Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Fiat Coupe 20VT 1998 - RIP | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (61118 totalt) |
Tjena Richard är du här oxå, va kul!
Jovisst, Alias-handen får inte jobba alls på ett tag, men framåt februari drar det väl igång igen. På volvo antar jag... Missar väl hela Saab-projektet nu, lite tråkigt. |
||
Rickard, på din avatar ser det ut som att du kör på Gotland Ring utan hjälm, men så e det väl inte??
Kan iaf rapportera att bilen numera är ihopskruvad igen, inkl. flödespreppat grenrör, och går utmärkt! Kanske inte bara på grund av bättre flöde utan mest för att det inte längre läcker en massa avgaser innan turbon! Måste tacka min kompis Tony som gjorde grovjobbet (medan jag stod HANDikappad brevid). (Tony kommer för övrigt ha den kanske vassaste Coupen i Sverige i sommar så se upp för honom!) Lite bilder: Roten till det onda! En avdragen pinnbult. Tony in action.. Rätt moment är ju viktigt. 27Nm här. Grenrör + ny pinnbult på plats! Jäkligt trångt att få dit om man inte plockat bort turbon kan jag lova. Nu står den i garage men till våren siktar jag på: Nya R däck 225/45-16 nya hjullager bak nya slitsade bremboskivor bak nya Carbotech belägg fram nya mattor från couperegalia.com ny växellådsolja Tutela helsynt. ny laddtrycksmätare (2bar) från GIK Sen så..! |
||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||
Nope, det ar pa Hockenheims turistkorning och dar behover man inte hjalm. Lite knepigt med tanke pa att det ar minst en sammanstotning per korpass och totalt ca 50 bilar pa banan. Fast kul ar det... _________________ Rickard Franklin Volvo V50 T5 -06 Yamaha FZ6-N -06 |
||
Tacktack!
Fälgarna satt på när jag köpte den, de är Maserati-replikor (med Fiat-bultcirkel!) från tyska Postert, 17x8tum. |
||
Uppdatering:
Har nu beställt: # Bilstein B6 stötdämpare runtom # TOYo R888 225/45-16 R-däck # Carbotech PantherPlus främre belägg. So, look out! |
||
För att jag kört med:
# originaldämpare # Good Year F1, slitna + Kumho R-däck med stora gropar i. # Tarox-belägg, ca 0,5mm kvar. ..och för att pengar hittills gått till Italiensemester, Nurburgring o annat dumt! |
||
|
||
Ja jag har glömt bort att uppdatera.
Sen sist har huvudsakligen dessa grejor hamnat på bilen: ..och ett set med Bilstein B6: Dämparna gjorde stor skillnad, istället för stenhårda originaldämpare (fullastläge med sänkfjädrar) blev det riktigt komfortabelt, med mindre nigning/krängning, bättre kontroll helt enkelt. Däcken är snart slutkörda efter Kinnekulle, Falkenberg och Gelleråsen. Men de är bra, har börjat få kläm på vilka temperaturer de vill ha. Nu kör jag med 1.6bar kalla, vilket blir ca 2.2bar fram och 1.9 bak varma. |
||
Här är ett par bilder från Gelleråsen 5 maj, med Alfaklubben.
Kul bana om än lite liten för min bil, bara hårnålar ju! Inte blev det bättre av att jag slarvat med camber-inställningen när jag bytte dämpare, den låg väl på -0,5. Understyrt! Numera är den justerad till max på H&R-bultarna, -1.25grader. Mkt bättre.. Senare ska även en ny grövre (22mm mot 19mm) krängningshämmare monteras bak. Tyvärr har Whiteline glömt att göra 2 fästen på den så det blir till att tillverka nåt själv... > Lite närkontakt med Magnus alias TurbOB i hans gula Coupe 16VT: Pustar ut ihop med Freddan72 och hans Coupe 20VT Plus: Bild på kommande bakre krängningshämmare: |
||
Gjorde även en trip till Örebro 29april och kollade motoreffekten. Tyvärr gick det mindre bra..
orginal laddtryckstyrning (Bosch-bestämd..) klarade inte riktigt hanteringen "Fullgas-Från-Tomgång-På-Fyran", vilket gav kurvor som dessa: ...vilket jag iofs redan visste, det är bara att man liksom aldrig kör på det viset! Så det blev en laddtryckspeak som heter duga, följt av avstängning och påsläpp igen. Herrarna på Garabedian gissade på ca 280hk i sluteffekt när jag trollat bort dippen i vridmomentet/laddet. Planen just nu är att byta EBV-ventilen till en nyinköpt dito passande Audi RS4, ska vara helt ok tydligen. Annars blir det ett system med paralell pysventil som övertrycksventil. |
||
Hmm jag har varit extremt dålig på att uppdatera här...
Det har förstås hänt mkt de senaste åren, det senaste jobbet är att mappa in Motronic-boxen så att den lirar med nya turbon (Garrett GT28R) på bästa sätt. Just nu är det IC-byte på gång då den gamla kyler för lite nu. Min projekttråd för turbobytet med många bilder: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p Sen har mkt annat hänt med bromsar, väghållning och kaross. All info + bilder finns här: http://www.garaget.org/?car=1476 |
||
Under sommaren hanns det med en trevlig Nurburgring-semester ihop med bl.a. Putt på detta forum.
Ett par klipp finns nu på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=cHG7A från Brünnchen, med både mig och Putt: http://www.youtube.com/watch?v=Ps_9V 3e varvet av totalt 7 körda hade nån slängt in en kamera utan min vetskap.. Det syns dock att jag inte riktigt kan banan ännu, vad som händer bakom nästa böj osv.. Takluckan är även lite öppen så det brusar. Sjukt rolig bana! Min nya favorit alla kategorier. Gick snabbt att lära sig av att hänga på andra som uppenbarligen kunde banan + kolla var asfalten var svartast.. Vi körde även GP-slingan ett 20min-pass. Den var dock mer som en "vanlig" bana och inte så speciell tycker jag. Slet bara ut gatdäcken.. Rekommenderar ett nordschleife-besök till alla som inte varit där! Tack Särås för boendetipset! Tack Maz för klipp av film! |
||
tidigare i somras påbörjades mappningsproceduren, av en lite ovanlig sort. "Remote mapping".. Alla mätvärden skickas till en FC Performance i England som tar fram lämpliga mappar. Jag testar igen och han justerar. Inte optimalt men billigt och mkt bättre än det Novitec-chip jag haft innan, som bara fungerade ihop med std-turbon Garrett T28B.
Fick dessa värden: Man ser att IC:n (alt. kylfläkten..) kyler får lite och jag har 65grader efter IC som mest. Lite mkt! Kan någon förklara sambandet med att trycket sjunker när tempen börjar stiga..? Skumt.. Jag hade ca 27hk i förluster så det blir ca 285hk på veven. Köpte denna Kina-IC på ebay.. 18x55x6,5cm. Min vana trogen slipades in- och utloppen en aning. Funderar ändå på om 2.25" anslutningar blir för små? |
||
Fick förmånen att åka med Per på ett varv. Gick ju inte sakta direkt. _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
Putt, hittade ett till ställe med bilder från måndagen; tyvärr var bara jag o Ante med här.. Synd för bilderna är schyssta!
http://www.nordschleifenbilder.de/go Var står han? Exmühle..? |
||
Våra race- och banåkarbilar Fiat Coupe 20VT 1998 - RIP | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (61118 totalt) |