Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 "Racing" GT -95
<<   1, 2
9426 besök totalt
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



köhler rekomenderar dock att man inte varvar över 8500 med originalveven.

Jag kör med original fjädrar, dock är ventiltryckarna bytta mot lättare utan shims och allt rörligt är viktat och balanserat (vev, stakar, kolvar, vibrationsdämpare, svänghjul, tryckplatta) och jag har nöjt mig med 8500.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
iofs, det är kanske lite farligt att varva mera. Men undra var man kan får tag på en vev som klarar varva 9000 utan problem?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det finns lite lättare stålvevar som klarar över 9000rpm men då kostar dom ca 40000:-

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Kan man kanske inte modifiera original veven, tillexempel, göra KNIVAR och lätta den, sen balansera och härda igen.

Då blir den lättare och "som ny"

och då ska den kanske klara 9000, vad tror du?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Fick slipat in kolvringsspelet på de nya kolvringarna i veckan.
Monterat nya ramlager, vevstakslager. Nya packboxar på framsidan/baksidan.
Honat blocket...

Justerat ventilerna med 0.2mm ca på alla då toppen fick nya styrningar och frästa säten...50kr/st per shims--> jävla bmw
Efter 1 veckas hårt arbete fick motorn flyga tillbaka in i bilen.

Körde in ringarna och nya vevlager, ramlager igår kväll.

Motorn går tyst och finare än någonsin...

Fick även monterat en mom champion ratt, med M-pedaler med fotstöd.
bifogar bilder på nästa post..

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Min vev är lättad med kniveggar och balanserad men Khöler rekomenderade ändå inte att jag skulle varva mycket mer än 8500rpm.


Jag har en låda med shims som har blivit över från tre toppar som är ombyggda till större tryckare.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 "Racing" GT -95
<<   1, 2
9426 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande