Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Vectra 2000 4x4 -91 "rwd" | << 1, 2 14695 besök totalt |
Jo då har man byggt klart huset, sålt det, flyttat in till lägenhet mm....
Nu har jag äntligen transporterat vectran till garaget jag hyr, blev så otroligt inspirerad av stacc den 2 maj Har fortsatt skissa lite.. orginalutförande. bäst hittills _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
Nu är det ju så att det står Vectra i trådens namn inte calibra eller calibra replica.
den kommer inte bli särskillt lik en calibra om det blir som jag tänkt mig, men visst det skulle inte vara fel att komma ned till ett sånt lågt luft motstånd som dom faktiskt har. Jag har för avsikt att bygga en aerodynamiskt riktig bil med diverse idéer som jag har, där taksänkningen är en av dem. Nu vill jag inte höra ett ord till om calibra om det inte uppenbart är positivt! MVH _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
Calibran är snygg! Kör hårt, det blir kul att se den färdig och jag hoppas du kan förverkliga dina visioner. Tyvärr är det många som har storslagna drömmar så du får nog stå ut med en del gliringar tills du bevisar att du inte förtjänar dem.
_________________ Joakim Karlsson |
Inte för att vara sån nu men bilden du skissat är för mig en calibra med vectra front och arsle.
Bör jag påpeka att en vectrans huv, lysen, stöfångare mm är bolt-on på calibran, det som krävs är att skarva ihop framskärnarna. Att bygga om bakdelen blir också en enkel match jämfört med att bygga om vectran till cupé. Sen var det ju en hel RWD konvertering också.. Just my 50cent Ro nu detta i land också _________________ Mattias Holmgren |
Tänkte sammanfatta lite vad jag planerar även om vissa saker förmodligen kommer att bli annorlunda.
Visionen: Att få en på bana snabb bil som jag har byggt ihop själv. Skall även gå att tävla med. Tak ska sänkas för lägre luftmotstånd. Ny frontspoiler skall tillverkas med hänsyn till lyftmotstånd och lyftkrafter. Ventilation av motorrum, luftutsläpp bakom framhjulen. Någon form av skärmbreddare samt uppflyttade hjulhus. Helt slät undersida med splitter, diffusor och kjolar. Vinge som jag ska försöka få att samverka med diffusor. Komplett bur, ingen inredning. Framvagn från en Commodore B om det blir bra, framaxel flyttas framåt, vet ej hur mycket än. Fjädrar och stötdämpare blir det sista jag skaffar, när man vet fjädrad/ofjädrad vikt Motor (blir så inspirerad här på rejsa) V8 från bmw, kan fortfarande bli något annat. Motor helt bakom framaxeln. Vikt ska hållas så lågt som möjligt. Tror jag fått med det mesta här. Hoppas det inte blir pannkaka av det, känns som det är ett bra koncept. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
Jag har en valdigt bra fråga... Varför bulta dit en TUNG framvagn som commodorens då Vectrans inte alls är speciellt dålig orginal?
Ska du promt ha dubbla a armar och ändå bygga om bilen så mycke, varför inte bygga en egen? och ska du ändå bygga om så mycke som de verkar och bygga dubbla a armar fram, varför inte göra lika bak i samma veva då också för att gå hela vägen? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Fram känns det som att det är lättare att ha något att utgå ifrån, även bak men därmed inte sagt att den måste vara orginal. Sen att commodorens är tung nästa grej, för den är ju väldigt tung.
Men blästring och lite nya justerbara länkarmar kan ju råda bot på lite av det. Det blir många grejer att hålla koll på när man bygger helt från grunden, har man en orginal axel vet man att geometrin är acceptabel i utgångsläget. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
Jag skulle seriöst överväga att låta mcpherson framvagnen sitta kvar tills vidare i så fall... Fixade den att vinna BTCC så tror jag nog den ska funka för dig också + att du sparar inte många många timmars jobb med att få commodorens att funka bra!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Det är det med styrningen.. Sitter uppe på torpedväggen, är svårt att få in en motor med växellåda långt bak
+ att flytta fram fram axeln är inte heller så enkelt då, kanske lite med mer caster men inte tillräckligt för att få in vikt mellan axlarna. Bästa kanske skulle va att bygga en helt ny med subframe för motor och allt och fästa på lämpligt sätt... fundera fundera.. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
Sätt högra benet på vänster sida och vice versa kanske, då får du ju styrtapparna framåt istället, fixa en kuggstång som suttit framför hjulcentrum (t ex Kadett C Ascona B m.fl) och montera lämpligt till, blir kanske inte snyggt men du får hur gott om plats som helst bakåt för motor i alla fall
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Nja.. kan inte dirtekt påstå det...
blev ett uppbrott med folkrace samt plugg och inget garage.. tråkigt men inte mycket att göra åt saken, bilen står ännu och skäms. Funderar på att sälja.. Åker förhoppningsvis till Tyskland i vår/sommar och köper en MR2a istället, gatlegal och små uppdateringar får bli melodin _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
Våra race- och banåkarbilar Opel Vectra 2000 4x4 -91 "rwd" | << 1, 2 14695 besök totalt |