Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Rx-8 -04 "Racecar a'la Rx-8" | << 1, 2, 3, ... 26, 27, 28 >> 12 besök senaste veckan (113780 totalt) |
Tillräckligt, det är jag säker på. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Här startade vinterprojektet. Bilderna är från i höstas när bilen var klar för bana = testkörningar. Fortsättning följer lite senare. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Innan jag började riva allt igen bromsades bilen så jag vet vad jag har. Fick av 2 bromsningar efter varandra C.a 157 kw på bakaxeln. Maskin Rotec tror jag den heter.
_________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Rivningen i motorrummet har börjat för att få plats med det som ska in.
Lite grejor som ska in. Intercooler som ska sitta framför kylaren. Kall luft in är bra. Lådan med kompressorkittet i och kompressorn själv. Det blir nog bra det här. Grenröret från Japan med mycket bättre flöde än orginalet. Ny LSD- diff. från Mazdaspeed och Sverigetillverkad adapter för separering av motorsmörjolja och olja till tätningarna för att få bästa smörjning på alla ställen. Tändkablar av bra kvalite underlättar driften av motorn vid hård belastning. Skop för friskluft till luftfiltret ska byggas på huven så en modell är alltid bra att göra. Det här är de grejor som kommit hittills för att byggas. Så rivningen fortsätter så att uppbyggnaden kan starta. Fortsättning följer. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Nu börjar montaget av allt som ska in.
Först ut är remskivan för generator, vattenpump och kompressor. Tog lite bilder av avgasportarna för att visa att motorn gått helbra. Rätt färg på portarna = rätt blandning - soppa - luft. Rivning av bakvagn för att få bort diffen för ombyggnad, LSD;n ska in, spel och axlars läge ska kollas. Montage av nytt grenrör var besvärligt. Trångt som ..... trots att motorn är lyft och subramen sänkt. Diffen på väg in med LSD, och montage anv bakvagn, axlar, avgassystem. Fortsatt arbete med kompressorn, först tas interkolern Hittills har det löpt på bra utan större bakslag. Fortsättning följer. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Eftersom "baken" är fixad fortsätter arbetet där framme.
Först ut är remkivor och remmar till va-pump å generator så man får cirkultion på va och ström till motorn. Sen in med SC:n så det blir lite x-traluft under vingarna Byte av sprut har jag hört ska va bra. Gammla strumpor är bra att fylla insuget med under "tappa allt i insugetperioden. Strula till det för ECU:n kan vara bra om man vill ha koll på hälsotillståndet i maskineriet. Så var maskin ihopplockad och provstartad. Lite ECU- störningar i början men det löste sig. Ett litet scoop måste man ha för andningens skull. Batteriet har fått en ny plats för befrämjande av lastfördelningen. Chaufförsplatsen, spartansk men har allt till musik från maskin. Passageraren får ansvara för alla brandutryckningar. Första resan ute gick i snö med R- däck. Snacka om drifting - men kul va det - och allt funkade bra. Lite småfix kvar bara. Andra testen gjordes när vädret var tort och fint. Bra uppträdande på vägen trotts en del vintersand här och där. Det var berättelsen om hur en "Racecar a`la Rx-8" kommer till i ord, bild å handling. En hel del jobb men resultatet blev BRA tralla, tralla. Håll till godo !!!!!!!!!!!!!!!! _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Kul att du tyckte om den, själv är jag nöjd efter ett par provturer. Mappning och viktning kommer att göras under april, sen kan man ut och glida på banorna. Pass.stolen finns där för tillfället men kommer nog åka in å ut s.a.s. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Ja, nog har man jobbat alltid, ock lärt mig mycket om moderna bilkonstruktioner samtidigt och resutatet är jag nöjd med. Nu ska det bara ställas in lite här och där, sen blir set BRUMMA av. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
...du - jag tror inte att den där bilen "brummar" så mycket... den RYYYYYTER nog däremot ganska mycket mer!! Hoppas man får se den live!! _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
Kupen är så förträffligt ljudisolerad så att om du säger något så hörs det inte = det är ett sånt j...a liv i kupen så inte ens teckenspråket fungerar. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
I`ll keep you posted !! _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Nej nej, en wankel yyyyylar! Trevligt att se hur långt du har kommit med projektet Lennart, ända sedan jag första gången läste om det på Wankelregistret. Keep us updated! _________________ Robert Johansson |
||||||||
Nästa vecka ska bilen ut på bana första gången i år. Det blir att se vad man ställt till med. Tyvärr får jag inte mappa bilen innan, så man får väl inte pressa för mycket. Invägning och mappning om 14 dagar. Ska bli kul att få lite siffror på vad ombyggnaden ger, framförallt nm- ytan på pappret är jag intresserad av. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Ja då var första banmötet avklarat, förarkurs på Sviestad Linköping. Lite FIX dök självklart upp som klarades på plats för att sen köra vidare. Körde tills sopan tog slut = 2 jeppdunkar + full tank från början räcker inte = skaffa fler dunkar är det som gäller. Banresan blev 230 km. Har väl lite understyrning att jobba bort men hellre det än överstyrning = får jag justera. Denna vecka ska det mappas fram lite mer vrid från maskin = får se hur j...a bra det kan bli. Jag är mycket nöjd med resultatet så här långt och ser fram emot res. av de småjusteringar som ska göras.
_________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Ja då var hörnviktningen klar och vägningen också. Nu får man väl mäta lite mått på inställningarna så man har dom kvar till nästa gång man är där och skruvar.
Igår var jag iväg och mappade bilen i en Dynapack- maskin och resultatet blev riktigt bra. Hk & Nm. Angivna värden avser (Hk & Nm) på bakaxel. Psi & Lambda. Nu är bilen i ordning för nästa test på bana och samtidigt får man börja spana var man kan köra och i grytan röra. _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||
Ser läckert ut, tror det var Din bil som mina kolegor här på bilvalet såg här om dagen....
/J _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Rx-8 -04 "Racecar a'la Rx-8" | << 1, 2, 3, ... 26, 27, 28 >> 12 besök senaste veckan (113780 totalt) |