Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323im E30 -84 (Skrotad)
<<   1, 2, 3, 4   >>
12733 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Zolektric skrev:
mindre vikt behöver mindre effekt. har du massa effekt som du skulle haft för t ex 1.400 kg så går det massa snabbt


Japp vikten är fartens västa fiende

I år så får den trötta orginal motorn på 139 hk duga >

Men i vinter finns det lite olika planer ev en småtrimmad
M20 på 2,7 L borde kunna ge 230-240 hk
en annan variant är M20 2,5 L & turbo med samma effekt.

Få se var man hamnar 2,7 L varianten har det positiva att
man kan rulla den genom bes utan att göra nått extra.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Så nu har jag stoppat in lite bilder här & var.

Så nu kan man gå ut i garaget & jobba vidare
istället för att slösa bort tiden vid datorn

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



nästan 140 kg???

Kanske borde släppa lös dig i mitt garage?

För övrigt tycker jag du skulle ge bil #2 i din signatur lite kärlek
(och kanske titta in här, www.tacs.nu thumbs up )
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
nästan 140 kg???

Kanske borde släppa lös dig i mitt garage?

För övrigt tycker jag du skulle ge bil #2 i din signatur lite kärlek
(och kanske titta in här, www.tacs.nu thumbs up )


Ja pontiacen den stackaren står ute i kylan & fryser man har för litet garage
Har funderat på att bygga om pontiacen för ett par år sedan men notan
skulle överstiga min budget med råge
Den ska dock få lite omvårdnad innan sommaren byte av en
remskiva nya ventilfjädrar & nya framstolar.

140 kg & då är ja längt ifrån klar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888



Michael Bäck skrev:
Ja pontiacen den stackaren står ute i kylan & fryser man har för litet garage
Har funderat på att bygga om pontiacen för ett par år sedan men notan
skulle överstiga min budget med råge
Den ska dock få lite omvårdnad innan sommaren byte av en
remskiva nya ventilfjädrar & nya framstolar.

140 kg & då är ja längt ifrån klar


OT: När du ska se över pontiacen, kan du höra av dig... jag har en hel del delar liggandes
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Min 323 vägde 960kg och det var utan plastskärmar eller nåt sånt.
Bara rensat. Det accar rätt bra då trots den blygsamma hästkraftssiffran.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Daniel Magnusson skrev:
Min 323 vägde 960kg och det var utan plastskärmar eller nåt sånt.
Bara rensat. Det accar rätt bra då trots den blygsamma hästkraftssiffran.


Låter väldigt bra då kommer den att bli hyfsat pigg med
lite mera krut under huven

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Liten uppdatering har gett mig på dörrarna idag.

ops här saknas nått



Så här såg dörren ut innan kapen & släggan plockades fram vikt komplett dörr ca 22kg



Här har man rensat lite vikten ink orginalruta & lättare backspegel 16 kg



12 kg lättare idag 148 kg total lättning

1062 kg ink förare

992 kg utan förare

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



en av dom mest intressanta trådarna. jag skulle själv vilja veta om jag ligger på rätt sida om 1000kg strecket.. jag tror det.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Michael Bäck skrev:


Här har man rensat lite vikten ink orginalruta & lättare backspegel 16 kg



12 kg lättare idag 148 kg total lättning

1062 kg ink förare

992 kg utan förare


Jag antar att buren ska monteras in redan denna vintern? En dörr som denna ger så gott som inget skydd om olyckan skulle vara framme.

Edit: Rättar mig själv innan någon annan hinner det. Stagen sitter ju faktiskt kvar ser jag nu.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Michael Bäck skrev:


Här har man rensat lite vikten ink orginalruta & lättare backspegel 16 kg



12 kg lättare idag 148 kg total lättning

1062 kg ink förare

992 kg utan förare


Jag antar att buren ska monteras in redan denna vintern? En dörr som denna ger så gott som inget skydd om olyckan skulle vara framme.

Edit: Rättar mig själv innan någon annan hinner det. Stagen sitter ju faktiskt kvar ser jag nu.


Nä denna dörr är inte mycket att hänga i granen rent skyddsmässigt

Vad för stag menar du

Japp buren ska köpas nästa månad

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Michael Bäck skrev:
Cyberoid skrev:
Michael Bäck skrev:


Här har man rensat lite vikten ink orginalruta & lättare backspegel 16 kg



12 kg lättare idag 148 kg total lättning

1062 kg ink förare

992 kg utan förare


Jag antar att buren ska monteras in redan denna vintern? En dörr som denna ger så gott som inget skydd om olyckan skulle vara framme.

Edit: Rättar mig själv innan någon annan hinner det. Stagen sitter ju faktiskt kvar ser jag nu.


Nä denna dörr är inte mycket att hänga i granen rent skyddsmässigt

Vad för stag menar du

Japp buren ska köpas nästa månad



Jag syftar pa "sidokrocksbalkarna" som sitter i dorren. De tar upp krafterna genom drag och inte boj(buckling) och overfor dem till karossen genom gangjarnen. Om man tar bort dom finns det inte mycket styrka kvar i dorren.
Men med buren monterad sa har man ju den att forlita sig pa istallet.


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Då har man varit ute & skruvat lite

Huven åkte av den vägde 15kg har ej lättat den så jag vet inte
hur mycket det finns att spara där


Batteriet åkte ut vägde modiga 14kg kommer att ersättas med ett 4kg batteri
ops där sparade jag 10 kg

Infästningen till huven vägde ca 1kg



11 kg lättare idag 159 kg total lättning

Den här högen innehåller prylar som inte får åka med igen


1051 kg ink förare

981 kg utan förare

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



den blir bara lättare och lättare...ska du lätta alla dörrar?

_________________
Björn Hansson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Zolektric skrev:
den blir bara lättare och lättare...ska du lätta alla dörrar?


Japp har bara 2 & dom är redan lättade. Ska dock skaffa en hålsåg & hålborra
dom rätt så rikligt kan ju bli nåt kilo till per dörr

Huven ska jag ge mej på i helgen den tappar väl några kilo den &så.

Även motorn ska ur i helgen då det sitter dämpmatta på torpedväggen ska bort

Sen ska bilen skrapas undertill så allt skräp försvinner få se vad det kan ge

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Jag har lite erfarenhet av imma på rutor i farkorter utan värmepaket, segelflygplan. De är konstruerade så att man kan öppna en liten ventil med diameter på ca 4cm i nosen som släpper in frisk luft, det räcker till mer än väl i -15 grader. Utblåsen sitter mycket nära rutan, jag tror att det skulle gå utmärkt att köra utan värmepaket om det finns ett liknande arangemang i din bil. Det bör dock tilläggas att man sällan flyger under 100km/h.
Jag tycker att du skall riva ut allt mellan motorn och ratten

_________________
Avregistrerad användare
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Avregistrerad anv. skrev:
Det bör dock tilläggas att man sällan flyger under 100km/h.

Precis.
Dessutom sitter det ingen värmekälla i ett s-flygplan heller som kan hjälpa imman att uppstå.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
Jag har lite erfarenhet av imma på rutor i farkorter utan värmepaket, segelflygplan. De är konstruerade så att man kan öppna en liten ventil med diameter på ca 4cm i nosen som släpper in frisk luft, det räcker till mer än väl i -15 grader. Utblåsen sitter mycket nära rutan, jag tror att det skulle gå utmärkt att köra utan värmepaket om det finns ett liknande arangemang i din bil. Det bör dock tilläggas att man sällan flyger under 100km/h.
Jag tycker att du skall riva ut allt mellan motorn och ratten


Jag tänkte ha några små men lätta fläktar under instrumentbrädan så man kan hålla rutan fri

Instrumentpanelen kommer att sitta kvar i alla fall skalet

där hanskfacket sitter idag kommer databox till motorn & säkringshållarma att placeras.

När man ändå är där & gräver ska länkaget till vindrutetorkarna bort så det blir singeltorkare & lättare

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
BTG skrev:
Avregistrerad anv. skrev:
Det bör dock tilläggas att man sällan flyger under 100km/h.

Precis.
Dessutom sitter det ingen värmekälla i ett s-flygplan heller som kan hjälpa imman att uppstå.


för att få imma brukar det räcka bra ibland med utandningsluften.

Hade en escort engång körde den utan fungerande fläkt & värme en vinter gick hyfsat om man inte
andades för mycket på rutan

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317



Michael Bäck skrev:
för att få imma brukar det räcka bra ibland med utandningsluften.

Ja, tyvärr.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



OBS: Detta är inte riktat till en enskild person utan ett mer generellt tips.

Man ser detta problem tom hos amatörerna i BTCC och STCC och hela vägen ner genom klassleden då alla ska härma "de stora pojkarna" istället för att tänka själva...

Har tappat räkningen på hur många "geniala och genomtänkta" ventlösningar man sett i SLC osv genom åren som till tävlingen efter är utbytt mot ett mer gediget fläktsystem.
och detta på tävlingsbilar där man kanske kan tjäna ngt på lägre vikt.
Men ser man inte ut eller bara har en handflatas storlek att glo genom är det inte lika kul att hålla fullt överallt.

På en ren banträffsbil arkiverar jag likannde tilltag under samma fack som "Man måste ha R-däck och regndäck på banträffsbilen.". Trams!

Sen är det ju alltid kul att lätta max och se hur lågt man kommer. Men inte på bekostnad av körbarheten.

Gör som KL sa, sätt iaf dit ngt originalsystem från ngn småbil.

MVH från Herr Messerschmitt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323im E30 -84 (Skrotad)
<<   1, 2, 3, 4   >>
12733 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande