Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO
<<   1, 2, 3, 4   >>
14154 besök totalt
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Westfield skrev:
Kolla att allt i styrningen leker som det ska? Rullar det runt lätt när bilen är i luften?

De ska inte vara "tungstyrda" såvida du inte står helt still. I fart är iafl min väldigt lättstyrd och bra känsla. Förvisso har ju du en annan styrväxel antar jag, men ändå.


Bra fråga, ska kolla, nog för att jag har styrt med hjulen i luften, och kan inte minnas att det gick tungt..
men ska kolla för säkerhets skull....

/T

_________________
Tomas Egmark
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Egmark skrev:
Westfield skrev:
Kolla att allt i styrningen leker som det ska? Rullar det runt lätt när bilen är i luften?

De ska inte vara "tungstyrda" såvida du inte står helt still. I fart är iafl min väldigt lättstyrd och bra känsla. Förvisso har ju du en annan styrväxel antar jag, men ändå.


Bra fråga, ska kolla, nog för att jag har styrt med hjulen i luften, och kan inte minnas att det gick tungt..
men ska kolla för säkerhets skull....

/T


Nu har du förvisso en lite tyngre motor i din bil, men att du skulle behöva servo (om det inte är en skön glidare du har byggt) känns lite konstigt. Jag fick möjligheten att provköra *wankelsevens* bil i sommar och den var också mycket tung på styrningen, men då åker han med väldigt mycket caster på sin bil. Vet du hur mycket du har ?

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
wankel seven
köping
Här sen Nov 2005
Inlägg: 174



nästan 9 grader om ja inte minns fel, ska backa 2-3 grader. (så att klena norrlänningar orkar ratta.)

wankel seven

_________________
christer adell
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Libell skrev:
Egmark skrev:
Westfield skrev:
Kolla att allt i styrningen leker som det ska? Rullar det runt lätt när bilen är i luften?

De ska inte vara "tungstyrda" såvida du inte står helt still. I fart är iafl min väldigt lättstyrd och bra känsla. Förvisso har ju du en annan styrväxel antar jag, men ändå.


Bra fråga, ska kolla, nog för att jag har styrt med hjulen i luften, och kan inte minnas att det gick tungt..
men ska kolla för säkerhets skull....

/T


Nu har du förvisso en lite tyngre motor i din bil, men att du skulle behöva servo (om det inte är en skön glidare du har byggt) känns lite konstigt. Jag fick möjligheten att provköra *wankelsevens* bil i sommar och den var också mycket tung på styrningen, men då åker han med väldigt mycket caster på sin bil. Vet du hur mycket du har ?



Är det nu jag ska skämmas? har ingen koll på hjulvinklarna. mer än att det är grundställt enl. bygghandboken. Och att det är lite tow in, minns inte värdet men 3mm eller nått sånt..

Sedan ser jag ingen konflikt i aktiv körning på bana och servo.... eller har jag missat nått.

/T

_________________
Tomas Egmark
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Egmark skrev:
Sedan ser jag ingen konflikt i aktiv körning på bana och servo.... eller har jag missat nått.


Nej, men det är mer grejor som kan gå sönder och det adderar vikt och komplexitet med slangar och allt som ska vara. thumbs down

toe in fram känns för övrigt onödigt. Jag kör noll. toe out blir det lite oroligt, framförallt i alla hjulspår och sliter däck (och jag vill inte ha bättre turn in=entry oversteer för mig)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Egmark skrev:

Sedan ser jag ingen konflikt i aktiv körning på bana och servo.... eller har jag missat nått.

/T


Måste vara nåt fel som är trasigt, din motor är knappt tyngre än min och min är så lättstyrd att jag inte ser nån konflikt i oaktiv körning på stan

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Kimmen skrev:
Egmark skrev:

Sedan ser jag ingen konflikt i aktiv körning på bana och servo.... eller har jag missat nått.

/T


Måste vara nåt fel som är trasigt, din motor är knappt tyngre än min och min är så lättstyrd att jag inte ser nån konflikt i oaktiv körning på stan


Har du en kort styväxel oxå? det har ju en stor påverkan på hur tungt det går.
Det är ju inget problem med hur tung det går vid vardaglig körning, men jag tycker att man inte hinner
parera vid överstyrning.
Tror att det är nått som är fel får provmontera styrningen utan stötdämpare så jag kan simulera
belastningen med rätt körhöjd.
Min motor ser nog tyngre ut än vad den är. utan grenrör 115kg, de väger iofs en del..

/T

_________________
Tomas Egmark
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Egmark skrev:


Sedan ser jag ingen konflikt i aktiv körning på bana och servo.... eller har jag missat nått.

/T


Absolut inte. Servo kan vara hur bra som helst. Utan det är som Westfield skriver, onödigt att stoppa i saker som kanske inte behövs. Men du verkar ju vara inne på rätt väg, kolla av att du inte har några fel i styrningen som gör den trög sedan kolla av alla vinklar.
Men det är klart att tung motor + en riktigt kort styrväxel kan göra styrningen trög. Men det borde mest märkas vid fickparkering och dylikt, inte så mycket vid ev överstyrning.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag har 2,2 varv ände till ände

Parera vid överstyrning kan också vara en teknikfråga. Det inte sällan man ser folk via video (även rejsa-ianer) hålla egentligen "fel" på ratten och flyttar händerna på ratten vid kurvtagning. Händerna ska vara 9-3 (eller kanske t.o.m. 8:45 och 3:15) och inte släppa i kurvan, är det tajt måste armarna gå omlott. når man inte, då sitter man för långt ifrån. Jag lyfter sällan händerna från ratten, inte ens i konbana (såvida det inte är 180° svängar runt en kona), åas är jag i konbana liberal med gaspedalen

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Westfield skrev:
Jag har 2,2 varv ände till ände

Parera vid överstyrning kan också vara en teknikfråga. Det inte sällan man ser folk via video (även rejsa-ianer) hålla egentligen "fel" på ratten och flyttar händerna på ratten vid kurvtagning. Händerna ska vara 9-3 (eller kanske t.o.m. 8:45 och 3:15) och inte släppa i kurvan, är det tajt måste armarna gå omlott. når man inte, då sitter man för långt ifrån. Jag lyfter sällan händerna från ratten, inte ens i konbana (såvida det inte är 180° svängar runt en kona), åas är jag i konbana liberal med gaspedalen


Kan ju va så att jag är bortskämd sedan jag körde rallycross, hade en kort servo styrväxel på den,
och det var en fröjd att kunna hålla sladd samtidigt som man växlade. det skulle aldrig gå nu, jag
är för svag för det.

En annan fundering jag har är handbroms. är det något som man anväder på banan? eller bara
på typ konbana (SS) min sitter ju under ratten och den rör man inte medans man kör.....isåf måste
den ju bytas ut.... mer jobb suck,

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Westfield skrev:
Jag lyfter sällan händerna från ratten, inte ens i konbana


Har du växelpaddlar på ratten, automatlåda?


Skämt åsido, jag skulle inte sätta i en servo, möjligtvis att du vill förbereda för det om du ångar dig men det är dels ytterligare en sak som kan gå sönder, det väger mer, tar effekt(?) etc etc. Även om du betraktar den som tung i Sevensammanhang så är det ingenting mot en vanlig bil. Har du ungefär 50/50 i viktfödelning så är det ju inte himla mycket mer vikt fram.

Jag har också en kort styrväxel från en mini och har inga styrkeproblem att ratta runt den.
(och jag är verkligen inte speciellt stark, otränad kontorsråtta).

Handbroms, jag använder iallafall inte min, den sitter på passagerarplatsen, jag tycker mångas handbromsar på en seven sitter lite i vägen på kardantunneln, så det kan vara smart att välja en annan placering om man inte planerar att använda den i körning.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Magnus S skrev:
Westfield skrev:
Jag lyfter sällan händerna från ratten, inte ens i konbana


Har du växelpaddlar på ratten, automatlåda?


Inte hoppa till förutfattade meningar :looki:

Automatlådan sitter ju mellan däck och vägbana

Behövs inte ta händerna från ratten, växlar bara en gång, från ettan till tvåan som går till ca 110 eller så. Räcker i de flesta konbanor. Därtill om man ska krypa, men vem kryper i konbana (?), finns ju en fotopererad kopplingspedal.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Westfield skrev:
Jag har 2,2 varv ände till ände


Med eller utan *lock stops*. Om du hade denna styrväxel med original bärarmar så är den igentligen inte riktigt *kort*.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Libell skrev:
Westfield skrev:
Jag har 2,2 varv ände till ände


Med eller utan *lock stops*. Om du hade denna styrväxel med original bärarmar så är den igentligen inte riktigt *kort*.


Haha, jo, det är den Jag har mätt. Och svaret är ja, båda har dessutom lock-stops.

Jag fick nämnligen först en 2,5a, så jag hade båda att mäta på. Skillnaden är dock 2mm på drygt 100mm i slag (den kortare lite kortare), samt att den ena är typ 2,6 varv och den andra 2,3varv (över det slaget).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Westfield skrev:
Libell skrev:
Westfield skrev:
Jag har 2,2 varv ände till ände


Med eller utan *lock stops*. Om du hade denna styrväxel med original bärarmar så är den igentligen inte riktigt *kort*.


Haha, jo, det är den Jag har mätt. Och svaret är ja, båda har dessutom lock-stops.

Jag fick nämnligen först en 2,5a, så jag hade båda att mäta på. Skillnaden är dock 2mm på drygt 100mm i slag (den kortare lite kortare), samt att den ena är typ 2,6 varv och den andra 2,3varv (över det slaget).


När du skriver båda, då menar du Westfields båda eller ? Jag vet att dom förut hade en lite kortare (den du har ?).
Den jag har nu är 2,2 utan lock stops. Har monterat i quaife pryttlar.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Lite surr med "super7" på Pm, fick mig att fundera på utväxlingar v-läda och bakaxel kombination,
och så här ser den nuvarande ut, tycket det inte såg så dåligt ut.




Det är iofs, ett senare problem att ta itu med när viscodiffen ger upp....

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Nu har det börjat hända lite saker. Idag har jag justerat ventiler, Låter ju inte så besvärligt, men suck
24 st som ska justeras, med att jag fick slipa in längden på ventilerna. jaja nu är det gjort, nu ska
topparna rengöras grundligt, och sedan monteras ihop.
Jag ska försöka komma ihåg att fota lite

Ska även efterlysa min vevaxel i morrgon. vill ju sätta ihop underdelen oxå...

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Hej!
Angående tungstyrdheten så tror jag som fler här att det beror på framförallt castervinkeln.
Vår sjua som du sett på EDPS i Piteå i vår är nog minst lika tung som din och med 2,2 varvs växel men ändå lättstyrd. Ett annat exempel var min Volvo 880 på 1400 kg och kort styrväxel som också gick förvånansvärt lätt att styra med. thumbs up

Annars så gillar jag din sjua skarpt, synd att du inte fick köra i Piteå, men du kanske får till våren?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
Mattias Hahlin skrev:
Hej!
Angående tungstyrdheten så tror jag som fler här att det beror på framförallt castervinkeln.
Vår sjua som du sett på EDPS i Piteå i vår är nog minst lika tung som din och med 2,2 varvs växel men ändå lättstyrd. Ett annat exempel var min Volvo 880 på 1400 kg och kort styrväxel som också gick förvånansvärt lätt att styra med. thumbs up

Annars så gillar jag din sjua skarpt, synd att du inte fick köra i Piteå, men du kanske får till våren?


Tjena själv och tack!
Hoppas få köra till våren. åt minståne en repa. (Tror inte Bågen räknas som båge enl. reglementet...)

Servo montering är skjutet på framtiden, ska se om det bara är justeringar som behövs först.
+ man hinner ju inte allt på en gång..

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Men hallå där! Du kör ju också V6:a. Har ju kollat lite på dina bilder tidigare, men det var ett tag sedan.

Vad har du för saker i den där spisen? (Såg lite kolvar och Carillo-stakar innan.) Lager, balansering, polering osv...? Hur högt har du tänkt varva den?

Har ju funderat på vilken väg man skulle gå med Fårrrd-motorn om/när man tycker det behövs lite fler hästar; överladdning eller sugtrimning. (Kommer dock att börja med annat insug och kanske andra kammar om det behövs, för att få lite mindre bruksbilskaraktär på motorn. Kanske räcker med det, då man borde komma över 200 hästar bara på det, att döma av hur 2.5 SVT/ST200 är byggd.)

Iaf; ska det vara överladdning så går jag på någon form av kompressor, eftersom jag är ganska tveksam till möjligheterna att få turbo att funka som jag vill. (Snabbt och konsekvent svar i alla lägen osv; vill kunna balansera bilen med gasen utan onödiga överraskningar.) Men jag kanske är lite överdrivet konservativ, halvdatoriserad bil till trots? Nyfiken på hur du får turbolösningen att lira.

Problemet med överladdning för min del är att min växellåda (Honda S2000) är byggd för höga varv och "lågt" vrid - vilket ju iofs är vad jag *egentligen* vill ha, om kostnad och livslängd på motorn blir rimliga. Folk har tydligen lyckats knäcka sådana lådor med storleksordning 360 hästar - och då är det med en motor som varvar 9000. Dessutom väger turbos och kompressorer en del, och jag vill ju hellre fortsätta på linjen "något lättare än med Zetec".

oavsett vilket blir det andra kolvar och stakar. Originalkolvarna pallar inte speciellt mycket överladdning, och stakarna är tunga och tråkiga saker, även om de bevisligen tål runt 400 hästar. (Galningar med turbo-Mondeos har verifierat... ) Då är det ju frågan om man inte lika gärna kan bygga en högvarvig sugmotor på 3L Duratec-block (bättre oljekanaler och samma slag - inga nackdelar mot 2.5L), med andra lager, stakar, kolvar, kammar, fjädrar mm. Blir väl iofs dyrare effekt, men kan man sätta varstoppet i närheten av 9000 så lär ju bara ljudet vara värt merkostnaden.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Egmark
Älvsbyn
Här sen Dec 2005
Inlägg: 39


Trådstartare
olofson skrev:
Men hallå där! Du kör ju också V6:a. Har ju kollat lite på dina bilder tidigare, men det var ett tag sedan.

Vad har du för saker i den där spisen? (Såg lite kolvar och Carillo-stakar innan.) Lager, balansering, polering osv...? Hur högt har du tänkt varva den?

Har ju funderat på vilken väg man skulle gå med Fårrrd-motorn om/när man tycker det behövs lite fler hästar; överladdning eller sugtrimning. (Kommer dock att börja med annat insug och kanske andra kammar om det behövs, för att få lite mindre bruksbilskaraktär på motorn. Kanske räcker med det, då man borde komma över 200 hästar bara på det, att döma av hur 2.5 SVT/ST200 är byggd.)

Iaf; ska det vara överladdning så går jag på någon form av kompressor, eftersom jag är ganska tveksam till möjligheterna att få turbo att funka som jag vill. (Snabbt och konsekvent svar i alla lägen osv; vill kunna balansera bilen med gasen utan onödiga överraskningar.) Men jag kanske är lite överdrivet konservativ, halvdatoriserad bil till trots? Nyfiken på hur du får turbolösningen att lira.

Problemet med överladdning för min del är att min växellåda (Honda S2000) är byggd för höga varv och "lågt" vrid - vilket ju iofs är vad jag *egentligen* vill ha, om kostnad och livslängd på motorn blir rimliga. Folk har tydligen lyckats knäcka sådana lådor med storleksordning 360 hästar - och då är det med en motor som varvar 9000. Dessutom väger turbos och kompressorer en del, och jag vill ju hellre fortsätta på linjen "något lättare än med Zetec".

oavsett vilket blir det andra kolvar och stakar. Originalkolvarna pallar inte speciellt mycket överladdning, och stakarna är tunga och tråkiga saker, även om de bevisligen tål runt 400 hästar. (Galningar med turbo-Mondeos har verifierat... ) Då är det ju frågan om man inte lika gärna kan bygga en högvarvig sugmotor på 3L Duratec-block (bättre oljekanaler och samma slag - inga nackdelar mot 2.5L), med andra lager, stakar, kolvar, kammar, fjädrar mm. Blir väl iofs dyrare effekt, men kan man sätta varstoppet i närheten av 9000 så lär ju bara ljudet vara värt merkostnaden.


Jag bygger just nu upp min nya motor, justerat ventiler hela dagen och det tar nog även halva morgondagen
innan jag är klar med det.
Motorn kommer att öka lite i volym sedan besiktning. begränsnigen i nissan motorn är kolvar stakar ventiler,
så det bytts ut till bättre saker, kammarna omslipade och bucket tryckare som justeras med ventilskaftsbrickor,
(därav tidsåtgången med justeringen) maxvarv 8500. den lät riktigt trevlig vid 7500 med 2.0l motorn så hur kul ska det inte låta vid 8500
vevpartiet är balanserat, jag har ju även ett hysteriskt lätt svänghjul och koppling. ligger under 5kg tillsammans..låter som en motorcyckel.
Ska köra med lågt laddtryck och ha en rel, vass grundmotor. gillar inte ketchup effekt.

Vet ju inte hur karaktären blir, men hoppas på en bred effektkurva. Min plan var en sugmotor men det blev turbo på grund av potentialen att trimma vidare,
bilen är ju besiktad med turbosarna på plats ger en del fördelar i framtiden.
Jag skrotar även singelspjällhuset för individuella spjäll. Bara för att jag vill, vet egentligen inte om det gör nått med effekt eller körbarhet.
+ att jag monterar intercooler. Effektmål.... hmmm, tror jag håller inne med den infon......

När det gäller din bil tror jag oxå att merkostnaden är värd ljudet från en potent högvarvig v6a

/Tomas

_________________
Tomas Egmark
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO
<<   1, 2, 3, 4   >>
14154 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande