Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -1976
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (29250 totalt)
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Nu börjar det flesta köra med sina bilar , hade två bekanta med sina 911or hemma i helgen (det var nog mest för att retas) så en annan får jobba vidare med sitt objekt bara .
Detaljer för mitt insprut börjar ta form.

Hylser för nya spridare är nu tillverkade.



Egen designat plenum blev också tillverkat i helgen.(tål säkert minst 10kg laddtryck)
Bara att tacka kompisen som kan köra tigsvetsen.(och offra en lördag förmiddag)





Saknar nu bara fuelrailen kanske kan bli till helgen



Givetvis ett prov montage på sakerna.




Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Hej

Var tog bilderna vägen på kamaxelinställningen?
Känns som mycket pill med det, tog det mycket tid?
Använde du indikator klocka?

(samlar på mig så mycket info för vad som skall komma )


EFI installationen ser ut att bli kalas thumbs up

_________________
Anders Olsson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Nja har väl inte lagt på någon kugge än



Var mer sugen på pilla med annat då

Jag var rätt nog med att märka upp allt när det plockades ner.
Det kommer att var som en grundinställning när det sätts ihop.
Men jag kommer att låta en bekant se över inställningen innan man lägger locket på.

Har också boken från Wayne R att följa.
Den är helt suvurän i minsta detalj thumbs up

Tyvärr går bygget lite trögt för tillfället
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Ahaa, på så vis

Håller med, den boken får thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Anders Olsson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Efter hand som tiden går händer det lite.
Efter man varit på knutan får man lite inspiration.

Plenumet ska annpassas efter ett BMW spjällhus som lyckades hitta hem till mig.



Kan använda orginal länkage med lite modifiering.



Har hittat ett bra ämne för mina fuelrails Alu,plattstång som ska borras igenom.



Efter hand som motorn tar form måste motorrumet få sitt.
Svetsat igen hålen från en efter monterad AC som inte fungerade + tagit bort limmet från ljudisoleringen




och nu ligger grundlacken på plats med lite flyt kanske det blir en täcklack i morronkväll



Man får väl ta sig till knutan på söndagen också
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Någon färg på söndagskvällen blev det inte

Men på måndag morgon, uppe med tuppen och det lackades mot hjul

Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



skit oxå!, den här bilen lär bli riktigt fin när du är klar!. Hur vågar du köra med en sådan fin bil?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Lite update

Jag och Jocke lastade in hästen och drog iväg till en porschemek i Valinge utanför Varberg.
Han var villig att hjälpa mig med timning av kammarna.



Väl där blev det kaffe o kaka och mycke snack om bilar m,m.
Han höll själv på med att meka sin egna bil (ursäkta bildkvaliten)




Fuelrailen börjar ta form men när ska man hinna med allt
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Då är snart helgen över men lite blev gjort thumbs up
Motor och låda har kommit ihop igen.
Lådan har nötskalsblästrats + lite färg.



Byggde en liten rigg så man slipper kravla runt på golvet.
(ligga på knä och leka med bilar gjorde man när man var liten )



Då ska vi se, bara att putta ner den i hålet då



Upp med bilen rulla in motorn under bilen



och sänk lite försiktigt.



och så var det klart (Nästan som Martin Timell) Nja inte riktigt Drivaxlar lite elanslutningar och bränsle kvar nu.
Ett litet steg för mänskligheten stort steg för mig.



Det var denna helgen.
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Hej Magnus.

Man får lite flashbacks när man ser mekandet.

Det ser kanon fint ut thumbs up
Jag gillar dina egna lösningar, spjällhus fuelrails mm.

Är det ett rostfritt avgassystem jag ser?
Isf varför inte SSI el likn?

_________________
Anders Olsson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Tjena Anders
Mitt bygge går lite långsamt ibland men det får ta tid.

Avgassystemet är ett standart som är blästrat och lagt ett kromskickt på.
Ville inte köpa ett nytt rostfritt för jag kanske kommer att turbo konventera bilen.
och då kommer det ändå att byggas ett nytt.




Men nu gäller det bara få mer tid i garaget.
Hoppas att kunna starta upp den innan året är slut iallafall

Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Kromskickt? Det var smart, ser bra ut.

Turbo-konvertering Det låter intressant.
Nu blev jag väldigt nyfiken, berätta mer
Vad är det för bottendel du har? 2,7l? 8,5 i komp?
Tänkte på kompsänkning mm. Enkelturbo eller dubbel?
Aggregat osv

_________________
Anders Olsson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Motorn är i grund en 3,0L 78a med 8,5 i komp = 180hk.
Men nu när vi var i Valinge så ändrade vi kamtiden till samma som Carrera 3,0 från 76.
Allt enl boken av Wayne R. Dempsey thumbs up
och då får vi 200hk + att med det nya sprutet ska man nog kunna få ett bättre vrid i motorn.

Fördel med den lågkompade motorn är just att ändra kamtider och turbomata utan
att göra stora ingrepp.
Vad det gäller turbo så blir det en enkel turbo som ska kunna ge mig ca250hk.
Jag är inte ute efter någon monstermaskin utan att det får bli nått man kan hantera och bygga själv

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hej!

Vad ska du köra för sprut? Det finns en kanadensisk herre som säljer färdiga Megasquirt-kit för SC (iofs. har du redan gjort det mesta). Angående turbokonvertering: med 8.5:1 i komp kan du faktiskt ladda relativt mycket (0.5-0.7) utan större problem. Personligen tycker jag att det skulle vara bäst att köra på E85 och montera en ordentlig turbo. Då kan du ladda så mycket motorn tål (med denna komp) och få ut en hel del kusar.

En Garrett GT30R på E85 och den komp blir mums...300-350hk utan större problem. Avråder dock från rivstarter med sådan trimningsgrad då lådan är gjord av tuggummi.

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Japp Jag fick mycket av ide'n av denne herre att göra allt själv.
Sprutet som ska användas är ett Haltech F9a som just har suttit på en 911a innan,
Han körde med turbo och 12spridare på detta system och plockade mycke häst med det.

Jag är lite mer försicktig i mitt testande så man får börja lite lätt.
E85 är rätt intressant men mitt mål är att få igång bilen igen.
Reser rätt mycket i jobbet så man hinner knappt börja innan man ska iväg igen.
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Efter en tids uppehåll har man fått hem bilen till mitt garage.





Bränsle systemet börja ta form, efter en tids pillande har jag kommit framtill att jag byter
alla kopplingar till Russel model de blir ju lite mer mekporr över det .



Kommer även att uppdatera chassit över vintern med Turbons framben stavar och dämpare.
och även bak blir det Turbons stavar och bilsteins rennen dämpare .



Hade turen att få komma och störa min polare i hans verkstad thumbs up så nu blev mitt insug också klart.



Även ett provmontage under dagen blev gjort.



Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Mycket snyggt bygge thumbs up

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Tomtens express kom tidigt.
Kopplingarna skulle skruvas på plats, trodde jag, 1/4 gänga skulle de va
Men den passade inte, kolla lite nogrannare på sakerna Npt 1/4 gänga va fan e det.

Den gängtappen hittar man inte på biltema precis, men efter lite efterforskning så fanns den på
en firma vi sammarbetar med thumbs up
Det var bara att skava upp befintlig gänga och sen var saken biff.

På med sakerna nu dom har åkt av och på ett par gånger vid det här laget .




Så var det bara att kolla om det håller tätt.
Starta bränsle pumpen det surrar och bygger upp tryck och det är tätt, så gött



Nu blir det elektoniken nästa.

Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Härlig finish på grejorna thumbs up

_________________
Anders Olsson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Efter en hel del skruvande börjar det ta form.
Bränsle biten är nu mera klart thumbs up
och nu även elbiten färdig thumbs up
Nu gäller bara att få igång kommunikationen mellan dator och box lite strull är det väl på köpet.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33282





Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
kommunikation upprättad, en bärbar NT maskin lånades ikväll så nu testades och kalibrerades givare thumbs up
Nu gäller det bara att bygga ett smäckert avgasrör och göra klart det där lilla sista som sparas på alla projekt.
Nu vill man ju bara vrida på nycklen för att se om de funkar.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -1976
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (29250 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande