Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i E36 -96 -SÅLD- | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (15610 totalt) |
Hallå! Inga fjädrar på än, men snart... _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Liten update..
Fjädrar, däck och nya bromsar sitter på. Blev en lagom "rideheight" efter bytet till H&R fjädrar och bilen uppför sig skönt på vägen. (Att båda bakfjädrarna var knäckta kan ha något att göra med att bilen var låg i häcken innan bytet. ) Planerar just nu att göra banpremiär med bilen 7 juni på Sturup. (Planerar=Helt säker 7 juni kl 09:00) _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Nu skulle jag behöva lite hjälp!
Jag tycker att jag har fel ET på mina fälgar, dom skulle nog behöva komma ut lite fram resp. mycket bak. ET jag har nu är 46 har jag för mig. Fälgar 7x17 med 225/45-17 på. Borde jag satsa på original E36 M3 fälgar eller ska jag lägga spacers? Vad är egentligen optimal ET/däckstrl/fälgbredd för E36 på bana? Bild: Tack & hej! _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
jag har 7.5tum BBS-fälg på min 318is -95, de har et41, de sitter monterade med 20mm spacers runt om, det går hur bra som helst har 215/40 däck ska tillläggas då..
mvh Peter |
||||
Bytade oljan i diffen igår, även det nya insuget sitter på och det gav en hel del effekt efter 5500rpm.
Går fortfarande i däcktankar, vad tror experterna om R888 i 195/50-15? För smalt för bilens vikt? lagom? Trevlig helg! _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Jag har varit nyfiken på bilens exakta vikt så idag körde jag förbi vågen.
Utan mig i och ca 20l soppa så stannade vågen på 1360kg. Över förväntan, men det kan nog bantas rejält och ändå ha hyffsad komfort. Bara mina rymdskepps-stolar och baksäte kan säkert väga upp mot 40-50kg. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Et 35 sitter perfekt på en e36,gå in på www.garaget.org/eastmotorsport och kolla min m3 |
||||
...blev rent och fint...har du monterat det och provkört? Vad fick du ge för insuget och behövdes det modifieras innan monteringen? |
||||
Tänkte att jag skulle lägga ut en mindre guide till att montera M50-insug på 323/328/523/528.
Insug plockar man från lämplig bil med M50B25-motor, mitt kommer från en 525 automat -92. Insuget passar mot topplocket och spjällhuset, dock så krävs det lite fantasi för att få alla slangar att passa. Rekomenderade delar att byta i samband med bytet: http://www.realoem.com/bmw/showparts Packningar & o-ringar, bla nr 2 och nr 4. Man får även vara beredd på att skaffa en ny tempsensor, nr 13, då man oftast inte vet skicket på sensorn som sitter på M50-insuget. Jag klarade mig på den gamla som satt på. Montering: Först och främst så plockar jag bort minuskabeln för att nollställa ECUn. Sen är det bara att börja riva, luftburk, spjällhus, spridarbrygga osv. För att få ihop alla slangar m.m. så köpte jag en sats T-rör och lite slang på ***tema. Jag fick även offra stagen som stagar upp insuget. Det är mkt möjligt att dessa kan sitta kvar, men jag valde att skippa dom. När man har kopplat alla slangar och monterat insuget så får man tillverka lite fästen på infästningaran till spridarbryggan då denna hamnar lite offset mot fästena på insuget. Efter uppstart så lät jag motorn gå på tomgång i 10min för att ECUn skulle få adaptera sig och förstå att jag hade monterat större insug. Provkörning: Till en början blev jag lite besviken då jag tyckte att bilen hade blivit tröttare. Såhär i efterhand har jag märkt att man behöver "köra in" bilen med nya inuget, då jag tycker att den går bättre och bättre. Innan bytet så var där en bra knuff vid 3000rpm, men att varva över 5500rpm var väldigt otacksamt. Nu så känner man att max effekt kommer vid 5000-6500rpm. Dessutom blir ljudet ! original har motorn 193hk. Jag skulle uppskatta att den nu ligger på 200-215hk. Det är klart att man kan bli uppspelt på ljudet men motorstarkare bilar än så har körts ifrån utan problem. Jag har skrivit det här lite hastigt, så om någon vill ha mer nogrann info om något så säg till. Ska slänga upp lite bilder på motorrummet ikväll. mvh _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Bra oscar!
Behövdes en vettig förklaring på hur de går till när man byter insuget! Jaj skulle vilja påstå att det skuter på märkbart freån cirka 3500rpm och hela vägen upp men sen har jag även grenrör och avgas (och rensad luftburk). Sen så kan jag hålla med om att effekten har gått upp märkbart vilket är skoj / Mvh Jimmy _________________ Jimmy Jurlestam Åker: 328 E36 E36 2.0 under uppbyggnad |
||||
Idag har jag roat mig med att byta koppling, även det en operation som kräver att man demonterar
insuget. Visst börjar man kunna det nu men det är knappast roligt. Något som är ännu mindre roligt är att bilen strular nu efter kopplingsbytet. Jag bytade tryckplatta, lamell och lager. När jag nu trycker ner kopplingen i botten så rasslar det så in i h****** Precis som att lagret som är helt nytt vore kaputt.... Det kan ju vara fabrikationsfel men den risken känns inte stor. Jag hade en mycket erfaren mekaniker till hjälp och han förstod heller inte hur det kunde göra så. Det får bli en runda till Jarls bilservice imorgon och be dom lyssna och provköra. om här är någon som har en teori om problemet så får ni gärna hojta till. Nattinatti _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Då har man rivit ner växellådan idag igen, denna gången 30min demontering och 45min montering.
Skrapandet visade sig vara bl.a havererad slavcylinder och tryckaxel. Stort tack till Theanders som hade grejerna på hyllan samt till Kent som hjälpte mig att skruva! Bilder: Först lite bilder på insugs-konverteringen: Nedan ser man på dåliga bilder hur jag har löst det med tomgångsmotor m.m. Lådan på golvet, fick ny olja i sig. Ny koppling på. MPSC 205/50-15, kommer att sitta på femtontummarna till Knutstorp. Det var allt för denna gången, mer bilder kommer när jag har lackat fälgarna. Färgen får ni fundera på..... _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Jag har haft problem med bilduppladningen så säg gärna till om bilderna syns eller inte.
Målat fälgar idag. Före: Efter: Fälgarna fick en silvrig kant och mitten blev Nogarosilber. Tyckte att det blev helt ok, kommentera gärna. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
I helgen som gick så var det tänkt att jag skulle köra på Knutstorp, var anmäld och klar.
En vecka innan drabbas jag av okänd anledning av ett våldsamt krampanfall på jobbet med 15min medvetslöshet som följd. Tycker fortfarande att det var hur skumt som helst, har alltid varit ovanligt frisk och bara fått antibiotika en gång i mitt liv. Hursomhelst blev det tut-tut-taxi till lassarettet där läkaren inte hittade några konstigheter förutom lågt blodtryck. Jag blev trots det inbokad på sk EEG senare i år. Värre var hans stränga order: Ingen bilkörning tillsvidare. Detta känns som en oerhörd motgång då jag laddat för Knutstorp sedan ett år tillbaka då jag besökte träffen utan bil. Det kändes verkligen jättetrist att falla på målsnöret. Jag kunde trots min deppighet inte hålla mig borta från Knutstorp och tack vare det, samt 3varv på Anderstorp i en lånad Volvo original cup-bil tidigare i år, så finns faktiskt motivationen kvar. Nu ska jag fysträna hela vintern för att höja blodtrycket så mycket som möjligt, samt förbereda bilen så mycket som plånboken tillåter. Det känns avlägset men jag SKA köra på Mantorp i maj! mvh _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Tack, jag ska ta det lungt dom kommande veckorna, blir lite motionscykel och så. Får se hur det blir med Sturup, men det hade varit kul att träffa lite Rejsa-folk. Poh99: Jag har enkel-Vanos i min och den är tyst och fin med bra tryck i maskinen. Bilen har alltid blivit välservad och det är nog en förutsättning för att Vanosen ska fungera i 25-30k mil. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
orkar du kan du ju åka med några varv på rejsaträffen, under alla omständigheter tycker jag du skall ta dig dit och njuta av alla coola bilar som kommer dit.
Gissa om du kommer att om du inte pallrar dig dit. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Trist att höra att du inte fick köra när du sett fram emot det Men det är ju snart ett nytt år, julen närmar sig med stormsteg. Även om jag så varit inlagd hade jag krävt att de skulle ställa sjukhussängen brevid banan. Inget jag skulle vilja missa precis.
|
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328i E36 -96 -SÅLD- | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (15610 totalt) |