobias Utterström
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Vad är det mer du vill se som du inte ser på bilderna??

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
tobiasutter
Piteå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 27



Det mesta är ju med, skulle bara vilja se infästningen för dämparen.

_________________
/Tobias Utterström
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Jaha dags för uppdatering!

Våren har ju bara rasat iväg så tyvär har jag inte fått bilen på hjulen ännu men det är på gång.

Motorn har tagits isär och fräschats upp samt bytt lite lager som va på sista versen.


Minilightfälgar med nya R-däck har kommit på plats. Själv är jag helt såld på svarta fälgar på lite rejsigare bilar.


Motorn påväg ner nu i helgen, riktigt smidigt att lyfta i med låda och allt.


Nu till det tråkiga samtliga ventiler är raka och fina och inga sprickor i ventilsätena doch så verkar samtliga insugsventilers säten läckt i ena kanten mot avgasventilen vilket verkar konstigt då insugsventilerna har en fin grå kant hela varvet runt.


En av avgas ventilernas styrning har tokpajat vilket gjort att sätet blivigt dåligt. När jag senast gjorde i ordning motorn för ca 2000 mil sedan så lät jag org styrningarna vara kvar då de var fräscha, men kanske var det en tabbe?? de kanske inte håller för en vass kam och hårda ventilfjädrar?


om ngn har en eller flera ideér på varför det blivit såhär så får ni gärna dela med er
samtliga utav mina rostfria rimflovventiler ser iaf fina ut

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Lightprime
Uppsala (Metropolen)
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Men satan Stoffe vad du pysslar och har dig där nere i söder..
Själv har man precis kommit underfunn med hur man justerar ventilknack.... men men.. Man måste ju börja någonstans.. Du kan väl skriva på sevenclubs forum när du ska ut på banracing någon lördag så vi norrlänningar kan komma förbi och kika.. Vore kul att träffas.

Ha det gött!

"Grynet"
Världsmetropolen U-a, Hällby

_________________
Marcus Palmqvist
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Lightprime skrev:
Men satan Stoffe vad du pysslar och har dig där nere i söder..
Själv har man precis kommit underfunn med hur man justerar ventilknack.... men men.. Man måste ju börja någonstans.. Du kan väl skriva på sevenclubs forum när du ska ut på banracing någon lördag så vi norrlänningar kan komma förbi och kika.. Vore kul att träffas.

Ha det gött!

"Grynet"
Världsmetropolen U-a, Hällby


Jasså du har hittat hit oxå thumbs up om jag får ihop bilen så blir det väl en och annan träff på Lunda (Vid U-sala) i sommar och då får ni dyka upp och knäppa lite fartfyllda bilder.

Vi hörs och ses!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Jaha då har man varit hos motorexperten och mitt egna bollplank Kjell Wallin på Elwa motors för lite konsultation ang toppen. Anledningen till att jag kört sönder ventilstyrningarna på avgas är helt mitt egna klantiga fel jag har åkt rostfria ventiler med gjutjärnsstyrningar vilket är definitivt No No!! anledningen att insug har klarat sig är att de kyls bättre och då har bättre smörjning än avgasventilerna som blir varmare. vad gäller det lilla läckaget på insug så beror det både på overlap, dvs när insug och avgas är öppna samtidigt så smiter lite avgaser ner i insuget, men sedan så deformeras sätet ngt av värmen under höga varv vilket gör att ventilen inte tätar till 100%, tydligen ett problem på BMC a och b seriemotorer pga för lite material i förbränningsrummet. Nu är toppen iaf iväglämmnad för mirafräsning och montering av "Rätta" Bronsstyrningar så med lite tur så är den klar i veckan.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 170



Kan inte få nog av minis, mera bilder

Riktigt tuff bil, hoppas du får ihop den snart.

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Citera
mini2fast4u
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 42



ser att det går frammåt! Kommer du ner till träfen i halmstad de 1-3 juli? Tobbe

_________________
Tobias Rosén
BMW Mini Cooper S -05
Austin TURBO Pickup -69
Austin Cooper S 970cc GRP2 -64
Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Hmm, just nu går det inte så väldans bra skruvade dit avgasrör och div småsaker igår inför provstarten av bilen. Dock så jävlades det nästan hela tiden tyvär.

- Motorn verkar svettas lite ur packningen till lagerhuset till drivknuten, vilket ger en liten pöl under bilen. Kanske går att lossa lite och trycka in lite packningsmedel??

- Mitt batteri som är max ett år gammalt GLOBAL har laddat ur sig över vintern och går inte att ladda upp igen. Dessvärre gäller inte heller garantin om batteriet laddats ur, så det blir till att köpa ett nytt

- Största problemet är att jag inte får ngt utslag på oljetrycksmätaren trots idogt nötande på starten så ger den inget utslag, sisst motorn var isär så var det likadant men tillslut hoppade den igång och då startade jag motorn utan ngr problem. Det verkar som oljan går runt iaf då toppen blir oljig men jag vet inte om man vågar lita på det till fullo?? Frågan är om man vågar starta och pumpen då får mer fart och att trycket kommer då?? På Scania så kör vi inte upp ngt tryck före start utan, startar bara och efter ca 30s så har man oljetryck

- Till råga på allt så började den satans bränslepumpen att läcka ur en koppling som är pressad i huset på pumpen.

Så igår var en skitdag, men det löser sig säkert. Jag har planerat att komma till halmstad men inte anmält mig ännu pga osäkerheten hurvida bilen går eller ej

Har ngn idéer så blir jag glad thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
mini2fast4u
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 42



Hade samma problem med min förra helgen då jag skulle provstarta pickupen. Jag fick helt enkelt lossa slangen till oljekylet vid pumpsidan (anslutningen brevid där oljetrycket tas) och fylla olja baklänges ner i pumpen. Är den helt torr så suger den inte! Är du säker på att inte det är packningen på det lilla drivknutshuset (inre) som läcker så det inte kommer ifrån packboxen!? lycka till , Tobbe.

_________________
Tobias Rosén
BMW Mini Cooper S -05
Austin TURBO Pickup -69
Austin Cooper S 970cc GRP2 -64
Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
mini2fast4u skrev:
Hade samma problem med min förra helgen då jag skulle provstarta pickupen. Jag fick helt enkelt lossa slangen till oljekylet vid pumpsidan (anslutningen brevid där oljetrycket tas) och fylla olja baklänges ner i pumpen. Är den helt torr så suger den inte! Är du säker på att inte det är packningen på det lilla drivknutshuset (inre) som läcker så det inte kommer ifrån packboxen!? lycka till , Tobbe.


Nope packboxen är tät, i morgon så skall jag åter ta itu med kojan och då ska det nog gå vägen med oljepumpen och så. Min kompis rover v8 var lika dan, inget oljetryck trots ett j...a nötande på starten men då vred vi pumpen med borrmaskin och plötsligt så tog det tvärstopp och en enorm stråle sprutade ur den lösa oljekylarslangen, oljetryck thumbs up .

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Halloj i sommarvärmen, tänkte uppdatera lite vad som händer med bilen. Just detta år har väl det mesta som kan strula gjort det. Men nu sitter allt på plats och det som är kvar som strular är oljeläckage från motorn (Packning till diffen) sedan det stora problemet, motorn går bara på 2 cylindrar dvs 2 och 3 men ej på 1 och 4??? Jag har bytt stift, kablar, fördelarlock och ljusterat ventilerna men inget ger resultat. Verkar som motorn går på högre varv. Gnista finns på alla stift, möjligen igensatta lågfartsmunstycken? eller kan en blåst topplockspackning ge dessa symtom? Jag har ingen olja, avgaser eller så i kylvattnet och motorn verkar heller inte vilja gå varm (Koka) så packningen kanske är hel?

Mycket kliande i huvudet för tillfället

Bjuder på lite bilder iaf



_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johnson
Götene
Här sen Jun 2005
Inlägg: 94



så fruktansvärt fräsch den är!!!
fick igån min gamla koja härom dagen å tror att jag har samma bekymmer med att den går mest på 2 o 3,an dom andra var lite blöta..
fast min har stått i 20 år förstås...

_________________
Peter Johnson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Yippi den går på alla burkar

Efter att ha rivit av toppen samt kollat över motorn utan att hitta ngt fel satte jag ihop den igen samt fixade en liten oljeläcka som uppstått redan . När jag igår kollade över motorn inför start för att ställa tändningen på 0 så uptäcker jag plötsligt vilken tankevurpa som jag gjort av ngn anledning har jag lyckats sätta drivaxeln till fördelaren ett 1/2 varv fel!!!!!! Varför den överhuvud taget startade vetifan och varför den just gick på 2st burkar men efter att ha vänt till rätt läge så hoppade den igång på alla burkar hur lätt som helst

Dock så skulle jag och kompisen passa på att lufta kopplingen för att kunna provköra då givetvis slavcylindern plötsligt ger upp , men skam den som ger sig, i eftermiddag åker jag och handlar en ny för bilen bara SKA vara körbar på lördag då Mini 7 Club har sin årliga träff. Detta år kommer vi vara på Malmby flygfält i Strängnäs och en enklare typ av konbana skall anordnas så detta vill man ju inte missa.

Kanske får upp lite bilder när provkörning skett.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Väääldigt länge sedan jag uppdaterade här

Bif ngr färska bilder på bilen, tyvär har det blivit väldigt lite banåka i år men skall försöka hinna med ngt event innan det är dax att ställa undan bilen. Dock har kojan fått rulla närmare 300mil hittills i år utan ngr som helst problem. Bla en tur till Danmark och IMM (International Mini Meet).

Nu när jag börjar se en ljusning i Supermini projektet så funderar jag på att sälja denna bil, kanske skall skaffa ngt helt annat. Jag har haft bilen i nästan 10år så det vore med en tår i ögonvrån som den isf får byta ägare. Bilen har vunnit pris på bla streetcars fest som bästa övriga. Ev bud på bilen tas via PM




_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Det var kul att träffas i dag på Lunda
Förhoppningvis kan det bli fler gemensamma Mini/MINI-arrangemang.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Absolut det ser vi fram emot.

/Kristofer

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138


Trådstartare
Igår gick bilen iväg till en ny ägare, tack för dessa år och må du leva länge till!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mini 1000 -77 (såld)
<<   1, 2
15717 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande