Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun Fairlady Z -71 [Usa prylar har anlänt, nya bilder!!] | << 1, 2, 3, 4 >> 17 besök senaste veckan (28922 totalt) |
Idag började jag leta efter mina stötfångarinfästningar som ska ha funnits här från början.
Efter att ha avlägsnat c:a 1cm spackel, samt 1 styck ganska dåligt påsvetsad plåt på vänster sida uppenbarade sig följande. Nog för att en breddning kan sitta fint, men kanske inte i form av spackel. Motorn har fortfarande inte dykt upp, men snart så.. _________________ Henrik Nilsson Toyota Mr2 TURBO -93 Datsun Fairlady Z -71 Bmw 1600-2 -71 |
||
Mmm... Mycket snygg bil. Ska bara ha en sådan en dag. Ångrar inte lite att jag inte köpte en 260 jag tittade på för något år sedan
_________________ Daniel Runn Mappad för E85 - Twin TURBO Project Started... Black Pontiac Trans Am WS.7 www.ws7.se |
||
Hej o tack för kommentarerna
Har gått lite halvsegt i garaget på sistone, har tillbringat mycket tid med att skrapa rostskyddsmassa vilket har varit ett mycket tillfredställande arbete. Nu har jag "bara" hela undersidan kvar sen kan ja äntligen skicka iväg bilen på bläster. Just ja nya motorn kom för ett tag sen också, baxade in den under bilen för att se ungefär hur mycket plats den skulle ta och blev rejält orolig. Ser ut att bli på håret att den får plats tror jag. Valet blev alltså en b234 med trionic5 från saab. Vad gör man om man är både japs och saabfrälst jo man blandar. Motorn kommer få en adapterplatta och därefter kommer den bultas ihop med en getrag 265 från bmw. Grenrör och insug kommer bli hemmapyssel. Har inspekterat svetsar på bilen också och klart är ju att japanerna måste ha varit jäkligt dåliga på att svetsa då bilen byggdes, eller så har dom kört lite practical jokes med varann o dragit av gasen på svetsen för ungefär så ser det ut. Ska fixa lite bilder på eländet. Har börjat fundera lite angående bak och framvagn också, blev lätt skeptisk när jag plockade ner bakvagen den verkade ramla isär bara man titta på den. Första tanken blev att måtta lite med en annan jag har över från en 200sx s13. Denna har dubbla a-armar och är rejälare i konstruktionen, tror den skulle funka bättre. Bilder kommer på båda bakvagnarna. Sen är det ju framvagnen ja, i dagsläget sitter där MacPherson men jag skulle ju bra gärna vilja bygga om till dubbla a-armar. Tar mer än gärna emot tips på vettiga framvagnar man skulle kunna använda sig av vid ett eventuellt ombygge. Mer bilder kommer som sagt har drabbats av senilitet så kameran står kvar i garaget. Mvh Henke _________________ Henrik Nilsson Toyota Mr2 TURBO -93 Datsun Fairlady Z -71 Bmw 1600-2 -71 |
||
Eftersom undertecknad bor brevid garaget tog jag mig friheten att slänga upp bilder på fram och bakvagn.
Bakvagnen av en udda design. Framvagnen med de nya japstrendiga julvinklarna. |
||
_________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||
Ett annat motorval
http://www.racecarsdirect.com/cars/d _________________ Mattias Nilsson |
||
Det är jag som har den andra i Linkeboda, som kört Mantorp med mullrande f.d. L24.
Har en extra L24 liggandes - som fungerade när den togs ur bilen men har berövats på bränslerören och har vändkant på en cylinder - om någon vill ha för symbolisk summa. >Jag har tips om upphängningar, har själv funderat i ett par år om att köpa dem Den Kille som byggt motorn till min och Torbjörn's bilar (Torbjörn i Växjö - 240Z roadsport) har även kontruerat upphängingar, han har ett begagnat par liggandes (samma som Torbjörns men INTE uniballs). De sparar många kilo ofjädrad vikt samt att vinklarna blir justerbara, vet inte om du begränsas på diff-sidan men upphängningarnas konstruktion bygger på att bakre hjulen flyttas 4cm. Vill du köra på bana kan Du höra med mig om brister med mina bromsar och vad jag med facit i hand skulle gjort annorlunda. Har blanding saab, toyota & mercedes som faktiskt ryms i mina 14" JP fälgar från 70-talet. Blir mycket billigare med R-däck i 14" jämfört med 17" och som jag tror - lättare i kg räknat (är det 13" i formel 1?)
_________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||
_________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||
_________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||
Hej hej.
Tyckte det kanske kunde vara dags med en liten uppdatering här. Bilen har fått stå och skämmas ett bra tag nu utan att jag har haft tid att röra den men nu tänkte jag sätta lite fart. Först åkte bilen upp i snurren och sen tog det roliga skrap och sliparbetet fart. Efter slipandet åkte bilen iväg till blästraren Nu dyker alla snygga lagningar från tidigare ägare upp, tur att det ska bytas. Va självklart tvungen att prova lite. Just ja under tidens gång ändrade jag mig i mitt val av drivkälla till bilen, fick tag i en 1uz-fe från en lexus ls400. En 4 liters helaluminium v8 med 32ventiler som ska vara av det bästa i motorväg som Toyota/Lexus har producerat. Vad jag gav för den är det bästa, den va svinbillig. Tog en vild chansning med motorn men såhär i efterhand verkar det som om den kommer att få plats. I veckan börjar ja varva upp svetsen och tar mig an lapptäcket till golv och golvbalkar sen får vi se vad det blir, finns en del dålig plåt. Mvh/Henke _________________ Henrik Nilsson Toyota Mr2 TURBO -93 Datsun Fairlady Z -71 Bmw 1600-2 -71 |
||
Vilken bil! Vilken motor! Den där kommer bli fet. Vad lämnar en sådan motor för effekt original? Kan du besiktiga som ombyggt fordon med en sån?
EDIT: Enligt carfolio.com har en 1UZ-FE 283.9 hk. Hmm. 283.9 hk / 0,204 hk per kg = 1392 kg. Jag tror du blir tvungen att tynga ner den lite inför regbesiktningen. _________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Det tycker jag var ett betydligt bättre val än en SAAB-motor med respirator!
Lycka till! och gärna lite mer frekventa uppdateringar av tråden... Vi är ju nyfikna! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
|
||
Hej o tack för kommentarerna
Motorn kommer som sagt från en ls400 -92 och ska enligt uppgift lämna cirkus 250hk. Mycket möjligt att jag får tynga ner bilen lite men det kan det va värt tror jag. Saab motorn hade nog blivit en kul lösning det med, betydligt enklare iallfall då det råder ganska kraftig platsbrist i motorrummet. Planen är nån form av överladdning på v8:an antingen via kompressor eller som det verkar nu med en dubbelturbo installation. Finns hur mycket grejer som helst till motorn i Usa så det ska nog gå att hitta på nåt kul. Mvh/Henke _________________ Henrik Nilsson Toyota Mr2 TURBO -93 Datsun Fairlady Z -71 Bmw 1600-2 -71 |
||
Kul med en liten uppdatering...visste ju om den där motorn då vi snackade på Gelleråsen på STCS träff där. Lycka till med svetningen!
|
||
Fräck bil! Inspiration alá youtube: http://www.youtube.com/watch?v=dnlgs
_________________ John Svensson |
||
ohhhhh fin bil (Starion)och fin motor ! Ditt val av bil är ju inte helt fel heller Henke! Kommer följas, helt klart. _________________ Carl Johan Wennborg * Mitsubitshi Starion TURBO-84 * |
||
Våra race- och banåkarbilar Datsun Fairlady Z -71 [Usa prylar har anlänt, nya bilder!!] | << 1, 2, 3, 4 >> 17 besök senaste veckan (28922 totalt) |