Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -83 E21 dynoresultat
<<   1, 2
17387 besök totalt
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
japp......topptrim.se

_________________
Martin Johansson
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Snart klart med nya motorn......jag är inte alls sugen på o testa den.....

2 "nästan klart"-bilder



_________________
Martin Johansson
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Längesen sist...

Motorn provstartades i slutet på aug och den startade efter bara nåt varv o la sig så fint på tomgång.....perfekt! Allt gick tyst o fint.....det som jag reagerade på var att det aldrig slutade ryka från grenröret, smuts o damm brukar ju brännas upp inom nån minut.
Stängde av o kände på sidan av toppen. Massa olja.....olja rinner på grenröret.....hmmmmm......SPRICKA!!!

Detta hittade jag när jag rivit isär allt 2 timmar senare.





Det var inte direkt vad jag väntat mig kan jag säga. Kollade runt med alla som haft med toppen o göra innan jag fick den men ingen hade nån aning om hur sprickan hamnat där! Det är ju ett ställe som man normalt inte letar sprickor på och tur i oturen så gick den inte in i nån kanal.
Lämna på svetsning o planing, där det visade sig att den var helt rak?!





Jag passade på att byta kamdrevet oxå.



Sen dess har allt funkat fint och inga fler överraskningar har dykt upp. Jag har kört drygt 20 mil och just nu står bilen hos Masens Motor för ny mappning.
Så snart får jag reda på om motorn presterar något oxå.

_________________
Martin Johansson
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632



Riktigt kul att se en till i närheten som kör e21
Vi hämtade våran e21 häromdagen i varberg å körde första provkörningen innan ikväll. Riktigt härliga bilar:)

Ditt bygge ser riktigt spännande ut iaf! Ska följa detta

Edit, försten var har du köpt glasfiber huven och bagageluckan?

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Medans bilen är på mappning så roar jag mig med broms-funderingar. Planen just nu är BMW 530 E34 bromsskiva fram som mäter 302X22 (den passar perfekt i inpressning)och nåt passande brembo-ok.
Jag har borrat om bultcirkeln på en gammal 530-skiva och tillfälligt bultat fast den på navet för o kunna testa frigången. Jag vill fortsätta köra 15" hjul men det visade sig att det skiljer massvis i innerdiam mellan olika fälgar. Mina fälgar jag åker på idag var självklart minst, drygt 10mm över utanför skivan. En splitfälg var lite bättre, ca 20mm men det enda som funkat hittils är alpina-kopior. Dom funkar med ett porsche ok oxå!





o lite olika mått på fälgar....




Jag får se hur det blir, kanske blir till att börja efterlysa fälgar med gott om plats inv.

Tack&hej

_________________
Martin Johansson
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Nu så är mappningen klar!

Efter mycket felsökning och funderande, skrapande av jordpunkter o extra jordkablar över hela bilen så blev vi av med störningarna i boxen. Det var spridarna som var boven!
Verkar som om att MS (iaf mitt) inte trivs med lågohmsspridare, bilen funkade men på loggar såg man störningar o spikar både här o var. Allt sånt försvann.

Sen kunde vi fortsätta körandet och efter justerande av kam (som inte gav nåt resultat) blev resultatet 171hp vid 6000 och 216Nm vid 4700 i motorn. Jag hade hoppats på att 304-kammen skulle hänga med lite längre upp i registret o ge max lite senare.
Vridet är ju suveränt så fyllnadsgraden måste ju vara bra.

Dom feta kurvorna är nya motorn.

Gammal motor: 9.5 i komp, org Tii-topp.

Ny motor: 11 i komp, musen-preppad topp.

Båda motorena har 304 kam och grenrör gemensamt.







Nu ska det bli intressant o testa den i verkligheten oxå!

Som vanligt stort tack till Bert ola & Masens motor för all hjälp!

_________________
Martin Johansson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Kanske inte kammen som satte begränsningarna? Hur justerades kammen?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Grattis till en härlig motor och snygg bil thumbs up

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Tackar!

Kammen ska vara 2,9 öppen i ÖD och det är den nu, vi testade även 4,3 i ÖD men det blev som sgt ingen direkt skillnad.

Jonny på MotorNord tyckte 153hk på hjulen var mycket bra för en 304-kam så jag ska nog vara nöjd. Ska be Musen skissa på ett nytt grenrör oxå, det är ett "universal" så det kan kanske hjälpa upp på varvet lite om man räknar det på rätt sätt.

_________________
Martin Johansson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



antar det syftar till någon ventil, men vilken =)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Det är 1:an vi ställer efter, insug.

_________________
Martin Johansson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628



inka skrev:

Jag får se hur det blir, kanske blir till att börja efterlysa fälgar med gott om plats inv.


Testat original E30 7x15 krysseker? Sväljer din skiva med 02tii-ok om man hänger på 10 mm spacers.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



skruvades inte kammen åt fel håll om det var en insugsventil ni mätte på? Då har kammen avancerats, men borde retarderats för att flytta registret uppåt.? eller gjorde jag en tankevurpa.

prova oxå med kortare trattar.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
"Testat original E30 7x15 krysseker? Sväljer din skiva med 02tii-ok om man hänger på 10 mm spacers. "

Ja om Tii-oken funkar så borde brembogrejjerna oxå göra d! Men jag är av naturen väldigt allergisk mot spacerplattor, men om jag inte lyckas snoka upp nån uppsättning till som passar får jag överväga en gång mer. Det hade ju suttit fint med BBS RS.....kanske skulle byta bort webrarna mot sånna....hmmm

Förresten var det inte just sånna E30 fälgar som ni hade lite värmeproblem med på långloppan eller är jag ute o seglar?

_________________
Martin Johansson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628



Spacers är inga problem sålänge de har en ordentlig styrning. thumbs up

Vi åkte på dessa fälgar, men några värmeproblem kan jag inte minnas att vi hade.

Slå ett öga på grenröret Martin, vill minnas att jag hört talas om att det finns extraktorgrenrör till M10an som är felkonstruerade, fel cylindrars primärer går ihop.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Extraktorröret är på planeringsbordet.....jag har mejlat alla bromsresultat till uffe o tänkte han skulle få rita på ett. Man mannen går ju inte att få fatt på?!?

_________________
Martin Johansson
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 830



Kolla med Allevåg angående extraktor. Han har stenkoll på det där. Han är även innehavare av ett extraktor som man får gåshud av. Det är sååå vackert! och korrekt såklart :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628



inka skrev:
Extraktorröret är på planeringsbordet.....jag har mejlat alla bromsresultat till uffe o tänkte han skulle få rita på ett. Man mannen går ju inte att få fatt på?!?


Fått för mig att lofa (Pipearts) här på forumet och Uffe har en del ihop när det gäller grenrör?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Vad har du för extraktor i dagsläget? Vad är det för dimensioner på rören?

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158


Trådstartare
Har tyvär inte måtten i huvudet men det är ett vanligt extractor, antagligen från 80-talet. Är väl nåt slags "universal" M10 kan jag gissa.....



Iom att kanalerna är igenlagda i botten både på insug o avgas så blir ju inte detta röret som sitter på nån ultimat övergång mellan "bottentillplattad" avgaskanal och runt extractorrör. Men det ska självklart fixas på nästa rör.

_________________
Martin Johansson
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



ok ja det där ser ut att vara ett likadant som jag har med. Har funderat på ett 4-1 om jag bygger ett nytt istället.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -83 E21 dynoresultat
<<   1, 2
17387 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande