Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
36883 besök totalt
Paranoia
Sundbyberg/Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 23



Schysst bygge, hoppas du tar dig tiden att genomföra det
Kommer du att trimma M5-motorn på nått sätt?

Än en gång, lycka till

_________________
Johan Sidén | Äger: Saab 9-5 2.0t-td04 | Volvo 960 '93
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Tack!
om man hade frågat mina närmaste om hur stor chansen är att jag skulle slutföra projektet så skulle nog samtliga svara under 0,1% ;o) (och det är nog faktiskt ganska rättvist ändå med tanke på hur mina tidigare projekt har slutat)
Men, BY GOD, jag ska försöka och ta mig samman nu och faktiskt ro detta i land.
och helt ärligt så är det ju inget jätteprojekt precis.

Ang. trimmning så kommer jag, till att börja med, nöja mig med de 317 hästarna som motorn är bromsad till. Men i förlängningen tvivlar jag på att jag kommer tycka att det räcker, så en trimmning ligger helt klart inom ramarna för steg 2.

/Fredrik




Paranoia skrev:
Schysst bygge, hoppas du tar dig tiden att genomföra det
Kommer du att trimma M5-motorn på nått sätt?

Än en gång, lycka till

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Det här verkar ju hur kul som helst!!! Roligare än överladdning!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Skip skrev:
ok, är den omlackad? Eller det är inte din bil i din avatar?


M Scotte skrev:
Skip skrev:
M Scotte skrev:
Inte så att bilen brukar stå på Stora trädgårdsgatan i Malmö, har infarten till mitt garage där den brukar stå, om det är den.


Ding ding ding...we have a winner!
Hel riktigt!
Men din bil har jag inte sett på länge...varför?

Står numera i garaget under österportkvarteret.

Nej, tyvärr inte min bil i avatarn, min är blå, annars likadan

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Det här verkar ju hur kul som helst!!! Roligare än överladdning!


I och för sig, men är det inte roligast med en M5-motor MED överladdning?
Framtidsvisioner är bra har jag hört ;o)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Skip skrev:
Nisse977 skrev:
Det här verkar ju hur kul som helst!!! Roligare än överladdning!


I och för sig, men är det inte roligast med en M5-motor MED överladdning?
Framtidsvisioner är bra har jag hört ;o)

Hehe! Ja det är klart! Bara man inte förlorar för mycket körbarhet så

Jag skulle vilja ha i en M3 sexa i min E30... Sen gärna på med lite andra kammar osv. så man får ut en 350hk eller nått. Vore väl trevligt

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Grymt! Skulle jag oxå vilja ha...

Fast jag skulle bli glad för 170 hk i min 320..
Ingen som har en M20B25 motor över?


/H

_________________
Håkan Persson
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



Nisse977 skrev:
Jag skulle vilja ha i en M3 sexa i min E30... Sen gärna på med lite andra kammar osv. så man får ut en 350hk eller nått. Vore väl trevligt


Hellre en m3 s14b23 då den är inte såååå tung


Grymt bygge detta!

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Absolut, det finns mycket roliga motorer och helt klart är det så att ju lättare desto bättre, men just i detta fallet valde jag mycket effekt över vikt (plus att den motorn jag ska använda kom till mig automatiskt, tillgängligheten är ju även en stor faktor i vilka delar man använder).

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



själv hade ja planer på M52B28 (helalu sexan) på typ 190hk och skulle ge bra viktfördelning pga mkt lättare block.. samt sexans ljud..

men det projektet dog.. dock lär det nog återuppstå någon dag om några år.. ska bara fixa eget garage så man slipper tjafs om att projektet tar lång tid..


Skip: s38b36 motor? dvs 3,6l lr 3,8l m5 motorn? aja hoppas den blir körklar inom närmaste åren.. e30is är roliga busbilar.. lagom stora men ändå lätta.. e28 känns klumpigare på något sätt även fast dom oxå är störtcoola.. vem vet man kanske växer upp och bygger en GT-bil av en m535'a någon dag..



antar att flera har samma problem att dom vill bygga trettielva olika objekt samtidigt..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Stingray skrev:
Skip: s38b36 motor? dvs 3,6l lr 3,8l m5 motorn?



Nja, altså motorn är ju på 3535cc, så den är väl varken eller skulle jag säga. Jag kallar den 3,5L ;o)
Men visst, den är ju allmänt känd som 3,6L motorn...

_________________
Fredrik Moberg
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Riktigt roligt bygge det här!

_________________
Pontus Bergström
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
poppe skrev:
Riktigt roligt bygge det här!


Tack!
Det jag hoppas på nu är att min "nya" bruksbil klarar besiktningen på onsdag, och om den gör det så sätter bygget igång på riktigt på torsdag (med borttagning av originalspis som första prioritet). Så häng kvar ett par dagar till så kommer det lite mer byggbilder.

/Skip

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Nu har det börjat!
Motorn är ute, såhär gick det till:

Leka lite först!


Mer lek...


och då förklarar jag projektet startat på riktigt.


Demontering pågår.


Motor ej längre kvar...polare kvar lyckligtvis ;o)


Så nu blir det lite pilleri de närmaste dagarna med att försöka passa in och kolla hur M5-motorn ska få plats...stay tuned!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



applicera slägga emot torpeden.. ju längre bak motorn kommer ju bättre.. 320/5orna är framtunga orginal får man vikten längre bak så är det bara extrapoäng..


vet inte hur du tänkte göra med motorfästen men ja vet att ppf har fästen till s38...


eller så svetsar du egna och kan flytta bak ännu mer..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Vad säger SBP om en sådan här ombyggnad? Eller har du tänkt regga om den?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Paranoia
Sundbyberg/Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 23



Jag tror nog att en omreggning är ett absolut måste när det gäller en sån här ombyggnad
Passa då på att bygga bur och regga med bara två skalstolar med 6-punktsbälten så att du har lite säkerthet om olyckan är framme.

_________________
Johan Sidén | Äger: Saab 9-5 2.0t-td04 | Volvo 960 '93
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Stingray skrev:
vet inte hur du tänkte göra med motorfästen men ja vet att ppf har fästen till s38...


Tackar för tipset!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Med största sannolikhet får jag ju regga om den ja, och då blir det nog även bur, lite nya stolar osv.
Har inte riktigt kommit så långt i planeringen.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



ska du regga om den.. kan du glömma S38... det var smått motvilligt att det går med en m30b35 på 211hk...

och då behöver man bygga om framvagnen, med fetare fjäderben (typ från en 5serie) och grövre framvagnsbalk. samt värre bromsar

har för mig det var det TheRealPinto sa till mig när ja frågade i vintras, då ja tänkte bygga en 335i.. Och regga lagligt.. s38b36 lär aldrig gå hem pga för hög effekt, om du inte får bilen ett par hundra kg tyngre.. 15kw/100kg är maxgränsen. Och det är på amatörbyggt har jag för mig...

men prova pm'a gustaf "therealpinto" han är SFRo besiktningsman och borde kunna tipsa om hur du kan bygga..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jo, men det finns ju sätt att kringgå det.
Ett är ju t.ex att skaffa ett intyg (bänkningsprov) på att motorn är strypt till typ 100 hästar ;o)
Men jag ska helt klart snacka lite med Gustaf om det, och skulle det mot förmodan vara så att det inte på något sätt går att regga den så får det ju bli racebil av den...pure and simple ;o)


Stingray skrev:
ska du regga om den.. kan du glömma S38... det var smått motvilligt att det går med en m30b35 på 211hk...

och då behöver man bygga om framvagnen, med fetare fjäderben (typ från en 5serie) och grövre framvagnsbalk. samt värre bromsar

har för mig det var det TheRealPinto sa till mig när ja frågade i vintras, då ja tänkte bygga en 335i.. Och regga lagligt.. s38b36 lär aldrig gå hem pga för hög effekt, om du inte får bilen ett par hundra kg tyngre.. 15kw/100kg är maxgränsen. Och det är på amatörbyggt har jag för mig...

men prova pm'a gustaf "therealpinto" han är SFRo besiktningsman och borde kunna tipsa om hur du kan bygga..

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
36883 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande