Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 2,0 - 02
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8589 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

FreddeP skrev:
Tack för tipsen förresten om drivknuten Dignell och Falk. Får kolla upp det där. Köpa ny drivknut kommer alltså inte få bort problemet?! Jag körde med ganska aggressiv camber vinkel. Har inte mätt än men det var nog -3 grader varje fall.

En annan fråga. Camber bultar? Var köper man sådana i Sverige? K-tec racing tog 30 pund bara i frakt så det kändes lite dyrt.


Nej det är till 95% inte drivknuten. Men varför skulle du vilja köpa ny drivknut när en svets och ett plattjärn gör jobbet på 5minuter i princip kostnadsfritt?

Jag kör med camberbultar men skulle inte köpa det igen. Jag skulle istället köra som de gör på racern. Dvs. med olika underdimentioner på den övre av de två bultarna i fjäderbenet. Så här skriver de på sprängskisserna:

Vis emb. HM16-75 o14
Vis emb. HM16-75 o14.5
Vis emb. HM16-75 o15
Vis emb. HM16-75 o15.5
Vis emb. HM16-75 o16


Alltså 14mm bult ger mest camber och 16minst (läs standard). Men ha i åtanke att Cup racern har längre bärarmar än våra maskiner så de har mer camber per default. Du får prova dig fram

EDIT: Såg att det faktiskt står vilka fjäderhårdheter man kör på Grupp N rally kärran.

Asfalt setup Clio Rally Grupp N

Bak:

Ressort AR - Asphalte - noir 1 bande rouge - R=5.5 Kg
Ressort AR - Asphalte - noir 1 bande jaune - R=6 Kg
Ressort AR - Asphalte - noir 2 bandes jaunes - R=6.5 Kg

Fram:

Ressort AV - Asphalte - Bleu 3 Bandes Rouges- R=5.5 Kg
Ressort AV - Asphalte - Bleu 6 Bandes Rouges - R=6 Kg
Ressort AV - Asphalte - Noir 6 Bandes Rouges - R=6.5 Kg

Förvånande att man kör lika hårt fram som bak Fast det är ju rally.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
Dignell skrev:
FreddeP skrev:
Tack för tipsen förresten om drivknuten Dignell och Falk. Får kolla upp det där. Köpa ny drivknut kommer alltså inte få bort problemet?! Jag körde med ganska aggressiv camber vinkel. Har inte mätt än men det var nog -3 grader varje fall.

En annan fråga. Camber bultar? Var köper man sådana i Sverige? K-tec racing tog 30 pund bara i frakt så det kändes lite dyrt.


Nej det är till 95% inte drivknuten. Men varför skulle du vilja köpa ny drivknut när en svets och ett plattjärn gör jobbet på 5minuter i princip kostnadsfritt?

Jag kör med camberbultar men skulle inte köpa det igen. Jag skulle istället köra som de gör på racern. Dvs. med olika underdimentioner på den övre av de två bultarna i fjäderbenet. Så här skriver de på sprängskisserna:

Vis emb. HM16-75 o14
Vis emb. HM16-75 o14.5
Vis emb. HM16-75 o15
Vis emb. HM16-75 o15.5
Vis emb. HM16-75 o16


Alltså 14mm bult ger mest camber och 16minst (läs standard). Men ha i åtanke att Cup racern har längre bärarmar än våra maskiner så de har mer camber per default. Du får prova dig fram

EDIT: Såg att det faktiskt står vilka fjäderhårdheter man kör på Grupp N rally kärran.

Asfalt setup Clio Rally Grupp N

Bak:

Ressort AR - Asphalte - noir 1 bande rouge - R=5.5 Kg
Ressort AR - Asphalte - noir 1 bande jaune - R=6 Kg
Ressort AR - Asphalte - noir 2 bandes jaunes - R=6.5 Kg

Fram:

Ressort AV - Asphalte - Bleu 3 Bandes Rouges- R=5.5 Kg
Ressort AV - Asphalte - Bleu 6 Bandes Rouges - R=6 Kg
Ressort AV - Asphalte - Noir 6 Bandes Rouges - R=6.5 Kg

Förvånande att man kör lika hårt fram som bak


Grejen är att jag kör med standard bultarna och pga fjäderbenens hålbild så får jag ganska mycket negativ camber per default. Fjäderbenen har jag köpt direkt av Alpine.

Eftersom jag har bilen även som bruksbil så vill jag kunna ställa tillbaka camber till vardags. Det borde väl bara vara att stoppa i mindre bult i det under hålet på fjäderbenet?

Grupp N bilen råkar jag veta kör med 60Nm fjädrar fram och bak.

_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13189

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

FreddeP skrev:
...Grupp N bilen råkar jag veta kör med 60Nm fjädrar fram och bak.

Är det en asfalt-setup? Låter mjukt tycker jag... Vad väger Grupp N bilen?
Lustigt att de ändrar grundbalansen så mycket. Originalbilen har ju typ 22N/mm fram och ca 35N/mm bak (om uppgifterna jag fått stämmer...).

_________________

Rice and shine
Citera
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
Det är asfalts setup. Jag tror den väger under 950kg. 60Nm kan tyckas vara mjukt men man får ha i åtanke att de hoppar och genar med bilen och asfalten kan vara ganska ojämn ute på rallysträckorna.

Att man har så mkt hårdare bak på banbilar beror nog på att det är svårt att komma runt ordentlig i de tvära kurvorna på banorna.

Med rallybilarna rycker de bara i kryckan.

_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

FreddeP skrev:
Eftersom jag har bilen även som bruksbil så vill jag kunna ställa tillbaka camber till vardags. Det borde väl bara vara att stoppa i mindre bult i det under hålet på fjäderbenet?

Grupp N bilen råkar jag veta kör med 60Nm fjädrar fram och bak.


Som sagt justerar Renault själva genom att byta den övre bulten på fjäderbenet. Med tanke på hur fjäderbenet belastas är det rätt naturligt. Dvs. på bana ha en 14mm i det övre hålet, när du kört klart stoppa i en 16mm igen och du har en gatsetup.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13189

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
FreddeP skrev:
Eftersom jag har bilen även som bruksbil så vill jag kunna ställa tillbaka camber till vardags. Det borde väl bara vara att stoppa i mindre bult i det under hålet på fjäderbenet?

Grupp N bilen råkar jag veta kör med 60Nm fjädrar fram och bak.


Som sagt justerar Renault själva genom att byta den övre bulten på fjäderbenet. Med tanke på hur fjäderbenet belastas är det rätt naturligt. Dvs. på bana ha en 14mm i det övre hålet, när du kört klart stoppa i en 16mm igen och du har en gatsetup.

Fast det kräver att man följer efter med toe-justeringen...

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
FreddeP skrev:
Eftersom jag har bilen även som bruksbil så vill jag kunna ställa tillbaka camber till vardags. Det borde väl bara vara att stoppa i mindre bult i det under hålet på fjäderbenet?

Grupp N bilen råkar jag veta kör med 60Nm fjädrar fram och bak.


Som sagt justerar Renault själva genom att byta den övre bulten på fjäderbenet. Med tanke på hur fjäderbenet belastas är det rätt naturligt. Dvs. på bana ha en 14mm i det övre hålet, när du kört klart stoppa i en 16mm igen och du har en gatsetup.

Fast det kräver att man följer efter med toe-justeringen...


Det beror på hur petig man vill vara. Finns väldigt många som ställer om cambern när de väl kommer till banan. Deras bilar lär nog ha toe ställt primärt för bana. De har ju i regel justerbara topplagringar vilket gör det hela bra mycket enklare.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13189

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Det beror på hur petig man vill vara.

om du vrider från 0 till -3 camber inför banmötet utan att skruva toe blir det ju en massa toe-in på köpet och det vill man ju inte ha.


_________________

Rice and shine
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
Det beror på hur petig man vill vara.

om du vrider från 0 till -3 camber inför banmötet utan att skruva toe blir det ju en massa toe-in på köpet och det vill man ju inte ha.


lr massa toe out på vägen

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
Det beror på hur petig man vill vara.

om du vrider från 0 till -3 camber inför banmötet utan att skruva toe blir det ju en massa toe-in på köpet och det vill man ju inte ha.



Vilken körintresserad människa som nu kör med 0 i camber på gatan? Kanske handlar om att gå från -3 grader till -1.5 eller liknande.

Man gör dessutom naturligtvis som jag skrev tidigare, dvs. att man ställer bilens toe efter hur man vill ha den på banan inte tvärt om. Man får ju ha prioriteringarna klart för sig.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13189

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
...Vilken körintresserad människa som nu kör med 0 i camber på gatan? Kanske handlar om att gå från -3 grader till -1.5 eller liknande.

Man gör dessutom naturligtvis som jag skrev tidigare, dvs. att man ställer bilens toe efter hur man vill ha den på banan inte tvärt om. Man får ju ha prioriteringarna klart för sig.


Hur många orkar faktiskt hålla på och ändra hjulvinklarna "i depån" minuterna innan man lallar runt på banan med shoppingbilen? Inte jag i alla fall...
Flå't om jag tyckte fel, jag kryper tillbaka under min sten och somnar, så kan ni andra hasa omkring med hjulen pekande åt alla håll...



_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
...Vilken körintresserad människa som nu kör med 0 i camber på gatan? Kanske handlar om att gå från -3 grader till -1.5 eller liknande.

Man gör dessutom naturligtvis som jag skrev tidigare, dvs. att man ställer bilens toe efter hur man vill ha den på banan inte tvärt om. Man får ju ha prioriteringarna klart för sig.


Hur många orkar faktiskt hålla på och ändra hjulvinklarna "i depån" minuterna innan man lallar runt på banan med shoppingbilen? Inte jag i alla fall...
Flå't om jag tyckte fel, jag kryper tillbaka under min sten och somnar, så kan ni andra hasa omkring med hjulen pekande åt alla håll...




Nej det orkar inte jag heller, det enda jag sagt är att vissa faktiskt gör så. Det är väl i så fall de som får be om ursäkt för sitt sanslösa beteende

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
FreddeP
Solna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 19


Trådstartare
Vad har ni för hjulvinklar och toe?

_________________
Fredrik Pettersson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

FreddeP skrev:
Vad har ni för hjulvinklar och toe?



-3 till -3,5 camber fram

-2,5 till -2,6 camber bak

Godtycklig toe out fram, men jämt såklart och ganska mycket.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13189

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

FreddeP skrev:
Vad har ni för hjulvinklar och toe?

På ShoppingClion har vi kört med -2° camber och "en fnutt" toe out fram i några år. En kompromiss som visat sig ge jämnt slitage på R888'orna på bana och i slalom. Dessutom funkar det perfekt med gatdäcken till vardags.
Bak original inställningar.


_________________

Rice and shine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport 2,0 - 02
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8589 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande