Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -73.... Nya tag 2013/2014 ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 39 besök senaste veckan (101079 totalt) |
ok. Jag trodde eventuellt att fjäderbenen fick plats i original hålen bak, men de gör de alltså inte? Eller bygger du bara om pga av de är så långa? _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Tack Andreas !
Kan bara hålla med, det gjordes en del lyckade bilar på 70-talet innan datorerna och cw-värden ställde till det Henrik: Jag tror inte att det finns plats för dämparen i övre fästet. Det är ju ganska smalt där och en originaldämpare är väl bara ca. 40mm i diameter. Jag funderade inte ens i dom banorna, dom gamla tornen rök och nya "lådor" tillverkades. 120x180x600mm i 3mm plåt, varav ca 500mm sticker upp ovan golv i skuffen ! Jag kollade lite på bilderna på din Ascona....jäkligt fin alltså _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Läste inslagen, och tängte på när jag valde bilar till historisk racing: Kravlista:
Skaplig billig att renovera. bra famvagn enkel stel bakaxel motor som är enkel och slitstark, mycket hk Då blev det Ascona A !! sedan ha kört ett tiotal rallyn och provat den på Gälleråsen så är jag mycket nöjd. Och nu är ban bilen snart klar. Tänk på att det är ju att köra som är kul. Åter kommer med bilder snart. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Nu var det länge sedan jag kluddade här....
Sommaren är slut sen länge och den röda står på pallbockar igen ! Har fått för mig att göra Fuling en smula glad, ! Jag håller på att frächa upp fram och bakvagn med nya bussningar överallt, gula Konisar, lamelldiff osv. Dessutom får motorn sig en omgång igen, bla. ökas volymen till 2,4l, brytarlös Bosch transistortändnig ! Bygget på den Gula går sakta men säkert framåt...... Och receptet står fast trots att det finns belackare här som dömmer ut ideérna Det ska som sagt inte bli någon ren asfalträser utan ett lekfordon som ska ge mig njutning på krokiga asfaltvägar, kanske en lagom krokig grusväg....och vem vet jag kanske får för mig att lägga lite gummi på nå'n strip ! _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
oj vad tiden går.....!
Det var ju inte så länge sen man ställde in pärlan i garaget och tänkte att i vinter ska jag skruva i lagom lugn takt, det är ju mest småsaker som ska fixas till och nu är det bara drygt 2 månader kvar innan våren är här och det börjar torka upp på vägarna ! Mesta tiden har gått åt till att leta grejor till både motor och väghållning, men nu har jag fått tag på dom flesta grejor som stått på önskelistan, så nu är det bara att sätta igång och skruva utav bara den....... Nå'n fotograf blir jag nog aldrig men här är lite bilder på grejorna & pyssel...... Nya stötdämpare, Koni och Biltemas gula gasdämpare En lamelldiff som ska få lite nya delar Bosch transistortändning..... Toppen har fått större ventiler och även smakat på filen Nänä....vilka suddiga bilder, måste försöka skärpa till mig _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Jöössses !
Här har man ju inte varit och kladdat på år & dag ! Jag har ju full upp att läsa och drägla över alla fina byggen som är på G ! Jag lovar att försöka uppdatera. Har ju blivit smittad av den åksjuka som åstakomms av filtigt nötande av asfalt ! Var senast på Mittsverigebanan förra fredagen och åkte fritt under en HEL DAG ! _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Har försökt att hitta lite bilder på bilen, men är ju lika kass på att hålla
ordning på bilderna som att fota ! Dom flesta mapparna heter nåt i stil med tömmning eller diverse! Har rotat lite nu och lägger ut några bilder........ Blev tvungen att bygga en ny motor i vintras då originalkolvarna sprack i den förra. Denna gång blev det smidda Venoliakolvar, TotalSeal ringar och lite annat smått & gott ! otroligt lättmeckat, motor-växellåda-framvagn på en planka och så upp med hela paketet ! Voila ! Inte så mycket onödigt krafs i pannrummet här inte..... Insåg redan ifjol att original 70-talsstolar och banåka inte var så lyckat, så jag köpte ett par shyssta stolar av en kille här på Rejsa. Första inkörningsturen gick till stugan i Jämtland. Efter ytterligare ett antal inkörningsmil och oljebyten var det dags att ställa förgasare och tändning mm. på rullarna. Jag måste säga att jag var ganska nervös när maskinisten plågade den gamla gjutjärnsspisen till max ! Bromsningen/fininställningen gick mycket bra, är riktigt nöjd med motorn som förövrigt verkar hållbar ! Har som sagt bara varit på en riktig bana en gång i sommar, men det har blivit ganska många mil på krokiga, kuperade asfaltsvägar.... rikigt kul det oxå ! _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
ojoj, fin Opel måste jag säga!
70-tals bilar har någonting som är svårt att motstå.... Trevlig motor du har fått ihop, verkade ju ge ganska bra effekt oxå!! Rätt fälgar har du oxå! |
||
Tack för det Micke !
När man som jag kommit upp i åren faller det sig naturligt att titta tillbaka och tänka på "the good old days" Jodå, effekten är inget att klaga på, dom siffror man ser på bilden är jag osäker på vad dom står för men när min "tuner" var nöjd och resultaten printades ut åkte mugiporna upp ! Nu ska man väl vara lite försiktig med siffror som man får på en sån test men det ger väl ändå en fingervisning att man hamnat någorlunda rätt. På min utskrift stod det, 220Hk och 260Nm Nu är det bara att fortsätta att jobba med väghållning, bromsar, styrning mm. och börja drömma om nästa säsong ! _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
grymma bilar du har o rätt märke oxå:)
En fråga bara: Du har gjort en adapter mellan 4-pet sprängkåpan och en 265 låda Men hur går det med axeln in i vavaxeln då,hur har du löst det? _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
Grym motor till mantan! Är det samma getraglåda som till den gula eller har du skaffat fler?
hur är den vxl lådan o köra med funkar fint oså? funderade över om den va trög o driva iom att den är ganska stabil... ska själv åka med en 265a nämligen. Wiking72: originalkåpa till 265an är ca 162mm lång o axeln sticker ut 17mm med full diameter. en 4petkåpa är ca 144mm = inga bekymmer för axeln att hitta fram till vevaxeln... _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||
Hej grabbar !
Precis som Henrik säger, passar rakt på. Blev dock tvungen att tillverka en liten bussning till axeländen som går in i stödlagret i veven, men det kan nog skilja beroende från vilken bil lådan kommer. Jag har faktiskt tagit lådan som var tänkt till den gula. Det projektet har spårat ur ytterligare, hade ju tänkt mig 16v, turbo och annat, men här i Hälsingland finns det en massa konstiga typer som har bilar med amerikanska motorer i Har väl blivit lite smittad och håller på att våldta den den gule genom att knöla in en v8 med tillhörande handikapp-låda ! Men det vågar man väl inte prata högt om här 265:an känns väldigt stabil, tror inte den är så mycket tyngre att driva. Tänker försöka riva lådan i vinter för att bli av med det lagerljud som finns på 3:an & 5:an. _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Hittade papperna från bromsningen, scanade in dom, men hemma har jag bara reader
så ni får lägga huvet på sne... Tjiii !" Hur lägger jag in ett PDF-dokument ? _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Lite nytt på garagefronten......
Har ändrat mig igen ! Är väl inte sämre karl än att jag inser att sätta en V8 i en liten Manta inte är riktigt min grej. Därför har jag nu börjat att försöka få till en bil för att ha kul med, med relativt enkla medel. Kommer att flytta över motor, växellåda och framvagn från den röda. Bakaxeln är en Volvo 240/1031 med lamelldiff. Fjädringen bak blir sellholm coilovers med fjädrar och dämpare shimsade för asfalt. Motorn har flyttats bakåt ca 12 cm. ok, här är några bilder...... Har också skruvat ihop en snurra av lite överblivet. Får ta plats i den röda när det är dax.... _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
oj, satt och tittade på alla läckra byggen här på rejsa, och så ser jag att nån
skrivit nåt Njaä, det är faktiskt original Opel Sprint förgasare, satt på Rekord och Kadett i sprint-utförande. Förgasaren heter 40 DFo. Relativt sällsynta, speciellt luftburken. /S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Ähh...slänger väl in ett par bilder till !
Vilket jäkla slit det är att klippa mallar, kapa, bocka, värma, svetsa.... och ändå tycker jag det ser skit ut....men,men jag tänker att bara det funkar så.... _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Tycker du gör ett kanonjobb, vänta bara till du får färg på grejerna, kommer bli _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
Är hemma och snyter mig, inget garage i dag heller
Har mao. alldeles för mycket tid att slå ihjäl. Sitter vid PC:n, surfar som en dåre mest motor-relaterat.. Hittade en billig byggsats till en bredbandslambda "JAW", beställde 2st, ska bli kul att se om det funkar ! Satt och kollade på lite egna bilder och drömmer förstås om våren som faktiskt inte är sååå långt borta..... Hittade några bilder på höstens skruvande på den Röda, som säkert kommer att förbli busbil även kommande sommar ! Fjädrar anpassade för bana, köpt av en trevlig kille här på Rejsa ! Klart att en räser ska ha varvräknare i mitten ! Nya bromsar igen, Hondaskivor och Volvo 240 ok, tips här på Rejsa...Tack ! Nu börjar det se ut som en bil avsedd för asfalt... Kan inte undanhålla er min andra passion när det gäller fordon... Min Moppe med stort M En gammal fin Cresent 1126 K från -57 ! En härlig gammal moppe med mycket patina. Från början försedd med en 2 vxl låda, handväxel & trampor. Numera moderniserad med en 3 vxl. motor, men fortfarande trampor Jag låter bilderna tala för sig själv, som valigt kan man ju inte hålla fingrarna i styr...... Behöver jag säga att den lätt kommer upp i tretti ! _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta A -73.... Nya tag 2013/2014 ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 39 besök senaste veckan (101079 totalt) |