Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra -87, Rostfri bruksräser..
<<   1, 2, 3   >>
11579 besök totalt
rs TURBO
åstorp
Här sen Okt 2005
Inlägg: 69



Du skulle må då va???????

_________________
janne johansson

Ford Mondeo 3,0 Titanium
Ford Escort Rs TURBO -87
Ford Escort Rs TURBO -87
Ford Fiesta Rs TURBO -91
2xEscort Mk2
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
Japp!

_________________
Håkan Persson
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
Jaha, lite planer för Bettan..

I med RS2000 stolarna.
Renovera de nyinköpta kryssekerfälgarna.
Montera de nyinköpta Toyo 888 på fälgarna.
Sänksatsen är beställd, Intrax 20% hårdare och 40 mm lägre.
Plana av toppen 1.5 mm.
Porta densamma.
Montera den nya kammen.
Bestämma mig om det blir 32/36 DGAV eller 2x40DCOE..

_________________
Håkan Persson
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



pssst.. sätt i 40iorna

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8111



old blue oval skrev:
Plana av toppen 1.5 mm.

Har du lågkomps motor?

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
jurkko skrev:
old blue oval skrev:
Plana av toppen 1.5 mm.

Har du lågkomps motor?


Nej.. Enl beräkningar ska jag komma upp i 10.5-10.7 i komp med std toppackning.
Detta skall naturligtvis räknas på lite mer ingående..

_________________
Håkan Persson
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
Sticky skrev:
pssst.. sätt i 40iorna

Ja, men då måste jag fixa nytt insug. Men visst det blir ju mer effekt och bättre sång!
Vi får se vad det blir..

_________________
Håkan Persson
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8111



old blue oval skrev:
jurkko skrev:
old blue oval skrev:
Plana av toppen 1.5 mm.

Har du lågkomps motor?


Nej.. Enl beräkningar ska jag komma upp i 10.5-10.7 i komp med std toppackning.
Detta skall naturligtvis räknas på lite mer ingående..

Låter som en lågkompare i mina öron i så fall.

Jag planade 1mm på min bruks Sierra och det blev bra skillnad. Inte så att den blev nån räser men lite bättre orr blev det allt. thumbs up

Trevligt projek du har BTW

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



En kompis har forskat lite i Pinto spisarna i Sierra, endast i Sverige och Schweiz existerar den samma konfig, och den är en mer lågkompad motor för att passa bättre till våra avgas krav. De övriga specarna på Pinton i världen är högkompad, så plana du lite!!!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
Galne skrev:
En kompis har forskat lite i Pinto spisarna i Sierra, endast i Sverige och Schweiz existerar den samma konfig, och den är en mer lågkompad motor för att passa bättre till våra avgas krav. De övriga specarna på Pinton i världen är högkompad, så plana du lite!!!!


Ja, det stämmer om motorkoden heter NA eller NA1, då är det en lågkomps motor.
Högkomp heter NET, NE eller NE1, de två sista, precis som NA motorerna, är för svenska och schweiziska
marknaden. Får väl lyfta huven och kolla. Vad jag vet så är HC motorer vanligast..

EDIT: Var just ute och kollade, det är en högkomp, NE, i min Sierra. thumbs up

Satt och läste lite i Des Hammills "How to powertune SOHC..", Mycket trevlig bok!
Enl Hammill så skulle en planing av toppen, öka kompressionen från 9.2 till 10.2, vilket lär fungera utmärkt med 95 oktan.
och förbränningsrummet skulle minska från 48cc till 41cc.
om man dessutom använder en 1mm toppackning, skulle kompressionen stiga till 10.7..

Nu tror jag inte på allt jag läser, men Des Hammill är ju känd för att ha lite koll.

_________________
Håkan Persson
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86



där ser man så du har handlat sierra nudå

får väl jaga dej med volvon när den nu kommer ut

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8111



old blue oval skrev:
EDIT: Var just ute och kollade, det är en högkomp, NE, i min Sierra. thumbs up

Det var lite det jag var ute och fiskade efter
om jag inte missminner mig så är det endast 88:orna som har lågkompsmotorn i detta land.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
Roger D. skrev:
där ser man så du har handlat sierra nudå

får väl jaga dej med volvon när den nu kommer ut


Kom du bara! Kör du ifrån mig, får jag väl trimma mer..
Jo, bmw började bli (Ö)känd..

_________________
Håkan Persson
Citera
Roger D.
Hallandsåsen
Här sen Jan 2006
Inlägg: 86



haha ja det är inte lätt..

_________________
Roger Dahlén

Min älskling är 40år gammal och har ett hjärta av gjutjärn!
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 371



jurkko skrev:
old blue oval skrev:
EDIT: Var just ute och kollade, det är en högkomp, NE, i min Sierra. thumbs up

Det var lite det jag var ute och fiskade efter
om jag inte missminner mig så är det endast 88:orna som har lågkompsmotorn i detta land.


89 också. Vet inte hur det är med Transit

_________________
Per Ferm
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
89 kom väl Dohc skrotet? Det var kanske 89B som hade Dohc..

_________________
Håkan Persson
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 371



Finns 89or med pinto, det är allt jag vet. Sen så undrar jag om det inte kan ha funnits LC motor av den gamla 20(blocknummret) förgasarmotorn från Granada, Taunus, Transit, Sierra, fanns av 16 vet jag. Om det fanns 87or med kat(?), så kanske även sådana. Satt det lågkompare även i Scorpio med kat? Jag har en pinto från en 88a Scorpio men det är en högkompare.

_________________
Per Ferm
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
Hmm.. Jäkla djungel!

_________________
Håkan Persson
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



old blue oval skrev:
89 kom väl Dohc skrotet? Det var kanske 89B som hade Dohc..


Enligt mina ford skadad vänner så finns Sierra med Pinto i hela sin livslängd, dock såldes de väl inte i sverige med pinto 90-. Transiten fortsatte ju med med Pinto ett bra tag till.


Vad är det som gör doch till skrot?! *nyfiken*

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356


Trådstartare
[quote="Galne"]
old blue oval skrev:



Vad är det som gör doch till skrot?! *nyfiken*


Nja, det var väl mest ett uttryck bara..
Har haft en Sierra med Dohc, och det var ingen positiv erfarenhet.
Maken till bil att gå dåligt, har jag aldrig varit med om.

Sen varför man gör en Dohc med 8 ventiler, övergår mitt förstånd.
När man är igång och konstruerar, varför inte göra en motor med 16 ventiler?...

_________________
Håkan Persson
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



[quote="old blue oval"]
Galne skrev:
old blue oval skrev:



Vad är det som gör doch till skrot?! *nyfiken*


Nja, det var väl mest ett uttryck bara..
Har haft en Sierra med Dohc, och det var ingen positiv erfarenhet.
Maken till bil att gå dåligt, har jag aldrig varit med om.

Sen varför man gör en Dohc med 8 ventiler, övergår mitt förstånd.
När man är igång och konstruerar, varför inte göra en motor med 16 ventiler?...


Kom en variant med 16v i scorpio och transit sen, ja även RS2000 är samma botten del. Bilen är faktiskt ganska pigg, min fordskadad kompis har en. Den går snålt och rätt bra drag i en motor med så lite effekt! Bilen har ju ett optimalt snålförhållande, 11mm lyft på kammen och sen ett förhållande på 1:19 i bränsleblandning då kanske 1:16 är lite mer optimalt. Så när den går med så snål bränsleblandning spricker gärna topparna är något annat går fel, et vanligt fenomen på dem. Lätt servade och väldigt billiga delar är ju inte heller något minus!!

Han 5-föraras combikupé drar ungefär 0,5 oavsett om man håller 100 eller 120-130, min lille krabat drar betydligt mycket mer så en ekonomisk bil med 124hk!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra -87, Rostfri bruksräser..
<<   1, 2, 3   >>
11579 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande