Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MINI Cooper RWD 03
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
36337 besök totalt
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133


Trådstartare
Måste börja med att tacka för att man får ta del av den oerhörda kompetens som finns i detta forum, Klockrent!

Idag har jag varit ute i garaget och stört chevan i vinteridet genom att låna ett framhjul så jag ska kunna mäta ordentligt.


Nu lite bildgodis.

Gasen och de fälgar som kanske åker på sen.


Nya tröskeln, fräshare och med ett oskyldigt S på


Eftersom garaget förärats med ett gäng Jaguarhjul testades även dessa utseendemässigt



Lagt dit huven på nya (mindre trasiga) stötfångaren och testar med ett gammalt beemerhjul


Chevans hjul är bättre att testa med kom jag på, eftersom det verkar bli den storleken jag kommer att köra på sen



Var en sväng på Biltema och köpte vattenpass och passade på att fota lite leder och en bussning


Bussningen är den jag tänkte använda genomgående i hjulupphängningen utom för styrspindlarna då.
Till volvo, länkarm tror jag. Verkar lagom robust. Undre spindelleden är till volvo 2,7,940 och verkar najs, den övre är en styrled till en bmw, verkar lite klen men den är ju rätt högt upp och borde därför inte få lika stor last, sen är den ju full med brottanvisningar i alla gängor, men det borde ju funka eller? Vilka alternativ finns det om jag fortfarande vill kunna ställa camber?

Till slut resultatet av dagens verk, hyfsade mått att utgå ifrån.


Det jag är orolig över fortfarande är om de övre bärarmarna är för korta? De undre blev ju längre om man satte fast dem på undersidan. Har streckat en övre bärarm som sitter fast på undersidan.
Jag vill inte flytta in framvagnsbryggan mera då det blir tajt med motorn.
En fundering som åker runt i skallen likt en gokart på nitrometan är om jag ska skita i beemerstyrspindlar, men då faller jag ut i styrspindeluniversum och vet inte alls var jag ska börja leta, och jag vill hellst inte lägga massa pengar på det. Att svetsa i det gjutna godset har jag hört hemska historier om så det ämnar jag låta bli och då hamnar infästningen till framhjulet där den är. Men kom gärna med förslag:)

Projektionslinjen verkar hamna på 80mm in och det borde kompensera eventuell ballongighet på däcken

Angående stötdämpare funderar jag på några av de som Bosse på roadster.se säljer till sevenbilar. För-nackdelar? Har för mig han använde dem på cobran med? Alternativt med pushrods för att kunna ha mera inställningsmöjligheter, får se, kanske är lite avancerat till att börja med.

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mera frågor.

Varför så ballongiga däck?

80mm övre länkarm blir spontant allt för kort. 200mm eller därikring borde gå att få dit.

varför bygegr du på en McPerson-spindel...är det verkligen enklare än att väkja en mer lämplig lös spindel med hyffsat rätt geometri?

Är styradien 8 mm som du skrivit i skissen elelr är den 80mm som du skrev i texten?
8mm är för lite och 80 för mkt skulle jag säga.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Använde du den där excel filen jag skickade till borssan som han skulle ge dig?
I så fall skulle du kunna skicka den till fuling så kan han säkert säga vad som är rätt och fel och hur det bör ändras. Är han som gjort den filen.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133


Trådstartare
Snabba svar:

Jag har legat sömnlös oändligt antal nätter och gått upp och surfat och kollat på vilka hjul och däck jag ska ha och det är dessa som känns bäst, sen är det en kostnadsfråga med. 16" med mindre profil är ju inte fel heller. sen undrar jag om man inte körde nascar mm. med runt 60 profil, formel1 har ju ballongiga däck, eller iaf hög profil.

övre bärarm är 180, ettan har vandrat in i stötdämparen... styrradien är 80-? för jag är osäker på hurvida det stämmer eftersom det räknats ut i skissen och inte på plats. men det beror ju på var jag fäster spindelleden i underdelen, där kommer det att bultas en platta som blir styrarm och fäste för just spindelleden.

Alla mått i bilden är i skala 1:10 så det är proportionella mått.

Varför jag bygger på McPerson är för den har jag, rätt bulrcirkel, har hört att det är enkelt att bygga om från denna, sen har jag inte hittat någon donatorbil med rätt typ av spindel. vilken är vanlig/bra att använda?
Att tillverka en känns lite läskigt... men jag har ju tillgång till CNC mm. så ja.... varför inte... isf, aluminium eller stål om jag skulle fräsa en?

Älskar frågor

_________________
Daniel Axelsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



*poof*

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Skippa dessa fälgar..!!!
Skaffa 16" till tex e36.

Reodor skrev:



.

10 grader i axeltapslutning är ganska mycket. Detta tillsammans med 80mm styrradie kommer att göra bilen tungstyrd och bångstyrig. Det är åt helvete.
om du inte ska ha servostyrning....så är 10 grader i överkant. Ska du har servo...så kan du öka lutningen.

Men den bästa lösningen är att byta till djupare fälgar....och göra längre bärarmar.

*(poof*)

Men enkelt kan man säga: med stor spindeltappslutning, behöver du inte ha någon styrradie.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



shysst bygge. håller själv på med en rwd konvertering.. dock inte med lika seriös framvagn..

vad har du för tjocklek på 35*35balken 2 eller 3 mm?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Tänk även på att , med 10 grader axeltap.....bör du ha 7-8 grader caster

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Övre länkarmen (80mm?) är för kort och 80mm styrradie är på tok för stor.


10 graders axeltappsvinkel och 7-8 grader caster låter rimligt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Jag ska försöka reda ut, hur jag anser hur det ska se ut. Men det får göras vartefter.
Sedan får Fuling räkna mer exakt.
Men det är svårt att lägga grunden för en konstruktion....när det inleds med missuppfattningar, som:
Andreas Lidström skrev:
...men du kommer inte känna ett uns om vart framhjulen är på väg och kommunikationen blir noll .


Det är helt beroende av axeltapslutningen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:

Men det är svårt att lägga grunden för en konstruktion....när det inleds med felaktigheter och lögner, som:
Andreas Lidström skrev:
...men du kommer inte känna ett uns om vart framhjulen är på väg och kommunikationen blir noll .


Lögn var det då inte på de bilar jag fått missnöjet att testa med helt fel ET på hjulen.
I mitt fall har det dock enbart varit på div. BMW:s och där dödar du effektivt allt vad kännsla heter genom att bygga om till smalspår och noll styrradie.

Varför skulle inte det samma hända på en annan bil med liknande grundgeometri?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



oavsett vad man har för åsikter om hur stor axeltapslutning som är bra....so är det som byggaren var inne på.

Man måste börja med att bestämma vinkelns storlek, styrradie och fälgar. Sedan får man rita in resten efter de förhållanden man har valt.

Men att ha 10 grager och 80mm skrubb....går inte.
om man inte vill bygga en dålig bil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Andreas Lidström skrev:

Varför skulle inte det samma hända på en annan bil med liknande grundgeometri?


Eftersom jag inte känner grunderna i de bilar som du hänvisar till...så går det inte att svara.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



ButterflyRacing skrev:

.


om vi hålller oss till de givna förutsättningarna. Och frågeställningarna.

Men vill använda dom delarna man har.....och inte köpa en massa dyra delar.

Man kan gå två vägar.

Som jag nämde ovan: Behåll axeltappen, djupare fälgar och längre bärarmar.

Eller: Behåll fälgarna....och försök minska axeltapslutningen till tex 5 grader.
Problemet då...är att skrubben blir ännu större.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ButterflyRacing skrev:
Men att ha 10 grager och 80mm skrubb....går inte.
om man inte vill bygga en dålig bil.


Exakt vad jag sagt oxå.

ButterflyRacing skrev:
Det har inte med bilmärket att böra....utan det är grundförutsätningarna som styr.


Detdär vet du att även jag vet...

Kan ta att bli tillrättavisad om jag har fel, men de problemområden jag pekade på är exakt de samma du tog upp...sen att jag inte kunde reda ut allt från början till slut är en annan sak.

Ska bli intressant att se vartåt tipsen styr bygget dock, för jag vill lära mig mer. Men frågan är om man vågar säga så mkt mer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fj0
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 53



Du är min idol! thumbs up

_________________
Mvh,
Mario Behnam
Mini Cooper S
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133


Trådstartare
Är rätt säker på att det är 3mm gods i 35x35 bitarna.

Vidare kommer jag att ha servostyrning, detta då jag tänkte mig en utväxling på styrningen så jag får runt 1,5 rattvarv från sida till sida, ifall man enkelt vill kunna häva en sladd som borde bli elakare iom den 200mm kortare hjulbasen.

Jag vill ha sådan styrkänsla som om jag hade handflatorna i asfalten istället för framhjulen, detta har jag upplevt på Evo6 och 8, samt nya MINIn mm. har tyvärr inte kört någon renodlad racerbil. Man känner små skarvar i asfalten och vad framhjulen har för sig, hur mycket grepp man har. Detta utan att man måste jobba och slita i ratten. Ni vet säkert vad jag menar.

Går detta att uppnå med 50-60 profil servo och som mina ritningar ser ut nu? jag vill ju tro det men har ju inte byggt så många bilar tidigare... (inga alls) Vet att teori och praktik inte alltid rimmar tipptopp.

Likt V8 ljudet är jag svag för djupa fälgar men jag låter ju inte fälgarnas offset gå före prestanda och inställningsmöjligheter, men man ska ju för den del kunna identifiera sig med bilen som man kommer åkande i... har som sagt våldsamt svårt att hitta snygga fälgar, visst, ett par vita Rally OZ 16" men vill inte direkt lägga massa pengar på fälgar. lägger hellre de stålarna på riktigt bra däck istället.

Ska forska vidare på fälgar med mera plats för hjulupphängning. Kan ju inte vara fel

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag får thumbs up


Citat:
Men frågan är om man vågar säga så mkt mer.


Jag vill inte ha någon pajkastning eller att folk ska hålla inne med sina erfarenheter, jag vill höra allt!
Det är ju min sak att utvärdera alla svar och vad jag vill ta till mig och hur jag vill bygga min bil, eller?
Sen vore det ju konstigt om inte alla har olika erfarenheter i detta högst oändliga ämne

_________________
Daniel Axelsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Reodor skrev:

Likt V8 ljudet är jag svag för djupa fälgar men jag låter ju inte fälgarnas offset gå före prestanda och inställningsmöjligheter, men man ska ju för den del kunna identifiera sig med bilen som man kommer åkande i... har som sagt våldsamt svårt att hitta snygga fälgar,
.........
............
.........
Jag vill inte ha någon pajkastning eller att folk ska hålla inne med sina erfarenheter, jag vill höra allt!


Dom fälgarna skulle passa bra på min Chevy Astro.....och det finns väl en anledning att fälgar med noll-offset försvann från marknaden på -80talet...

Vill du prova något som är ovanligt....men kan bli intresant....så ökar du spindeltapslutningen till 15-17 grader.
Jag åker med 17 grader...det är orginal på Corvette nyare än -88. Och det funkar kanon.
Då behöver du en Caster på 10-12 grader.

Tyvärr måste du välja....Mycket skrubb, kräver lite spindeltap.
Mycket spindeltap...kräver lite skrubb.

(Vad gäller Lindström....Det är inte pajkastning....han har han varit har sedan dag 1.
och han borde ha lärt sig att det måste finnas lite substanns i det man skriver.
Det är inte mest antal inlägg som gäller. Man ska ha något att säga också.)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Är det fräna fälgar som du vill ha.

Då är det är väl BMW 16x8 BBS splitfälgar som gäller.
Dom köper du för 3-6000:-

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133


Trådstartare
Kunde inte hålla mig, utan modifierade senaste skissen



På bilden är det 16" fälgar med breddden 8" och en offset/ET på 60mm, hmm däckdimensionen är ju då fel... 225/50 16 ska den vara

Bärarmarna blev längre och livet känns lättare (ska bara hitta fälgar nu)

_________________
Daniel Axelsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Prova att öka spindeltapen till 12 grader.

EDIT: Jag såg inte att du ändrat axeltapen till ca 6 grader...så ovanstående är inte relevant.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MINI Cooper RWD 03
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
36337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande