Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Transporter 1981
<<   1, 2
10384 besök totalt
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Håller med alla andra inslag av spontana och positiva tillrop!
Grattis säger jag bara till er och till oss

Det pågår ett par väldigt intressanta och annorlunda byggen med trådar på rejsa.nu, nu har vi ett till att följa och som man inte får missa.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
hege
Helsingfors, Finland
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Jag har inte några mätta temperaturer, men vi har erfarenhet av ett liknande fall från förra sommarn. Förra bilen hade vi original subaru motorn bultad rätt så direkt i motorrummet av en likadan transporter. Intercoolern är då ca 5cm under motorrumsgolvet och den fick inte någon extra kylluft någonstansifrån, dessutom fick den insugsluften från motorrummet. Motorn överlevde och visade lite symptom av att tappa kraft om man försökte lite hårdare. Vad jag undrade med en som har en Subaru så enligt honom var det normalt att intercoolern lätt blir så het att man kan röra den.

Race Taxin kommer att få insugsluften från vänstra D-stolpen och intercoolerluft från högra D-stolpen. Till gatubilen har vi skaffat en vattenkyld IC från en legacy.



Bakgrillen är färdig och stötfångaren är fast.



Bilen väntar på att fara på mässa imorgon, American Car Show i Helsingfors. Tejpningen måste ännu justeras.

_________________
Henrik Tallbacka
www.ratataksi.com
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Gaaaah!!
Detta var det läckraste på länge lång time thumbs up

Kom på Bug Run och visa upp er helt klart!
Denna buss skulle göra succé!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Hej!

Berätta gärna hur det gått.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Har ni haft nå problem med att få växellådan att hålla?
Jag har hört mycket negativt om domdär 5-växlade transporterlådorna...

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
hege
Helsingfors, Finland
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej

Int så mycket nytt att berätta, tyvärr. Vi hade en rätt så tight tidtabell, och ifall vi blev sena visste vi att vi inte skulle ha tid att jobba på bilen på sommaren.

Nuvarande tidtabell är att vi använder den tid som det tar att göra vårt garage mer proffsigt. Alltså att städa och göra allt rent, mer organiserat och bättre ordning. Orkar inte jobba när det är tre människor som jobbar och lägger ner allt vart det passar. Det är lite ett undantagsfall, för vi håller nu med remont så vi får mer förvarsutrymme och ett utrymme för metalljobb. Det var helt bra att jobba i vintras, men för tillfället är det ett kaos. Planen är att det skulle ta en månad innan vi kan börja jobba på bilar, men troligtvis kommer det att ta längre.

om växellådan så hade vi en som var körd 277 000km börja gå sönder i senaste sommar. Ring & pinion (vad det nu kallas på svenska ) började smulas sönder. Växellådan hade ljud redan när vi installerade den, och ljudet blev inte mindre efter de 10 000km vi körde med bilen. Måste ta bilder av insidan bara jag har tid att städa fram lådan.

Växellådan på racebilen kommer inte att användas hårt. Planerna har alltid varit att inte pina lådan med att accelerera med de lägre växlarna. På banan används bara 3-4-5. Vi har inte i planerna att byta till Porsche eller annan starkare låda.

Vad jag förstått så har 5-växlade lådorna dåligt rykte pga de tidiga lådorna som var dåligt planerade. De ändrade väl på designen år 89? Vi har bara lådor som är -91. Fabriken hade i sin kraftigaste motor 220Nm vrid, och vi kör med lite över 300Nm men på högre varv så enligt specsen ser det väl inte så illa ut.
Som vi körde senaste sommar, så borde lådan ha gått sönder... Växellådan tålde hundratal hårda starter och en stor del av dem med full last




_________________
Henrik Tallbacka
www.ratataksi.com
Citera
Henrik Sundberg
Mellansel/Härnösand
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Aha, där ser man.
Kanske man ska ta o titta lite närmare på domdär lådorna så man inte behöver varva så jäkla mycket.
Diffen, kör ni med orginal eller är den moddad på nåt sätt?

_________________
Henrik Sundberg
VW typ 1 -71 TIC
bubbla+B23+TURBO+MS&EDIS=kul
Citera
hege
Helsingfors, Finland
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
original limited slip, 40% låsning. Vi hade original öppen på gatubilen, hade problem med att inre få inre bakhjulet att greppa ur kurvan (samma problem har också en likadan bil med original 2.1wbx, även på torrt).

om att varva så har vi 0,82 utväxling på 5 växeln och en 4,57 slutväxling. Om jag kommer ihåg rätt så har jag ~4000 varv vid 120km/h.

Jag är inte säker gällande hur lådan håller för dig, jag berättar bara hur det gått för oss och vad vi tänker göra. Vi kör med mild koppling (nån standard mercedes benz del), och fast vi kör hårt så ser vi efter växellådan. Om du sett dimensionerna på lådan så förstår du att den inte är gjord för hårda launch. T.ex en Porsche 997 GT3 CUP har alla axlar innuti lådan av dubbelt tjockare diameter i en bil som väger 1160kg och har ~400hk.

Jag medger att växellådan är en svag länk i vårt fall, men vi har fler i reserv och är beredda på att snabbt reagera och byta den mot en starkare (och tyngre) del ifall den börjar ge efter.

_________________
Henrik Tallbacka
www.ratataksi.com
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



Var det härifrån ni fick iden ? : http://www.race-taxi.ch/indexx.htm
Mycket fränt bygge för övrigt thumbs up !

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1068



Vad händer här???
Är den klar?

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
hege
Helsingfors, Finland
Här sen Mar 2008
Inlägg: 9


Trådstartare
Bilen är ok, eller vi söndrade just kopplingen när vi testkörde lite (5-600km) på gata.
Fartmässigt är känslan som passangerare mycket värre än den är på en normal bil. Även med bara ~300 hk, och med 5 passangerare ombord känns farten. Man sitter så högt uppe att accelerationen, bromsningarna och sidokrafterna verkar mycket värre.

Denna sommar var ett fiasko. Vi söndrade två motorer i början av säsongen och gjorde helt slut på sommarens budget. Vi hade också problem att lita på bilen efter att vi fick den att fungera, så vi tog det lite lugnare.

Herman skrev:
Var det härifrån ni fick iden ? : http://www.race-taxi.ch/indexx.htm


Bilen har varit en inspiration, men idén kom från att göra en paketbil för gatebilträffar. Vi hade en gammal postbil som var rätt bra på karossen och den var högerstyrd (JDM stil ) så den skulle ha varit en rolig bil på banedagar med samma motor som vi har i bilen nu.

Som en annan inspiration var Renaults Espace Race taxi med Formel 1 motor och fjädring. Den är grym.


Bilen har också gått fram under senaste året. Som bromsar har vi nu ok från Jeep SRT8 och gamla DTM Mercedes 190 enbultsfälgar. Bilen har under senaste året blivit igenomgången helt, och det har tagit massor med tid att gå igenom alla små detaljer. Men som projektbilar alltid, har vi mycket jobb under följande vintern när vi försöker förbättra bilen.

_________________
Henrik Tallbacka
www.ratataksi.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Transporter 1981
<<   1, 2
10384 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande