Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323im E30 -84 (Skrotad) | << 1, 2, 3, 4 >> 12733 besök totalt |
Japp vikten är fartens västa fiende I år så får den trötta orginal motorn på 139 hk duga > Men i vinter finns det lite olika planer ev en småtrimmad M20 på 2,7 L borde kunna ge 230-240 hk en annan variant är M20 2,5 L & turbo med samma effekt. Få se var man hamnar 2,7 L varianten har det positiva att man kan rulla den genom bes utan att göra nått extra. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
nästan 140 kg???
Kanske borde släppa lös dig i mitt garage? För övrigt tycker jag du skulle ge bil #2 i din signatur lite kärlek (och kanske titta in här, www.tacs.nu ) |
||||||
Ja pontiacen den stackaren står ute i kylan & fryser man har för litet garage Har funderat på att bygga om pontiacen för ett par år sedan men notan skulle överstiga min budget med råge Den ska dock få lite omvårdnad innan sommaren byte av en remskiva nya ventilfjädrar & nya framstolar. 140 kg & då är ja längt ifrån klar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
OT: När du ska se över pontiacen, kan du höra av dig... jag har en hel del delar liggandes |
||||||
Låter väldigt bra då kommer den att bli hyfsat pigg med lite mera krut under huven _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Liten uppdatering har gett mig på dörrarna idag.
ops här saknas nått Så här såg dörren ut innan kapen & släggan plockades fram vikt komplett dörr ca 22kg Här har man rensat lite vikten ink orginalruta & lättare backspegel 16 kg 12 kg lättare idag 148 kg total lättning 1062 kg ink förare 992 kg utan förare _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Jag antar att buren ska monteras in redan denna vintern? En dörr som denna ger så gott som inget skydd om olyckan skulle vara framme. Edit: Rättar mig själv innan någon annan hinner det. Stagen sitter ju faktiskt kvar ser jag nu. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Nä denna dörr är inte mycket att hänga i granen rent skyddsmässigt Vad för stag menar du Japp buren ska köpas nästa månad _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Jag syftar pa "sidokrocksbalkarna" som sitter i dorren. De tar upp krafterna genom drag och inte boj(buckling) och overfor dem till karossen genom gangjarnen. Om man tar bort dom finns det inte mycket styrka kvar i dorren. Men med buren monterad sa har man ju den att forlita sig pa istallet. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Då har man varit ute & skruvat lite
Huven åkte av den vägde 15kg har ej lättat den så jag vet inte hur mycket det finns att spara där Batteriet åkte ut vägde modiga 14kg kommer att ersättas med ett 4kg batteri ops där sparade jag 10 kg Infästningen till huven vägde ca 1kg 11 kg lättare idag 159 kg total lättning Den här högen innehåller prylar som inte får åka med igen 1051 kg ink förare 981 kg utan förare _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Japp har bara 2 & dom är redan lättade. Ska dock skaffa en hålsåg & hålborra dom rätt så rikligt kan ju bli nåt kilo till per dörr Huven ska jag ge mej på i helgen den tappar väl några kilo den &så. Även motorn ska ur i helgen då det sitter dämpmatta på torpedväggen ska bort Sen ska bilen skrapas undertill så allt skräp försvinner få se vad det kan ge _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Jag har lite erfarenhet av imma på rutor i farkorter utan värmepaket, segelflygplan. De är konstruerade så att man kan öppna en liten ventil med diameter på ca 4cm i nosen som släpper in frisk luft, det räcker till mer än väl i -15 grader. Utblåsen sitter mycket nära rutan, jag tror att det skulle gå utmärkt att köra utan värmepaket om det finns ett liknande arangemang i din bil. Det bör dock tilläggas att man sällan flyger under 100km/h.
Jag tycker att du skall riva ut allt mellan motorn och ratten _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Jag tänkte ha några små men lätta fläktar under instrumentbrädan så man kan hålla rutan fri Instrumentpanelen kommer att sitta kvar i alla fall skalet där hanskfacket sitter idag kommer databox till motorn & säkringshållarma att placeras. När man ändå är där & gräver ska länkaget till vindrutetorkarna bort så det blir singeltorkare & lättare _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
för att få imma brukar det räcka bra ibland med utandningsluften. Hade en escort engång körde den utan fungerande fläkt & värme en vinter gick hyfsat om man inte andades för mycket på rutan _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
OBS: Detta är inte riktat till en enskild person utan ett mer generellt tips.
Man ser detta problem tom hos amatörerna i BTCC och STCC och hela vägen ner genom klassleden då alla ska härma "de stora pojkarna" istället för att tänka själva... Har tappat räkningen på hur många "geniala och genomtänkta" ventlösningar man sett i SLC osv genom åren som till tävlingen efter är utbytt mot ett mer gediget fläktsystem. och detta på tävlingsbilar där man kanske kan tjäna ngt på lägre vikt. Men ser man inte ut eller bara har en handflatas storlek att glo genom är det inte lika kul att hålla fullt överallt. På en ren banträffsbil arkiverar jag likannde tilltag under samma fack som "Man måste ha R-däck och regndäck på banträffsbilen.". Trams! Sen är det ju alltid kul att lätta max och se hur lågt man kommer. Men inte på bekostnad av körbarheten. Gör som KL sa, sätt iaf dit ngt originalsystem från ngn småbil. MVH från Herr Messerschmitt. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323im E30 -84 (Skrotad) | << 1, 2, 3, 4 >> 12733 besök totalt |