Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO | << 1, 2, 3, 4 >> 14154 besök totalt |
Bra fråga, ska kolla, nog för att jag har styrt med hjulen i luften, och kan inte minnas att det gick tungt.. men ska kolla för säkerhets skull.... /T _________________ Tomas Egmark |
||||||
Nu har du förvisso en lite tyngre motor i din bil, men att du skulle behöva servo (om det inte är en skön glidare du har byggt) känns lite konstigt. Jag fick möjligheten att provköra *wankelsevens* bil i sommar och den var också mycket tung på styrningen, men då åker han med väldigt mycket caster på sin bil. Vet du hur mycket du har ? |
||||||
Är det nu jag ska skämmas? har ingen koll på hjulvinklarna. mer än att det är grundställt enl. bygghandboken. Och att det är lite tow in, minns inte värdet men 3mm eller nått sånt.. Sedan ser jag ingen konflikt i aktiv körning på bana och servo.... eller har jag missat nått. /T _________________ Tomas Egmark |
||||||
Nej, men det är mer grejor som kan gå sönder och det adderar vikt och komplexitet med slangar och allt som ska vara. toe in fram känns för övrigt onödigt. Jag kör noll. toe out blir det lite oroligt, framförallt i alla hjulspår och sliter däck (och jag vill inte ha bättre turn in=entry oversteer för mig) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Måste vara nåt fel som är trasigt, din motor är knappt tyngre än min och min är så lättstyrd att jag inte ser nån konflikt i oaktiv körning på stan |
||||||
Har du en kort styväxel oxå? det har ju en stor påverkan på hur tungt det går. Det är ju inget problem med hur tung det går vid vardaglig körning, men jag tycker att man inte hinner parera vid överstyrning. Tror att det är nått som är fel får provmontera styrningen utan stötdämpare så jag kan simulera belastningen med rätt körhöjd. Min motor ser nog tyngre ut än vad den är. utan grenrör 115kg, de väger iofs en del.. /T _________________ Tomas Egmark |
||||||
Absolut inte. Servo kan vara hur bra som helst. Utan det är som Westfield skriver, onödigt att stoppa i saker som kanske inte behövs. Men du verkar ju vara inne på rätt väg, kolla av att du inte har några fel i styrningen som gör den trög sedan kolla av alla vinklar. Men det är klart att tung motor + en riktigt kort styrväxel kan göra styrningen trög. Men det borde mest märkas vid fickparkering och dylikt, inte så mycket vid ev överstyrning. |
||||||
Jag har 2,2 varv ände till ände
Parera vid överstyrning kan också vara en teknikfråga. Det inte sällan man ser folk via video (även rejsa-ianer) hålla egentligen "fel" på ratten och flyttar händerna på ratten vid kurvtagning. Händerna ska vara 9-3 (eller kanske t.o.m. 8:45 och 3:15) och inte släppa i kurvan, är det tajt måste armarna gå omlott. når man inte, då sitter man för långt ifrån. Jag lyfter sällan händerna från ratten, inte ens i konbana (såvida det inte är 180° svängar runt en kona), åas är jag i konbana liberal med gaspedalen _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Kan ju va så att jag är bortskämd sedan jag körde rallycross, hade en kort servo styrväxel på den, och det var en fröjd att kunna hålla sladd samtidigt som man växlade. det skulle aldrig gå nu, jag är för svag för det. En annan fundering jag har är handbroms. är det något som man anväder på banan? eller bara på typ konbana (SS) min sitter ju under ratten och den rör man inte medans man kör.....isåf måste den ju bytas ut.... mer jobb suck, /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||||
Har du växelpaddlar på ratten, automatlåda? Skämt åsido, jag skulle inte sätta i en servo, möjligtvis att du vill förbereda för det om du ångar dig men det är dels ytterligare en sak som kan gå sönder, det väger mer, tar effekt(?) etc etc. Även om du betraktar den som tung i Sevensammanhang så är det ingenting mot en vanlig bil. Har du ungefär 50/50 i viktfödelning så är det ju inte himla mycket mer vikt fram. Jag har också en kort styrväxel från en mini och har inga styrkeproblem att ratta runt den. (och jag är verkligen inte speciellt stark, otränad kontorsråtta). Handbroms, jag använder iallafall inte min, den sitter på passagerarplatsen, jag tycker mångas handbromsar på en seven sitter lite i vägen på kardantunneln, så det kan vara smart att välja en annan placering om man inte planerar att använda den i körning. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||
Inte hoppa till förutfattade meningar :looki: Automatlådan sitter ju mellan däck och vägbana Behövs inte ta händerna från ratten, växlar bara en gång, från ettan till tvåan som går till ca 110 eller så. Räcker i de flesta konbanor. Därtill om man ska krypa, men vem kryper i konbana (?), finns ju en fotopererad kopplingspedal. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Med eller utan *lock stops*. Om du hade denna styrväxel med original bärarmar så är den igentligen inte riktigt *kort*. |
||||||
Haha, jo, det är den Jag har mätt. Och svaret är ja, båda har dessutom lock-stops. Jag fick nämnligen först en 2,5a, så jag hade båda att mäta på. Skillnaden är dock 2mm på drygt 100mm i slag (den kortare lite kortare), samt att den ena är typ 2,6 varv och den andra 2,3varv (över det slaget). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
När du skriver båda, då menar du Westfields båda eller ? Jag vet att dom förut hade en lite kortare (den du har ?). Den jag har nu är 2,2 utan lock stops. Har monterat i quaife pryttlar. |
||||||
Lite surr med "super7" på Pm, fick mig att fundera på utväxlingar v-läda och bakaxel kombination,
och så här ser den nuvarande ut, tycket det inte såg så dåligt ut. Det är iofs, ett senare problem att ta itu med när viscodiffen ger upp.... /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||||
Nu har det börjat hända lite saker. Idag har jag justerat ventiler, Låter ju inte så besvärligt, men suck
24 st som ska justeras, med att jag fick slipa in längden på ventilerna. jaja nu är det gjort, nu ska topparna rengöras grundligt, och sedan monteras ihop. Jag ska försöka komma ihåg att fota lite Ska även efterlysa min vevaxel i morrgon. vill ju sätta ihop underdelen oxå... /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||||
Hej!
Angående tungstyrdheten så tror jag som fler här att det beror på framförallt castervinkeln. Vår sjua som du sett på EDPS i Piteå i vår är nog minst lika tung som din och med 2,2 varvs växel men ändå lättstyrd. Ett annat exempel var min Volvo 880 på 1400 kg och kort styrväxel som också gick förvånansvärt lätt att styra med. Annars så gillar jag din sjua skarpt, synd att du inte fick köra i Piteå, men du kanske får till våren? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||||
Tjena själv och tack! Hoppas få köra till våren. åt minståne en repa. (Tror inte Bågen räknas som båge enl. reglementet...) Servo montering är skjutet på framtiden, ska se om det bara är justeringar som behövs först. + man hinner ju inte allt på en gång.. /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||||
Men hallå där! Du kör ju också V6:a. Har ju kollat lite på dina bilder tidigare, men det var ett tag sedan.
Vad har du för saker i den där spisen? (Såg lite kolvar och Carillo-stakar innan.) Lager, balansering, polering osv...? Hur högt har du tänkt varva den? Har ju funderat på vilken väg man skulle gå med Fårrrd-motorn om/när man tycker det behövs lite fler hästar; överladdning eller sugtrimning. (Kommer dock att börja med annat insug och kanske andra kammar om det behövs, för att få lite mindre bruksbilskaraktär på motorn. Kanske räcker med det, då man borde komma över 200 hästar bara på det, att döma av hur 2.5 SVT/ST200 är byggd.) Iaf; ska det vara överladdning så går jag på någon form av kompressor, eftersom jag är ganska tveksam till möjligheterna att få turbo att funka som jag vill. (Snabbt och konsekvent svar i alla lägen osv; vill kunna balansera bilen med gasen utan onödiga överraskningar.) Men jag kanske är lite överdrivet konservativ, halvdatoriserad bil till trots? Nyfiken på hur du får turbolösningen att lira. Problemet med överladdning för min del är att min växellåda (Honda S2000) är byggd för höga varv och "lågt" vrid - vilket ju iofs är vad jag *egentligen* vill ha, om kostnad och livslängd på motorn blir rimliga. Folk har tydligen lyckats knäcka sådana lådor med storleksordning 360 hästar - och då är det med en motor som varvar 9000. Dessutom väger turbos och kompressorer en del, och jag vill ju hellre fortsätta på linjen "något lättare än med Zetec". oavsett vilket blir det andra kolvar och stakar. Originalkolvarna pallar inte speciellt mycket överladdning, och stakarna är tunga och tråkiga saker, även om de bevisligen tål runt 400 hästar. (Galningar med turbo-Mondeos har verifierat... ) Då är det ju frågan om man inte lika gärna kan bygga en högvarvig sugmotor på 3L Duratec-block (bättre oljekanaler och samma slag - inga nackdelar mot 2.5L), med andra lager, stakar, kolvar, kammar, fjädrar mm. Blir väl iofs dyrare effekt, men kan man sätta varstoppet i närheten av 9000 så lär ju bara ljudet vara värt merkostnaden. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Jag bygger just nu upp min nya motor, justerat ventiler hela dagen och det tar nog även halva morgondagen innan jag är klar med det. Motorn kommer att öka lite i volym sedan besiktning. begränsnigen i nissan motorn är kolvar stakar ventiler, så det bytts ut till bättre saker, kammarna omslipade och bucket tryckare som justeras med ventilskaftsbrickor, (därav tidsåtgången med justeringen) maxvarv 8500. den lät riktigt trevlig vid 7500 med 2.0l motorn så hur kul ska det inte låta vid 8500 vevpartiet är balanserat, jag har ju även ett hysteriskt lätt svänghjul och koppling. ligger under 5kg tillsammans..låter som en motorcyckel. Ska köra med lågt laddtryck och ha en rel, vass grundmotor. gillar inte ketchup effekt. Vet ju inte hur karaktären blir, men hoppas på en bred effektkurva. Min plan var en sugmotor men det blev turbo på grund av potentialen att trimma vidare, bilen är ju besiktad med turbosarna på plats ger en del fördelar i framtiden. Jag skrotar även singelspjällhuset för individuella spjäll. Bara för att jag vill, vet egentligen inte om det gör nått med effekt eller körbarhet. + att jag monterar intercooler. Effektmål.... hmmm, tror jag håller inne med den infon...... När det gäller din bil tror jag oxå att merkostnaden är värd ljudet från en potent högvarvig v6a /Tomas _________________ Tomas Egmark |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Dax Rush Nissan VQ3.0 Dubbel TURBO | << 1, 2, 3, 4 >> 14154 besök totalt |