Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20043 besök totalt
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Ehum, njae ja har inte testat det än ....vinterlovet blev kortare än vad jag hade planerat dessutom skulle ju Andreas kolla upp hur mkt han skulle få ge för dom på BMW. *skyller ifrån sig*
Ang funktionen så är den högra till att pressa in bussningen, gängstångsdimensionen har jag för mig var M12

Finns en svensk byggbeskrivning också där står det iaf.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Länken funkade inte men jag hittade den sen så numera är det http://www.snakeeye.net/silent.htm

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Länken funkade inte men jag hittade den sen så numera är det http://www.snakeeye.net/silent.htm


Aha dom har bytt adress, har inte kollat där på länge men det ordnade sig ju iaf

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Nu sitter diffbromsen på plats Klart rolig pryl detdär Stort tack till Kristian som ordnade ett garage och till Andreas för skruv och lyfthjälp. thumbs up Bilder kanske kommer upp senare...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Micke Eriksson skrev:

För att kunna byta silentblocken på ett smidigt sätt så tillverkade jag ett specialverktyg


Skulle gärna vilja byta ut "smidigt" mot "smidigare" i ditt citat. För smidigt va det INTE trots verktyget. Men smidigare kan jag hålla med om att det blir. Nu har vi iallafall bytt på 1bil så nu är det bara 2bilar kvar

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lotus Samuel skrev:
Micke Eriksson skrev:

För att kunna byta silentblocken på ett smidigt sätt så tillverkade jag ett specialverktyg


Skulle gärna vilja byta ut "smidigt" mot "smidigare" i ditt citat. För smidigt va det INTE trots verktyget. Men smidigare kan jag hålla med om att det blir. Nu har vi iallafall bytt på 1bil så nu är det bara 2bilar kvar


Har sett på när man byter på BMW med originalverktyget.
Gaslågan är din bästa vän! Man värmer alltså balken tills bussningen smälter.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:

Skulle gärna vilja byta ut "smidigt" mot "smidigare" i ditt citat. För smidigt va det INTE trots verktyget. Men smidigare kan jag hålla med om att det blir. Nu har vi iallafall bytt på 1bil så nu är det bara 2bilar kvar


Har editerat nu Men det finns väl inget smidigt sätt att byta dessa

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Har fått lite bilder nu från Andreas.

Här ser man skillnaden mellan de båda diffarna. Lite synd att kortet blev suddigt bara...



Såhär ser det ut utan diff...


_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



bmw själva tar inte så mkt pengar för att byga de där bussningarna..

verkar lite väl omständigt föratt byta bussningarna.. går att effektivisera en aning..



A.L det var ett spännande senario i allfall.. =)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
LuddeR skrev:
bmw själva tar inte så mkt pengar för att byga de där bussningarna..

verkar lite väl omständigt föratt byta bussningarna.. går att effektivisera en aning..


Jaså? Jag har hört siffror på 1500:-, minns dock inte om det var för båda sidor eller en. Hur menar du att man ska effektivisera det? Har du bytt på E30?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Micke Eriksson skrev:
LuddeR skrev:
bmw själva tar inte så mkt pengar för att byga de där bussningarna..

verkar lite väl omständigt föratt byta bussningarna.. går att effektivisera en aning..


Jaså? Jag har hört siffror på 1500:-, minns dock inte om det var för båda sidor eller en. Hur menar du att man ska effektivisera det? Har du bytt på E30?



1200 inklusive material har jag hört.. men jag har ju iofs inte ringt och hört själv..


har aldrigt bytt på e30 faktiskt..
iofs så går väl den beskrivningen som finns ganska fort om man har en mutterpicka.

har man bråttom så vet i fan som det inter går fortare att borra ål i bussningen och driva ut den..
är det inte lättare att bända bort sätet ur chassit med typ ett koben? får det intrycket i allafall..

ipressningsanordningen under lättar vän en del i allfall..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Micke Eriksson skrev:

Såhär ser det ut utan diff...



Det diffar ganska mycket ser man...

En liten fråga: har bilen elsprut orginal? Vad är det för mätare i så fall? Varmtråd eller klaff?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
beepbeep skrev:


En liten fråga: har bilen elsprut orginal? Vad är det för mätare i så fall? Varmtråd eller klaff?


Ja det sitter Motronic 1.7 DME....och det är klaffmätare (luftmängd)

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:


Ja det sitter Motronic 1.7 DME....och det är klaffmätare (luftmängd)


thumbs down

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1138



LuddeR skrev:
Micke Eriksson skrev:
LuddeR skrev:
bmw själva tar inte så mkt pengar för att byga de där bussningarna..

verkar lite väl omständigt föratt byta bussningarna.. går att effektivisera en aning..


Jaså? Jag har hört siffror på 1500:-, minns dock inte om det var för båda sidor eller en. Hur menar du att man ska effektivisera det? Har du bytt på E30?



1200 inklusive material har jag hört.. men jag har ju iofs inte ringt och hört själv..


har aldrigt bytt på e30 faktiskt..
iofs så går väl den beskrivningen som finns ganska fort om man har en mutterpicka.

har man bråttom så vet i fan som det inter går fortare att borra ål i bussningen och driva ut den..
är det inte lättare att bända bort sätet ur chassit med typ ett koben? får det intrycket i allafall..

ipressningsanordningen under lättar vän en del i allfall..


Jag kan säga att det var ett jävla jobb att byta på min 320 bimmer, allt hade vulkat ihop och ärgat så det var bara att ta skärbrännaren och bränna upp bussningen och sedan slipa bort resten. Sedan vid montering så rekomenderas att lägga de nya bussningarna i frysen över natten och sedan smörja in de med såpa så ploppar de dit jättelätt. Men när det var färdigt så vart det en enorm skillnad och min tidigare ofrivilliga 4WS (Four Wheel Steering) försvann thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Köpte ett par topplagringar från Arne nu i veckan och idag så modifierade jag dom så att dom numera är ställbara Max negativ camber borde bli runt 2,5 grader (om inte fjädertallriken tar i först?) och minsta är som original. (1 grad?)

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Micke Eriksson skrev:
Köpte ett par topplagringar från Arne nu i veckan och idag så modifierade jag dom så att dom numera är ställbara Max negativ camber borde bli runt 2,5 grader (om inte fjädertallriken tar i först?) och minsta är som original. (1 grad?)


I veckan?? tyckte jag skickade iväg dem för över en månad sen...

Kan du fixa en bild på dem i modifierat utförande?

Jag och NeedForSpeed i Malmö kommer snart att kunna erbjuda justerbara topplagringar i aluminium (likadana som de i min Banåkarbils-tråd). Det blir nästan CSN-pris på dem...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Arne skrev:


I veckan?? tyckte jag skickade iväg dem för över en månad sen...

Kan du fixa en bild på dem i modifierat utförande?

Jag och NeedForSpeed i Malmö kommer snart att kunna erbjuda justerbara topplagringar i aluminium (likadana som de i min Banåkarbils-tråd). Det blir nästan CSN-pris på dem...


Jaaa så kanske de va men jag fick dom igår från Andreas...

Kan nog fixa bild på dom i påsk. Dom är väl inte de snyggaste man har skådat men förhoppningsvis så ska det inte vara ngt fel på funktionen Billigt blev det iaf thumbs up

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fick och fick!

Dom har legat i bilen ett bra tag och det har väl inte varit ngn panik direkt va...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Fick och fick!

Dom har legat i bilen ett bra tag och det har väl inte varit ngn panik direkt va...


Har man betalt för frakten så ska dom ju komma till dörren

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



"Jag och NeedForSpeed i Malmö kommer snart att kunna erbjuda justerbara topplagringar i aluminium (likadana som de i min Banåkarbils-tråd). Det blir nästan CSN-pris på dem... "

Det där låter allt intressant... thumbs up Kan man få ett PM när priset är satt!?

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
20043 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande