Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd"
<<   1, 2, 3, 4   >>
23484 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



ok, vad blir det för varvtal på motorn med den nya utväxlingen när man kör landsväg?
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
poh99 skrev:
ok, vad blir det för varvtal på motorn med den nya utväxlingen när man kör landsväg?


Ingen aning, det lär märkas. Enligt en kille som kört med liknande drivlina gissade han dock på typ 3000rpm i 100kmh. Det är en relativt "normal" utväxling ändå, de riktiga racemaskinerna har över 4;00 i bakaxel...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007
Inlägg: 73



Kolla www.axleandparts.se under tips och trix, där finns ett diagram över varvtal osv. Behöver du hjälp att översätta mm-däcksdimensioner till höjd i tum kan du klicka på Mark Williams logotypen på förstasidan på ovanstående webbplats.

_________________
Daniel Gustavsson
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Jag får väl krypa till korset och dra det som jag tänkt hoppa över med, men nu påverkade det bygget så mycket att det blir nödvändigt att ta upp det...

Hade faktiskt ett kam-haveri i den nya motorn, började med ett försiktigt "kamvarvsregelbundet" tickande. Något som dock var mer oroande var att mitt oljetryck sakta vart sämre och sämre, dock aldrig så lågt att det var skadligt men till en början hade ju jag ett grymt bra oljetryck. I vart fall beslutade jag mig för att undersöka tickandet i höstas. Hittade då denna lyftare;


Som ni ser saknas det några mm på den nedre. Hört mig för lite ang detta och tydligen är det sådant som inträffar ibland, trots att man köra in kammen. (2500rpm i 25 minuter direkt vid uppstart). Men jag fick ju med billiga "no name" lyftare och kam till motorn vid köp och billiagare grejer är tydligen mycket känsliga för missar vid inkörningen. Den missen jag hade var att den dog efter 15min pga ett luftläckage vid förgasaren, det kan ha räckt.

Har nu plockat isär motorn och upptäckte då att hela nocken på kammen var borta med (nästan i vart fall):


Det saknas mycket material där! DÅ kan man ju fundera på vart har alla dessa metallspån tagit vägen? Jo, till att börja med så var ju hela botten på tråget täckt med något som såg ut som flytande metall, en grå glittrig massa som var metallspån och olja i en fin blandning. Ni är med på vart det lutar?

Visar er hur ramlager ser ut till att börja med;


Börjar förstå vart mitt oljetryck tagit vägen så att säga. Nåja, nya lager är ju inga stora pengar så det kan jag ju ta. Den tråkiga biten var ju att se hur min vevaxel såg ut.



Så nu blir det till att slipa om veven med, hoppas att det skall gå så det inte är för djupa repor då blir det till att hitta en annan vev. Spännande...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Veven är inlämnad och lite mer smasken från USA har anlänt.
Framvagn och styrning görs i ordning medans jag väntar på veven.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



oups, det där lät inte så roligt... Och då börjar jag undra vad det är för status på min Alfa-växellåda för din beskrivning av motoroljan lät som min vx-lådsolja såg ut!

Men, det är ju bara en växellåda i mitt fall, värre med din stackars motor!

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Har jag renoverat hela framvagnen, blästrat & lackat länkarmar, pressat i nya hårdare bussningar i dem. Nya hårda sänkningsfjädrar och nya fjädertallrika till dem såklart. Byter allt som har söndertorkat gummi mao Sänker den 2" fram, även shelbysänkning fram, detta syns här i mina nu fräscha hjulhus, samt 2" bak.






Har också monterat i en varvräknare i panelen. Sitter perfekt där i mitten så man ser den tydligt.

(ja den e graderad till 11000rpm he he)

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



ser bra ut det där! vad kommer du köra med för dämpare?


_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
novajonas skrev:
ser bra ut det där! vad kommer du köra med för dämpare?



De KYB gasdämparna som sitter på får allt hänga med ett tag till, bara rullat en sommar. Om du menade stötdämpare asså. =)

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Lade in några bilder till i mitt förra inlägg.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Nu har jag fått ner mustangen på hjulen igen. Nya däck vart det fram också. Den är sänkt ca 2" bak med förstärkta fjädrar (hård), fram är den också sänkt ca 2". 1" med fjädrar och 1" med shelbysänkning (ännu hårdare). Så ihop med min nya styrsnäcka så kommer det troligen gå att hålla farten uppe i kurvorna med. Jag hoppas verkligen motor och låda klarar och få ner den lite fram, annars kommer det ju se galet ut. =) Tyvärr känns de nya däcken lite smala men får överleva det.






_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Snubben som har min vevaxel hade vart på semester i Ryssland en vecka! Konstigt att jag inte fått tag på honom... NOT! Bah.....

Nästa vecka då kanske.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Imorgon (tisdag) skall jag hämta min vevaxel! WOHo!

Under tiden roade jag mig med att byta säkringsdosa i bilen. Jag HATAR el och brukar inte befatta mig med det. En polare skulle ha vart med å hjälpt mig men jag väntade inte tills han fick tid utan började fixa själv. Allt verkar funka i vart fall. Skall fixa kablar lite snyggare och montera lock i helgen.


_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1434



Avancerad skit det där.

El kan vara ett rent helvete när det inte fungerar.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Hämtat vevaxeln nu, kommer försöka få ihop bottendelen i helgen.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Bromsarna luftade och allt skall vara klart för att landa motorn under huven. Börjar bygga ihop den imorgon (1 maj).

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Nu står ett färdigt shortblock i källaren och väntar på att monteras i bil! Tyvärr måste vissa saker inhandlas för att topparna skall bli färdiga bara...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Nu tar vi en genomgång på läget här då.


Motorn är ihop, dock inga toppar och insug på då ventilfjädrar och "rocker arms studs" skall bytas. Dock tänker jag sätta i motor och låda och montera detta då jag fått delarna.



Nu är det rullkam som gäller, här är de fästen som behövs för rullyftarna



Idag (9e maj) tänkte jag ge mig på att byta ventilfjädrarna, då jag vill ha fjädrar vars värden matchar kammens för att få allt rätt där.
Gamla fjädrarna; De nya;




Lånade mig en stor fet ventilbåge och lyckades få bytt 15 idag. Just det 15, inte 16, för självklart stötte jag på sådant där motstånd som man aldrig kan ana sig till. Precis som kammen var ventilfjädrar med tillhörande ventilfjäderbrickor och knaster nya i oöppnade förpackningar men köpta privat av en kille som aldrig fick byggt färdigt sin motor. I påsen med brickorna hittade jag detta;

Någon maskin hos tillverkaren har fått tuppjuck och svarvat bort halva "hatten", den är nu så tunn att med tanke på hårdheten hos fjädrarna känns det inte direkt säkert att montera den. Så nu måste jag jaga tag på en ny sådan och som ni säkert anar finns det lika många modeller av dem som det finns fjädrar och det måste vara en EXAKT likadan om det skall bli rätt. Telefonen kommer gå varm här imorgon...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Fick allt lite gjort i garaget igår:

Dagen började med att montera ihop motor och växellåda.


Sedan placerade jag hela paketet där det skall vara.



Eftersom en polare fixade en ventilfjäderbricka åt mig så var topparna kompletta och kunde monteras. Insug ligger dock bara löst då jag väntar på att mina stötstänger skall dyka upp från usa.

Fler bilder samt text om motorn går att finna här; http://www.mustangpower.se/mustang15/

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare

Före...

Under tiden...

Efter.... Nya mattor, nya instegslister, nya kickpaneler, ny växelspak med sin nya konsoll. mm



____
Motorn har fått generator, fläkt, kyl, vevhusventilation, mm

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Detta är otroligt. Det verkar som om det inte är menat att jag skall kunna köra mustang denna sommar.

Först fick jag fel drev till fördelaren, rätt artikelnummer på asken, fel drev i den.
Sedan visade det sig att insuget hade två anslutningar till kylvattenkanalerna i topparna som jag måste hitta något att plugga igen med.
Nu inser jag att de tändkablar jag köpt har HMI anslutningar till fördelarlocket så de passar inte.

Fan vad mö skit man skall råka ut för! Troligen kommer hela motorn skära ihop när jag startar den med...

Just det, en sunkig bild på avgasystemet vi byggde i helgen;

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd"
<<   1, 2, 3, 4   >>
23484 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande