Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 1989 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (27190 totalt) |
Tjohej!
Projektet har gått på väldigt låg sparlåga under en ganska lång tid nu. Anledningen till det har varit att byggherren haft vissa hälsomässiga störningar att tampas med. MEN! Det ser ut som att det klarnar mot horisonten och krafttag skall tas för att smälla ihop bilen till en rolig körmaskin. Under tiden vi legat i dvala och skiftnyckeln rostat ihop har projektet fortgått som ett ånglok i huvudet på byggherren. Delrinbussningar, glasfiberdetaljer, makrolonrutor, Sparcostolar, nytt växelspakställ... bur... Ja listan kan göras lång. Som det ser ut nu är det bara några timmar bort innan hela underredet är färdigt och kan vridas ner till horisontalläge igen. Sen går det fort med det grova och vi kan börja med att horna ner motorn på sin plats! _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Hej! Det låter ju inte bra, hoppas det är på bättringsvägen! Verkar riktigt roligt de där ju! Själv ska jag sälja min E30. (Så in i h_lvete sugen på E21 igen ) Listor kan göras precis hur långa som helst Bara ekonomin som sätter stopp Åhfan, då hoppas vi på lite uppdateringar då! Finns inte tillgång till kamera så säg till så kommer jag ner fortare än du anar Kul med seriösa projekt! Mvh Peter _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Saker och ting är på bättringsvägen, ekonomin har väl fått sig en liten törn under denna tiden, men det skall vi ändra på nu.
Kamera finns och det fotas alltid friskt när vi jobbar. Men du är välkommen ner för det. Just nu är det en annan bil som prioriteras och det är familjens Touring. Det är ett litet projekt bara det. Hoppas att den är åtgärdad innan nästa veckas utgång. Sedan kan vi börja jobba på E30:n på allvar. Vi skall väl se vad det kan bli av den här apparaten. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Som sagt... löftet om mera action kring E30-projektet har uppfyllts.
Nu har den där hälsomässiga störningen börjat att blekna och krafttagen gör sig mer gällande för varje besök i verkstan. Med hjälp av två härligt entusiastiska medkombatanter i BMWkretsarna har underredet friskats upp ordentligt, det var givetvis mer skador än jag väntat mig. Höger hjulhus bak såg ut som Sodom och Gomorra, det gör det inte längre. Svetsen har gått varm under några kvällar och i stort sett all underredsmassa är borta. Vi kapade bort hela underdelen av bakänden på bilen och ersatte den med slät plåt istället. Det blev ett utmärkt ställe att deportera batteriet till. Min filosofi löd strax före ingreppet... Varför skall jag ha massa plåt bakom all plast? Vikt = inte bra. Nästa ingreppblir att vända på bilen i rollerstället och ta det allra sista på den sidan, kolla att inget mer är trasigt i plåten och ta bort den sista underredsmassan som man kan ha missat. Sen skall tre muntra thinnerpundare ha partaj med varsin trasa och ett par liter av den väl doftande varan. (Alltså inte väldoftande...) Epoxyprimer har inhandlats i astronomiska mängder samt en spruta för att kunna applicera denna på bilen. Det lär troligen bli några timmars maskering av allt... jag menar alltså ALLT. Bilen, lokalen, golvet, kompisen och mig själv. Den här sörjan som skall på, fastnar ordentligt på allt och sedan sitter den där... forever. Underredet samt motorrummet skall bli vitt. Men det mosar jag på först när allt torkat och den värsta thinnerhuvudvärken har falnat. Det är väl ungefär dit jag kommer under min nästa attack i verkstan som kommer att gå av stapeln imorgon Söndag. Bilder kommer snart och ytterligare historier kring den röda besten skall inte dröja. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Huja!!
Då var ytterligare en hård dag i verkstan avklarad. Mycket har gjorts klart men vi vara alla överens om att det krävs MYCKET maskering och annat skyddande innan vi målar underredet. Detta får jag åtgärda i veckan så att målning kan ske så snart som möjligt. Lite bilder kanske??? Underredet SKALL bli HELT rent från underredsmassa och dålig plåt... Anders (vit jacka) och Daniel (han som jobbar) skrapar och står i. Det fanns en del dålig plåt på bilen, denna byttes eller kapades bort helt och hållet. Varför skall man ha plåt där det sedan sitter plast och döljer plåten??? Helsvetsade alla ställen där det påfrestas lite extra. Det där med bränsle är jävligt överskattat... Här kommer... bensinen sen, så att bilen går ehh... åt andra hållet då. Efter några timmars slipande och svetsande blir det rätt dimmigt. Allt under grundvattenlinjen är skrapat, slipat, svetsat och thinnertvättat. Fint va? _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Vilket grisjobb,hade ni fest efter att ha thinnrat hela bottendelen sådär, kan ju bli lite snurrigt om man inte passar sig ..Strongt att ge sig på sådant där jobb. Tråkigt bara att garaget aldrig blir sig likt igen, slipdamm på varenda liten tänkbar och otänkbar kvadratmilimeter. Lycka till !
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Hehe! Joda, vi var två man som körde på som attan med thinnertrasorna men vi har relativt god ventilation om vi öppnar lite här och var. Det är nog inte underredsmassans avlägsnande som orsakat den värsta smutsen, det vill jag påstå är dammet från kapskivor och allt plåtjobb vi gjort. Jag började ju med att skala bort underredsmassan med stämjärn och det absolut sista tog jag bort med vinkelslip och stålborsttrissa. Det hamnade som grovt damm på golvet bara. Visst, man får ju ta tryckluften och blåsa på allt i hela verkstan och sen fösa ut dammolnen med tryckludten genom porten, men detta jobbet har gjorts en gång tidigare i samma verkstad och efter några städningar så är det okej igen. om bilen skall bli lätt och framförallt enkel och rolig att skruva med så kan jag bara rekommendera att ta bort underredsmassan och ersätta den med en hårdnackad primer och en toppfärg som pallar med lite stryk. Lådan med alla rester är jävligt tung kan jag säga. Lovar att väga den en dag och presentera resultatet här. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
När kommer du förbi och fotar Peter? Jag skulle ju bjuda på fika och massa skitsnack om ett flitigt förekommande tyskt bilmärke av varierande årsmodeller. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Smäller väl upp lite fler bilder då...
Höger bak i skuffen blev ju klockrent för att skapa en plats på jorden åt batteriet som tyvärr krävs. Det är väldigt rensat på det mesta här, en aluplåt av lämplig godstjocklek på 750mm i diameter skall skruvas dit. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Kanske skulle man passa på att besöka dig/er när man ska utmana turbofarfar på lite gokart, är ju ändå i den stora staden då! Vet inte riktigt när, men inom en månad blir de iaf Alltid kul att tjata skit om bilar och dess optimeringar Behöver bli övertalad om att skaffa busbil med _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Hehe!
Mera busbilar! Idag skall jag ner till verkstan och städa lite, men även mäta lite på karossen för att kunna planera vidare med bygget. Fler bilder kanske kommer ikväll. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Haha!
Ja ni är sugna på bilder förstår jag. När jag körde hit idag svor jag för att jag körde ifrån kameran. Imorgon Torsdag är det mera action i verkstan, då kommer paparazzi att vara med igen. Det är dags för målarjobbet! _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Ikväll har jag och en kompis virat in oss i skyddsplast och gasmask, sen började vi kladda.
Epoxyprimer är lätt och roligt att måla när det är nymixat, men allt eftersom arbetet fortskrider, tjocknar mixen och blir jävligt sticky. Det är som att kladda med lim. Kameran var givetvis på plats ikväll och arbetet dokumenterades. Daniel attackerar med Epoxyprimern efter att vi thinnertvättat hela underredet en gång till. Daniel grundar vänster hjulhus bak. Jag fixar lite småställen där det inte blev så tjockt med primer. Dags att vända upp karossen! Fler småställen som behövde lite tillskott... Nähe... Jag blev inte snyggare med helkroppsskydd ens. Då var hela underredet grundat och färdigt för ett lager topplack, vitt blir rejsigt. Tog fram den här och lekte med lite tankar och funderingar... Nu lär det bli lugnt ett litet tag, det är ju fars dag och lite annat meck som måste klaras av. Men sen så! Sen blir det lackering av underredet och sen skall en bur in. Måste bara hitta en bur till bra pris, jag bajsar som bekant inte pengar. Well... mer om det senare! _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 1989 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (27190 totalt) |