Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Rx-8 -04 "Racecar a'la Rx-8"
<<   1, 2, 3, ... 26, 27, 28   >>
12 besök senaste veckan (113780 totalt)
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
combat skrev:
Hur möed effekt väntas kompressorn tillföra?


Tillräckligt, det är jag säker på.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
Lennart skrev:
Lennart skrev:

1. Kompressor in.
2. Lsd in.
3. Grenrör in.
4. Batteri till bagagerummets högra sida.
5. Släckare, huvlås, strömmbrytare ute, inne.
6. Någon mätare till blir det nog.
7. Fixa fälgar, däck för lite olika ban- förutsättningar.
8. Kontroll före körning, som vanligt.
9. Vagnboksbes.
Ready to Race !!!!!!! thumbs up

Vi syns på banorna i April.


Första testkörningen på bana blir i början av April och till dess skall mappningen och "corner weight" vara klara.
Ska se om jag kan få in lite bilder av förändringarna efter sportlovet.


Här startade vinterprojektet.

Bilderna är från i höstas när bilen var klar för bana = testkörningar.




Fortsättning följer lite senare.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
Innan jag började riva allt igen bromsades bilen så jag vet vad jag har. Fick av 2 bromsningar efter varandra C.a 157 kw på bakaxeln. Maskin Rotec tror jag den heter.




_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
Rivningen i motorrummet har börjat för att få plats med det som ska in.

Lite grejor som ska in.
Intercooler som ska sitta framför kylaren. Kall luft in är bra.

Lådan med kompressorkittet i och kompressorn själv. Det blir nog bra det här.


Grenröret från Japan med mycket bättre flöde än orginalet.


Ny LSD- diff. från Mazdaspeed och Sverigetillverkad adapter för separering av motorsmörjolja och olja till tätningarna för att få bästa smörjning på alla ställen.

Tändkablar av bra kvalite underlättar driften av motorn vid hård belastning.

Skop för friskluft till luftfiltret ska byggas på huven så en modell är alltid bra att göra.

Det här är de grejor som kommit hittills för att byggas.
Så rivningen fortsätter så att uppbyggnaden kan starta.
Fortsättning följer.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
Nu börjar montaget av allt som ska in.
Först ut är remskivan för generator, vattenpump och kompressor.

Tog lite bilder av avgasportarna för att visa att motorn gått helbra. Rätt färg på portarna = rätt blandning - soppa - luft.



Rivning av bakvagn för att få bort diffen för ombyggnad, LSD;n ska in, spel och axlars läge ska kollas.


Montage av nytt grenrör var besvärligt. Trångt som ..... trots att motorn är lyft och subramen sänkt.

Diffen på väg in med LSD, och montage anv bakvagn, axlar, avgassystem.




Fortsatt arbete med kompressorn, först tas interkolern

Hittills har det löpt på bra utan större bakslag.
Fortsättning följer.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
Eftersom "baken" är fixad fortsätter arbetet där framme.
Först ut är remkivor och remmar till va-pump å generator så man får cirkultion på va och ström till motorn.



Sen in med SC:n så det blir lite x-traluft under vingarna



Byte av sprut har jag hört ska va bra. Gammla strumpor är bra att fylla insuget med under "tappa allt i insugetperioden.



Strula till det för ECU:n kan vara bra om man vill ha koll på hälsotillståndet i maskineriet.



Så var maskin ihopplockad och provstartad. Lite ECU- störningar i början men det löste sig.







Ett litet scoop måste man ha för andningens skull.



Batteriet har fått en ny plats för befrämjande av lastfördelningen.



Chaufförsplatsen, spartansk men har allt till musik från maskin.



Passageraren får ansvara för alla brandutryckningar.



Första resan ute gick i snö med R- däck. Snacka om drifting - men kul va det - och allt funkade bra.
Lite småfix kvar bara.









Andra testen gjordes när vädret var tort och fint. Bra uppträdande på vägen trotts en del vintersand här och där.











Det var berättelsen om hur en "Racecar a`la Rx-8" kommer till i ord, bild å handling.
En hel del jobb men resultatet blev BRA tralla, tralla.
Håll till godo !!!!!!!!!!!!!!!!

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
kelimutu
Lidingö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 34



Attans vilken bil du byggt Lennart! Den vill man se på banan i sommar! Finns det passagerarsäte så man kan åka med+ :-)

_________________
Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Friskt jobbat!

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
kelimutu skrev:
Attans vilken bil du byggt Lennart! Den vill man se på banan i sommar! Finns det passagerarsäte så man kan åka med+ :-)


Kul att du tyckte om den, själv är jag nöjd efter ett par provturer. Mappning och viktning kommer att göras under april, sen kan man ut och glida på banorna.
Pass.stolen finns där för tillfället men kommer nog åka in å ut s.a.s.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
combat skrev:
Friskt jobbat!


Ja, nog har man jobbat alltid, ock lärt mig mycket om moderna bilkonstruktioner samtidigt och resutatet är jag nöjd med. Nu ska det bara ställas in lite här och där, sen blir set BRUMMA av.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Lennart skrev:
combat skrev:
Friskt jobbat!

...sen blir set BRUMMA av.


...du - jag tror inte att den där bilen "brummar" så mycket... den RYYYYYTER nog däremot ganska mycket mer!! thumbs up thumbs up thumbs up Hoppas man får se den live!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Härligt härligt Lennart!

Se till att i god tid lägga ut när det blir åka av!
Jag vill uppelva denna råtta live!

// magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
Miataninja skrev:
Lennart skrev:
combat skrev:
Friskt jobbat!

...sen blir set BRUMMA av.


...du - jag tror inte att den där bilen "brummar" så mycket... den RYYYYYTER nog däremot ganska mycket mer!! thumbs up thumbs up thumbs up Hoppas man får se den live!!


Kupen är så förträffligt ljudisolerad så att om du säger något så hörs det inte = det är ett sånt j...a liv i kupen så inte ens teckenspråket fungerar.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
magnusrx7 skrev:
Härligt härligt Lennart!

Se till att i god tid lägga ut när det blir åka av!
Jag vill uppelva denna råtta live!

// magnus


I`ll keep you posted !!

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
aerobert
Göteborg, Kungsladugård
Här sen Apr 2007
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Miataninja skrev:
Lennart skrev:
combat skrev:
Friskt jobbat!

...sen blir set BRUMMA av.


...du - jag tror inte att den där bilen "brummar" så mycket... den RYYYYYTER nog däremot ganska mycket mer!! thumbs up thumbs up thumbs up Hoppas man får se den live!!

Nej nej, en wankel yyyyylar!

Trevligt att se hur långt du har kommit med projektet Lennart, ända sedan jag första gången läste om det på Wankelregistret.

Keep us updated!

_________________
Robert Johansson
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
rmjo skrev:
Miataninja skrev:
Lennart skrev:
combat skrev:
Friskt jobbat!

...sen blir set BRUMMA av.


...du - jag tror inte att den där bilen "brummar" så mycket... den RYYYYYTER nog däremot ganska mycket mer!! thumbs up thumbs up thumbs up Hoppas man får se den live!!

Nej nej, en wankel yyyyylar!

Trevligt att se hur långt du har kommit med projektet Lennart, ända sedan jag första gången läste om det på Wankelregistret.

Keep us updated!


Nästa vecka ska bilen ut på bana första gången i år. Det blir att se vad man ställt till med. Tyvärr får jag inte mappa bilen innan, så man får väl inte pressa för mycket. Invägning och mappning om 14 dagar. Ska bli kul att få lite siffror på vad ombyggnaden ger, framförallt nm- ytan på pappret är jag intresserad av.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
Ja då var första banmötet avklarat, förarkurs på Sviestad Linköping. Lite FIX dök självklart upp som klarades på plats för att sen köra vidare. Körde tills sopan tog slut = 2 jeppdunkar + full tank från början räcker inte = skaffa fler dunkar är det som gäller. Banresan blev 230 km. Har väl lite understyrning att jobba bort men hellre det än överstyrning = får jag justera. Denna vecka ska det mappas fram lite mer vrid från maskin = får se hur j...a bra det kan bli. Jag är mycket nöjd med resultatet så här långt och ser fram emot res. av de småjusteringar som ska göras. thumbs up


_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629


Trådstartare
Ja då var hörnviktningen klar och vägningen också. Nu får man väl mäta lite mått på inställningarna så man har dom kvar till nästa gång man är där och skruvar.

Igår var jag iväg och mappade bilen i en Dynapack- maskin och resultatet blev riktigt bra.
Hk & Nm.
Angivna värden avser (Hk & Nm) på bakaxel.



Psi & Lambda.



Nu är bilen i ordning för nästa test på bana och samtidigt får man börja spana var man kan köra och i grytan röra.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Snyggt jobbat Lennart, och kul med en satsning på en lite ovanligare bil. Alla behöver ju inte köra Porsche eller BMW

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1370



Ser läckert ut, tror det var Din bil som mina kolegor här på bilvalet såg här om dagen....
/J

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Även om det säkert fyller sin funktion så var inte scoopet vackert på en i övrigt så otroligt fin bil.
Men funktion före from är väl iof. nåt som jag förespråkar också så jag måste iallafall ge thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up Av 5 thumbs up möjliga.

_________________
Jon Lund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Rx-8 -04 "Racecar a'la Rx-8"
<<   1, 2, 3, ... 26, 27, 28   >>
12 besök senaste veckan (113780 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande