Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra -87, Rostfri bruksräser.. | << 1, 2, 3 >> 11579 besök totalt |
Jaha, lite planer för Bettan..
I med RS2000 stolarna. Renovera de nyinköpta kryssekerfälgarna. Montera de nyinköpta Toyo 888 på fälgarna. Sänksatsen är beställd, Intrax 20% hårdare och 40 mm lägre. Plana av toppen 1.5 mm. Porta densamma. Montera den nya kammen. Bestämma mig om det blir 32/36 DGAV eller 2x40DCOE.. _________________ Håkan Persson |
||||||
Nej.. Enl beräkningar ska jag komma upp i 10.5-10.7 i komp med std toppackning. Detta skall naturligtvis räknas på lite mer ingående.. _________________ Håkan Persson |
||||||
Låter som en lågkompare i mina öron i så fall. Jag planade 1mm på min bruks Sierra och det blev bra skillnad. Inte så att den blev nån räser men lite bättre orr blev det allt. Trevligt projek du har BTW _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||
En kompis har forskat lite i Pinto spisarna i Sierra, endast i Sverige och Schweiz existerar den samma konfig, och den är en mer lågkompad motor för att passa bättre till våra avgas krav. De övriga specarna på Pinton i världen är högkompad, så plana du lite!!!!
|
||||||
Ja, det stämmer om motorkoden heter NA eller NA1, då är det en lågkomps motor. Högkomp heter NET, NE eller NE1, de två sista, precis som NA motorerna, är för svenska och schweiziska marknaden. Får väl lyfta huven och kolla. Vad jag vet så är HC motorer vanligast.. EDIT: Var just ute och kollade, det är en högkomp, NE, i min Sierra. Satt och läste lite i Des Hammills "How to powertune SOHC..", Mycket trevlig bok! Enl Hammill så skulle en planing av toppen, öka kompressionen från 9.2 till 10.2, vilket lär fungera utmärkt med 95 oktan. och förbränningsrummet skulle minska från 48cc till 41cc. om man dessutom använder en 1mm toppackning, skulle kompressionen stiga till 10.7.. Nu tror jag inte på allt jag läser, men Des Hammill är ju känd för att ha lite koll. _________________ Håkan Persson |
||||||
Det var lite det jag var ute och fiskade efter om jag inte missminner mig så är det endast 88:orna som har lågkompsmotorn i detta land. _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||
Kom du bara! Kör du ifrån mig, får jag väl trimma mer.. Jo, bmw började bli (Ö)känd.. _________________ Håkan Persson |
||||||
89 också. Vet inte hur det är med Transit _________________ Per Ferm |
||||||
Finns 89or med pinto, det är allt jag vet. Sen så undrar jag om det inte kan ha funnits LC motor av den gamla 20(blocknummret) förgasarmotorn från Granada, Taunus, Transit, Sierra, fanns av 16 vet jag. Om det fanns 87or med kat(?), så kanske även sådana. Satt det lågkompare även i Scorpio med kat? Jag har en pinto från en 88a Scorpio men det är en högkompare.
_________________ Per Ferm |
||||||
Enligt mina ford skadad vänner så finns Sierra med Pinto i hela sin livslängd, dock såldes de väl inte i sverige med pinto 90-. Transiten fortsatte ju med med Pinto ett bra tag till. Vad är det som gör doch till skrot?! *nyfiken* |
||||||
[quote="Galne"]
Nja, det var väl mest ett uttryck bara.. Har haft en Sierra med Dohc, och det var ingen positiv erfarenhet. Maken till bil att gå dåligt, har jag aldrig varit med om. Sen varför man gör en Dohc med 8 ventiler, övergår mitt förstånd. När man är igång och konstruerar, varför inte göra en motor med 16 ventiler?... _________________ Håkan Persson |
||||||
[quote="old blue oval"]
Kom en variant med 16v i scorpio och transit sen, ja även RS2000 är samma botten del. Bilen är faktiskt ganska pigg, min fordskadad kompis har en. Den går snålt och rätt bra drag i en motor med så lite effekt! Bilen har ju ett optimalt snålförhållande, 11mm lyft på kammen och sen ett förhållande på 1:19 i bränsleblandning då kanske 1:16 är lite mer optimalt. Så när den går med så snål bränsleblandning spricker gärna topparna är något annat går fel, et vanligt fenomen på dem. Lätt servade och väldigt billiga delar är ju inte heller något minus!! Han 5-föraras combikupé drar ungefär 0,5 oavsett om man håller 100 eller 120-130, min lille krabat drar betydligt mycket mer så en ekonomisk bil med 124hk!! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra -87, Rostfri bruksräser.. | << 1, 2, 3 >> 11579 besök totalt |