Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
9 besök senaste veckan (200142 totalt)
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Då kör vi en liten vidare uppladdning av byggbilder...



Monterar karosssidan bredvid där man ska sitta...



Lådan och sprängkåpan monterad i pelarborren förr att brotschas för styrstift mellan låda och kåpa.... stora Hultafors passet fixar hyffsad vinkel på grejorna... det var inte lätt att sätta upp lådan då den ju är riktigt lång och inte har några direkt plana sidor alls knappt..... alternativet hade varit att dela lådan och fått en plan yta mellan husen men detta fick duga....



Här syns den fina Saab slavcylindern monterad på Aluminiumplattan som håller den på plats med rätt distans..



Nu var det då dags att Brotscha och stifta sprängkåpan mot motorn också ju... fan vad skadat det ser ut stoppa upp motorn såhär men det blev faktiskt riktigt exakt och bra med all stiftning och brotchning.... På bilden syns Jimmy en oumbärlig hjälp under byggets gång...tack



Slaven monterad och klar i den nylackade sprängkåpan... Tack Kalmar Bläster och Lack (Totte och Johan) för hjälp med blästring och lack i tid och otid...



Då trillar det dit lite rör och dump även fläkten på plats....



Nu trillar bitarna verkligen på plats oljekylaren monterad accusumpen sitter där även dom flesta rören....



Samma situation bara annan vinkel.. Grenröret är också helt färdigt med alla 6 mätpunkterna 1 temperatur för varje cylinder samt 1 temperatur i kollektorn samt 1 mottryck i kollektorn

Nu börjar det bli fruktansvärt jagat i garaget väldigt lite sömn och mycket jobba i garaget våren kom alldeles för fort då man är en riktig jäkla tidsoptimist och det fick kroppen sota för under denna period. lik förbannat så var jag inte i närheten av att få ihop det tills jag ville:-(

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Då tar vi en fortsättning i byggserien så att vi kan komma ikapp till realtid någon gång.....



Bild på den kalla sidan på motorn insug spjällhus och fuelrail börjar ta form.....




Ytterligare en bild på insuget här kan man se in i plenumet med fullradie trattarna




Nu har oljekylaren kommit på plats även grenröret blivit lindat samt lite rör och slangar börjar ta form expansionskärlet oxå monterat.....




Insugssidan börjar trilla ihop nu oxå med lite slangar kopparna till broms och koppling på plats med stålomspunna teflonslangar sitter fint




En bild på den lilla turbon med rördragning och downpipe man skymtar även behållaren till Accusumpen


Det var alla bilder för tillfället men mer kommer snart upp.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Då var det dags för en ny uppdatering av bygget.....



Här ser man bakgaveln av insuget med anslutningar samt btr regulatorn samt även det lilla batteriet...




Här ser man sidan på motorn under insuget med oljetermostaten bromsslangarna samt styrstången som är lite folkful men det är orginal volvo 240 delar som är ihop pusslade utan svetsningar eller andra skarvar bara ihopskruvade knutar och mellanbitar och detta tycker sfro är väldigt bra så det fick bli denna lösningen för tillfället iallafall kanske tillverkar lättare dela senare men det är lite bökigt att tillverka splines så det får nog avvakta......




Dragningen av bränsleledningar i kardantunneln inga långa avstånd mellan klammorna så det kan hänga och fladdra här inte..... lednigarna är även dragna utanför "kardanringarna" så dom inte ska kunna slås sönder vid ett eventuellt haveri.....




Nu börjar Molle och jag dra elsystemet med vissa expertråd ifrån Björn....
Nu ser man verkligen ljuset i tunneln och här glömms kameran bort fullständigt utan nu kämpas det febrilt all ledig tid som bara finns sömn prioriterades inte alls nu och någrta bilder att taa om blev det ju då inte heller.....



Nu blev det en bild igen men det blev ju då när bilen var så klar att den kunde köras ut ur garaget för egen maskin allting med uppstart och igångkörning har gått fruktansvärt smärtfritt all eldragning med sprut tändning och joniseringsläsning visade sig fungera klockrent bilen bara hoppade igång direkt och gick rent utan att spotta och fräsa...... man kan väl lugnt säga att man kände sig nöjd när man kunde backa ut bilen ur garaget......




Jeppson och jag ger oss ut för att grundjustera lite med bredbandslambdan och laptopen......
Vilken känsla helt sjukt vad härligt.....




Då var det efter lite mappning och lättare grundjustering dags att justera chassi och bromsar lite på bilen samt även se vad den går för och vart gör man det om man bor i utanför Kalmar jo man tar stora verktygslådan med sig och beger sig till Emmaboda superstage såklart där kan man både skruva smidigt och enkelt samt få tider verifierade på ett schysst sätt

Jeppsson,Molle och Jimmy är med för att se vad de tär dom hjälpt till att bygga...

Honda förespråkaren Erik("Moose") är med för att spionera nyfiket oxå.....




Här en bild på bilen som den framfördes denna dagen i Superstage utan karosssidor fram vid motorrummet då det är hopplöst att ändra något med dom monterade om det skulle behövas....

Detta var första dagen jag svängde med bilen överhuvudtaget hade bara dragit repor raktfram när vi mappade innan....

Första rundan ut med bilen så var bromsvågen justerad med på tok för mycket broms bak så man fick bromsa väldigt fegt för att inte låsa upp bakhjulen lufttrycket var något hekto för högt men det kändes ganska okej ändån och tiden första rundan någonsin med bilen 1,26,?? helt galet det var ingen ren körning för femöre....

Vi Justerar om bromsvågen lättar på trycket i däcken samt justerar dämparna så att jag får den lite mjukare bak och hårdare fram för att få den mindre överstyrd.... nu blir det mycket bättre....

Kör ungefär 10-12 rundor men det är inte så lätt att plocka ner tiderna extremt mycket ändån visar det sig.... mycket pågrund av chauffören som inte är van vid dessa hastigheter i banan när man börjar komma ner i dessa tider ställer det krav på föraren man måste placera bilen i perfekt spår hela tiden börjar man driva ur spår i dessa farter så blir tiderna bara skit...
Men bästa tid som blir under dessa repor är iallafall 1,23,8 vilket får ses som väldigt bra tycker jag för en så dåligt utprovad bil...
Det negativa med dagen var att jag inte kunde justera bort överstyrningen så mycket som jag ville men en krängare fram skulle nog kunna hjälpa upp det...

Det verkligt negativa är dock att motorn gick ner sig på 2 vevlager vilket inte var någon höjdare.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



trevlig läsning..

surt me vevlagren dock...
beroende på oljebrist ?

_________________
MackeMaehlum
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Snyggt bygge thumbs up , håller med Acke om lagren. Surt

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Tackar tackar....

Jovisst är det surt med problem men det blir lätt så med en motor som inte är särskilt utprovad....
Sen att allt är ombyggt till förbannelse gör ju inte saken bättre... suck

oljebrist eller exakt orsak är lite svår att svara på men detta första haveriet berodde med ganska stor säkerhet på lite felaktiga toleranser på vevaxeln......

orkar inte lägga upp bilder nu men ska försöka lägga upp imorn så att det säsongsfärdiga resulatet visas och vi kommer ikapp som den nu står i garaget.....

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Vad får motorn för officiell effekt? Saab-original ā 150 hk?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Helhäftigt projekt och imponerande handfärdighet när det gäller att få färdigt projektet! Jag gillar också SAAB-motorer men måste ändå säga att jag är lite besviken att du valde lättmetallsmotorn. Jag förstår att du kanske inte vill ha extravikten men en B204 LTT är också reggad till 150hk och erbjuder helt andra "trimförutsättningar"

Håller tummarna för dig! Torrsump nästa?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Imponerande! är allt jag kan säga!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Tackar tackar för dom fina kommentarerna..... det värmer med all tid som är nerlagt....

Reggad effekt är just 150hk ja..... sen vad laddtrycksnålen gör när man kör bana är ju en annan sak.....

Angående motorvalet så är det väldigt simpelt varför.....

Jag har alltid kört Saab innan och skruvat saab motorer och hade hellre valt en gammal stålmotor då dessa är överlägsna i hållbarhet och driftsäkerhet......

MEN alla andra saab motorer är felvända när man sätter dom längsmonterade....

Felvända är alltså vilken sida som blir snurra på kontra insug....

Det blir väldigt varmt på varma sidan dessutom blir det trångt som fan och få ihop rattstång-Bromsvåg-Turbo-avgassystem..... Vilket oxå kommer resultera i riktigt dum viktfördelning i bilen samt att man får höra ljuddämparen bredvid sig hela tiden......

Så det var inte utan att det var genomtänkt..

Torrsumpsbygget är på gång ja plockar hem delar och planerar för fullt så fort jag fått in dom sista bilderna så vi är ikapp så kommer bilder på detta så kan man följa projektets fortskridande mot vårens ankomst...

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3366



Diket skrev:
Det blir väldigt varmt på varma sidan dessutom blir det trångt som fan och få ihop rattstång-Bromsvåg-Turbo-avgassystem..... Vilket oxå kommer resultera i riktigt dum viktfördelning i bilen samt att man får höra ljuddämparen bredvid sig hela tiden.


Varmt lär det väl bli men jag hoppas att få ner temperaturen något med en värmesköld och dessutom ett luftutsläpp på sidan av bilen. Rattstången går att lösa med lite fler leder och bromsvåg är inga problem om man väljer hängande pedaler med cylindrarna pekande mot föraren. Viktfördelningen funderar jag på att lösa genom att dra avgasröret under motorn liknande original och ut på högra sidan.

Fast en B207 är klart mycket tuffare i en Se7en med tanke på vikten - du behöver väl inte dras med 150 kg i framänden på bilen.

Enormt imponerad av ditt bygge och det skapar motivation att fortsätta slita på med den egna sjuan som sakta, sakta håller på att byggas...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Visst allting går självklart men man kan väl säga som såhär....

Att bygga en bil är bara en stor jävla kompromiss alltihopa och vissa av dessa kompromisser som du nämner där ville jag slippa göra därför valde jag denna motorn har oxå några vänner med seven som har provat detta och dom ångrar sig att dom fick sakerna på förarsidan sen så är mitt chassi ett Esther chassi som bara är 1m brett på bredaste stället vilket gör det oerhört trångt.....

Lycka till med ditt egna byggande.... thumbs up

Viktfördelningen blev förresten 53% bak och 47% fram om jag inte minns fel med 60kg förare vid spakarna och ganska mycket soppa i tanken.......

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Grymt bygge! Helrätt motor thumbs up , valde själv denna motor till en av mina asconor bla även pga av att avgaserna kommer ut på "rätt" sida.

Va blir det för torrsump system ? Har du sett de färdiga trågen som ARE säljer?
Har inte köpt till mitt bygge än, men är sugen.

http://www.drysump.com/pan26.htm

http://www.drysump.com

Väldigt trevlig o hjälpsam kille herr Armstrong.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654


Trådstartare
Det funkar för min del inte att betala såna summor för något man kan bygga själv.......
Roligare att konstruera det själv oxå...
För dessa pengarna så kan man ju köra ut tråget ur en solid klump istället

Sen så får man ju aldrig anslutningarna där man vill heller tycker jag jag skulle exempelvis inte vilja ha den rackaren neråt i botten sådär (olja in) på min bil då markfrigången är dålig så vill man ju inte riskera att hyvla av olja in över en curbs direkt.........

kul att det är någon mer som har tagit mod till sig och använt en av dessa spisar fint....... thumbs up

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Jo, jag kan inte neka till att priset har fått mig o avvakta.. Gillar själv o tillverka grejerna själv,
men när tiden inte räcker till blir man sugen på att köpa färdiga grejer.
Är ju dock inte så smidigt med oljeanslutningarna neråt som du säger... thumbs down

Väntar med spänning på flera bilder, roligt o inspirerande bygge! thumbs up

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Hej!

Jag tycker det är helrätt att bygga på 207 motorn, nackdelen är väl att du får gå din egen väg och prova ut saker själv men man blir ju bara stoltare när det funkar sen!

Har du vägt viktskillnaden mellan b207 och de äldre stålmotorerna?

Det är alltid intressant då det är svårt att få fram vikter på motorer har jag märkt och om vikten anges så står det sällan om det är en komplett motor med pumpar och grenrör eller ej.

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3999



t16 skrev:
Har du vägt viktskillnaden mellan b207 och de äldre stålmotorerna?


Nu sitter jag visserligen på semester med julöl i hand, men vill minnas att som komplett motorpaket så väger en B207 mer än en B205, även om skillnaden är liten.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3366



Que? Hur hänger det ihop?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Ragnar skrev:
t16 skrev:
Har du vägt viktskillnaden mellan b207 och de äldre stålmotorerna?


Nu sitter jag visserligen på semester med julöl i hand, men vill minnas att som komplett motorpaket så väger en B207 mer än en B205, även om skillnaden är liten.

mvh/Ragnar

och B204, väger den lika mycket som B205?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



B204/B205/B234/B235 väger allihopa ungefär lika mycket. Det uppstår lite diff beroende på om det är automat eller ej (vacuumpumpen) samt vikten minskar lite om man plockar bort servopumpen men man kan räkna med att en sådan motor vägar cca. 150kg utan kylvatten.

Personligen föredrar jag stålmotorer, och i det fallet B2x4. B2x5 har klena kolvar, T7 är svårhackat och luftmassemätaren har förmåga att säga upp sig vilket leder till spikningar då och då.

En B204 med stålstakar och lätta kolvar har mer "potential" än man någonsin kommer att behöva i en sjua och är lika komplicerad som en hammare. Trimfirmor har dessutom numera bra koll på T5 och avsaknad av LMM gör det hela relativt enkelt att installera.

Men tillbaka till Ecotec-motorn, var det oljebrist som fick veven att gå ner sig, var det konstruktionssvagheter eller ihopsättningsproblem? Någon som minns var Opel LET-motorn har turbon? Jag har för mig att en sådan motor sitter i Astra OPC och har turbon på "rätt" sida....dvs. vore en sådan motor perfekt för installation i sjuor? Gjutjärnsblock, slitstark och turbon "mot föraren" i FWD-installation. Enligt mekanikern på jobbet är Astra OPC-motorn i stort sett samma knota som i Calibran plus lite mer avancerad elektronik.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Denna tråden har jag missat innan!
Är en av de snyggast byggda sevenbilar som jag sett! Hoppas att du får till oljeproblemet till nästa säsong så vi får se dig på ringen med då


/Axel (det var jag som var med lindqvist på superstage i somras)

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saabsther ss7 -07(100-200 4,1s på mantorp )
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
9 besök senaste veckan (200142 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande