Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (23078 totalt)
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Dan Hovang skrev:
18 kg är allt. Lucka, ram och allt valsat plåtguck i taket som inte är platt och fint.
Är det mer i karossen som skiljer mellan lucka o icke dito?




Andreas Lidström skrev:
Har jag påtalat detta förr om Feltemas verktyg? Inte för att just du motsagt dig Micke, men andra har.

Vissa av deras saker funkar dock. Bara svårt att veta vilka i förväg.


Kan ju försvara mig genom att säga att det faktiskt inte var mina verktyg, utan min brors
Torx använde man ju inte så flitigt innan man åkte BMW men nu så är ju en dyrare sats befogad

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Verkar som biltemas krafthylsor håller sämre än de vanliga. Jag har satsen som innehåller torx, in-12 och in-6, och den har hållit trots våld.

Däremot drog jag sönder en 19 mm krafthylsa med hjälp av biltemas kraftskaft. Det trodde jag nästan skulle vara omöjligt.

EDIT: 10-982 är artikelnumret på den sats jag har.

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



William Ekström skrev:
Verkar som biltemas krafthylsor håller sämre än de vanliga. Jag har satsen som innehåller torx, in-12 och in-6, och den har hållit trots våld.

Däremot drog jag sönder en 19 mm krafthylsa med hjälp av biltemas kraftskaft. Det trodde jag nästan skulle vara omöjligt.


För en Ålandskille med must i armarna är väl inget omöjligt???

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Andreas Lidström skrev:
För en Ålandskille med must i armarna är väl inget omöjligt???



_________________
William Ekström
Citera
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111



Förlåt mig för min okunnighet, men vad var det speciella med 318is igen?
4-cyl motor på 2 liter, och samma chassi som.... 325? M3?

_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Mjolle: http://hem.passagen.se/mordiiax/bmwreklam.jpg (slå ett mellanslag efter adressen)

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412



Mjolle skrev:
Förlåt mig för min okunnighet, men vad var det speciella med 318is igen?
4-cyl motor på 2 liter, och samma chassi som.... 325? M3?
Tänk vilken lust jag har att skriva att du ska söka på 318is här på forumet. När du har läst allt som är skrivet i ämnet kommer du gråta och aldrig vilja se en E30 igen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
318is är satans gåva till rejsa.nu och ja jag är väl satanist då

Tog fö en raggarsväng på stan och plockade upp ett par söta flaskor och ett verktyg till fanskapet



Torxen kostade mer än hälften av vad en hel sån sats kostar på feltema hoppas den håller bara
Nu kanske det låter som att jag tyckte att den var dyr men biltemas grejor kostar ju typ en hundring så speciellt dyr var den inte

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Mjolle skrev:
Förlåt mig för min okunnighet, men vad var det speciella med 318is igen?


Vad ska man säga, BMW 318is är typ världens bästa bil

_________________
A Eklöw
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alex Eklöw skrev:
Mjolle skrev:
Förlåt mig för min okunnighet, men vad var det speciella med 318is igen?


Vad ska man säga, BMW 318is är typ världens bästa bil


Den blir bara bäst om man väger in parametrar som pris, tillförlitlighet och tillgång på delar osv..

Vilken världens bästa bil är vet jag inte, men det är inte 318is iaf.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111



Massa svar, men jag förstår ändå inte.
En sportig 136-hk fyra, då vet jag iallafall.

"Imponerande prestanda med 4-ventilsteknik", var motorn på två liter eller?

_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Mjolle:

Det speciella med 318is (INTE 318iS, den hade en annan motor) tycker jag är följande:

En billig "lillebror" till M3an
Mycket trevlig och dynamisk motor
Bra Chassi
Bra pris!!!
(Samt att jag ju är otroligt förtjust i E30s utseende)

_________________
A Eklöw
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Mjolle skrev:
Massa svar, men jag förstår ändå inte.
En sportig 136-hk fyra, då vet jag iallafall.

"Imponerande prestanda med 4-ventilsteknik", var motorn på två liter eller?


Nej den är på 1,8l därav 18 i modellbeteckningen. Dom två sista siffrorna i BMW's modellbeteckningar anger motorvolymen, men ibland stämmer det inte tex 523/323 som är på 2,5l.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111



okej, så det är en 1.8liters motor med fräckare väghållning då eller?
Visst kan jag söka på google istället, men jag tycker det är roligare att få svar från människor istället.

_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
Plexan
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 40



Mjolle skrev:
okej, så det är en 1.8liters motor med fräckare väghållning då eller?
Visst kan jag söka på google istället, men jag tycker det är roligare att få svar från människor istället.


Dom vanliga 318i e30 har inte 16 ventils-teknik och samma insprutningssystem vilka är de största skillnaderna i motorn. Med andra ord är vanliga 318i en långsammare bil både på rakorna och i kurvorna

Edit: kan ju tillägga att motorerna är helt olika i grund o botten så det går inte att smälla på en 16v-topp på en vanlig 318i.

_________________
Chris Ranehov
Citera
Mjolle
Halmstad
Här sen Sep 2004
Inlägg: 111



Plexan skrev:

Dom vanliga 318i e30 har inte 16 ventils-teknik och samma insprutningssystem vilka är de största skillnaderna i motorn. Med andra ord är vanliga 318i en långsammare bil både på rakorna och i kurvorna


Alright! Men hur är en 318is mot exmpelvis en 320 eller en 325? E30?

och när de gick över till E36, försvann "drivers car"-känslan ur modellen, eller är det bara bättre med E30 eftersom det är lägre inköpspris?

_________________
Conny Norén
Kör två bilar. Vilka det är, det varierar.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

För att inte gå mer OT kan jag rekomendera en sökning på forumet om detta ämne.
Tro mig, det har varit uppe otaliga gånger..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anton Lillsund skrev:
Alex Eklöw skrev:
Mjolle skrev:
Förlåt mig för min okunnighet, men vad var det speciella med 318is igen?


Vad ska man säga, BMW 318is är typ världens bästa bil


Den blir bara bäst om man väger in parametrar som pris, tillförlitlighet och tillgång på delar osv..

Vilken världens bästa bil är vet jag inte, men det är inte 318is iaf.


Ja att påstå att den är bäst blir lätt pinsamt.
Men ett trevligt val i prisklassen är det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Plexan
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 40



Mjolle skrev:
Plexan skrev:

Dom vanliga 318i e30 har inte 16 ventils-teknik och samma insprutningssystem vilka är de största skillnaderna i motorn. Med andra ord är vanliga 318i en långsammare bil både på rakorna och i kurvorna


Alright! Men hur är en 318is mot exmpelvis en 320 eller en 325? E30?

och när de gick över till E36, försvann "drivers car"-känslan ur modellen, eller är det bara bättre med E30 eftersom det är lägre inköpspris?


Jag skulle tro 318is är bra mycket piggare än 320 då många jag känner många som har klagat på att den är seg. På pappret skall den vara långsammare också. 325 lär ju gå bättre rakt fram med dem som har kört dem hårt tycker dem understyr i bana pga tung motor i fronten. Jag har bara åkt med en 318is så jag kan bara berätta vad jag har hört o läser i modellguider angående de andra modellerna.

Jag tror att största anledningen till att man inte satsar på e36 är väl antagligen att den kostar lite mer samt är tyngre.

_________________
Chris Ranehov
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

Andreas Lidström skrev:
Anton Lillsund skrev:
Alex Eklöw skrev:
Mjolle skrev:
Förlåt mig för min okunnighet, men vad var det speciella med 318is igen?


Vad ska man säga, BMW 318is är typ världens bästa bil


Den blir bara bäst om man väger in parametrar som pris, tillförlitlighet och tillgång på delar osv..

Vilken världens bästa bil är vet jag inte, men det är inte 318is iaf.


Ja att påstå att den är bäst blir lätt pinsamt.
Men ett trevligt val i prisklassen är det.


hmmm, när jag sa det så räknade jag in prisklass o allt... kanske tog i lite också

_________________
A Eklöw
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Mjolle skrev:
okej, så det är en 1.8liters motor med fräckare väghållning då eller?
Visst kan jag söka på google istället, men jag tycker det är roligare att få svar från människor istället.


Tro det eller ej, men människor har faktiskt skrivit det mesta du hittar på google med.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
2 besök senaste veckan (23078 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande