Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B6 2.8 -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (28701 totalt)
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Några bilder nu då bilen blivit "påklädd" så att säga:



Dekorsetet har ännu ej kommit på:




Det är ännu ett tag till att jag kan köra den,bl.a ska kardan,avgassystem hängas upp + lite el i motorrummet,vätskor ska fyllas på m.m...

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



thumbs up Kul att följa dina framsteg. Hoppas man får möjlighet att se den i sommar.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Ser bra ut. Är bilen helrenoverad eller? Ser så ut iaf, ett jädrans skick verkar den vara i

Vad är gjort för att få 3liters volym?

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Cyberoid skrev:
thumbs up Kul att följa dina framsteg. Hoppas man får möjlighet att se den i sommar.



>> Den ska ut! Jag räknar med att få liv i den om en vecka ungefär...så visst kommer möjlighet att finnas..

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
Ser bra ut. Är bilen helrenoverad eller? Ser så ut iaf, ett jädrans skick verkar den vara i

Vad är gjort för att få 3liters volym?


>> Tack.. jo,som jag nämnde i texten i början så är det förra ägaren som gjort ett jättejobb med bilen.
Bilen är bl.a blästrad på trösklarna,i skuffen,bakluckan och även lite rostlagad...därefter omlackad upp till midjelist och även i skuffen,bakluckan,motorrummet...
Alla lister är bytta till svart (shadowline).

Motorn är borrad till 89mm (tror jag det var) och helt genomgången med nya lager,ringar,kamkedja m.m

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Ett par saker har jag fastnat på vid monteringen av bilen...dels hur denna Alpina-box ska sättas/hängas fast i handsfack-utrymmet.. jag har vänt å vridit på grejorna men jag kommer inte underfund med hur det ska sitta...nån av er B6-åkare som skulle kunna flukta vid tillfälle och berätta för mej...?

Denna box ska hängas upp...


...med hjälp av denna plåtbit..men hur f-n..?


Problem nummer två,en givare som enligt förra ägaren ska sitta nånstans på sprängkåpan..




Jag tror givaren ska sitta i aluminiumklossen...men kan inte hitta nåt bra ställe att bulta fast den på sprängkåpan...vore jättebra och veta vilken sida den ska sitta på..förra el passagerar- till att börja med...

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Petri skrev:
Ett par saker har jag fastnat på vid monteringen av bilen...dels hur denna Alpina-box ska sättas/hängas fast i handsfack-utrymmet.. jag har vänt å vridit på grejorna men jag kommer inte underfund med hur det ska sitta...nån av er B6-åkare som skulle kunna flukta vid tillfälle och berätta för mej...?

alla saker du räknat upp är specifika för just 2.8:an så det blir inte lätt för mig.

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



vad fin den ser ut!.. kommer du till Gelleråsen kanske?
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
Petri skrev:
Ett par saker har jag fastnat på vid monteringen av bilen...dels hur denna Alpina-box ska sättas/hängas fast i handsfack-utrymmet.. jag har vänt å vridit på grejorna men jag kommer inte underfund med hur det ska sitta...nån av er B6-åkare som skulle kunna flukta vid tillfälle och berätta för mej...?

alla saker du räknat upp är specifika för just 2.8:an så det blir inte lätt för mig.


>> Ja justja..3.5:orna har ju Motronic...nåja..boxen är ingen brådska med,bilen går ju ändå...bara en praktisk och visuell detalj...Men givaren måste jag ta reda på mer om...!
Tack ändå.

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Peter E skrev:
vad fin den ser ut!.. kommer du till Gelleråsen kanske?
'

Tack! Vad är det på Gelleråsen då..och när?

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Petri skrev:
Peter E skrev:
vad fin den ser ut!.. kommer du till Gelleråsen kanske?
'

Tack! Vad är det på Gelleråsen då..och när?


Banträff BMWSC + Cup nu.. 1/7

anmälan här; http://www.bmwsc.com/files/anmalan_gata_index.html
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Peter E skrev:
Petri skrev:
Peter E skrev:
vad fin den ser ut!.. kommer du till Gelleråsen kanske?
'

Tack! Vad är det på Gelleråsen då..och när?


Banträff BMWSC + Cup nu.. 1/7

anmälan här; http://www.bmwsc.com/files/anmalan_gata_index.html


>> Ahaa.. Men det är tyvärr lite tätt inpå...jag har nog 2-3veckor kvar innan bilen är klar inkl besiktning,inkörning m.m..

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Jag håller på att montera komplett drivlina från en B6 2,8 -86 på en kompis 325iM -88. Givaren skall sitta nedtill i sprängkåpan på förarsidan. Den "läser" på svänghjulet. Den skall sitta i ett (av 2 likadana) hål som finns på sprängkåpan, klumpen på din bild är ej Alpina original.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Spiidfriik skrev:
Jag håller på att montera komplett drivlina från en B6 2,8 -86 på en kompis 325iM -88. Givaren skall sitta nedtill i sprängkåpan på förarsidan. Den "läser" på svänghjulet. Den skall sitta i ett (av 2 likadana) hål som finns på sprängkåpan, klumpen på din bild är ej Alpina original.


>> Åh,men tackar...jag misstänkte det. vet du kanske i vilket av hålen? Den aluklumpen vete fåglarna vad den är till för...men givaren passar i den..

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Så var det dags för uppstart av motorn


Det är alltid lika spännande varje gång då man fyller på div vätskor...i en nyihopsatt motor..(håller det tätt?) Allting gick bra förutom en liten bensinläcka vi kallstartspridaren,men där hade jag bara glömt att dra åt slängklämmorna.. ..nåväl det tyder iallfall på att soppan (Shell V-power!) kommer fram dit det ska .

Nästa steg var att få upp oljetryck innan start..stiften ur och bortkopplad tändning/soppapump...bra fart på startmotorn och det tar bara några sekunder så slocknar oljetryckslampan...alles gut! thumbs up

Då var det bara att koppla in tändn/sprut då och starta...trodde jag... Men,motorn vägrar att starta! Jag kollar stiften och mkt riktigt har jag ingen gnista..spänning fram till tändspolen har jag och en ny tändlägesgivare sitter där.. ..såå nu ska jag nästa gång ge mig på elsystemet och se om jag kan hitta nåt som är felkopplat eller o-kopplat...(nästan hela elsystemet har varit ur bilen då golvet i kupeutrymmet är lagat och omlackat) så det kan ju hända att jag missat nåt...
Är det nån som har nåt annat tips så skriv gärna här!.. thumbs up
forts följer..

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Nuuuså...äntligen startar motorn! Lösningen var helt enkelt att flytta vevaxelsensorn till det andra hålet i svänghjulskåpan..Dessutom förstår jag nu vad aluminiumklumpen (på bild ovan) är till för...den används tillsammans med ett vinkeljärn för att helt enkelt flytta sensorn och därmed tändpunkten!
Det blev endast en liten varmkörning av motorn idag...topplocksbultarna skulle efterdras, så det var bara till att lossa div stag och slangar för att kunna lyfta på ventilkåpen..och dra dessa ytterligare 30-40gr.
Tyvärr läckte det ganska friskt med olja från oljefilterhuset på blocket... (alltid är det nåt ) men den sitter rätt lättåtkomlig då man monterat bort luftfilterhuset först...
Men det var ändå väldigt kul att få igång maskinen...snart så ska det bli provkörning oxå..

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Ytterligare framsteg: Fick bilen besiktigad idag,den gick igenom utan en anmärkning! thumbs up
I övrigt känns bilen rå,stötig,bullrig och med en tuung koppling...
-med andra ord...helt underbar!
Nästa vecka ska bilen lämnas in för att få dekorsetet monterat - pricken över I:et- så att säga.
Vi syns på Kinnekulle,vi som ska dit!

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Sådär..sent omsider så fick jag äntligen tillfälle att rasta Alpinan på bana,med Kolsva MS på Gelleråsen...
Jag är rätt nöjd med bilens uppträdande på banan,inte alls så understyrd som man kunde befara annars...dom modifierade hjulvinklarna hjälper antagligen till lite grann.
Dom nya däcken som sitter på, Hankook RS212 är jag oxå mkt nöjd med. Nu var det ju rätt fuktigt igår på "Åsen" till att börja med,men däcken var "snälla" och överraskade aldrig med okontrollerbara sladdar... thumbs up
Tyvärr blev motorn lite krasslig senare på dan när det torkat upp ordentligt,så jag fick aldrig tillfälle att känna riktigt hur mycket dom tål...

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



bra kämpat!

Du har inget filmklipp så man får höra 6:an sjunga ut?
thumbs up

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Du har inget filmklipp så man får höra 6:an sjunga ut?
thumbs up[/quote]

>> Av en händelse så filmade jag några varv innifrån bilen... Ska bara se om jag kan lägga ut det här nån dag.

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705


Trådstartare
Här är ett lite klipp från Gelleråsen 1/10 ...tyvärr lita skakig bild då stativet inte satt som det skulle.

http://www.youtube.com/watch?v=uDolPoqgqdg


hmm...kvaliten blir inget vidare genom youtube...

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B6 2.8 -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (28701 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande