Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 -68, med Motorcykelmotor, såld.
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (23297 totalt)
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Det var inga problem att bearbeta, vanligt gjutjärn.

Jag tror det kritiska måttet i din låda blir innerdiametern på kronhjulet

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Dags att lyfta denna tråd lite då jag har bestämt mig för att dra igång bilen igen efter år av fokus på arbete, hus och familj.

Jag ska regga bilen med nya drivlinan och kommer då byta bromsar för att få regga som ombyggt fordon.

Skivan fram sitter monterad på insidan av hjulnavet och offseten behöver vara tämligen liten även om man har kolvar på utsidan. Någon som har någon bra länk med måttsatta ritningar på bromsskivor.

Jag söker även tips på bromsok. Volvo 240=rejält men tungt? Willwood= lätt men inte rejält? Vad finns det för vettiga produktionsok att titta efter? Vad är typiskt viktspannet mellan oken ovan?

Även bak behöver jag ok och då gärna med inbyggd handbroms eller finns det andra vettiga sätt att lösa det?

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Alfa 75 v6 har 2-kolvsok i aluminium med samma bultdelning som Volvo 240, om det nu var den delningen som önskades.

/Anders

_________________
/Anders C
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011



paaasen skrev:
Dags att lyfta denna tråd lite då jag har bestämt mig för att dra igång bilen igen efter år av fokus på arbete, hus och familj.


Gött att höra! Antar det är Uddevalla som gäller som skruvort? Hade varit kul att göra ett garagebesök vid tillfälle.

Bromsskivedimensioner hittar du i Brembos katalog, går även att söka på dimensioner:
http://bremboaftermarket.com/en/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Search.as . . . .

Tittat något på oken till Lotus Elise? Fram sitter tvåkolvs AP-ok, bak flytande, enkolvs brembo med inbyggd handbroms. De senare är inte jätteupphetsande, utan liknande lär väl hittas på de flesta halvmoderna europeiska kärror.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
HasseStålben
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 344



Tips! Lotus Elise/Exige. AP bromsar som är billiga och har lotus logga thumbs up

_________________
Mvh Hans Sjögren
Lotus Europa S2 -69
Corvette C6 Z51 -05
Ex. BMW E36 M3 3.0 -94
Ex. 951 -89
Ex. 944 -85
Ex. Saab Sonett III -74
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Ser att du håller hus på västkusten. Enligt uppgift så är det inte helt ogenomförbart att montera BMW toppen på ett BMC a serie block (urkojjan) Har du sparat något av 1000cc bitarna ? Kunde vara kul att måtta lite..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Tack för bra länk ragnar!

Lotusoken låter intressanta, Sökte lite men hittade inget jätteutbud. Tips på obskyra ställen att leta efter sådana?

Vad är det för dimensioner på skivorna? Har fått tips av therealpinto om att ha minst 260mm skivor fram och bak för att möta effekten. BMW E30 har 260x22 skivor som verkar vettigt grunda. Har inte mätt på bil dock. Antar att elisen har större/bredare skivor men torde kanske funka ändå. En extra distans eller hylsa mellan kolv och belägg borde kunna säkerställa att kolvarna inte åker för långt ut?

Hur stora är kolvarna i oken och hur "breda" är beläggen (radieskillnad på slitområdet)?

Är de ansedda som bra OK eller har de något akilleshäl? Vikt?

Skruvort är numer Uddevalla... eller skruv och skruv, jag ställde in den i en lada på jobbet för några år sedan och startade upp den i våras och konstaterade att det var något seriöst paj med styrväxlen... Har inte skruvat på flera år men har suget kommit tillbaks. Du är välkommen på besök, du bor fortfarande i grannbyn?

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Peter

Jag har förstått att den är poppis på minin, det är miniforum man kommer till när man söker efter mer teknisk information än hur stora packväskor man kan montera på sin bumse....

Jag har K1000 toppen liggandes med sina vassare kammar än K1100 (i övrigt ska de vara samma/lika).

Du får gärna mäta och annat på den, jag kan ta lite bilder och mått om det är något grundläggande du vill veta innan du börjar grotta..

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1055



Finns en hel del Speedster och Elise-ägare som uppdaterar bromsarna till AP:s fyrkolvsok.
Då blir det ju oftast ett par tvåkolvsok över.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Jo det kan jag tänka mig, jag tänkte mer tips på bra forum där det säljs mycket delar eller hamnar "allt" på ebay?

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185



paaasen skrev:
Jo det kan jag tänka mig, jag tänkte mer tips på bra forum där det säljs mycket delar eller hamnar "allt" på ebay?


Hej,

Kanske här:
http://www.eliseparts.com/products/show/88/1080/used-parts-sale/
(se VIEW THE PARTS HERE)

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1055



Å här kommer till salu på VX-siten: http://www.vx220.org.uk/forums/forum/27-car-parts-for-sale/

Seloc har ju en likadan för lotus.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Förresten så la jag precis upp en annons på ett par nya bromsok här på rejsa under delar säljes. Aluok med inbygd handbromsmekanism. Kanska kan vara av intresse..

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Bra tips på sidor, verkar som om man kan få ett par OK för lusentappen vilket är verkligen överkomligt.

Med det priset är jag inne på att ha samma ok även bak och sätta små separata handbromsok bredvid.

Någon som vet hur mycket oken bygger radiellt från skivan och även axiellt ut mot fälgen från skivans centrumlinje?

får bli att börja mäta på bilen och se om jag tänkt fel...

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Vägde bilen för att se vad som hänt med vikten med tiden, enklaste sättet med kranvåg fram och bak:

efter kompensering av hävarmarna mot hjulbasen och reducering av de ca 10 liter soppa i tanken fick jag:
368kg bak
286kg fram
totalt 655kg tom med 56%bak
Regbeviset säger 720kg tjänstevikt vilket torde motsvara ca 620kg tom. 35 kg extra har det blivit om, en del från buren och lite extra av drivlinan?

Tittar vidare på bromsar, var inne på E30 260mm skivor då dessa var grunda men kräver nog ändå bearbetning av navet för att inte gå emot styrleden. Gärna ska navet vara helt plant, har börjat snegla åt delade nav för jag hittar inga tillräckligt grunda. Någon som har erfarenhet av willwood skivor, jag har tittat på:
http://www.wilwood.com/Rotors/RotorProd.aspx?itemno=160-3747
Var köper man bäst dessa prylar? Summit?

Slitytans bredd är "endast" 45mm, någon som vet motsvarande för Eliseoken som jag funderar på?
Jag antar att man inte vill ha belägg som går utanför slitytan, kanske ska fräsa ner beläggen i så fall?

Bak har jag inte kommit så långt än, skulle vilja bygga en kompositbakspindeln med tillhörande längsgående arm i ett stycke när jag ändå är och ändrar på massa saker men det verkar inte helt trivialt att få det igenom SFRO...

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10669



När det gäller bromsar, har du funderat på att ta hub, upright, broms som helt kit från Elisen? Det har jag själv funderat på till ett framtida Europa-projekt.
Du måste göra egna bärarmar, men det kanske är lättare än att meka ihop nåt special med bromsok och skiva på Europans originalprylar. Jag har aldrig gillat Europans mässingsmojäng i framvagnen och det vore ett sätt att slippa det gamla skrotet.

Elise S1 har samma bultdelning till fälgar som Europan, Elise S2 har 4x100.


Lite andra frågor:
Vad har du för bur? Fler bilder på den?
Vad har du för drivaxlar? Egentillverkade? Har du bilder på dem också?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Tjena Daniel,

Jag hittade en bild på buren som jag lagt på lccs forum:

Strävan i golvet sitter bultad centralt i ramen, sedan är det en infästning i karossen utefter röret som går under dörren och upp längs b-stolpen, sedan även infästning i ramen på sidan av motorn.
Buren var gjord med lösa delar och hylsor med sprintar genom, jag svetsade istället.
Jag ska fixa bättre bilder när jag är på jobbet imorgon.
Däremot kan det nog vara idé att försöka knyta ihop området på bilden med framupphängningen samt ordna en sträva bak till stötdämparinfästningen för att styva upp chassit.

Gällande drivaxlar är det orginal rör som jag kapat inåt växellådan och stuckit i en stump av Audi-diton och svetsat.

Däremot jag jag inte direkt tur när jag avlastade drivaxlarna, övre bärarmen är tämligen kort och med ganska brant vinkel, rejäl Camber gain men en spårviddsförändring vid infjädring som skulle få en pendelbakaxel att blekna... Därför är jag sugen på att göra ett omtag med nya spindlar och infästningspunkter.
Däremot vet jag nog inte riktigt vad jag vill med bilen. Egentligen var planen bara att ta den i drift efter antal år men då det krävs bromsbyte för att få reggat om den började jag spåna på idéer.

Framnav från Elise är en intressant idé. Dock blir det nog att byta hjul då mina 14" knappast går på? I övrigt har jag byggt om till 4x100.

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10669



Vet inte om dina 14" går på utanför Elisens originalskiva.
Med Eliseparts "big brake kit" (större skiva och spacers till oken) ska de precis få plats under Elisens 15" hjul. Så det kanske funkar med 14" över originalbromsar. Du får ta med en fälg och göra garagebesök hos en Elise, helt enkelt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Här är några bilder till på buren som utlovat:


Här ser man infästningen i karossen. Skarven i höjd med nackstödet är ett T-rör med en sträva rakt bak och sitter infäst i hjulhuset. Från denna sträva går det även en sträva vinkelrätt ner mot ramklykan (dessa man ser på motorrumsbilderna).


Buren i taket

Jag tror fortfarande det är idé att förstärka mot hjulupphängningen. Bak torde man kunna få en sträva till stötdämparinfästningen, alt förstärka och göra hjulhuset mer bärande.

Fram är det svårare då det inte finns så mycket plats då kopplingspedalen ligger nära hjulhuset.
Jag funderar på en böjd tjock (8-12mm?) kolfiberplåt som sitter infäst i de bägge länkarmsbultarna samt den lodräta delen av A stolpsröret för att låsa dessa mot varandra.
jag gissar på att karossen inte hjälper till något nämnvärt så jag tror att något sådant ska till för att få hjälp med styvhet av buren.

Någon som har några styvhetssiffror eller idéer på ram med och utan kaross?

Jag vägde mina framok till 3.4kg med belägg, hur står det sig mot alternativen (alfa, elise, willwood?).

Torde vara lätt att bredda dessa med ett shims mellan halvorna, tillåtet?

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Nya bud, Jag kommer igenom som motorbyte om jag håller mig på max 72kw. De allara flesta BMW K-cyklar ligger på 100hk (74kw) eller mer. Det visar sig dock att en obskyr strypt K1200LT ligger på 71.5kw och en sådan är inhandlad med papper på effekten. Andra kammar större trottlar och aningens högre komp ger K1200RS på 130hk. Så nu blir det sugmotor istället. Passar nog bilen bättre till karaktären.

Orginal avgassystem verkar kunna passa ganska väl även om motorn är uppvriden istället för liggande på cyklen.

Återstår att få gjort en ny luftbox då orginalet inte går dit utan alltför stor modifikation.
Jag har skissat på elliptiska trattar:
http://www.profblairandassociates.com/pdfs/RET_Bellmouth_Sept.pdf
men med diameter 2xD för att inte gå i varandra för mycket.
Extra spridarna tar jag med mig från dagens insug då det funkade bra tillsammans med de små orginalspridarna.

Luftboxen är på omkring 6l dvs 5ggr slagvolymen och har 75mm intag.
Den kommer även göras stabil nog så jag kan köra överladdat igen om lusten skulle falla på.

Bifogar ett par bilder på insuget och ritning vid motorn om någon har kontsruktiva tips på vägen.





Andreas

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4011



Tjusigt! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 -68, med Motorcykelmotor, såld.
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (23297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande