Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf R32 -03 4wd
<<   1, 2
16944 besök totalt
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Stacken skrev:
Vad har hänt med bilen, avstannat projekt eller .

Avstannat? Har ju precis börjat!
Mer info här--> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43229

_________________
Peter Karlsson
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag följde tvångsmässigt några Youtubelänkar för R32 och hittade denna kommentaren. Dude, du verkar känna folk överallt!

misterjump16 skrev:
it is almost the best car dude

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu har kunskapsjakten för denna modell kommit igång.

Nu behöver jag vet vad som skiljer bakvagnen från mkIV från V:an
Kollar man, så syns att det är samma bakvagnsförändringar på Audi A3 vilket jag tolkar som att det är exakt samma på Audi A3 som R32.

Däremot så skiljer det kraftigt i rekommenderad fjäderkonstant bak mellan IV (150N/mm) och V (75N/mm).

Nån som har kunskap inom området?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dude skrev:
Skriver otydligt


Hänger inte med, menar du att bakvagnen på mkIV R32 är samma som mkV?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Westfield skrev:
Dude skrev:
Skriver otydligt


Hänger inte med, menar du att bakvagnen på mkIV R32 är samma som mkV?


Lär dig svenska

Det jag menar är att A3 Quattro och Golf 4-Motion får samma förändringar i bakvagnen vid samma årsmodeller.

Läser man rekommenderade fjäderkonstanter på A3 och 4-m -03 så har dom 150N/mm, medans 04- har 75N/mm.

Alltså är det någon skillnad mellan dom och jag är intresserad av vad.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Det är ju inte de lätta frågorna...
Har du kikat nåt på mk4-R32 avdelningen på vwvortex forumet, det kan ju finnas vettig info ibland mellan alla kjolpaketsfrågor och sånt. Provade och sökte lite där men jag är ju ingen fena på funktionerna på det forumet riktigt...

Thomas T här på rejsa är ju gammal mk4 gti åkare och brukar ha bra koll på det mesta som rör mk4-bilarna, han kanske vet nåt.

_________________
Peter Karlsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4696



Barbapappa skrev:
Thomas T här på rejsa är ju gammal mk4 gti åkare och brukar ha bra koll på det mesta som rör mk4-bilarna, han kanske vet nåt.

Nja, de däringa 4-hjuls drivna varianterna har jag ingen jätte koll på, då de på mkIV skillde sig helt från 2wd som jag hade.

Dock så vet jag att det är en helt ny bakaxel konstruktion från och med mkV.

Några bilder så du kan jämföra:

mkV 2wd:



mkV 4wd:





Så den gamla:

mkIV 4wd:

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



MR på 0.3 på den gamla och ca 0.6 på den nya då (ögonmåttsgissning)?

Jisses vilket problem att få till racehårdhet på den äldre lösningen, blir det 200N/mm eller nåt? Eller byter man till coliover och får MR0.95 eller vad det kan bli?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Vi kan ta det här på franska om du vill Anders

Mais oui, c'est pas tres difficile.

Förklaringen ses ju i bilderna, från 03 till 04 flyttades fjädern och Motion Ratio är betydligt lägre på senare variant.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nån som är sugen på att räkna MR
Jag vill gärna ha både på denna och om stötdämparen skulle stå rakt upp thumbs up


_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Rakarns fränt bygge,skulle effekten bli lidandes så finns detta att tillgå.
http://cgi.ebay.de/VW-R32-Turbo-Golf-4-Passat-2-8l-3-2l-V6-TURBOKIT-Ki . . . .

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Med risk för feltänk...

Rakt upp: MR = 1,19
Snett: MR = 0,94

Sen ska det ju kvadreras oxå för att man ska få ut verklig fjäderkonstant på hjulet.

1,42 respektive 0,88 mao.

Hmmm, blir det så...
Blir förvirrad av att dämparen sitter bakom axeln, känns skumt när man kvadrerar...men det borde vara så.

Snart kommer Fuling och styr upp detta ska du se...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Andreas, gå och ta en banan

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
Andreas, gå och ta en banan


Nu var det ju inte sååååå avancerat precis...men jag tog en morot...den var god.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



hur går det med bygget?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Jag undrar oxå??? Ska själv hämta en R32:a Mk4 i veckan, och man vill ju veta om det finns hopp om livet även VW-träsket... . Skämt o sido, har tidigare faktiskt ägt en ganska potent VR6 syncro (inte lika potent som forumsägarens dock) och det är trots allt riktigt roliga bilar! Men den stora skillnaden ligger ju i vikten mellan Mk3 och Mk4 (min 3-dörrars Mk3 vägde bara 1380kg) och det ska bli spännande att se om R32:an känns lika mycket "attack" som den gamle syncron gjorde...

Mer info och bilder!!!

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Pallbocksräser f.n.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



fortfarande pallbocks räser?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Fredriksson84
Falun
Här sen Aug 2005
Inlägg: 385



Turbo² skrev:
fortfarande pallbocks räser?


den är såld å rensad på bra å ha saker sen är karossen såld igen!

_________________
Nya projektet Audi 80 Quattro med 16v TURBO

Golf 2 med 1.8 20v är såld till Manny

Daniel Fredriksson
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



va synd

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf R32 -03 4wd
<<   1, 2
16944 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande