Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24842 besök totalt
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
sweanders skrev:
Fin kärra måste jag säga, och ganska bra tryck!

Björn, visst är jag duktig på att spendera dina pengar? Nu när jag valt ut bil till dig är det bara och fortsätta köpa allt jag pekar på.


haha, ja du är mycket duktig på att spendera mina pengar...bra saker väljer du ut också

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



bjorre82 skrev:
sweanders skrev:
Fin kärra måste jag säga, och ganska bra tryck!

Björn, visst är jag duktig på att spendera dina pengar? Nu när jag valt ut bil till dig är det bara och fortsätta köpa allt jag pekar på.


haha, ja du är mycket duktig på att spendera mina pengar...bra saker väljer du ut också


Kan bara instämma.

Anders, du borde skriva "Personal Porsche Shopper" på visitkortet.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Anna E skrev:
bjorre82 skrev:
sweanders skrev:
Fin kärra måste jag säga, och ganska bra tryck!

Björn, visst är jag duktig på att spendera dina pengar? Nu när jag valt ut bil till dig är det bara och fortsätta köpa allt jag pekar på.


haha, ja du är mycket duktig på att spendera mina pengar...bra saker väljer du ut också


Kan bara instämma.

Anders, du borde skriva "Personal Porsche Shopper" på visitkortet.


Kanske skulle man trappa ner..

_________________
Anders Hansson
Citera
Mattias B
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 234



Ser fin ut thumbs up
Hur är körbarheten?
Du köpte den väl av
Ivarson som sägs vara mkt
duktig på mappning...

Intressant det där med vevstakarna från -86.
Har också hört att de skulle vara starkare just då.

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lotus Elise -97
Lådbil
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Turbo S fick lättare men ngt svagare stakar, det stämmer.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Mattias B skrev:
Ser fin ut thumbs up
Hur är körbarheten?
Du köpte den väl av
Ivarson som sägs vara mkt
duktig på mappning...

Intressant det där med vevstakarna från -86.
Har också hört att de skulle vara starkare just då.


Hej,
Ja det stämmer att jag köpte den av Mats Ivarsson. Innan jag körde den första gången var jag väldigt orolig för körbarheten med tanke på ltie hårdare lameller i koppling och effektkurva men den är hur snäll som helst!! Visst man ska helst ligga över 4000varv för att ha tryck i maskinen men eftersom den varvar till 6700 har jag ju 2700varv med mycket pulver. Till vardags kan du glida omkring och den är hur snäll som helst!
Det enda man behöver tänka på är kallstart, då får man smeka med gasen och höja varvet lååångsamt och efter en 30 sekunder kan man köra iväg. Men för min del känns det bara kul, det blir en event att starta bilen och köra till jobbet

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Den där Anders är ansvarig för många fördärv

Lycka till med den nya bilen, roligt att den hamnar hos någon som kan hantera den oxså! Ännu en bil och förare man kommer att få rast av!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



easec skrev:
Den där Anders är ansvarig för många fördärv

Lycka till med den nya bilen, roligt att den hamnar hos någon som kan hantera den oxså! Ännu en bil och förare man kommer att få rast av!


Efter att jag snackat med farsan om accelerationsövningarna som jag och Björn utfört i fredags undrade han hur mycket pulver jag ämnar köra med i min bil. Svaret var givet: "Jag kommer inte att låta Björna köra ifrån mig i alla fall..."

Det är ett rätt skönt gäng med 944-folk i södern!

_________________
Anders Hansson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
sweanders skrev:
easec skrev:
Den där Anders är ansvarig för många fördärv

Lycka till med den nya bilen, roligt att den hamnar hos någon som kan hantera den oxså! Ännu en bil och förare man kommer att få rast av!


Efter att jag snackat med farsan om accelerationsövningarna som jag och Björn utfört i fredags undrade han hur mycket pulver jag ämnar köra med i min bil. Svaret var givet: "Jag kommer inte att låta Björna köra ifrån mig i alla fall..."

Det är ett rätt skönt gäng med 944-folk i södern!


Hehehe, hoppas du får ner din bil från pallbockar bara ......

Jo det är ett roligt gäng med 944a människor i södern som gillar att piska sina bilar snarare än posera med dom.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Hmm..nu stötte jag på första problemet:
Jag köpte ju 4 st design 90 16" fälgar av Anna men de passar inte...bromsoket går precis emot fälgens ekrar eller vad man ska kalla det. Dvs det verkar vara fel offset då mina breda Design 90 fälgar går på utan problem...
Jag har spacers hemma men de är 18 mm och det känns som det är i överkant fram...
Hmm ska kolla imorgon om jag inte kan få en kompis att tillverka 3-4 mm spacers till mig...

Vad är maxbredd på fälg för att köra med 205/55-16?

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Uppdatering.
Bytt olja på bilen, tyvärr missade jag att min far hade varit o nallat i en av Castrol dunkarna så locket var öppnat vilket innebar 3,5 liter olja i bageutrymmet Efter måååånga timmar med högtryckstvätt och diverse rengörningsmedel är mattan luktfri och renare är någonsin. thumbs up
Har nu kört i några veckor med framfälgar från vår -86 med gamla ET vilket innebär att det ser ut som en amerika stylad bil. Bredare hjul fram en bak plus att de sticker några mm utanför skärmkanterna fram medans de sitter 5-10cm in i hjulhusen bak ...dessutom har de allroundhjulen som sitter fram sett sina bästa dagar efter att Sweanders kört med de hjulen på Ringen och diverse lekövningar året runt....hittils har det inneburit att jag gled bakåt ner i ett dike på min egen tomt...efter många timmar med att få upp bilen så den inte hängde på buken kunde jag vincha upp den med traktor. Igår skulle jag ta en genväng i ett bostadsområde här i stan men där hade någon satt upp en bom...och det märkte jag inte förens jag var i en brant backe ner mot bommen...tur att en som bodde där blev trött på bullrandet när jag försökte komma upp igen så hon kom ut med en skyffel och visade vart jag kunde hitta sand .
Längtar tills jag får på mina riktiga dubbdäck och i helgen ska det ske för nu har jag äntligen fått mina nya spacers till framhjulen som min kompis Mats tillverkade, Ferodo bromsbelägg och Motul RBF600 bromsolja!I helgen blir det montering och på måndag åker jag till däckkrängare och lägger på mina nya dubbdäck som ligger där hemma och väntar på montering! thumbs up

Bensinförbrukningen visar också en trevlig trend: Första tanken 1,74, andra tanken 1,45 och denna tanken verkar bli ännu bättre.
Det enda minuset med bilen såhär lågnt är att den är lite knepig att starta när det är kallt ute. Inga problem när det stått i varmgarage men när det är kallt får man hålla på en stund men det känns rejsigt att behöva smeka igång motorn på morgonen


_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
claves
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 7



Hej Björn,

Grattis till en OTROLIGT fin bil..

Jag har tvilling systern till din bil.. antar att du redan kört den i Malmö då folk frågat om jag varit ute och vinter kört...

Nu till det jag egentligen vill säga...

Design 90 fälgar från s2 är ET 55 (7") fram och ET 52 (8") bak, råkar inte vara så att du satt bak däcken fram och tvärt om... Du identiferar ET genom att tittas på fälgkanten vid ventilerna...

Jag vinterförvarade min bil för en 3 år sedan med just den setupen från s2 -90.. utan problem..

Har du orginal OK fram?

Hils

Stefan


_________________
Stefan Glavas
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
claves skrev:
Hej Björn,

Grattis till en OTROLIGT fin bil..

Jag har tvilling systern till din bil.. antar att du redan kört den i Malmö då folk frågat om jag varit ute och vinter kört...

Nu till det jag egentligen vill säga...

Design 90 fälgar från s2 är ET 55 (7") fram och ET 52 (8") bak, råkar inte vara så att du satt bak däcken fram och tvärt om... Du identiferar ET genom att tittas på fälgkanten vid ventilerna...

Jag vinterförvarade min bil för en 3 år sedan med just den setupen från s2 -90.. utan problem..

Har du orginal OK fram?

Hils

Stefan



Hejsan!
Kul med en systerbil!! Snygg bil du har också!! Tack för tipset men jag har bara 7" fälgar och har testat montera 3 st olika av dom utan gott resultat. Tyvärr hade jag inte tid att fixa till det i helgen men måste ordna bromsar och spacers i helgen.
//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



bjorre82 skrev:




Vilken misshandel, Björn! Shame on YOU!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Qvisfr skrev:
bjorre82 skrev:




Vilken misshandel, Björn! Shame on YOU!


Ja jag vet...som tur är var det ju bra snö den hängde på och det gick väääldigt sakta så bilen klarade sig utan några problem.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Uppdatering:

Efter en högfartskörning så öppnade sig takluckan i bakkant vilket ha inneburit att centrallåset, taklucka, bakrutetorkare är dött. Försökte sätta i ny säkring men den small så fort den kom ner i boxen. Ska återuppta felsökning i denna veckan.

De senaste två veckorna har den varit död och efter mycket letande och mätande från min mek visade det sig att det hade brunnit i fördelaren. thumbs down ....ny är monterad så det är bara tuta och köra igen. thumbs up

Jag har bytt bromsbeläggen men inte skivor vilket var ett misstag så bromsskivor kommer beställas i dagarna. Kommer beställa tuffare Ferodo bromsbelägg(kommer ej ihåg benämning) och behålla de som bara gått 50 mil nu tills banåkningssäsongen är över.

Åkte upp till Elmia för att prova ut stol som passar mig men alla jag provade tyckte jag var för korta i ryggen...grrr...ska prova en kompis Corbeu som jag tyckte var väldigt skön när jag provade den förra säsongen. Passar den så beställer jag nog en sådan stol!

Har börjat hålla ögonen öppna efter 18" fälgar så jag kan ha en uppsättning hjul för R-däck eller eventuellt leta upp R-däck som passar 16" turbo fälgarna jag har liggande hemma...hmmm...får se vad det blir.

Nu väntar jag på besked från migrationsverket i USA och får jag arbetstillstånd där så åker jag omgående och stannar till midsommar och passar på att lämna iväg bilen för bromsbyte, fixa AC, Fixa elfel med taklucka, ev stolsbyte och rekond.
När jag är hemma vill jag köra med bilen och inte ha den på verkstad eller nerskruvad!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Nu är i alla fall R-däck beställt.
orion hade alldeles för bra pris på Yokohama 032 och eftersom jag har en uppsättning 16" fälgar liggande hemma där 245-45/16 och 225/50-16 passar perfekt så kunde jag inte motstå....

//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300


Trådstartare
Igår fick jag monterad mina nya Yokohama A032R vilket känns kanon och ser fram emot att testa hur det känns.
Imorgon är vi ett gäng som åker på sportvagnsutflykt från Växjö, småvägar till Klippan där vi planerar att köra Go Kart, sedan vidare till Helsingborg för lite mer Go Kart och sedan kanske äta något gott innan vi åker tillbaka.
Denna utflykten var min kompis Patriks idé sen han har startat upp sin nyrenoverade motor i sin Corvette och vill köra in den lite mjukt och fint....får väl se hur det blir med mjukt och fint , Henrik i sin Honda S2000 hänger på, Tony kommer köra hoj för första gången på säsongen, Anders(Sweanders) kommer vara min Co Driver, olof och Uffe kommer vara Patrik och Henkes Co drivers.

om det är några fler sportbilar från trakten som vill hänga med så ring mig på 0702-999099.

På söndag blir det slalompremiär med denna bilen!! Smålandscuppen startar på Uråsa iår och det ska bli intressant hur det fungerar med Turbo i dessa sammanhang....jag hoppas på en snabb bana!

Igår gav jag bilen en välförtjänt polish och vaxning....kändes bra att få mer lyster i lacken och förhoppningsvis mer lätt tvättad. thumbs up

Väntar på nya bromsskivor fram, att får tid för att fylla på och läcksöka AC.

Lägger in lite bilder.
Självvklart är bilden på hastighetsmätaren tagen på en frei-fart väg.......bilen gick lätt till varvstopp kring 6 800varv trots att jag körde med Pop Up lyserna uppe.




Den är snyggast med 17" men jag har R-däck på 16" så de flesta här kommer få se bilen med 16" på...






Anders och jag på utflykt!





Parkering hemma igår....kan börja tro att det är en sjukdom. Dock tillhör inte den silvriga Turbon familjen men o andra sidan är inte den guldfärgade 944an med som var ute på uppdrag vid fototillfället.

Toppfartstest

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
claves
Malmö
Här sen Nov 2004
Inlägg: 7



Det brukar läcka ur de två packningnarna som sitter på rören till kompressorn, så kolla dessa först och kanske tom byta dem innan ni börjar felsöka ac.

Jag har det problemet på min.

Chips bengt (bjärred) hade det med och han har nog erfarenhet av fler med samma problem.

_________________
Stefan Glavas
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Jag hoppas på en långsammare bana på söndag.....
Förra 951:an jag mötte på uråsa gick förlorande ur striden, jag känner att det lär bli annorlunda på söndag....


Anders kommer inte med med sin 951?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



bjorre82 skrev:

Kortet påminner mig om sommaren 1984 med nytaget körkort och jag och kompisen cruisande på midsommarafton .

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO 1990
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
24842 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande