Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B8 Touring -96
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (43317 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Strålande att du använder bilen!

Är det från Uråsa? Jag har lyckats lyfta ett framhjul i samma böj isf. Med en 750iL full med folk.

_________________
Anders Hansson
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
sweanders skrev:
Strålande att du använder bilen!

Är det från Uråsa? Jag har lyckats lyfta ett framhjul i samma böj isf. Med en 750iL full med folk.



Andvänder bilen flitigt på helgerna thumbs up

Vi va på Lunda och körde... Respekt att tvinga en 750 iL runt en konbana

Appropå tunga bilar, körde hem en kundbil häromdan, Mustang Shellby GT500 thumbs up

Kändes att det låg en del kilo över framhjulen... Men med ett chassi från KW och lite aggresiv camber kändes det bättre. Ska bli skoj att se den i en konbana....

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



BADaniel skrev:
Inte utan att man känner sig lite gammal när man tycker om ett sånt hjälpmedel.

Livet har sina olika skeenden!
Härligt att se att den kommer till användning. Stort tack för senast!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
BTG skrev:
BADaniel skrev:
Inte utan att man känner sig lite gammal när man tycker om ett sånt hjälpmedel.

Livet har sina olika skeenden!
Härligt att se att den kommer till användning. Stort tack för senast!


Tack själv!
Frun blev mkt lycklig när hon fick en flaska "bara för att hon är snäll"

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Bilen funkar som den ska, lite roliga saker beställda men i väntat på den sista banträffen för i år va jag iväg till Mariefred och testade prestandan rakt fram (inte så rejsigt men varken nya chassiet eller R-däcken hinner på i år) mot ett par häftiga bilar.

Vi kan konstatera att kombin inte saknar effekt i alla fall Ska bli annorlunda att passa gasen och kanske äntligen lyckas förstå vad som menas med power oversteer... Måste kanske tänka över däcksval och storlekar lite...

Nedan följer lite film från flygfältet om nån vill titta?
http://www.youtube.com/watch?v=FmoOZ0Cr9mw

och ja, man tröttnar rätt fort att mäta sn**p men ganska kul att få ge gärnet under kontrollerade former...
Kul att kika på tuffa bilar dessutom...

Nog med svamel och med förhoppning om riktigt fint väder den 4/10 på Geleråsen.

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Liten uppdatering: Åkte på årets (för mig första) sista banträff med BMWSC på Gelleråsen. Som vanligt underbart arrangerat. Jag fick med mig två kompisar i varsin Mini som blev enormt imponerade av hur välstädat och ordentligt det hela avlöpte...

Kombin fick som sagt smaka lite bana och det funkade sådär...
Autobahn anpassat chassi är sjukt bekvämt på väg till och från banan men funkar inget vidare på densamma...

Eftersom det hade regnat på morgonen tog jag det mkt lugnt på förmiddagen, det kändes extremt halt och det var en ständig brottningsmatch mellan tung bil, 470 NM, ingen diffbroms och gatdäck

Kändes mest som att det var läge att styra hemåt men skam den som ger sig och på eftermiddagen blev det torrare. Nu greppade gatdäcken lite bättre med kantringsvarning som följd:









Gick att hålla ett skapligt tempo och jag tror att med det skojigare chassit och riktiga däck kan det börja pinna på ganska ordentligt, effekt saknas inte i alla fall.[/img]

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Lite film från kompisens Cooper S. Ganska halt och han har R-däck på sin bil, det har inte jag...

http://www.youtube.com/watch?v=3J2K3B3IOXw

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Den är redan giftig men tänk vad en diffbroms och lite starkare hämmare skulle göra!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Den gick ju riktigt fint på gelleråsen, inte riktigt med på att det var så mycket mos under huven

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
OFFkeFF skrev:
Den gick ju riktigt fint på gelleråsen, inte riktigt med på att det var så mycket mos under huven


Märktes inte det Kändes som zatzybil, stå stilla i kurvan och stålet på rakan...
Men förutsättningarna finns där för lite snabbare tider så snart chassit, bromsar och ev. en diffbroms hittat på plats.

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



BADaniel skrev:
OFFkeFF skrev:
Den gick ju riktigt fint på gelleråsen, inte riktigt med på att det var så mycket mos under huven


Märktes inte det Kändes som zatzybil, stå stilla i kurvan och stålet på rakan...
Men förutsättningarna finns där för lite snabbare tider så snart chassit, bromsar och ev. en diffbroms hittat på plats.


Blir ju en riktigt vass racerkombi om du fixar de sakerna thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Inga stora planer men det kan nog bli trevligt i slutändan.

Jagar en bromsad diff för fullt som ska paras ihop med ett KW variant 3 med ställbara topplagringar, har även fått tag på ett par GT3 ok som ska passas ihop med nya PF skivor och lämpliga belägg. (inte för att jag har problem med bromarna men orginalgrejerna kostar multum att byta och det finns inga vettiga belägg att få tag på heller.)

Fälgar och däck är konstigt nog mitt största bekymmer men det lutar åt superleggera 17" med ordentliga däck.

Inte säkert att plånboken tillåter allt på en gång men planen är att få på lite av grejerna innan Mantorp...

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
BADaniel skrev:
Inga stora planer men det kan nog bli trevligt i slutändan.

Jagar en bromsad diff för fullt som ska paras ihop med ett KW variant 3 med ställbara topplagringar, har även fått tag på ett par GT3 ok som ska passas ihop med nya PF skivor och lämpliga belägg. (inte för att jag har problem med bromarna men orginalgrejerna kostar multum att byta och det finns inga vettiga belägg att få tag på heller.)

Fälgar och däck är konstigt nog mitt största bekymmer men det lutar åt superleggera 17" med ordentliga däck.

Inte säkert att plånboken tillåter allt på en gång men planen är att få på lite av grejerna innan Mantorp...


Diff hittad och inköpt idag. Tänkte prova med utväxlingen som sitter i klumpen (3.15 istället för 2.73) och se om den går att leva med. Om det funkar tar jag locket från alpina diffen och låter det vara så...

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Kul att mina pengar kommer till rätta..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Det är riktigt fräckt med kombi

och att det är en sån här ovanlig modell gör det ju inte sämre thumbs up

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Supramannen skrev:
Kul att mina pengar kommer till rätta..


Finns väl alltid hål att stoppa pengar i
När man sen kan stoppa dom i det stora "bilhålet" gör ju inte saken sämre thumbs up

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Diffbroms instalerad och provad

Litet lagerljud vid gas bara återstår att se om man ska riva allt igen...

Jag förstår inte att jag väntat så länge på att skaffa en diffbroms, roligare kan man knappast ha för pengar.
Lite jobbigt med 470Nm och hala vinterdäck bara
Med tanke på väglag hann jag inte prova hur mkt uväxlingen ändrats men den är klart surrigare i motorvägsfart. Nu ligger den teoretiska toppfaten bara strax norr om 300, förut hamnade man på 350...

Hoppas på lite bättre väglag så man kan prova lite raktfram prestanda i väntan på det nya chassiet.

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Missljudet i den nya diffen blev bara värre så det va bara att plocka ner den igen och plocka isär allt. Hade lite olika funderingar på hur jag skulle göra, behålla utväxlingen från Alpina och bara flytta över diffbromsen eller fortsätta med M3ans lägre utväxling.
Efter att vi plockat isär allt för inspektion och allmän fundering så såg vi att kronhjulet i den nya diffen hade en liten spricka i sig. thumbs down
Lite senare har vi också konstaterat att Alpinans utväxling inte passar på M3an diff. Så nu är man tillbaks på ruta ett igen. Orginalgrejer på plats och nu börjar jakten på en 3,15 eller 2,93 utväxling.
om man försöker hitta nåt bra med hela historien så har jag lärt mig plocka ner (och upp) diffen själv med ett jäkla tempo på en E36 i alla fall.

Levererade ett par däck till forumägaren och fick ett par bromsskivor i utbyte thumbs up så nu kan jag börja måtta med Porsche bromsarna.

Annars händer inget skoj, bilen ska besiktigas på måndag och nästa helg ska familjen på minisemester till skåne och jag passar på att lämna bilen till Jarls för en Insp II när vi ändå är där. Var beredd på en smärre chock innan bokningen och det fick jag också fast på ett annat sätt. Inte så dyrt att åka prestanda BMW ändå

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Du vet väl redan om Peder men om inte så kan man få diffhjälp av honom: www.mobimech.com
Håll i lappen på vägen till Skåne!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Tobias B
Köpenhamn
Här sen Maj 2005
Inlägg: 663



Jag har en 2:93 drevsats från en 328 diff liggande, har fått i en 4:10 drevsats istället. Kanske är intressant

edit: Är det drevsats till M3 diff du söker?

_________________
Tobias Biörs
BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!!
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280



Så cool! Trodde man va ensam "dåre" om att bygga Touring för banbruk på E36a! Håller iofs på med en 328 touring som ska genomgå en total M3 3,2 konvertering eller värre doningar.. Ska bli kul o följa din kärra! o kika gärna in i min projekttråd om min touring!

_________________
Christian Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B8 Touring -96
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (43317 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande