Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Caterham -01 Superlight 2001
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
9 besök senaste veckan (94313 totalt)
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Bengt Metz skrev:
Hej Matz

Snygg Replica du har byggt.

Hästkraftstinn förmodar jag.

Har du någon beskrivning av bilen / drivlinan.

Har du byggt själv??

Jag har haft en Caterham tidigare, en 1988 års modell med stel bakaxel, 9" fälg fram med 225mm däck och 10" bak med 250mm samt en vässad Lotus Twincam hybridmotor, dvs ett 711M block och 1700cc.
Denna motor lämnade en gång i tiden 147hk på bakhjulen (ca 160 på svänghjulet), motorn byggdes ursprungligen för en Rallybil av en man som numera är mycket känd för sina Lotus Twincammotorer, Roger Svensson.

Denne bil hamnade desvärre rakt på en container en solig eftermiddag för några år sedan.

I den nya bilen har jag valt ett lägre insteg vad gäller effekt för att lära mig det här med bankörning från grunden.

Första steget var 2,5 år med 84hk i roadsport C och nu då kanske ytterligare något år med ca 115hk i Roadsport B och sedan ?? hk i Roadsport A ??

/ Bengt


Hej Bengt

Tyvärr är det inte jag som har byggt bilen, kollade runt på en mängd olika byggsats-modeller när jag mer eller mindre råkade snubbla över denna!
Modellen tilltalade mig så mycket att jag inte kunde låta bli att köpa den!

Enl. dom uppgifterna jag har fått så är det någon i Halmstads trakten(eller Gbg) som har haft en "äkta" Caterham S3.
Då han skruvade ner denna för att se över/renovera den så gjordes en jigg med S3:an som mall!

I giggen skall det har byggts 7st ramar, 6st som fått div ford motorer och en som byggdes med en lite kraftigare motor dvs min!
Alla karossdelar kommer från Caterham, bak- och framlysen, stolar och endel andra delar kommer från andra leverantörer.

Bilen byggdes till Carl Piper för att han skulle köra racing med den, tyvärr blev den enligt uppgift för fin
för att framföras på bana och blev istället ståendes.

om det är någon som vet mer om min bil eller jiggen hör gärna av er till mig!

Tråkigt att din Caterham tog slut.....

Har bara haft bilen sedan slutet av sommaren så jag har tyvärr inte hunnit njuta så mycket av den.
Håller just nu på att se över bilen inför nästa sommar då jag skall försöka ta ut den på bana och åka på så många träffar som möjligt för att träffa likasinnade!

Har även funderat på MGCC men får se om det blir nått av det, finns lite att pilla med för att kunna få den godkänd för Racing!

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
hej Matz

Hoppas du får mycket glädje av bilen, det får jag, jag använder även bilen som badbil, utflyktsbil mm

Vilken drivlina har du??, bakaxel?? mm

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Någon som sett min gammla Caterham från 1985 tillbaka flyttad kent 1770 cc compomotive mm byggd för roadsport den var blå och såldes till Lund men skall finnas Hborg nu.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Citat:
Hej Johan

Jo du har rätt i att det sitter en backspärr i växellådan men den är bortplockad och ersatt av en backspärr som sitter på bilens bakflyttade växelspak i stället.
Jag har en växelspaksförlängare i Caterhamen då växelspaken på den fyrväxlade Escort Sportlådan
(type 2 enl Burton katalogen) hamnar ca 200mm för långt fram.
Uppenbart funkar inte denna backspärr som den borde så jag får se om jag finner någon lösning.

Tack annars

/ Bengt


Jag kunde naturligtvis inte låta bli att pilla lite med bilen idag också.

Den har fortfarande svårt att starta, den segar ner batteriet, om det nu inte är det som är kass.

Växellägena justerades på min bakåtflyttade spak, det satt en liknande sak under denna spaken som normalt är backspärr inne i växellådan.
Läget flyttades på denna och vips så kan jag av misstag inte få i backen utan att trycka ner spaken, Ett problem mindre.

Nån som har nån ide om ett batteri som inte kostar skjortan med bra startström samt gärna utan flytande syra.

Testade ett litet nyladdat Racer batteri som är på 13Ah, det drar runt motorn ok precis.


/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Bengt Metz skrev:
Den har fortfarande svårt att starta, den segar ner batteriet, om det nu inte är det som är kass.


Du skrev tidigare att du ställt tändningen tidigare, du har inte ställt tillbaka den för mycket? Jag råkade ställa in runt 20 graders statisk förställning på Lotusen en gång, det blev svårstartat...

Jag ser fram något oerhört mot KM1, det antar jag att även du gör

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Tjena Po

Jag har 12graders tändförställning vid 800 varv och det har den gått med tidigare.
Jag fick testa Henric Månsons högströmsbatteri och det verkar funka.

Batteriet är endast på 13 Ah men kan lämna 545A i 5 sekunder, ett normalt bilbatteri kanske lämnar 100-150A i några sekunder. Vikt 12 pund ca 6 kg och storlek 7 1/32", 3 13/32", 5 3/16" ca 1/3 av mitt 34Ah bilbatteri.
Batteriet är et sk torrcellsbatteri och kan monteras hur som hellst.
odyssey heter fabrikatet och jag köpte ett på Batericentralen på Ahlmansgatan i Malmö, kostnad 1240 spänn och så måste man ju ha en pulsladdare typ Ctek till detta 500 spänn.
Vad betalar man inte för Räserbilen?
Länk
http://www.clp.se/?page=149

Hoppas att allt funkar sen

o du Po

om du skall vara med och kriga om bra resultat måste du börja köra långt tidigare än KM1,
du har ju en helt ny bil du skall köra in dig på, det är INTE gjort på en kvart.
Bilen kör sig inte själv!!

Ha de Bäst

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Bromsning av motorn

Var uppe hos Liba-motor i går Edit den 10/4 (3 Januari) och bromsade motorn för andra gången(i bilen)

Lars berättar att hans rulle troligen visar relativt rätt värden, han har kört moderna bilar med känd effekt för att testa, men jag får ta det som det är.

Spec på Ford OHV (Kent) motor:

Drygt 1600cc
1 X Weber 45 DCOE på crossower insug
GT kam Kent cams KCXPGTN
Himma portad topp, MMR har fräst in stora ventiler
(41,2mm samt 34,9mm samt fixat snygg radie ner i portarna)
Rullvippa utvxl 1:69
Smidda Accralite kolvar
Lättade polerade standard vevstakar, kolv + stake ca 300gr lättare än original
Lättat svänghjul ca 5,3 kg
Högkapacitets högtrycks oljepump ca 4 bars tryck
Himma fixad tändfördelare, från Fiesta 1,1 magnetisk givare med tändförstärkaren monterad på fördelaren

Bilder:
http://community.webshots.com/user/bemeco

Edit : vi gjorde 3 körningar på rulle för att finjuster förgasaren för den nya toppen och rullvippan.

(Efter ett antal körningar på Lars rulle, Dynatest Power Analyzer??, så fick vi ställt in förgasare och tändning. Vi körde på rulle sammanlagt 17 ggr, testade bla E85.)

Till hjälp har Lars förstås även en bredbandslamda som används tillsamman med rullen.

Ny topp portad och monterad då den första läckte vatten i en gammal lagning
Vi fick till slut ut 176 NM vid 4000 varv och 119,3 hk vid 5500 varv

Jag har höjt vridmomentet med 40% och effekten med 42%

Man måste här tänka på att jag har fortfarande en standard GT kam som i GT motorn lämnar 125 NM vid 4000 varv och 84 hk vid 5500 varv

Kan nämnas att när insugsfiltert kom på ökade effekten 3 hk, lars provade också att ge insuget uteluft då ökade effekten och vridmomentet ytterligare ca 2%.



Jag har ställt in kammen så att jag skall få högre vrid vid de lägre varven så det stämmer väl med planeringen. Motorn har ännu inte gått mer än fyra timmar så den kanske lämnar lite till när den blivit inkörd.

Lars sa att om han hade byggt motorn hade den troligen inte lämnat högre effekt / vrid och då måste jag vara nöjd.

Lars visade bromsningar av andra crossflowmotorer ex 1700cc med 244 kammar som inte hade mer vrid än min motor och då kan jag inte klaga.

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det ser ju fint ut!

Nu kanske jag måste vrida ett halvt varv till på min tryckregulator till tööörbotrycket för att inte blir alltför mycket ifrånåkt

En grej jag funderat på är att egentligen borde det enligt reglementet vara halt ok att ändra utväxlingsförhållandet på vipporna för högre lyft och ändå så att säga har orginalkam och så att säga även beräkningsmässigt har orginalkam. Man vinner ju inga kamtider på det, men lyft kan ju vinnas rätt mycket.

Ligger inte toppeffekt och toppeffekt rätt lågt i registret (speciellt med tanke på ditt portningsjobb)? Låter ju som diesel nästan

Är det en tung frilöpande rulle som motorn får accelerera upp? Eller är den bromsad på ngt vis?

_________________
Pär Hylander
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hej Pär

Vill du ställa klockan på din dator!!

Det är en tung frirullande rulle som man accelererar på 4 ans växel samt omvänt när man släpper gasen.

Har du kollat min länk och Power Torque kurvorna?

Du har naturligtvis rätt att man kan ha högre utväxling på vipporna, jag har i dag standard ca 1:1,52,(eller 1:1,54 uppgifterna varierar) det finns sk rullvippor med 1:1,69, dessa kostar ca 6300kr.
Med tanke på det ventillyft jag har nu, 8,92 mm kamlyftet är 5,87mm (insug) så kanske man kunde öka till 9,92mm alltså ca 0,9 mm för 6300 spänn

Fann en begagnad för 40% av nypris, kunde inte motstå denna utan jag köpte den.

En annan kam vore önskvärt men det får vänta till en ev Roadsport A motor skall byggas.

Det är rätt att toppeffekten ligger lågt samt att jag har sk bra bottenvrid.
Detta kommer förhoppningsvis att göra att jag kan accelerera snabbt, få bra starter samt att jag även får det där lilla extra vid omkörningar / uppförsbackar samt att jag inte behöver veva så förskräckligt med växelspaken och kanske därmed får färre växlingar = mindre tidsförluster

Tänk även på att mitt ekipage i roadsport B kan väga totalt 617 kg med 185 X 60 X 13" däck

Verkar för övrigt som Quaife har lyckats få alla mina växlar att fungera denna gången (suk!!)

Har talat med en man som kört Formel Ford med Kentmotor som påstod att han fick framskjutna placeringar med en motor som var inställd som min.
Det är ju inte automatiskt så att det går fort bara för att en motor drar bäst bara på höga varv.
Motorn utsätts för mycket högre belastningar då man ökar varvtalet, en Kentmotor kan varvas högt men det krävs då stålvevaxel, stålstakar, extremt lätta kolvar mm allt detta kosta dyrt.

Hur går det med din egen Wagen??

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Kollar klocka GM+1 timme

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Lite nytt

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Inget nytt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hej

Visar sig att toppen jag monterat läcker vatten.

Av med den och porta en ny SUCK

Återkommer med mera nytt sen

Nytt 20060310
Ny topp filad och klar, gav lite bättre flöde på insugssidan men lite mindre på utblåssidan.
Hoppas det blir bra

Monterar nya fjädrar samt bromsreducering

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Upp

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Lite nytt

Nya toppen monterad
Nya fjädrar fram och bak monterade
bromreduceringsventil bak monterad

Var hos Lars Bergdahl, LIBA motor och bromsade motorn igen

Fick ut ytterligare effekt med nya toppen, 119hk samt ett moment på 176NM nästan 42 % ökning av effekten med samma kam thumbs up

Körde bilen upp till Degerberga och hem igen Öppet!!

Skall testa bilen i morgon 11/4 på Hyllinge MS hemmabana knutstorp

Återstår en schassi justering som jag skall göra hos Stefan Mumm i Törringe

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Bengt Metz skrev:
Lite nytt

Nya toppen monterad
Nya fjädrar fram och bak monterade
bromreduceringsventil bak monterad

Var hos Lars Bergdahl, LIBA motor och bromsade motorn igen

Fick ut ytterligare effekt med nya toppen, 119hk samt ett moment på 176NM nästan 42 % ökning av effekten med samma kam thumbs up

Körde bilen upp till Degerberga och hem igen Öppet!!

Skall testa bilen i morgon 11/4 på Hyllinge MS hemmabana knutstorp

Återstår en schassi justering som jag skall göra hos Stefan Mumm i Törringe

/ Bengt


Då så presenterar du dina varvtider här i morgonkväll då hoppas jag. Vi ses den 20 Maj på Knutstorp och må jävulen ta dig om du varvar mig.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Shake down

Det var lite halt på Knutstorp på Hyllinges träningskväll men bilen gick kanon
Tider runt 1.15 - 1.13 men någon tid närmare 1.12

Nu saknas bara inställningen av bilen, sen j....r

Quaife lådan fungerar, jag får lära mig att köra på andra växlar på Knutstorp än med standardlådan, kan nyttja tvåans växel i utgång från rakan, i uppförsbacken till hårnålen samt runt liton och vänstern ut på rakan.


/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



snygg bil (y) någon gång i livet ska jag äga sen sån...också

PS. den var inte du man råkade se vid av/på-farten till E64:an i oxie idag vid 16 tiden? DS.

_________________
Björn Hansson
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hej

Troligt att du så rätt


Lite nytt edit i några av mina inlägg

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Lite nytt

Har fått ställt in Camber, Tracking samt Cornerweight.

Återstår att balansera bromsar och finna bra bromsbelägg.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Du Bengt, du har inte sätt till min gamla CATERHAM ?? Den skall finnas i Helsingborg, nu den är byggd för road sport A den har reg nr MHZ 306 när jag sålde den var den babyblå och den gick till Lund 1988 !! oj vad tiden går.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Caterham -01 Superlight 2001
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
9 besök senaste veckan (94313 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande