Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
5 besök senaste veckan (93956 totalt)
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Nu är en burbyggsats från Finess inhandlad och ligger och väntar. Blev dock lite orolig när jag ringde SBF för att fråga några saker (se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=732354#732354).

Nu ska bara instrumentbräda, innertak och asfaltsmattor ur innan vi kan börja svetsa. Svetsandet är inte riktigt mitt kompetensområde men som tur är har jag en svetsfirma i familjen (http://www.svetsochsmide.com) så det ordnar sig. thumbs up

Tips att tänka på inför burbygget tas tacksamt emot. Jag har iofs studerat några biltrådar här men tips är alltid bra.

Bilder är på gång, tyvärr har det inte blivit så mycket garagetid som planerat på sistone pga en liten schäfervalp som flyttat in

God Jul!

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Här är ett par bilder,







Finessburen och golvmattan med min nya garagekompis:

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Nu är instrumentpanelen borta oxå. Snart dags att börja svetsa!


_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Tjenixen!

Trevlig bil! Välkommen till e30-träsket!

Du ser väl till att avlägsna den där hemska ljudisoleringen!? Det blir lättare och ljudet "rejsigare".

Hur jobbigt är det att få bort instrumentpanelen och hur länge tar det på ett ungefär?
Vad behöver man egentligen lossa på?

_________________
L-P Johnsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



elpe300 skrev:
Tjenixen!

Trevlig bil! Välkommen till e30-träsket!

Du ser väl till att avlägsna den där hemska ljudisoleringen!? Det blir lättare och ljudet "rejsigare".

Hur jobbigt är det att få bort instrumentpanelen och hur länge tar det på ett ungefär?
Vad behöver man egentligen lossa på?


Panelen sitter ju inte fast på så många ställen egentligen huvudfästena är ju ute vid
a-stolpen där sitter det 2 st skruv på varje sida. sen sitter det fast i plåten som håller
boxen till sprutet ovanför handskfacket. Har för mig att det även sitter nån skruv vid rattstången
Sen sitter det skruvar vid mittkonsolen.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



passa även på att ta bort asfaltsmattan i bilen som sagt tidigare raceigare ljud
Kladdet efter mattan tar du bort med label off från biltema

Glöm inte mattan i motorrummet den väger 3 kg den under instrumentpanelen väger 2,8 kg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Japp det ska bort - allihop! Jag har redan läst ditt tips om label off och varit till biltema

Några tips för själva burbygget (ordningsföljd, hål-i-golvet, boxar, etc)?

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
elpe300 skrev:
Tjenixen!

Trevlig bil! Välkommen till e30-träsket!

Du ser väl till att avlägsna den där hemska ljudisoleringen!? Det blir lättare och ljudet "rejsigare".

Hur jobbigt är det att få bort instrumentpanelen och hur länge tar det på ett ungefär?
Vad behöver man egentligen lossa på?


Tackar! Isoleringen ska bort snarast. Panelen var lite trixig men den gick att få ur på 2-3 timmar mha en mkt bra "instruktion" som jag hittade. Det är ju en massa småskruvar till diverse paneler och instrument, och massor av kontakter, sen sitter instrumenteringen i A-stolparna och undertill. Det roliga blir väl att se om jag får ihop det igen

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



lofstrom skrev:
elpe300 skrev:
Tjenixen!

Trevlig bil! Välkommen till e30-träsket!

Du ser väl till att avlägsna den där hemska ljudisoleringen!? Det blir lättare och ljudet "rejsigare".

Hur jobbigt är det att få bort instrumentpanelen och hur länge tar det på ett ungefär?
Vad behöver man egentligen lossa på?


Tackar! Isoleringen ska bort snarast. Panelen var lite trixig men den gick att få ur på 2-3 timmar mha en mkt bra "instruktion" som jag hittade. Det är ju en massa småskruvar till diverse paneler och instrument, och massor av kontakter, sen sitter instrumenteringen i A-stolparna och undertill. Det roliga blir väl att se om jag får ihop det igen


Den där instruktionen tar jag tacksamt emot! Eller var den muntlig kanske?
Ska du flocka instrumentbrädan när du ändå har den nere?

