Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14) | << 1, 2, 3, ... 11, 12, 13 >> 17 besök senaste veckan (100607 totalt) |
|
||
Ska du lägga tillbaka mattorna igen?? Borde gå att fräscha upp rätt smidigt samt att hålla ren aluminiumplåten borde vara tacksamt också. Eller behövs mattorna för att fötterna skall ha fäste mot golvet?? Annars spar du väl 1-2kg per matta..
_________________ /David Söderblom |
||
Tyvärr får man tydligen inte montera drag på Eliserna. Märkligt, bakramen är ju till och med gjord av stål...
Någon form av mattor tänkte jag allt ha. Med bilen fick jag två uppsättningar tjocka mattor med Elise-text över. De ser väldigt ombonade ut, men lär väl i kombination med snöslask binda en hel del fukt. Gillade faktiskt original gummimattor, så jag får väl se om jag kan grejja något liknande men fästa dom på något annat sätt. _________________ Ragnar Burenius |
||
Sådär, har man gett Elisen lite jul-TLC. På schemat stod ju att byta ut framlamporna mot dito avsedda för högertrafik. Snabb inspektion hade dock gett att bilen även ville bjudas på ett par nya fästen för lamporna. Kort sagt består strålkastarinfästningen av två plåtbitar där den ena sitter i lampan och den andra sitter fastplastad i karossen. På något glatt möte hos grabbarna i Norfolk har man tydligen kommit fram till att bara gulkromatera den plåtbit som är borttagbar. Den som är fastplastad i karossen fick istället vara i renaste brittiska svartstål. Lite kustnära klimat på det så bildas det en hel del rost.... Fick därför lägga några timmar på att rensa bort resterna av de gamla fästena (brittiskt epoxylim är det inget fel på). Tillslut blev det dock rent och snyggt:
Tog sedan och kladdade dit de nya fästramarna som jag hade beställt. Den andra delen av ljusinfästningen var ju som sagt gulkromaterad och fanns därmed huvudsakligen kvar, bara lite gravrost. Det löste dock en avblästring, och efter några lager rostskydd och lack så såg de dugligt prydliga ut: Nu verkar jag tyvärr glömt att fota hur snyggt det blev när allt åter var monterat... nåja... I övrigt bestod dagen mest i småpyssel i form av oljebyte, montage av nya tänddelar mm. När jag låg under bilen för att försöka hitta avtappningspluggen till växellådan la jag dock märke till att lambdasonden såg lite trött ut. Se där, har visst övergått till sprängsskisstadiet. Nåja, det är ju kul att montera nya delar.... får hoppas gängan i avgasröret inte tagit allt för mkt stryk. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||
Rensa gängorna med en gängtapp innan du monterar dit den nya sonden _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Kul att få se lite bilder!
Men, NEJ!, du ska inte ha gummimattor, utan nåt som andas. Problemet med oxidationen var just frånvaron av syre, som jag förstått det. Det blev nåt i stil med spaltkorrosion, fast på alu-jumm-jumm. Jag kör utan matta, men funderar på att klippa till nån liten matt-bit UTAN gummi på undersidan. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
super7> Hade varit en bra idé om det inte varit för att Lotus inte har lämnat frigång i hålet för ett tapp, precis innanför gängan blir det nämligen trängre. Detta la jag märke till när jag försökte montera en lite modernare Bosch sond.... I och med att jag hade lite tight med tid fick det nu bli en piratsond. Gamla sonden slaktades och blev konverter till kontaktstycket (och nej, jag lödde inte ihop kardelerna på nya sonden...). Turligt nog verkar gängat klarat sig dugligt, svarade fint när jag drog åt och lät tätt efteråt.
DJ> Gummimattor går ju iof att lyfta på då och då, så man kan torka rent. Gör man det på veckobas borde det gå att hålla korrosionen stången tycker jag? Men visst, poängen är ju att det får andas. På kort sikt kör jag hursomhelt utan matta, vi får se vad jag hittar på. Provkörde en kort sväng idag utan att montera tillbaka fotstödet.... saknade det redan efter 20 meter! Annars blev det under dagen lite återmontage av innerskärmar mm. I julklappssändningen från Eliseparts såg jag till att få med ett kitt med rostfria ersättningsskruv till i princip de flesta utsatta skruvförband på karossen. Trevligt pyssel att byta ut gammalt mög mot nytt och fräsht. _________________ Ragnar Burenius |
||
Vilket fint väder du fick att åka till besiktningen i, på sommardäck... Ha så roligt! ...och lycka till med regbes.
Ang. mattor, det borde väl finnas någon brittisk firma som handknyter Wiltonmattor i FIA-klassad Nomex? _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||
Ja, visst är det härligt när kung bore kliver fram och gör en insats när man som bäst behöver det En av anledningarna till att skaffa en Elise var ju att jag behövde öva på det här med bakhjulsdrift och idag bjöds onekligen den möjligheten. Sommardäcken i kombination med snöiga vägar bjöd på en och annan utmaning på väg till SBP, men jag kom hur som helst fram utan problem. Regbesiktningen gick också fint, så nu är bilen svenskreggad Under kontrollbesiktningen tyckte dock deras instrument att min katalysator kanske inte var helt spick and span. Vilket jag iof inte har någon anledning att ifrågasätta. Nåja, lite motorproblem vore väl f-n om jag inte löste. _________________ Ragnar Burenius |
||
Tack, men jag tänkte fortsätta köra med någon form av kisse där bak. När jag kom hem från besiktningen tog jag och rev ner den befintliga katten. Visuellt är själva strukturen i monoliten hel, men försöker man titta igenom den ser den igensatt och "konstig" ut. Nu råkade det slumpa sig så att vi i garaget hade liggande en kat från en Saab 9-5, och dessutom ett skrotat decat-rör från en S2 Elise. Eftersom flänsarna på den senare är samma som på S1an (ursprung: Rover Freelander) så borde jag alltså ha nog med delar för att tillverka mig en ny katt Eftersom det tar ett par dagar att få regplåtarna så tog jag tag i lite annat småpill. Vid mekande med bilen har jag märkt att inre styrleden glappade lite, så innan jul passade jag på att beställa ett renoveringskitt från tillverkaren (Titan Motorsport). Styrväxeln kunde därför nu rivas bort och skruvas isär: Det som verkar slitet är den lilla plastkoppen som förspänner den inre knuten. Den äldre (svarta) ser även nedsliten ut om man jämför med den nya (vita). När jag lite senare låg och bytte generatorrem så noterade jag även att tankarmaturen såg ganska rostig ut. Rev ner den och konstaterade att så även var fallet. För att få den att hålla lite längre så tog jag och blästrade av det värsta och penslade på rostskyddsfärg. Tills nästa gång snön faller ska bilen även vara skodd med mer lämpliga pjuks: _________________ Ragnar Burenius |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Mats> Ja, det ska bli intressant hur det blir att köra med hakka-snurrorna på...
Även om förmiddagen gick åt till att betänka gårdagens garageinvigning hos Kraniel så fick jag ändå lite gjort idag. Fortsatte styrväxeluppfräshningen genom att även byta plastskålen på den andra, icke glappande, sidan. Även här var den gamla sliten så det var nog inte helt ovettigt. Förövrigt ser man att någon tidigare varit framme och spännt om inre knutarna utan att kosta på sig att köpa någon renoveringssats... snålt... Passade även på att justera tryckplungens förspänning mot pinjongen. I brist på riktig kraftmätare får man ta vad man har liggande.... Efter det monterades styrväxeln tillbaks på bilen. Inget jättestort jobb direkt, men det är lite pill att få knutarna på rattstången att lajna upp rätt samtidigt som allting ska få plats. Mycket arbete med huvudet nere i pedalstället idag... Nåja, nu känns styrningen fräsh iaf! Tog även och byggde om sagda 9-5 katt till en Elise-kat genom att svetsa på lite skarvbitar. Blev rätt ok och passade fint ihop med avgassystemet. Får väl se om det var katten eller någon spökande givare som orsakade de dåliga avgasvärdena, men eftersom den gamla katten såg lite märklig ut invändigt var det lika bra att få den bytt. _________________ Ragnar Burenius |
||
Det är väl inte helt osannolikt att din dåliga lambda kan ha förkortat kattens livslängd. Jag är för övrigt tämligen imponerad över din raska mek-takt. Själv har jag massor med planer, men ingen mek-tid. Tänk att man kan längta så mycket efter lite skit under naglarna... _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Nej precis, inte ett orimligt följdfel. Jo, har försökt hålla duglig mektakt med jag haft semester. Bra att passa på. Sen måste jag säga att Elisen är mer lättskruvad än vad jag förväntat mig. Idag var det dock arbete som gällde, så det blev inte mer än lite finmek. Justerade toe-vinkeln efter styrväxelrenoveringen samt satte dit de svenska registreringsplåtarna. Imorrn blir det påställning... _________________ Ragnar Burenius |
||
fredrik> Ahh.. den bilden har jag faktiskt letat efter! Förbaskat trevliga fälgar på den bilen.... Dock lite svårt att motivera för plånboken varför jag skulle behöva sådana doningar Speciellt som det ser ut som 16/17" istället för 15/16"... usch vad dyrt det skulle bli....
Bilen går annars fint... bruksat den några dagar nu än så länge fungerar det kalas. Defrostern är väl inte lika stark som i en gammal Saab, men såå illa är det ändå inte. Hardtopen gör ju också sitt till för att hålla kupéns luftfuktighet låg. _________________ Ragnar Burenius |
||
Jag väntar mig en utförlig rapport om några månader innehållande punkterna: 1. Vad du tycker om att åka Elise. 2. Hur Elise funkar som bruksbil året runt. 3. Högerstyrt på svenska vägar. Lycka till och undra hur länge det dröjer till bilen börja modifieras/uppdateras... _________________ /David Söderblom |
||
Efter att ikväll ha polerat + vaxat kärran så är det bara att inse att jag gjorde rätt som inte la extra pengar för att få bil med nyomlackad frontclam.... ett par veckors pendling på E4an i januari sätter sina spår Det blir lite stenskott, men men.
_________________ Ragnar Burenius |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14) | << 1, 2, 3, ... 11, 12, 13 >> 17 besök senaste veckan (100607 totalt) |