Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra Cosworth Chicane. | << 1, 2, 3, 4 >> 18089 besök totalt |
tyvärr har det inte blivit så mycket meckat med race bilen pga att "någon" tyckte att det va bra att återanvända sträckbultarna när topplockspackningen byttes för ca 10 mil sedan. (det va alltså inte jag, va förra ägaren) så ja, byta topplockspackning i morgon då.
brandsläckare ett måste under första provturen efter att bytt spridare. toppen av. kolv nr tre är rätt rentvättad av kylvätskan. 4 sträckbultar satt relativt löst oxå. för att återgå till bilen som tråden igentligen handlar om så är det lite gjort iallafall: bränslepump med filter loss, ska fixa utseendet lite och byta filter såklart. lite saker som kommit tillbaka från blästring. nya strömblock i motorutrymmet. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Riktigt kul att se.
Tänk om man själv hade ork att fixa till Sierran, ska tyvärr sälja den istället. Vad siktar du på för tid i SS då? Mina 1.35.0 står ju sig fortfarande som snabbaste icke Gullabokörd Sierra. _________________ /Jerry Svensson |
||
är lite för "försiktig" för att våga sattsa på någon tid under 1,40 men kör gullabo borde den vara någonstanns i närheten av din tid eller så, den kommer inte att bli så supersnabb tror jag. hoppas man får köra nästa år iallafall, dock är siktet inställt på lite med sydligare bräddgrader först. det är målet iallafall, hoppas det går att utföra!
förresten, körde inte ronnie ungefär lika snabbt som dig förresten? kommer inte riktigt ihåg hans tid.. hade ett rent he"#¤¤te med bruks cossien idag men efter mycket svärande, telefonsupport med den alltid så extremt hjälpsamma Tomas Gustavsson (TG Racing) och nicke och julle från dragracingteamet AVR som ställde upp med packningsklister och mycket fin momentnyckel så kan det rapporteras att den lever igen och fungerar finfint. mycket strul på vägen dock. hur 17 kunde ford och cosworth låta bli att sätta styrhylsor mellan topp och block? fick göra egna av de gammla sträckbultarna, kapa till ca 30mm längd, göra spår för flatmejsel i toppen på bulten och fiska upp med magnet penna efteråt. man vill ju att allt sitter där det ska. någon som vill låna dessa delar till cossie motor eller pinto motor (sohc) så hör av er. är mycket lättare å byta topplockspackning med dessa! (finns norr om sthlm) lite småplock med race cossien hanns med oxå: oljetempsmätare i oljetråget instalerat. förbannat svårt å hitta rätt gängtapp bara! tog över 20 min på swedool för mig. pluss kabel som ska mata hela bilen från batteriet halvt dragen genom bilen. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
självklart! (någon konskap ska man ha kvar av att man gick el elektronik i skolan )
kommer sitta sådan där flexibel pvc baserad flexslang (el istalations bla bla) runt den + den som går från ström blocket under huven till strömblocket under instrumentpanelen. är även avsäkrad i båda ändarna med 150A säkringar ca 4cm från blocken om ett par dagar. d'rav skrev jag "halvt dragen genom bilen", lite fel formulerat såg jag nu, menade "halvhjärtat draget" ; mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Ronnie och Andreas ? (Röd Escort) var snabbare, men det är ju Escorter..
Förstår om du inte vill köra för fullt, har själv lite färg på stötfångaren efter lätt touch på en pinne i banan. Ska bli kul att se bilen när den är färdig. _________________ /Jerry Svensson |
||
jag tror faktiskt att sierrorna kan passa bättre i SS än escorterna pga der lite längre axelavståndet och lägre tyngdpunkten. men det är bara en fix teori jag har.
börjar ge upp på min bruksbil nu, verkar som om det kommer avgaser i kylarsystemet (igen, ska mäta i morgon) och som om vatten kommer in i oljesystemet. vevhusventen har spåttat ur sig ca 3-4dl vatten med olja de 15 milen sedan topplockspackningsbytet och det verkar inte sluta. gör ett sista ryck inför gelleråsen som hägrar i morgon men troligt vis så lallar jag runt med sambons focus HGV 100Hk på lördag, inte en cossie mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Tjena Christian.
Mirafräste ni inte nya tuffa säten när ni gjorde i ordning toppen så fint? Hur klarade sig bilen rostmässigt efter att ha varit parkerad på gräsmattan? Min brukskärra stog så förrförra sommaren, sen tyckte dina kollegor att det var dags att byta alla bromsrör och dessutom tillkom det lite lättningshål/rosthål i skärmarna _________________ Jonas Edling |
||
tanken va först att min blåa cossie skulle rulla denna sommar men det kom mycket emellan, både ekonomiskt och dessutom både jag som skutit upp motorbyggandet och lite granna för mycket för motor byggaren att göra i övrigt + semestrar mm.. skulle sedan riva av toppen i vinter igen och ta hand om mirra fräsning, ev några nya säten (ett av dem ombesörjde portaren å byta redan nu då det va en gnutta sprucket.) fräsning av undre ventilsätena för WRC spec dubbla ventil fjädrar och styrning + tätnings byte. men som det ser ut nu så får denna motor vänta ett tag till. är ekonomin ok denna vinter så sker detta denna vinter, är den inte det så får toppen rulla nästa sesång och rivas vintern 2007-2008 och jobbas på igen. kostar ju bara packningen eftersom jag använder ARP bultar.
vad gäller rost så har den klarat sig sjukt bra, har stått på gräsmatta knappt tre år, ett par bilder kan illustrera detta: där tanken brukar sitta. Observera att denna bil är reggad 1992 men byggd i början av 1991 så rätt gammal mao. reservhjulsbaljan. främmre delen av främmre hjulhuset. främmre hjulhusen: vissa bilar rostar mycket på gräs, andra ingenting. hadde en honda civic från 1988 som va likadan som denna cossie, stod 3 år den med och är fortfarande rostfri, dock såld numera så jag kan tyvärr inte ta kort på den. (denna vart även kontrolerad i balkarna med fiberoptik och rosten täcker mindre än 2% av de utrymmena.) mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
jaha, i morgon tar man tjuren vid hornen och börjar riva igen.. hoppas fan inte att det är spricka i toppen nu. (lär vara det) packningen e ny, bultar lika så, toppen va inte skev och blocket hade fortfarande spår efter toppdeckningen.. så vad finns det kvar som låter olja och vatten å blanda sig? värmeväxlaren? har aldrig hört talas om det felen någonsin. turbo? är bara alxeln som förrenar vatten med olja där och denna turbo är 50 mil gammal.. så... surt sade räven..
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
för att återgå till bilen som tråden ska handla om:
drog av de yttre främmre drivknutarna igår. kladdigt som f-n men nu sitter de där utan axlar. behöver flytta på bilen för att mecka med en annan så vad gör man?.. lagren rammlar ur annars, de hålls fast med drivknutarna. vidare så tog jag ner avgassystemet som och idag så åker bakre kardanen ner. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Riktigt fint, gillar det där med att bygga en superstabil motor istället för att sträva efter en massa effekt.
ovanstående kanske inte är så vanligt här (jag är rätt så ny) betydligt vanligare på Z. Hoppas att det går vägen med din bruksis till slut, inte kul att lägga pengar och tid på nått som inte vill funka. PS: Vad har det för mattsvart bil med mattblåa flames på nån bild? DS _________________ Johan Sidén | Äger: Saab 9-5 2.0t-td04 | Volvo 960 '93 |
||
tacl för att du gillar bilen!
det e faktiskt rätt vanligt att man bygger motor för säg 400 påsar och plockar ur 300 eller bygger för 650 som i mitt fall och lägger sig på ca 400. (det ska iallafall landa på det efter 2008 års uppgaderingar har skett, japp planerar långt i förväg. ) här på rejsa. folk ahr lite mer sunt förnuft här än på många andra ställen jag siktar på att bilen ska bli så uthållig som möjligt. den ska klara av minst 50 varv på ringern under en vecka och sedan kunna köras hem. den ska kunna gå å använda som "flyktbil" den ska kunna gå å köra förbanant hårt till och från morfar i munchen, många autoban mil. bruksisen ska jag ta tag i i veckan igen. fick ta en paus för att inte gå under. får reda på tis om det e spricka i toppen då den trycktestas i varmbad. dock e problemet kvar med flång ny topp så blocket måste troligtvis toppdeckas. kul å riva allt för tvåhundrafemtielva gången. jaja. man har ju valt detta instresset själv. den som köper min bruksbil sedan kommer ju ialalfall få en rätt ordentligt genomgången motor! bilen med flames är polarens fiesta kirrunacab. den e tillsalu på www.fmcs.nu/forum . ida åkte den blåe cossien ut ur garaget. vinterdäck och allt! plockade av bakre kardan och avgas. stoppade i yttre drivknutarna fram (utan axlarna) och i med en stol och ratt + stripade upp allt så det inte släpade. bogsering i 30 blås en mil. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Det var ju trevligt att höra, pålitlighet framför effekt
Vad skum den ser ut utan främre och bakre stötfångare, plua att lyktorna är borta :P Ser ju ut som bilarna gör i LFS när man flögg 700000 miljoner meter upp i luften efter att träffat en krockbarriär. Baklyktorna, fint skick men ska du inte ha några röd/röda, röd/vita eller svarta istället? Fast inte svarta vid eftertanke, ser lite tacky ut _________________ Johan Sidén | Äger: Saab 9-5 2.0t-td04 | Volvo 960 '93 |
||
lacken kommer att ändras under vintern (om nu bilen blir klar någon j-a gång) så det kommer bli sierra cossie 4x4 org mörk tonade lysen. har även hel vita men dessa har suttit på aldeles för många år nu och det e dax å byta tycker jag. de som sitter på nu sattes bara på för att kunna skydda mot regn. de hör inte till denna bilen egentligen utan till ett sleeper projekt som tyvärr gick i graven.
jo bilen ser rätt så lustig ut utan "någonting alls". men skärmbräddarna gör mycket endå faktiskt. e f-n lite kär i bilens linjer med dem på. som mina bilbyggande polare säger: har man inte köpt en monent nyckel någon gång så e man inte en riktig man. idag e jag väl en man då. jag lär ha brymt mycket användning av denna då jag åkt skytteltrafik till AVR-TTR garaget ett par ggr under de senaste veckorna för att låna. nu slipper jag det iallafall! mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
tyvärr så går det väldigt segt just nu, eller ja, det går inte alls. måste vila så ofta så tiden räcker inte till för allt man vill göra. dock så införskaffades det en uppsättning begagnade aluminium muttrar till superleggera fälgarna nu. ska man så ska man ju
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Kan bara instämma! Jäkligt snyggt var det... Resten kommer se lika bra ut oxå antar jag? _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra Cosworth Chicane. | << 1, 2, 3, 4 >> 18089 besök totalt |