Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun Fairlady Z -71 [Usa prylar har anlänt, nya bilder!!]
<<   1, 2, 3, 4   >>
17 besök senaste veckan (28922 totalt)
Henrik Stenhammar
Linköping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Idag började jag leta efter mina stötfångarinfästningar som ska ha funnits här från början.



Efter att ha avlägsnat c:a 1cm spackel, samt 1 styck ganska dåligt påsvetsad plåt på vänster sida uppenbarade sig följande.



Nog för att en breddning kan sitta fint, men kanske inte i form av spackel.



Motorn har fortfarande inte dykt upp, men snart så..

_________________
Henrik Nilsson

Toyota Mr2 TURBO -93
Datsun Fairlady Z -71
Bmw 1600-2 -71
Citera
Runn WS7
Tranås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 85



Mmm... Mycket snygg bil. Ska bara ha en sådan en dag. Ångrar inte lite att jag inte köpte en 260 jag tittade på för något år sedan

_________________
Daniel Runn

Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started...

Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se
Citera
Henrik Stenhammar
Linköping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Hej o tack för kommentarerna

Har gått lite halvsegt i garaget på sistone, har tillbringat mycket tid med att skrapa rostskyddsmassa vilket har varit ett mycket tillfredställande arbete. Nu har jag "bara" hela undersidan kvar sen kan ja äntligen skicka iväg bilen på bläster.

Just ja nya motorn kom för ett tag sen också, baxade in den under bilen för att se ungefär hur mycket plats den skulle ta och blev rejält orolig. Ser ut att bli på håret att den får plats tror jag.


Valet blev alltså en b234 med trionic5 från saab. Vad gör man om man är både japs och saabfrälst jo man blandar. Motorn kommer få en adapterplatta och därefter kommer den bultas ihop med en getrag 265 från bmw. Grenrör och insug kommer bli hemmapyssel.

Har inspekterat svetsar på bilen också och klart är ju att japanerna måste ha varit jäkligt dåliga på att svetsa då bilen byggdes, eller så har dom kört lite practical jokes med varann o dragit av gasen på svetsen för ungefär så ser det ut. Ska fixa lite bilder på eländet.

Har börjat fundera lite angående bak och framvagn också, blev lätt skeptisk när jag plockade ner bakvagen den verkade ramla isär bara man titta på den. Första tanken blev att måtta lite med en annan jag har över från en 200sx s13. Denna har dubbla a-armar och är rejälare i konstruktionen, tror den skulle funka bättre. Bilder kommer på båda bakvagnarna.

Sen är det ju framvagnen ja, i dagsläget sitter där MacPherson men jag skulle ju bra gärna vilja bygga om till dubbla a-armar. Tar mer än gärna emot tips på vettiga framvagnar man skulle kunna använda sig av vid ett eventuellt ombygge.

Mer bilder kommer som sagt har drabbats av senilitet så kameran står kvar i garaget.

Mvh Henke

_________________
Henrik Nilsson

Toyota Mr2 TURBO -93
Datsun Fairlady Z -71
Bmw 1600-2 -71
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1434



Eftersom undertecknad bor brevid garaget tog jag mig friheten att slänga upp bilder på fram och bakvagn.

Bakvagnen av en udda design.


Framvagnen med de nya japstrendiga julvinklarna.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8111



Henke Nilsson skrev:

Valet blev alltså en b234 med trionic5 från Saab.

Trevligt motorval måste jag säga!
Ser fram emot uppdateringarna!

thumbs up

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Snart kommer stora stygga mull och berövar dig på dörrar, huv och annat skoj

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Henrik Stenhammar
Linköping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Kom och ta dom bara.

_________________
Henrik Nilsson

Toyota Mr2 TURBO -93
Datsun Fairlady Z -71
Bmw 1600-2 -71
Citera
Pekke
Dalarna
Här sen Jun 2005
Inlägg: 66




_________________
Mattias Nilsson
Citera
MarcuZ
Linköping
Här sen Maj 2005
Inlägg: 253



Det är jag som har den andra i Linkeboda, som kört Mantorp med mullrande f.d. L24.

Har en extra L24 liggandes - som fungerade när den togs ur bilen men har berövats på bränslerören och har vändkant på en cylinder - om någon vill ha för symbolisk summa.

>Jag har tips om upphängningar, har själv funderat i ett par år om att köpa dem
Den Kille som byggt motorn till min och Torbjörn's bilar (Torbjörn i Växjö - 240Z roadsport) har även kontruerat upphängingar, han har ett begagnat par liggandes (samma som Torbjörns men INTE uniballs). De sparar många kilo ofjädrad vikt samt att vinklarna blir justerbara, vet inte om du begränsas på diff-sidan men upphängningarnas konstruktion bygger på att bakre hjulen flyttas 4cm.

Vill du köra på bana kan Du höra med mig om brister med mina bromsar och vad jag med facit i hand skulle gjort annorlunda. Har blanding saab, toyota & mercedes som faktiskt ryms i mina 14" JP fälgar från 70-talet. Blir mycket billigare med R-däck i 14" jämfört med 17" och som jag tror - lättare i kg räknat (är det 13" i formel 1?)


Henke Nilsson skrev:
Hej o tack för kommentarerna

Har gått lite halvsegt i garaget på sistone, har tillbringat mycket tid med att skrapa rostskyddsmassa vilket har varit ett mycket tillfredställande arbete. Nu har jag "bara" hela undersidan kvar sen kan ja äntligen skicka iväg bilen på bläster.

Just ja nya motorn kom för ett tag sen också, baxade in den under bilen för att se ungefär hur mycket plats den skulle ta och blev rejält orolig. Ser ut att bli på håret att den får plats tror jag.


Valet blev alltså en b234 med trionic5 från saab. Vad gör man om man är både japs och saabfrälst jo man blandar. Motorn kommer få en adapterplatta och därefter kommer den bultas ihop med en getrag 265 från bmw. Grenrör och insug kommer bli hemmapyssel.

Har inspekterat svetsar på bilen också och klart är ju att japanerna måste ha varit jäkligt dåliga på att svetsa då bilen byggdes, eller så har dom kört lite practical jokes med varann o dragit av gasen på svetsen för ungefär så ser det ut. Ska fixa lite bilder på eländet.

Har börjat fundera lite angående bak och framvagn också, blev lätt skeptisk när jag plockade ner bakvagen den verkade ramla isär bara man titta på den. Första tanken blev att måtta lite med en annan jag har över från en 200sx s13. Denna har dubbla a-armar och är rejälare i konstruktionen, tror den skulle funka bättre. Bilder kommer på båda bakvagnarna.

Sen är det ju framvagnen ja, i dagsläget sitter där MacPherson men jag skulle ju bra gärna vilja bygga om till dubbla a-armar. Tar mer än gärna emot tips på vettiga framvagnar man skulle kunna använda sig av vid ett eventuellt ombygge.

Mer bilder kommer som sagt har drabbats av senilitet så kameran står kvar i garaget.

Mvh Henke

_________________
Marcus Raninger

Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo,
Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Hur går det ? : )

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Som sagt!!! lite info vore kul...

_________________
Stefan Berander
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



mull skrev:
Hur går det ? : )

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Henrik Stenhammar
Linköping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Hej hej.

Tyckte det kanske kunde vara dags med en liten uppdatering här. Bilen har fått stå och skämmas ett bra tag nu utan att jag har haft tid att röra den men nu tänkte jag sätta lite fart.

Först åkte bilen upp i snurren och sen tog det roliga skrap och sliparbetet fart.









Efter slipandet åkte bilen iväg till blästraren









Nu dyker alla snygga lagningar från tidigare ägare upp, tur att det ska bytas.



Va självklart tvungen att prova lite.

Just ja under tidens gång ändrade jag mig i mitt val av drivkälla till bilen, fick tag i en 1uz-fe
från en lexus ls400. En 4 liters helaluminium v8 med 32ventiler som ska vara av det bästa i motorväg
som Toyota/Lexus har producerat. Vad jag gav för den är det bästa, den va svinbillig.



Tog en vild chansning med motorn men såhär i efterhand verkar det som om den
kommer att få plats. thumbs up


I veckan börjar ja varva upp svetsen och tar mig an lapptäcket till golv och golvbalkar sen får vi se vad det blir, finns en del dålig plåt.

Mvh/Henke

_________________
Henrik Nilsson

Toyota Mr2 TURBO -93
Datsun Fairlady Z -71
Bmw 1600-2 -71
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Vilken bil! Vilken motor! thumbs up Den där kommer bli fet. Vad lämnar en sådan motor för effekt original? Kan du besiktiga som ombyggt fordon med en sån?

EDIT: Enligt carfolio.com har en 1UZ-FE 283.9 hk. Hmm.
283.9 hk / 0,204 hk per kg = 1392 kg. Jag tror du blir tvungen att tynga ner den lite inför regbesiktningen.

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Det tycker jag var ett betydligt bättre val än en SAAB-motor med respirator! thumbs up thumbs up thumbs up

Lycka till!
och gärna lite mer frekventa uppdateringar av tråden...
Vi är ju nyfikna!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Hehehe ja lite skillnad med det motorvalet måste man säga! thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Henrik Stenhammar
Linköping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 38


Trådstartare
Hej o tack för kommentarerna

Motorn kommer som sagt från en ls400 -92 och ska enligt uppgift lämna cirkus 250hk.
Mycket möjligt att jag får tynga ner bilen lite men det kan det va värt tror jag.

Saab motorn hade nog blivit en kul lösning det med, betydligt enklare iallfall då det råder ganska kraftig
platsbrist i motorrummet. Planen är nån form av överladdning på v8:an antingen via kompressor eller som det verkar nu med en dubbelturbo installation. Finns hur mycket grejer som helst till motorn i Usa så det ska nog gå att hitta på nåt kul.

Mvh/Henke

_________________
Henrik Nilsson

Toyota Mr2 TURBO -93
Datsun Fairlady Z -71
Bmw 1600-2 -71
Citera
Johan-99T16
Bäckefors, Dalsland
Här sen Jul 2005
Inlägg: 38



Kul med en liten uppdatering...visste ju om den där motorn då vi snackade på Gelleråsen på STCS träff där. Lycka till med svetningen!

_________________
Johan Carlsson

Saab 99Turbo16
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Tjena!
Får man fråga om det hänt något nytt med projektet? ;o)

_________________
Fredrik Moberg
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Fräck bil! Inspiration alá youtube: http://www.youtube.com/watch?v=dnlgs04LXGI

_________________
John Svensson
Citera
Calle Wennborg
Habo
Här sen Nov 2005
Inlägg: 92



3UBA296 skrev:
Fräck bil! Inspiration alá youtube: http://www.youtube.com/watch?v=dnlgs04LXGI

ohhhhh fin bil (Starion)och fin motor !

Ditt val av bil är ju inte helt fel heller Henke! Kommer följas, helt klart.

_________________
Carl Johan Wennborg
* Mitsubitshi Starion TURBO-84 *
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun Fairlady Z -71 [Usa prylar har anlänt, nya bilder!!]
<<   1, 2, 3, 4   >>
17 besök senaste veckan (28922 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande