Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M Coupe -99 *lite ringen film uppladdad*
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
64866 besök totalt
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Vad är det för fabrikat på buren?
ok passform och känns den gedigen så den gör ngn nytta...om den måste användas? *hua...trist tanke*


Tror det är en Weichers... köpte den begagnad

Tyckte inte passformen var nått vidare så jag har modifierat denna lite.
Några rör var för korta (kapade av föregående ägare) så de har fixats

Tror Daffy har en senare modell av wiechers i sin Z3... den såg bättre ut än min

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
David E skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Vintern och våren har gått.....
Motivationen har inte varit på topp och jobbet tar massa fritid..

Har hänt lite iaf...

Tanken är att bilen ska rulla senast i slutet av juli för att sedan åka ner till ringen i augusti...


Bara att öka nu då! Det är fina öppettider i mitten/slutet av juli.
Jag har planerat att "råka" hamna vid ringen under semestern på hemvägen.


Ja jag försöker öka så gott det går....
Men det blir nog inte ringen förren i augusti så får man årskort till halva pengen....

"Råka" hamna på ringen är ju aldrig fel

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Fredrik Larsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
Vad är det för fabrikat på buren?
ok passform och känns den gedigen så den gör ngn nytta...om den måste användas? *hua...trist tanke*


Tror det är en Weichers... köpte den begagnad

Tyckte inte passformen var nått vidare så jag har modifierat denna lite.
Några rör var för korta (kapade av föregående ägare) så de har fixats

Tror Daffy har en senare modell av wiechers i sin Z3... den såg bättre ut än min


Tänkte samma tanke.

Ser ut som en Weichers i alu. HAde en i stål i min 968CS och passformen var ingen höjdare där heller. Blev en del modifieringar för att få in den, kommer jag ihåg!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
Vad är det för fabrikat på buren?
ok passform och känns den gedigen så den gör ngn nytta...om den måste användas? *hua...trist tanke*


Tror det är en Weichers... köpte den begagnad

Tyckte inte passformen var nått vidare så jag har modifierat denna lite.
Några rör var för korta (kapade av föregående ägare) så de har fixats

Tror Daffy har en senare modell av wiechers i sin Z3... den såg bättre ut än min


Tänkte samma tanke.

Ser ut som en Weichers i alu. HAde en i stål i min 968CS och passformen var ingen höjdare där heller. Blev en del modifieringar för att få in den, kommer jag ihåg!


Min är i stål

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Halvt OT och kanske fel ställe att fråga men...

Hur är det nu...för mig som inte lyckats söka mig rätt...vilka "skruvburstillverkare" erbjuder burar med FIA-cert?

Är din en sådan med FIA-cert?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



Hej
Fin bil.jag har byggt motorn så jag hoppas den funkar lika bra ännu som den gjorde innan

Har du reggat den med halvbur?
om inte så gör det innan du sätter i framdelen av buren för det går inte regbesikta den med helbur
enligt den besiktningsgubben som gjorde min.
Vet inte om det är 100% sant men köper man en ny porsche med bur så får man skruva dit främre delen själv då dom inte får lev dom med helbur

Eller är jag ute å cyklar i badkaret

_________________
Jan Ekehage
Citera
Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 138



Andreas Lidström skrev:
Halvt OT och kanske fel ställe att fråga men...

Hur är det nu...för mig som inte lyckats söka mig rätt...vilka "skruvburstillverkare" erbjuder burar med FIA-cert?

Är din en sådan med FIA-cert?


Har för mig att Heigo hade FIA sert på vissa av sina burar men när jag nu letade på deras sida så hittade jag bara ONS sert.

Vad är ONS, och har det någon kopling till FIA?

_________________
Håkan othberg
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Halvt OT och kanske fel ställe att fråga men...

Hur är det nu...för mig som inte lyckats söka mig rätt...vilka "skruvburstillverkare" erbjuder burar med FIA-cert?

Är din en sådan med FIA-cert?


Tjenna

Tror att wiechers har burar med FIA cert, dock är ju min modifierad så det lär ju inte gälla.
Jag monterar den för min säkerhet, huvudbågen är väl det som ger "mest" skydd mot ev. krash skulle jag tippa.
Men sen tror jag skyddet med denna bur är en bra bit från en riktig svetsad. (men det hjälper väl till lite med säkerheten)

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Hej
Fin bil.jag har byggt motorn så jag hoppas den funkar lika bra ännu som den gjorde innan

Har du reggat den med halvbur?
om inte så gör det innan du sätter i framdelen av buren för det går inte regbesikta den med helbur
enligt den besiktningsgubben som gjorde min.
Vet inte om det är 100% sant men köper man en ny porsche med bur så får man skruva dit främre delen själv då dom inte får lev dom med helbur

Eller är jag ute å cyklar i badkaret


Tack=)

Jo den funkar fint, hoppas den fortsätter så.

Nej den är ej besiktigad med bur, har inte rikigt bestämmt hur jag gör med det.
alt1: "fulbesiktning" - kör in på vanlig bes och hoppas på det bästa (med framsträvan av)
alt2: reggning med endast bakre delen
alt3: helt urmonterad

men men vi får se hur det går..

Janne - Du reggade med endast bakre "halvbur" eller hur va det?

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ONS är den mer korrekta benämningen på det man i folkmun kallar FIA-certad bur.

Självklart är det skit samma i en krocksituation om man har vissa papper eller ej på samma bur vilket är primärt. Dock skulle ett cert underlätta om man enkelt ville åka lite klubbrace eller liknande i all enkelthet.
Dock kanske dumt...då, som ni påpekar, dessa skruvburar troligen inte är lika säkra som en svetsad fullbur. Dock lär dom hjälpa till ordentligt. Så bra att ha. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
lite saker har hänt inder veckan....

buren har slipats


och fått färg....


har börjat fixa med bromskylningen. har gjort hål i befintlig luftkanal och stoppat in min slang där.... blir kalas


I princip all asfaltsmatta är bortskrapad och tvättad invändigt. Ska slipa och målas sen börjar det gå mot ihopmontering

Håller även på att beställa lite mer prylar. En stol till, bälten, Zimmermann bakbromsskivor...
Ingen billig hobby det här med bilar

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Fredrik Larsson skrev:

Håller även på att beställa lite mer prylar. En stol till, bälten, Zimmermann bakbromsskivor...
Ingen billig hobby det här med bilar


men nu har du råd ett tag.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Fredrik Larsson skrev:

Håller även på att beställa lite mer prylar. En stol till, bälten, Zimmermann bakbromsskivor...
Ingen billig hobby det här med bilar


men nu har du råd ett tag.


Ja får ju en av bromsskivorna betald thumbs up

Boende vid ringen är bokat till oldtimer GP helgen i augusti .... då ses vi väl där

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006
Inlägg: 399



Ser bra ut Fredrik, hoppas få se den på vår lilla firmakörning 28 juli...det är om 1,5 månad....jobba jobba jooobba

_________________
Hans Mogren
Porsche GT3 CS
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
bertil1 skrev:
Ser bra ut Fredrik, hoppas få se den på vår lilla firmakörning 28 juli...det är om 1,5 månad....jobba jobba jooobba


Det är planen det

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Fritzonz3m
Helsingborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 98



Din var ju inte alls fel thumbs up Verkligen härlig färg!! Såg att du förmodligen skulle ner till ringen i augusti. Vi ska ner i juli, ska bli riktigt kul. Får bara hoppas att man slipper att ta en närmare titt på räcket...

Jag har en fråga. När jag körde på sturup hade jag riktigt varm olje temp. Iofs var det mellan 25-30 grader varmt ute men jag hade en temp på ungefär 130. Kollade upp vad oljan pallade för och svaret blev 150. Hörde även att det är varmare i toppen, då givaren sitter i sumpen, börjar man att undra. Har du någon aning om hur varm din olja blir vid hårdkörning på bana en varm sommar dag. När jag tog licens på knutstorp var det c:a 14 grader varmt ute, då låg tempen på ungefär 120 grader. Annars får jag ta en närmare titt på oljekylaren. Kanske till och med byta till en större.

Mvh Christian

_________________
Christian Fri

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
Tack

Jo det är bokat så om allt håller ihop till dess är jag nere 3-13 augusti..

Jag minns ej vad min oljetemp gått upp till men kan heller inte minnas att den varit så hög.
Tror dock valet av olja spelar rätt stor roll... vad åker du för olja?

Fritzonz3m skrev:
Din var ju inte alls fel thumbs up Verkligen härlig färg!! Såg att du förmodligen skulle ner till ringen i augusti. Vi ska ner i juli, ska bli riktigt kul. Får bara hoppas att man slipper att ta en närmare titt på räcket...

Jag har en fråga. När jag körde på sturup hade jag riktigt varm olje temp. Iofs var det mellan 25-30 grader varmt ute men jag hade en temp på ungefär 130. Kollade upp vad oljan pallade för och svaret blev 150. Hörde även att det är varmare i toppen, då givaren sitter i sumpen, börjar man att undra. Har du någon aning om hur varm din olja blir vid hårdkörning på bana en varm sommar dag. När jag tog licens på knutstorp var det c:a 14 grader varmt ute, då låg tempen på ungefär 120 grader. Annars får jag ta en närmare titt på oljekylaren. Kanske till och med byta till en större.

Mvh Christian

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Fritzonz3m
Helsingborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 98



Då får vi hålla tummarna för att det håller hela vägen

Nähh, kunde tänka mig det. Det var en av anledningarna till att jag fick åka in i depån... Trist. Jag kör på TWS, vilket tydligen kan bli lite varmare än andra oljor.

Ringde och kollade precis med jarlsbilservice. Enligt honom skulle detta bero på att sturup inte har några speciellt långa rakor, då detta resulterar i dålig kylning, sitter ju en massa plast framför. Låter ju rätt så troligt. Han rekomenderade mig att antingen sätta en el-fläkt framför oljekylaren eller byta till en större. Kommer nog att prova med det första och se om det hjälper.

Mvh
Christian

_________________
Christian Fri

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
Kolla så att visco kopplingen funkar som den ska.....

Fritzonz3m skrev:
Då får vi hålla tummarna för att det håller hela vägen

Nähh, kunde tänka mig det. Det var en av anledningarna till att jag fick åka in i depån... Trist. Jag kör på TWS, vilket tydligen kan bli lite varmare än andra oljor.

Ringde och kollade precis med jarlsbilservice. Enligt honom skulle detta bero på att sturup inte har några speciellt långa rakor, då detta resulterar i dålig kylning, sitter ju en massa plast framför. Låter ju rätt så troligt. Han rekomenderade mig att antingen sätta en el-fläkt framför oljekylaren eller byta till en större. Kommer nog att prova med det första och se om det hjälper.

Mvh
Christian

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Fritzonz3m
Helsingborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 98



Tycker bara att jag borde få en förhöjd temp i vattnet då också. Men jag ska absolut kolla det. Tack för tipset

_________________
Christian Fri

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Här skruvas det flitigt ser jag Ser ju ut att bli riktigt bra! Du får bjuda på en tur runt nordslingan
om vi kanske ses där i september - oktober.

John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M Coupe -99 *lite ringen film uppladdad*
<<   1, 2, 3, ... 10, 11, 12   >>
64866 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande