Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B6 3.5 Kat -89 Såld!
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (19787 totalt)
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



oj, nu kanske man ska ut i garaget och leta efter rost...

Angående AC så fanns det som tillval för övriga länder men Förenade Bil som tog in alla 22st valde att välja bort detta för den svenska marknaden. Dom valde också att endast sälja 2-dörrars B6:or vad jag vet.

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17390



Erik Tryggvesson skrev:
Dom valde också att endast sälja 2-dörrars B6:or vad jag vet.
Jag har sett en B6 3,5 med fyra dörrar som ägaren påstod var såld ny i Sverige. Minns dock inte färgen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Mycket möjligt att jag har fel, men det byggdes färre 4-dörrars än 2-dörrars.

Henrik:
Jag har ingen info om just din bil, men jag har "forskat" lite om dom 22st (?) som är svensksålda. Och har skrivit ner en lista på dessa, om du är intresserad kan jag skicka dig denna.

Hoppas att se dig på knutan igen nästa år. Då kanske även jag tar några varv

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
Mycket möjligt att jag har fel, men det byggdes färre 4-dörrars än 2-dörrars.

Henrik:
Jag har ingen info om just din bil, men jag har "forskat" lite om dom 22st (?) som är svensksålda. Och har skrivit ner en lista på dessa, om du är intresserad kan jag skicka dig denna.

Hoppas att se dig på knutan igen nästa år. Då kanske även jag tar några varv


Hej pa dig Erik, kul att du hittat hit!!

Jag skulle hemskt garna ta del av din info! Mail: h.pihl.2004@cranfield.ac.uk

Knutan -05 missar jag troligtvis . Kommer att sitta strandad i England hela sommaren , men med lite tur sa kanske det finns lite tid och pengar over. Det ar ju ett fruktansvart roligt evenemang!!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Gemballa
Sthlm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 15



Cyberoid skrev:
Frazze skrev:
Cyberoid skrev:
Även en Alpina skrivmaskin ingick i köpet

Nu blev jag ju verkligen avis

Cyberoid skrev:
En tunn kylare och en modifierad torpedvägg ser ju till att motorn får plats t.ex.

Angående torpedväggen: jag har hört att på Alpinafabriken använde man ibland lite mindre nogräknade metoder när man modifierade torpedväggen. Enligt skrönan jag hört ska man ha bankat med stor slägga på torpedplåten, med försämrat rostskydd som följd. Sen vet jag inte om det är sant och det är också det enda negativa jag hört om Alpina. Gäller kanske äldre alpinor än din .


Jag har hort samma historia och man kan val bara hoppas att det bara ar en skrona.


Kan tyvärr bekräfta att det är släggan som gör plats för motorn. har haft ur motorn på en Alpina och det är inte vackert bakom skyddsmattan.

_________________
Söderblad Christian
Citera
Plexan
Malmö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 40



Gemballa skrev:
Cyberoid skrev:
Frazze skrev:
Cyberoid skrev:
Även en Alpina skrivmaskin ingick i köpet

Nu blev jag ju verkligen avis

Cyberoid skrev:
En tunn kylare och en modifierad torpedvägg ser ju till att motorn får plats t.ex.

Angående torpedväggen: jag har hört att på Alpinafabriken använde man ibland lite mindre nogräknade metoder när man modifierade torpedväggen. Enligt skrönan jag hört ska man ha bankat med stor slägga på torpedplåten, med försämrat rostskydd som följd. Sen vet jag inte om det är sant och det är också det enda negativa jag hört om Alpina. Gäller kanske äldre alpinor än din .


Jag har hort samma historia och man kan val bara hoppas att det bara ar en skrona.


Kan tyvärr bekräfta att det är släggan som gör plats för motorn. har haft ur motorn på en Alpina och det är inte vackert bakom skyddsmattan.


Låter ju helt sjukt! Finns det någon bild på torpedväggen så man kan se hur det ser ut?

Edit: Sjysst bil för övrigt.. Måste ju vara en trevlig asfaltsprättare?

_________________
Chris Ranehov
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Plexan skrev:
Gemballa skrev:
Cyberoid skrev:
Frazze skrev:
Cyberoid skrev:
Även en Alpina skrivmaskin ingick i köpet

Nu blev jag ju verkligen avis

Cyberoid skrev:
En tunn kylare och en modifierad torpedvägg ser ju till att motorn får plats t.ex.

Angående torpedväggen: jag har hört att på Alpinafabriken använde man ibland lite mindre nogräknade metoder när man modifierade torpedväggen. Enligt skrönan jag hört ska man ha bankat med stor slägga på torpedplåten, med försämrat rostskydd som följd. Sen vet jag inte om det är sant och det är också det enda negativa jag hört om Alpina. Gäller kanske äldre alpinor än din .


Jag har hort samma historia och man kan val bara hoppas att det bara ar en skrona.


Kan tyvärr bekräfta att det är släggan som gör plats för motorn. har haft ur motorn på en Alpina och det är inte vackert bakom skyddsmattan.


Låter ju helt sjukt! Finns det någon bild på torpedväggen så man kan se hur det ser ut?

Edit: Sjysst bil för övrigt.. Måste ju vara en trevlig asfaltsprättare?


Hmm, nej jag har ingen bild på hur det ser ut tyvärr. Det är som sagt ganska trångt däromkring och sen antar jag att det sitter någon sorts ljuddämpning över också. Tycker fortfarande att det låter underligt att det skulle gått till på detta smått brutala sätt.

Uppdaterar med en bild på min nya frontspoiler som ska lackas och stripas någongång när tid och pengar finns till hands.



Gemballa skrev:
Edit: Sjysst bil för övrigt.. Måste ju vara en trevlig asfaltsprättare?


Tack, jo den är väldigt trevlig att kasta runt.....

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Ah, ny frontspoiler på G nu. Skulle själv vilja byta ut min snöplog där fram (petig som man är) då det inte är mycket kvar av stripesen och lacken har fått smaka på alldeles för många stenar. Är det en ny från Alpina du köpt eller? Får man fråga hur många bagis en sådan går på.

Ska se om jag kan undersöka lite mer om detta med att torpeden ska ha maserats med slägga. Då jag ska in o gräva lite i motorrummet innan säsongen börjar, så allt är tipp topp

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
Ah, ny frontspoiler på G nu. Skulle själv vilja byta ut min snöplog där fram (petig som man är) då det inte är mycket kvar av stripesen och lacken har fått smaka på alldeles för många stenar. Är det en ny från Alpina du köpt eller? Får man fråga hur många bagis en sådan går på.

Ska se om jag kan undersöka lite mer om detta med att torpeden ska ha maserats med slägga. Då jag ska in o gräva lite i motorrummet innan säsongen börjar, så allt är tipp topp


Jag har faktiskt haft den liggandes ett bra tag nu (hösten -02) men har inte haft resurser nog att få den på plats, student som man är. Tänkte fixa till den gamla samtidigt som jag lackar och stripar den nya. Det är en "äkta" spolier i glasfiber och inte en avgjutning som jag köpt av en bekant till bra pris. Han har nog en till (beg) liggandes. Skickar info via PM.

Kan bekräfta att Alpina delar håller höga priser. BMW Göteborg gav mig följande priser på delar jag behöver byta:

Stripesats frontspoiler 995 sek
oljetrycksgivare 1295 sek
Bromskiva fram (1st) 3200 sek ( > )

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Jo att reservdelspriserna är väl tilltagna vet jag, behöver själv byta både klotsar och skivor fram iaf. Dock fick jag ett annat pris än det du angav på bromskirvor. Detta är det jag ska byta och priserna kommer från Jarls Bilservice. Kan dock tipsa dig om att klotsarna fram är samma som Mercedes 190E 2.5-16 (eller var det 2.3 ) som ska vara billigare att köpa av Mercedes.

Avgassystem 15500:-
Bromskivor fram 1 sats 5000:-
Bromsklossar fram 2000:-

Fast jag ska höra direkt med Alpina istället då jag har fått mångder av olika prisuppgifter. Värst hitills är 7000:- för 2st skivor och 2500:- för klotsar

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Mycket fin bil där!
Alpina BMW är läckra skapelser.

Vad gällande slägga mm så fanns det på bild i nån biltidning tror jag mig sett.
Det var något besök vid fabriken och de skrevs om släggtekninken och ja tror det fanns bild åxå.
Länge sen och vet inte var/vart det var läst?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
Jo att reservdelspriserna är väl tilltagna vet jag, behöver själv byta både klotsar och skivor fram iaf. Dock fick jag ett annat pris än det du angav på bromskirvor. Detta är det jag ska byta och priserna kommer från Jarls Bilservice. Kan dock tipsa dig om att klotsarna fram är samma som Mercedes 190E 2.5-16 (eller var det 2.3 ) som ska vara billigare att köpa av Mercedes.

Avgassystem 15500:-
Bromskivor fram 1 sats 5000:-
Bromsklossar fram 2000:-

Fast jag ska höra direkt med Alpina istället då jag har fått mångder av olika prisuppgifter. Värst hitills är 7000:- för 2st skivor och 2500:- för klotsar


Jag har bytt klotsar fram till EBC Greenstuff och det ar samma modell som sitter pa MB 190 2.3 16v som du sager. Gav inte mycket pengar for dom och de funkar kanon, aven pa bana thumbs up . Jag har aven kontaktat Alpina angaende kopplingen av oljetrycksgivaren som vagrar fungera och passade aven pa att fraga om de kunde skicka en ny. Men tyvarr sa gar det inte utan de hanvisar till BMW i Solna. Men de skickade helt olasbara kopplingscheman pa en oljetrycksgivare fran 1983 i alla fall!


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Lillen skrev:
Mycket fin bil där!
Alpina BMW är läckra skapelser.

Vad gällande slägga mm så fanns det på bild i nån biltidning tror jag mig sett.
Det var något besök vid fabriken och de skrevs om släggtekninken och ja tror det fanns bild åxå.
Länge sen och vet inte var/vart det var läst?


Det vore ju underligt om det inte skulle finnas en scannad bild av denna artikel nagonstans i den tyska djunglen? Kanske dags att borja grava lite bland informationen och se om man kan hitta den. Vore intressant att se en bild pa hur det ser ut.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Cool bil. thumbs up

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Cyberoid skrev:
Erik Tryggvesson skrev:
Ah, ny frontspoiler på G nu. Skulle själv vilja byta ut min snöplog där fram (petig som man är) då det inte är mycket kvar av stripesen och lacken har fått smaka på alldeles för många stenar. Är det en ny från Alpina du köpt eller? Får man fråga hur många bagis en sådan går på.

Ska se om jag kan undersöka lite mer om detta med att torpeden ska ha maserats med slägga. Då jag ska in o gräva lite i motorrummet innan säsongen börjar, så allt är tipp topp


Jag har faktiskt haft den liggandes ett bra tag nu (hösten -02) men har inte haft resurser nog att få den på plats, student som man är. Tänkte fixa till den gamla samtidigt som jag lackar och stripar den nya. Det är en "äkta" spolier i glasfiber och inte en avgjutning som jag köpt av en bekant till bra pris. Han har nog en till (beg) liggandes. Skickar info via PM.

Kan bekräfta att Alpina delar håller höga priser. BMW Göteborg gav mig följande priser på delar jag behöver byta:

Stripesats frontspoiler 995 sek
oljetrycksgivare 1295 sek
Bromskiva fram (1st) 3200 sek ( > )



Ang skivor , kolla med Spiidfriik här på forumet , han kan ha nått tips , vet att dom har hållit på att leta efter lämpliga skivor

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Cyberoid skrev:
Knutan -05 missar jag troligtvis . Kommer att sitta strandad i England hela sommaren , men med lite tur sa kanske det finns lite tid och pengar over. Det ar ju ett fruktansvart roligt evenemang!!


Kanske borde låta storebror få hålla liv i Alpinan under sommaren?
Den måste ju börja längta ut?
Hur många mil gick den förra året?

Har för mig att första priset du fick av BMW var väl typ 4700 kr/skiva?
Ska jämföras med de borrade Zimmermanskivor som vi har på racingbilen för 490 kr/st....

Tror förresten att bilden på torpedväggen var i en svensk tidning om jag inte minns fel?
Automobil kanske?
Kan naturligtvis dyka upp i ngt skumt tyskt forum ändå...
Ett tips är att kolla igenom alla pappas gamla tidningar hemma. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
krister Andersson skrev:



Ang skivor , kolla med Spiidfriik här på forumet , han kan ha nått tips , vet att dom har hållit på att leta efter lämpliga skivor


Tack, det ska jag göra. Tankarna på en "universal skiva" från lämpligt företag har ju poppat upp. För samma pengarna borde men ju kunna få en bättre skiva att passa. Det är ju inget speciellt med skivan i sig förutom att det är fyrbult och 296 mm vilket kanske inte är så vanligt? Lite tråkigt att man skulle behöva bryta "orginal temat" men en sak som detta skulle jag kunna leva med.

Hade jag bara haft alla måtten på skivan så skulle man kunna kolla runt lite. Vet att brembo har en "sökfunktion" bland deras skivor men saknar måtten på skivan och har inte tillgång till bilen.

http://catalogo.brembo.it/eng/catalogue/disc_search_dim.asp

Tryggvesson, har du dom?

Har ni några andra tips på vart man kan vända sig för att hitta skivor? 2 delade skivor med separat nav borde man ju kunna få att passa?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



296 x 25mm

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885


Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
296 x 25mm


Jo, dom måtten har jag. Men det är A och B mått samt min tjocklek(21mm?) på denna länken som jag saknar:

http://catalogo.brembo.it/eng/catalogue/disc_search_dim.asp

Då måste man ta av skivan för att kunna mäta och jag har ju som sagt inte tillgång till bilen för tillfället.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



B ska ligga på 57,1mm eftersom att det är samma som på en vanlig 325i. Ska se om jag kan få fram det andra måttet snart, då det är hög tid för mig att börja göra bilen klar inför sommaren/besiktningen med alla nya delar som ligger o väntar

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Nu har jag varit ute i garaget o mätt. Burr va kallt det va kan jag säga, hela +1 grad

A=37mm
B=57,1mm

Fick med en liten bild också på mina skivor, slitna . Hur slitna är dina Henrik?

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Alpina B6 3.5 Kat -89 Såld!
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (19787 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande