Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 "Gnirk" - Nu med GTS-front #SÅLD#
<<   1, 2
18750 besök totalt
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Inte mycket har hänt i garaget sen sist. Tiden räcker helt enkelt inte till.
Men att shoppa tar inte så lång tid. Ett par 17" Cup 2 kopior med begagnade Falken Avenzis Sport RT 215 i dimentionen 225/45 fram och 255/40 bak har hittat till garaget. Hoppas bara att de har lite bättre fäste när de blir varama. Första provkörning i 5 grader slutade med att jag stog på tvären i en rondell.



Sen har jag börjat tagit itu med krockskadan jag fick på sista bankörningen. Eller, jag har i alla fall samlat på mig lite nya delar.
Ny front i plast ligger i garaget. Det innebär front/kofångare i S2 utförande, skärmar och biten som sitter mellan lyserna. Passar även på att ta väck de tunga pop-up lyserna och i stället få nya integrerade insatser. Huven klarade sig helt i krocken, men jag passade på att ta hem en sån när jag ändå höll på. Sen slank en liten spoilerläpp med också. Vet dock inte om jag monterar den, är rädd att jag inte kommer ut ur garaget till våren i sånt fall.
Jag räknar med att spara många sköna kilon på denna bantnigsoperation. Fast risken är att det går på ett ut med de nya tyngre hjulen.
Tyvärr kommer jag inte att kunna börja med ombyggnaden förens efter årsskiftet. Har lite hemmarenovering som måste bli klar först.



Ciao.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
JBlom
Gävle
Här sen Aug 2005
Inlägg: 34



Vart handlade du allt plast ifrån?

_________________
Jonas Blom
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Firman heter MA Composit och finns i Kungshamn på västkusten. PM:a om du vill ha tel eller mail.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



10 månader utan uppdatering, OCH bankörning...ja se vad dessa underbara små bebisar kan göra! Stora piskan nu, jag piskar Hasse efter hans flytt i höst oxå. Själv har jag smällt bilen rejält och nu hägrar husbygge, så ngn ny bil blir det nog inte till 2009.

Gör ett besök i sthlm runt 11/11, bärs i Casa Stålben kanske?

Ha det!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Tjena Habbe

Jaså, du har också smällt. Tråkigt. Men att bygga hus är ju skoj.

Visst tar småttingar tid. Mer tid än jag trodde. Jag har skjutit på min tidsplan från efter semestern (den som varit) till att det skall vara klart inför nästa säsong. Jag hade egentligen inte tänkt att uppdatera förrens det var klart, eller åtminstonde något att visa. Men jag gör ett undantag och visar hur lite jag hunnit med sen i våras/somras. Jag skall försöka få till en dag/vecka i garaget framöver. Under min 6-veckors semester hann jag bara med ca 7 timmar.

Jag börjar med att lägga in en bild på Viggo. Han är nu snart 7 månader. (På bilden ca 4 månader.)



Här har jag påbörjat demonteringen av gamla plåtfronten.



Nu tror jag allt är borta.



När det ändå var gott om utrymme passade jag på att skrapa bort all underredsmassa i hjulhusen. Det var ett jädrans pyssel och tog tid. Det smala stämmjärnet jag annvände syns på bilden.



Först grundade jag med zink, sen lackades det med en tunn boddy. Det blev ju snyggt.



En första provmontering för att se hur mycket jobb det kommer att bli att få plastskärmar, front, huv och lycktplåten att passa. Det kommer att ta lång tid att få det snyggt. Inga av de gamla fästena passar, så det måste till nya överallt.


Kul att du kommer upp i höst. Vi hörs.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Så var det dags att uppdatera. Tycker inte att det är värt att skriva bara för att man har varit i garaget och vridit på en mutter. Ombyggnaden dragit ut på tiden, mycket pga att lillgrabben tar nästan all tid. Men nu rullar bilen igen!!!
Det har tagit tid att få till passningen på nya fronten och skärmarna. Och ska sanningen fram är den inte perfekt ännu, men det duger för att vara en "track day" bil. Men det blev inte så dumt, eller hur? Lack och lite annat småfix återstår, men abstinensen mot att få ut och köra tog övertaget. Färg får vänta tills i höst/vinter. Nu skall det köras i stället.

Var och besiktigade bilen i tisdags, gick (naturligtvis) rakt igenom. Fick bara en anmärkning på att nummerskylten inte var monterad. Vill verkligen inte täppa igen någon av kylöppningarna då de behövs vid bankörning. De hade inget bra monteringstips att ge mig. Och idag blev jag stoppad av snuten för att jag saknade skylten fram. Slapp dock 1500 i böter efter ett långt snack med förklaringar och lovord.
Någon som har ett bra tips på var jag kan montera skylten?





otroligt skönt att få få ut och gasa av sig och nöta lite gummi i alla fall.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Jaha, då var det dags att koppla in kylningen till bromsarna. Med den nya fronten hamnade intagen längre bort, så det var bara att skaffa nya slangar.
Nu är ju saker och ting inte så enkla som de ser ut. Till och med i en sånhär setnåldersbil var det så trångt att jag var tvungen att montera ner fronten igen.






När jag ändå var igång fixade jag ett gammalt problem. När jag kör hårt på bana har fettkoppen på höger sida en tendens att lossna. Jag antar att alu spindeln expanderar av värmen från bromsarna, men fettkoppen av stål gör det inte. Därför lossnar den. Vänster stannar kvar p.g.a. att hastighetswiren sitter där.
Nu hoppas jag att problemet är löst. En försänkt M4 ska se till att fettkoppen inte vandrar utåt.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11348



Daniel Engström skrev:
fettkoppen på höger sida en tendens att lossna. Jag antar att alu spindeln expanderar av värmen från bromsarna, men fettkoppen av stål gör det inte. Därför lossnar den. Vänster stannar kvar p.g.a. att hastighetswiren sitter där.


På min lossnar fettknoppen på höger sida men vänster sitter kvar (har ingen hastighetswire) utan problem. Kul att se lösning på det. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Ta kardborreband o sätt den på sidan i det stora luftintaget under.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Nikel skrev:
Ta kardborreband o sätt den på sidan i det stora luftintaget under.

Que? Kardborreband?
Är det till nummerplåten du menar? Ganska fiffigt faktiskt. Problemet blir när jag använder bilen och parkerar på allmän plats. Antingen måste jag komma ihåg att ta bort och sätta dit den varje gång, eller så är risken stor att någon snor den. Men en bra idé, som man kan jobba vidare på.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Vad gäller nummerskylten...
Skulle du inte kunna ta en nummerskyltshållare:


Strippa den invändigt och skruva fast den i din stora öppning med ett par stag uppe och nere. Sedan trycka in skylten när du kör i trafik med de vanliga "snäppena", och ta bort den när du kör bana. Lite kommer den ju störa, men det är nog inte märkbart på kylprestanda.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Ingen risk med kardborreband på skylten. Det enda som du kan få problem med är att klistret inte alltid är med och du kan tappa den, men min har alltid varit snällt och stannat kvar när jag kört, det är när den stått stilla ett tag som den lossnat. Det är inte någon som tänker på om skylten sitter med eller utan skruvar heller, även om det blir en stilig skillnad utan skruvarna.

Annars är förslaget som dennis skriver bra, med snabbfäste för skylten så kan du ta bort den till banan. Kör en alfa 156-montering, ute på sidan. Det är svårt för fartkameran att läsa skylten då har jag hört...

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Kvällen innan jag skulle Sviestad gjorde jag en sista checka så att allt var okej. Men det var det inte. Baileys i hela expanstionskärlet. Bara att ställa in bankörningen.
Troligtvis var det packningarna till oljekylaren som sitter i motorblocket som var dåliga. Snabbt hem med nya packningar och riva ner allt. Jodå, de gamla packningarna var inte allt för roliga. Kvällen efter satte jag dit de nya packningarna och monterade ihop resten. Jag är glad att jag kunde göra detta med motorn på plats.

Vem har offrat en flaska Bailys och smygit ner det i min gamla motor?




Rengjord värmeväxlare och nya packningar.


Såhär snyggt blev det när jag passat på att rengöra lite.


Efter det har jag kört motorn varm och tömt ut hela kylsystemet (har fyllt med bara vatten) ett par gånger för att bli väck med alla olja. Men blir inte av med oljefilmen i alla fall. Tips någon?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Daniel Engström skrev:
Nikel skrev:
Ta kardborreband o sätt den på sidan i det stora luftintaget under.

Que? Kardborreband?
Är det till nummerplåten du menar? Ganska fiffigt faktiskt. Problemet blir när jag använder bilen och parkerar på allmän plats. Antingen måste jag komma ihåg att ta bort och sätta dit den varje gång, eller så är risken stor att någon snor den. Men en bra idé, som man kan jobba vidare på.



Snor den?

Isf så klipp av 2 skruvskallar och limma fast på plåten så ser den fastskruvad ut

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Fick äntligen mina nya bromsar på plats. De nyrenoverade oken har legat alldeles för länge i hyllan tillsammans med nya Ferodo DS2500 klossar.
Problemet med klossar till tidiga 944 oken är att de måste ha ett styrspår mitt i baksidan på klossen, och det har inte eftermarknadsklossar. Alltså, fram med fräsen. Tack Hasse för jobbet, du spakar din fräs som om du växt upp med den. Ny fräsch bromsvätska, ATE Racing Blue, i hela systemet.






_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Så var årets första (och antagligen enda ) banmöte avklarat. Långa Mantorp med ÖSK 8/9. Nyrenoverade bromsar och nya däck, Hankook Ventus Z211 225/50-15". Alltid lite nervöst på de första varven. Hur tar nya bromsarna? Är de nya breda däcken bättre? Är lufttrycket rätt? Vågar jag hålla fullt över krönet efter Mjölbykurvan? Frågorna är många, men när hornen väl har vuxit till sig och man är varm i kläderna är det bara så skönt att stå på. Många trevliga bilar att tampas med också. Jag hann med åtminstone fyra pass på banan. Bilen gick precis så som jag hoppats på, och kvällen blev helt perfekt. Inte ens resan hem på 20 mil kändes betungande. Jag ser redan fram emot nästa säsong.


Fotograf Niclas Eriksson

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Då har årets andra bankörning på Mantorp avklarats. Återigen ett topp arrangemang av ÖSK. Ni måste ha god hand med vädergudarna då det var regnvarning hela vägen ner, men solen kom fram lagom tills kvällens körningar började. thumbs up

Under vintern har inpassning, spackling och lack av nya plastfronten avslutats. Jag är mer än nöjd. Nu sitter det fint och ser riktigt snyggt ut. Snygga Fuch har hittat in under skärmarna också.

Åter till bankörningen. Jag kan inte fatta att man kan plåga en 26 år gammal Porsche så hårt. Har hållt på så i ett par år nu.
Nu blev det i och för sig en ganska skakig resa hem då höger framhjul mera känns som en hexagon än ett runt hjul efter några ordentliga inbromsningar (som resulterade i upplåsningar). Fast det är mera förarorienterat, eller ett tecken på bra bromsar.
Det som stör mig är att mitt tre veckor gamla Feltema batteri totalt gav upp inför sista rundan. Det verkar som om syran på något sätt har kommit ut. Om det inte tål värmen, eller retardationen helt enkelt gjort att det runnit ut, vet jag inte. Men något bättre måste införskaffas i alla fall. Blev till att knuffa igång bilen och köra hem utan lysen. Synd att vi missade sista körtillfället p.g.a. det.

Den nya och lättare fronten har gjort att den bilen känns lite mindre understyrd i de snabba kurvorna. Jag är mycket nöjd då jag hänger med i stort sett allt i de kurviga partierna. Men naturligtvis räcker inte 160hk långt när man kommer ut på Mantorps lååånga raka.

Nu blir det lite vila i garaget tills nästa träfftillfälle.





Lite trevliga bilar på besök var det också.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720


Trådstartare
Dags att gå igenom hjulupphängningarna bak efter att jag byggde om dom på våren -07.
Standard gummilager var riktigt dåliga. Och eftermarknadslager är hyggligt dyrt. Alternativet blev att göra egen lagring.
Ledlagren monterade jag i egengjorda hylsor som svetsades i bärarmen. Distanser ser till att axialmåttet blir rätt och att allt sitter tight och stabilt monterat. Lagret låses med en vanlig seeger säkring.
Det hela har fungerat riktigt bra och har nu hängt med under nio banträffar och en hel del landsvägsmil till och från banor, samt körning hemomkring. Inte illa för att vara ett lager som från början inte var avsett för racerbilar.


Galma lagret.


Hylsa i bärarmen.


Hylsa, distanser och första varianten på ledlagret.


De nya ledlagren är betydligt mer robusta. Till skillnad från de gamla är de både helkapslade och permanentsmorda. Nästa byte lär dröja ett antal år med den takt jag kör.


Man ser vilken skillnad de är på lagrena och deras kvallité. Det kan bara bli bättre.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
donk
kalmar
Här sen Maj 2006
Inlägg: 13



Angående skylten, vet ej hur mycket platts du har i dina nuvarande kylkanaler och hål men en liten skylt upphäng i platta och mjuka "gummiband" eller del av platt spännband så trycks skylten bakåt och uppåt vid snabbare körning?

/A

_________________
Alfred Schygge
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



donk skrev:
Angående skylten, vet ej hur mycket platts du har i dina nuvarande kylkanaler och hål men en liten skylt upphäng i platta och mjuka "gummiband" eller del av platt spännband så trycks skylten bakåt och uppåt vid snabbare körning?

/A


Jag tror problemet är löst, det är ändå ca 1 år sedan problemet uppstod

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
donk
kalmar
Här sen Maj 2006
Inlägg: 13



Ha ha fan så kass man är , det missade jag ...

/A

_________________
Alfred Schygge
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 "Gnirk" - Nu med GTS-front #SÅLD#
<<   1, 2
18750 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande