Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36166 totalt)
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Mattias_H skrev:
ger trächassit några annorlunda körupplevelser?
Vad kräver det för specifikt underhåll?


Även om Supermogs svar i sak var helt korrekt känner jag ett visst ansvar att komplettera det lite grann

Körupplevelsemässigt vet jag inte. Det har ju med styvhet att göra i så fall. Vet inte hur det jämför med en motsvarande rör-ramsbil men jag ska läsa på lite.

Underhållsmässigt ska man tänka på att det inte finns läckor som gör att det kommer in vatten som "står still" och så ska man se till att det ventileras ordentligt. Finns håligheter för det och dessa är viktigt att inte sätta igen om man renoverar. Har hört om exempel när man missat det och fukt har hållits kvar på ställen som inte är så bra.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



7-11 skrev:
Bo Danerius skrev:
Grym bil Så coolt att chassit är i trä. Jag vill åxå ha en träbil


Det går ju mycket myter om träbilar. "Har du fått någon mask ännu då..." osv. Det är ju en del saker man måste tänka på vad gäller fukt vid garagering mm men många menar att träbilarna, väl skötta, lever minst lika länge som en stålrörsbil.

Ett problem är dock att infästningar för hjulupphängningar är dimensionerade för dåtidens fälgbredd och däck. Om man frestar på med bredare däck och r-däck så kan det bli för mycket för infästningarna. Min bil är precis tillfixad efter att ha fått stress-skador vid bakvagnsinfästningarna. Så nu är allt trä bak helt nytt, vilket är skönt!


Är de Örebro/Nora-bröderna som fixat? Flygplan o båtar byggs i trä o det funkar alldeles utmärkt. Frank Costin ritade De Havilland-plan under WWII o överförde kunskapen till bilarna. 1965 gjorde McLaren en F1-bil med trächassi.
Bonusträbil: http://home.clara.net/peterfrost/tryaneii.html

/Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Just den här bilen har förre (riktige) ägaren fixat själv, men jag köpte den faktiskt av en av Royson-bröderna. Han hade då ägt den i två dagar... Det är en historia för sig. Har känt Micke Royson ett tag och haft förmånen att titta på jobbet han gjorde när han byggde sin 1800. Den är för övrigt såld till England och en del i en serie av händelser som ledde till att jag fick tag i den här bilen.

Bonusbilen var... ehhhh... hhrrmm... speciell.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10669



Grattis till bilen.
Den där både går och låter underbart vill jag intyga!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
DJ skrev:
Grattis till bilen.
Den där både går och låter underbart vill jag intyga!




För att vara så vass kam låter den så snäll och fin på tomgång, men på fullvarv...

Jag längtar efter att få testa den fullt ut på bana dock. Blir lite fel i trafiken med den långa 1:an, kammen och utväxlingen.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



7-11 skrev:
Just den här bilen har förre (riktige) ägaren fixat själv, men jag köpte den faktiskt av en av Royson-bröderna. Han hade då ägt den i två dagar... Det är en historia för sig. Har känt Micke Royson ett tag och haft förmånen att titta på jobbet han gjorde när han byggde sin 1800. Den är för övrigt såld till England och en del i en serie av händelser som ledde till att jag fick tag i den här bilen.

Bonusbilen var... ehhhh... hhrrmm... speciell.


Vart i Stockholm har du garage? /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Bo Danerius skrev:
Vart i Stockholm har du garage? /Bo


Jag PM:ar dig.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Jocke D
Göteborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 12



Hej Fredrik!!

Kul att en ny entusiastisk ägare har tagit över Jannes bil!!!
Jag har själv en 1600 Gt (1968) som jag tog hem från England 1988, den modifierade jag en hel del på fram till ca 1994-95 och sedan har den fått gå som den är förutom underhåll och uppdateringar där det har behövts. Har kört ett otal spritrace, backtävlingar,bandagar mm sedan 1988 men jag har haft ett uppehåll på ca 5-6 år då bilen bara har stått, men förra våren satte jag igång den igen, men fick bara kört ett enda sprint i SVKG:s regi, I år hoppas jag att det ska kunna bli lite mer körning med den. "Tyvärr" är den inte ensam i garget utan jag har fler bilar som i olika grad tar mitt intresse och tid, men jag ska som sagt försöka få kört med den i sommar. Egenligen borde jag byta däcken som är från 1994 det sitter A008R däck på fortfarande, men får jag inte kört med den så som jag har tänkt så är det ingen ide att byta däck, de blir ju inte bättre med tiden..

Min bil lider lite av att den är lite väl låg och därför blir den perfekt för bana men fullständigt hopplös på vanliga vägar där avgassystemet tar i allt för ofta. Annars är specifikationerna på våra bilar snarlika, jag kör dock med en A6 kam och höglyftande rullvipparmsbrygga.

Du kommer snart nog när du har kört in dig lite på bilen att märka att du har en ruggigt lättkörd och kanonfint balanserad bil. Trächassie Marcosarna och då framför allt 1600 & 1500 modellen är den bästa eftersom den är lättare än 1800:n. Då bilarna byggdes på det glada 60-talet var just användandet av trä naturligt eftersom det var det lättaste och starkaste materialet man har lättvindig tillgång till då...
Aluminium nitades ju ihop på racerbilar, men var inte lika enkelt att bygga och laga som det var med "träet"
Stålchassie bilarna från 60 och 70-talets England har också rostat klart mer än vad trächassie Marcosarna har ruttnat. och de är inte lika vridstyva heller.
Min bror har också en 1600GT som han köpte 1989, den har han också kört mängder av olika race med.

Hoppas att du får mycket glädje ut av ditt Marcos ägande!!! Har du några frågor att ställa så får du gärna höra av dig.

Jag provar att länka till en bild på min bil så ser du hur den ser ut.!!
http://www.alfapower.nu/gallery/album589/ack

Mvh//Joakim.

_________________
Joakim Doshé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Jocke D skrev:
Har kört ett otal spritrace, backtävlingar,bandagar mm sedan 1988


Jag hoppas verkligen du menar SPRINTrace...?

Känner igen bilen (Joakims) från i somras, undrar om jag inte har någon bild eller video från sprintracet...
Kan kolla hemma.

Mvh Thomas

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Nu borde det ju inte bli några parkeringsbotar på rakan på kullen iaf.

Underbar bil förresten! thumbs up

_________________
Mattias Meldert
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Jocke:
Kul att höra av dig, och roligt att du ska börja aktivera Marcosen igen. Hoppas att vi kan träffas på någon bandag framöver. Jag ska garanterat se till att du blir inbjuden till vårt årliga TVR-arrangemang på Kinnekulle senare i sommar. Då kan vi köra 8:or kring V8:a bilarna Jag skickar dig ett PM med mina uppgifterså kan vi hålla kontakt.

Meldert:
Nej, inga parkeringsböter i år! Nu ska det gasas. Var ute lite ikväll och fick den dessutom provkörd av en vän här på Rejsa. Då fick jag bekräftat att stiften slår igen om man inte gasar tillräckligt... Vem...?

Ses snart på en bana nära dig!


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10669



7-11 skrev:
Var ute lite ikväll och fick den dessutom provkörd av en vän här på Rejsa. Då fick jag bekräftat att stiften slår igen om man inte gasar tillräckligt... Vem...?

Ses snart på en bana nära dig!



Känt problem på Engelska läckerheter som begåvats med små vassa motorer med stora förgasare...


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



7-11 skrev:
Mattias_H skrev:
ger trächassit några annorlunda körupplevelser?
Vad kräver det för specifikt underhåll?


Även om Supermogs svar i sak var helt korrekt känner jag ett visst ansvar att komplettera det lite grann

Körupplevelsemässigt vet jag inte. Det har ju med styvhet att göra i så fall. Vet inte hur det jämför med en motsvarande rör-ramsbil men jag ska läsa på lite.

Underhållsmässigt ska man tänka på att det inte finns läckor som gör att det kommer in vatten som "står still" och så ska man se till att det ventileras ordentligt. Finns håligheter för det och dessa är viktigt att inte sätta igen om man renoverar. Har hört om exempel när man missat det och fukt har hållits kvar på ställen som inte är så bra.



Precis som på vanliga plåtbilar, kommer fukten in men inte ut så rostar/ruttnar det.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Jocke D
Göteborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 12



[quote="TPR"]
Jocke D skrev:


Jag hoppas verkligen du menar SPRINTrace...?

Mvh Thomas


Aj oj... ja stavningen missar man lätt på när man sitter på jobbet och skyndar på inläggen så man inte behöver jobba extra timmar bara för att man inte hinner med sitt jobb....

Kanske hade annars spritrace på avlyst bana med typ tramp bilar eller annat varit kul, men det ska man nog definitivit inte reklamera för..

Har du några bilder får du gärna skicka dem till mig på jdoshe@volvocars.com

Mvh//Jocke....

_________________
Joakim Doshé
Citera
Mattias_H

Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Hur är utrymmet i bilen, rymms man i en sådan om man är över medellängd?
Visst fanns marcosen även med volvomotor?
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Mattias_H skrev:
Hur är utrymmet i bilen, rymms man i en sådan om man är över medellängd?
Visst fanns marcosen även med volvomotor?


Håller man sig runt 190 cm så går t.o.m. hjälmen på. Mina 178 är perfekt Väl på plats
sitter man som gjuten. Det finns t.o.m. lite bagage om man nu skulle få idén att ta den på semester.

Senare modeller har haft både Volvomotorer och V8:or. Det fanns en B30--Marcos till salu helt nyligen.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2143



Citat:
Senare modeller har haft både Volvomotorer och V8:or. Det fanns en B30--Marcos till salu helt nyligen.


Eller 1800GT med B18 från tidigt 60-tal.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
MG Midget -61
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Jet skrev:
Det fanns en B30--Marcos till salu helt nyligen.


den är fortfarande till salu verkar det som...
http://www.bilannonser.se/index.aspx?page=showCar.aspx&params=id%3d235685

_________________
Mattias Meldert
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Har min tråd blivit kidnappad av Blocket.se eller...

Bilarna med B18-motorer är de som är mest attraktiva i racing-sammanhang då den modellen kvalar in FIA-mässigt så man kan köra i Europa GT-65 (tror jag), plus att den i sin homologisering (stavning ) kan väga in lättare än en 1600GT.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



7-11 skrev:
Har min tråd blivit kidnappad av Blocket.se eller...


Sorry...
Hittade annonsen för några dagar sedan då denna tråd fick mig att fundera över om man skulle byta in sin bil med aluchassi mot en med trächassi... Men jag tog mitt förnuft(?) till fånga...

Jag har dock insett att en äldre brittisk sportbil nog skulle passa mitt psyke bättre än en nyare (som dessutom lådsas vara tysk )... Det blir liksom inget snack om att man är entusiast snarare än posör...

Däremot finns det ju inget som slår minen hos folk som frågar vad jag kör för bil nu naär dom ser den... Svaret Opel, framkallar alltid underbara reaktioner, alldeles nyss var det tre tjejer på MAX:s uteservering här i E-tuna som trodde att jag drev med dem, dom var tvugna att gå runt och kolla själva...

Ledsen för OT-utlägget...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2160



Marcos är coola! Kan inte bestämma mig om jag vill ha en sådan eller en Piper GTT/P2 helst Får väl harva runt i Lotusen så länge

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36166 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande