Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 36883 besök totalt |
Tack!
om man hade frågat mina närmaste om hur stor chansen är att jag skulle slutföra projektet så skulle nog samtliga svara under 0,1% ;o) (och det är nog faktiskt ganska rättvist ändå med tanke på hur mina tidigare projekt har slutat) Men, BY GOD, jag ska försöka och ta mig samman nu och faktiskt ro detta i land. och helt ärligt så är det ju inget jätteprojekt precis. Ang. trimmning så kommer jag, till att börja med, nöja mig med de 317 hästarna som motorn är bromsad till. Men i förlängningen tvivlar jag på att jag kommer tycka att det räcker, så en trimmning ligger helt klart inom ramarna för steg 2. /Fredrik
_________________ Fredrik Moberg |
||||||||
Nej, tyvärr inte min bil i avatarn, min är blå, annars likadan _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||||||
Hehe! Ja det är klart! Bara man inte förlorar för mycket körbarhet så Jag skulle vilja ha i en M3 sexa i min E30... Sen gärna på med lite andra kammar osv. så man får ut en 350hk eller nått. Vore väl trevligt _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||||
Hellre en m3 s14b23 då den är inte såååå tung Grymt bygge detta! |
||||||||
Absolut, det finns mycket roliga motorer och helt klart är det så att ju lättare desto bättre, men just i detta fallet valde jag mycket effekt över vikt (plus att den motorn jag ska använda kom till mig automatiskt, tillgängligheten är ju även en stor faktor i vilka delar man använder).
_________________ Fredrik Moberg |
||||||||
själv hade ja planer på M52B28 (helalu sexan) på typ 190hk och skulle ge bra viktfördelning pga mkt lättare block.. samt sexans ljud..
men det projektet dog.. dock lär det nog återuppstå någon dag om några år.. ska bara fixa eget garage så man slipper tjafs om att projektet tar lång tid.. Skip: s38b36 motor? dvs 3,6l lr 3,8l m5 motorn? aja hoppas den blir körklar inom närmaste åren.. e30is är roliga busbilar.. lagom stora men ändå lätta.. e28 känns klumpigare på något sätt även fast dom oxå är störtcoola.. vem vet man kanske växer upp och bygger en GT-bil av en m535'a någon dag.. antar att flera har samma problem att dom vill bygga trettielva olika objekt samtidigt.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
Nja, altså motorn är ju på 3535cc, så den är väl varken eller skulle jag säga. Jag kallar den 3,5L ;o) Men visst, den är ju allmänt känd som 3,6L motorn... _________________ Fredrik Moberg |
||||||||
Tack! Det jag hoppas på nu är att min "nya" bruksbil klarar besiktningen på onsdag, och om den gör det så sätter bygget igång på riktigt på torsdag (med borttagning av originalspis som första prioritet). Så häng kvar ett par dagar till så kommer det lite mer byggbilder. /Skip _________________ Fredrik Moberg |
||||||||
Nu har det börjat!
Motorn är ute, såhär gick det till: Leka lite först! Mer lek... och då förklarar jag projektet startat på riktigt. Demontering pågår. Motor ej längre kvar...polare kvar lyckligtvis ;o) Så nu blir det lite pilleri de närmaste dagarna med att försöka passa in och kolla hur M5-motorn ska få plats...stay tuned! _________________ Fredrik Moberg |
||||||||
applicera slägga emot torpeden.. ju längre bak motorn kommer ju bättre.. 320/5orna är framtunga orginal får man vikten längre bak så är det bara extrapoäng..
vet inte hur du tänkte göra med motorfästen men ja vet att ppf har fästen till s38... eller så svetsar du egna och kan flytta bak ännu mer.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||||
Jag tror nog att en omreggning är ett absolut måste när det gäller en sån här ombyggnad
Passa då på att bygga bur och regga med bara två skalstolar med 6-punktsbälten så att du har lite säkerthet om olyckan är framme. _________________ Johan Sidén | Äger: Saab 9-5 2.0t-td04 | Volvo 960 '93 |
||||||||
ska du regga om den.. kan du glömma S38... det var smått motvilligt att det går med en m30b35 på 211hk...
och då behöver man bygga om framvagnen, med fetare fjäderben (typ från en 5serie) och grövre framvagnsbalk. samt värre bromsar har för mig det var det TheRealPinto sa till mig när ja frågade i vintras, då ja tänkte bygga en 335i.. Och regga lagligt.. s38b36 lär aldrig gå hem pga för hög effekt, om du inte får bilen ett par hundra kg tyngre.. 15kw/100kg är maxgränsen. Och det är på amatörbyggt har jag för mig... men prova pm'a gustaf "therealpinto" han är SFRo besiktningsman och borde kunna tipsa om hur du kan bygga.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||||
Jo, men det finns ju sätt att kringgå det.
Ett är ju t.ex att skaffa ett intyg (bänkningsprov) på att motorn är strypt till typ 100 hästar ;o) Men jag ska helt klart snacka lite med Gustaf om det, och skulle det mot förmodan vara så att det inte på något sätt går att regga den så får det ju bli racebil av den...pure and simple ;o)
_________________ Fredrik Moberg |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 36883 besök totalt |