Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 E30 Mtech1 -86 Banbil Mot 2,8liter! Ljudklipp sida35 | << 1, 2, 3, ... 34, 35, 36 >> 9 besök senaste veckan (122065 totalt) |
|
||||
|
||||
Förlåt om jag klabbar lite i din tråd Måste man lossa muttrarna till spindellederna när man byter till excentriska bärarmsbussningar? Appropå grenrörspackningen, kolla här och klicka på bilderna: http://www.realoem.com/bmw/partgrp.d _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Ingen fara, bara kul med rörelse i tråden Ang bussningarna vet jag inte då jag inte har bytt än! Men det finns garanterat någon här på rejsa som vet |
||||
Dagens arbete bestod av att demontera bromsslangarna bak! och döm av min förvåning när alla 4 gick att lossa hur lätt som helst! Fanns ingen som helst rost på dom, hur vanligt kan det vara på en bil från 86??
Den lilla erfarenheten jag har av att byta bromsrör och slangar är att dom sitter något så grönj*vligt! Den innersta slangen kapade jag av en biltema nyckel för att komma åt med, förstår inte varför dom tvunget skulle sätta en bromsslang på ett så trångt ställe!! Jag har även plockat ner oken som ska blästras och målas så det blir fint innanför fälgen! I morgon börjar jag riva ner framvagnen då jag behöver lite klirr i kassan innan jag kan gå vidare där bak! God natt! |
||||
ditt svin! världen är orättvis.. varför satt dina bromslangar så löst och mina så hårt? Vad bra att det gick att få loss dem! nu blir jag sugen att göra ett försök till mina.
Du ger dig inte på för mycket nu när du börjar riva framvagn samtidigt som bakvagnen är nere också? Du måste ju bli klar så jag kan köra ifrån dig i sommar _________________ Niklas Domeij BMWSC BMW Z3 3.0 |
||||
Allvarligt så förstår jag inte hur dom kunde lossna så lätt, jag tror det gjorde riktigt gott att jag hade på en olja som trängde in väldigt bra plus att jag värmde ordentligt med pistol! Nä framvagnen ska ju ner den med så det är lika bra att börja Jag fick rivit ner ena fjäderbenet idag och kapat bort den gamla fjädertallriken! Fick även bort bromslangen (smärtfritt ) och monterade ner oket! På onsdag när jag är ledig ska jag gå på andra sidan så jag kan blästra och måla oken! En fråga ang mina ok?? Jag har runda glidtappar, då passar mässingbussningar från millway väl?? Jag hade ett mejl från samuel när han beskrev det men det har jag visst slängt Mvh Jerry |
||||
Då har man fått gjort lite i dagarna här så nu kommer det lite bilder:)
Bromsoken nästan demonterade och klara för blästring och lack! Gamla fjäderbenet med H&R fjädrar! Inte ett dugg upphetsande! Fjädertallrik bortkapad och klart för montering av svetsring! Svetsring för coilover ditsvetsad! Liten försmak på hur det blir med coilover! Jag fick även klämt dit en delrinbussning på ena sidan! Vilken SKILLNAD:) Jag höll på att tappa hakan när jag så slapp och dallrig std bussningen var! Till helgen ska jag blästra och lacka fjäderbenen fram och sen ska dom smällas ihop med dom nya mysiga topplagringarna! Mvh Jerry |
||||
Ska åka i morgon och handla en viscodiff från 325ix. Vad tror ni om det?? Återkommer senare med utväxling på den!
|
||||
|
||||
Varför vill man ha en viskodiff istället för lamell? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Därför att man inte får tag i lamelldiff Självklart hade jag helst tagit lamelldiff men hittade denna för ett pris som börsen tillåter och tänkte att det blir ju inte sämre än std utan diffbroms alls |
||||
|
||||
www.millway.se www.specialsvarv.se |
||||
|
||||
Då var en ny diffbroms inhandlad! Ska bli kul att se hur den funkar!
Farsan hade även varit snäll och blästrat fjäderbenen idag och haft på rostskyddsfärg! Hinner det torka ikväll så åker det på mer färg! Jag ska måla själva fjäderbenet i samma färg som mina gula koni och bromsskölden ska bli svart! En liten bonusbild på min gamla vinterhäck, 318 som vägrade dö:) Tyvärr så rostig så den gick till skrot fullt fungerande! |
||||
om jag har plåtrent under coiloverhylsan när den limmas dit, kommer det inte rosta där under då
|
||||
Här är viscodiffen avfettad innan blästring!
Fjäderbenen har fått färg på sig så nu ska jag bara limma coilover hylsan sen kan jag klämma ihop allting med fjädrar, dämpare och topplagring! Idag bytte jag bussningen på andra sidan också! Jag gick till väga som så att jag borrade hål i gummibussningen så att jag kunde vrida loss den för hand från länkarmen! och efter lite våldsamt beteende med mejselhammaren är allt från den gamla bussningen borta! Hylsan i mitten av bussningen sitter ju kvar på länkarmen när man går till väga som jag gjorde så den kapade jag i med vinkelslipen och sen fick mejselhammaren göra jobbet här också! och sen är det bara att klämma delrinbussningen på plats! Dom fimpade fjädertallrikarna, kanske finns bild på dom i början men jag lägger in den ändå! Jag kapade av dom precis ovanför svetsen och sen slipade jag med sliptrissa så att fjäderbenet blev jämnt och fint! |
||||
Hur stor skillnad blir det i bilens beteende om jag byter silentblock och länkarms bussningar bak till delrin?? Står i valet och kvalet eftersom jag har diffen nere om några veckor men jag vill inte dra på mig för mycket arbete heller så jag inte hinner klart till våren
|
||||
Idag när jag skulle smälla ihop fjäderbenen fram stötte jag på patrull! Låsringarna som man skruvar i fjäderbenet över stötdämparen så att stötdämparen är låst passar inte på konidämparna
Dom är för smala för konidämparna så dom går ju alltså inte att dra i fjäderbenet när stötdämparen är på plats Finns det nya att få tag på som passar mina konidämpare eller ska jag svarva upp dom gamla?? |
||||
För mig passade det på en gång. Har du någon bild som beskriver ditt problem för jag förstår inte vad det är som krånglar? _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 E30 Mtech1 -86 Banbil Mot 2,8liter! Ljudklipp sida35 | << 1, 2, 3, ... 34, 35, 36 >> 9 besök senaste veckan (122065 totalt) |