_________________
L-P Johnsson
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Instruktionen hittade jag här på forumet: http://www.strictlyeta.net/technical/dashboard.html

Utan den hade det nog tagit dubbla tiden!

Jag har inte tänkte flocka instrumentbrädan, men det kanske man borde? Vad kostar sånt?

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
elpe300
Ekeby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 566



Tack för länken!

http://www.vinylmakeup.com/ utför flockning.

_________________
L-P Johnsson
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Dax för en liten update!

Första försöket att passa in huvudbågen och ta hänsyn till orginalbältet:


Dörrar, vindruta och sidorutor borta:


Alla asfaltsmattor borta samt det mesta av klisterresterna, biltemas label off funkar verkligen. Dessutom har en del onödigt kablage rensats ur (typ stereo och innerbelysning bara):


Imorgon fortsätter bursmidet. Nu har vi gas-, mig-, tig- och pinn-svets i garaget så det vore väl tusan om det inte skulle räcka

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
elpe300 skrev:
Tack för länken!

http://www.vinylmakeup.com/ utför flockning.


Hmm jag ska nog kolla upp det, kan bli riktigt fräscht....

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
En liten uppdatering bara eftersom det inte hänt så mycket. Förstärkningsplattor vid A-stolparna är iaf klara och en liten rostlagning oxå. För övrigt det enda rosthålet på bilen.



Dessutom har jag rensat undan expansionskärlet i motorrummet och börjat lossa säkringsdosan, men den verkar inte lika lätt att flytta....

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Nu är säkringsdosan flyttad tillräckligt för att kunna svetsa iaf, får modifera fästena till den senare när röret är på plats.

Huvudbågen har fått sin slutliga placering och lutning på de halvfärdiga boxarna. Placeringen verkar bli perfekt med tanke på orginalbältena.



Jag ska modda orginalbältets infästning i golvet med tanke på de kommande dörrsträvorna, men säg inget till SBP....


_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Hål upptagna för bakåtsträvorna



Motorrummet förberett för rören fram





Dessutom upptäckte jag att jag glömt att ta bort klisterresterna på C-stolparna. Det var nog värst hittills, mycket segare än resterna efter asfaltsmatta >

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Tänker du ansluta buren mot infästningarna för bakaxelbalken där silentblocken är bultade i karossen.
Passar du på att sätta ett stag mellan fjäderbenstornen bak ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Tänker du ansluta buren mot infästningarna för bakaxelbalken där silentblocken är bultade i karossen.?


Det hade jag inte tänkt. Är det något man borde? Jag hade väl iofs tänkt svetsa H-stöttan mot kardantunneln.

Michael Bäck skrev:
Passar du på att sätta ett stag mellan fjäderbenstornen bak ?


Japp!

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



lofstrom skrev:
Michael Bäck skrev:
Tänker du ansluta buren mot infästningarna för bakaxelbalken där silentblocken är bultade i karossen.?


Det hade jag inte tänkt. Är det något man borde? Jag hade väl iofs tänkt svetsa H-stöttan mot kardantunneln.

Michael Bäck skrev:
Passar du på att sätta ett stag mellan fjäderbenstornen bak ?


Japp!


Min bur i 323:an har en stäva dit det är för att styva upp infästningen .

Ska ordna fram en bild så får du se hur det ser ut

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Michael Bäck skrev:


Min bur i 323:an har en stäva dit det är för att styva upp infästningen .

Ska ordna fram en bild så får du se hur det ser ut


Ja tack det vore intressant!

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631


Trådstartare
Det går långsamt framåt av olika skäl....

Nu är iaf stagen fram till fjäderbenstornen klara, buren är dock inte framskjuten till sin rätta position.




_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320is -90
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
5 besök senaste veckan (93956 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande