Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad! | << 1, 2, 3, ... 56, 57, 58 >> 6 besök senaste veckan (189596 totalt) |
Visst är banan gott, troligtvis är de importerade från sydamerika ; ) Jag har låtit tillverka en i 5 mm rotfritt stål. En kopia/förbättring av gamla raceprylar, de som åktes med på DTM tiden ska enligt uppgift inte ha bultinfästning för alla ramar men det har den här iaf. Behöver du en? Jag ska beställa en till precis. _________________ Jonas Edling |
||||
Menar du "stålpackningen"/gördeln? Den bultas mellan oljetråg och block och skruvas även fast i ramlageröverfallen. Stabiliserar upp bottendelen och minskar risken för att det flexar. _________________ Jonas Edling |
||||
Aha nu är jag med går det att få dit den gördelen med motorn på plats eller måste man lyfta ur motorn? _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
PM:a mig ett pris så kanske jag vill ha en. |
||||
Troligtvis går det att få dit den med motorn i bilen men för att få denstora vitsen med gördeln så bör man samtidigt lossa veven och byta till längre pinnbultar till ramlageröverfallen. Detta bör iofs gå att göra utan att ta ur maskinen, dock så är det självklart lite krångligare. Gjorde gördeln så tjock som vi vågade utan tråget ska ta i framvagnsbalken. Det går även att göra en liten snikvariant och inte sätta fast den i rambultarna fast då försvinner en stor del av vitsen med gördeln. /Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
Borde ju bli en halvliter olja extra i motorn nu då. Blir även dubbla trågpackningar om jag fattat det rätt?
|
||||
Skulle nog kunna stämma rätt bra med volymen. Packningar blir det även dubbelt av, har även för mig att man ev kan vara tvungen att bya oljepumpsdrevet till ett som är lite mindre. _________________ Jonas Edling |
||||
Har börjat riva i bilen för att modifiera. Tagit bort kylare, huv och fronten. Nu gäller det bara att få bort den förbaskade muttern som håller remskivan på vevaxeln. Någon som har ett bra tips på hur man ska få loss den? Har testat med muttermaskin men den jag hade var för klen.
Soppapumpen i tanken är urplockad för byte till kralligare saker. Händer inte jättemycket men det går iaf sakta framåt. _________________ Jonas Edling |
||||
Det är bara att ta fram stora dragskaftet med ett rör för att förlänga den, muttern ska dras med 440Nm så den sitter ganska bra. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Det är som sagt var en variant men då är bekymret hur man ska hålla emot? Vill helst inte ta ner tråget för att kunna låsa motorn där. Har haft det bekymret förut på dessa muttrar, sist var det genom att ta bilen till polarens verkstad och köra på med feta muttermaskinen efter att man värmt muttern rejält. _________________ Jonas Edling |
||||
Jag har en trasig startmotor med fastsvetsat kugghjul som låser svänghjulet..
men du kanske inte har delarna monterade? Kul bil för övrigt... Vita bilar är såååååååå vackert! |
||||
hej jonas. Angående muttern så gjorde jag så här. Jag tog mitt ledade skaft som jag brukar använda till att lossa hjulbultar med o la den i ett lite kraftigare rör. Satte på hylsan på skaftet och trädde den på muttern så att skaftet tog i golvet. Sen satte jag mig i bilen o la i 4ans växel, vred på nyckeln ett par gånger o fick loss den. Jag tror att den kan vara ganska jobbig att ta loss med handkraft. Vad kostar gördeln som du har?
_________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||
Blir det bra om man har växel i och vrider på nyckeln?! Då borde väl bilar göra ett grodhopp framåt...
Jag har testat varianten med rör i marken men det har hittils inte hjälpt mig Angående gördel så har du strax pm. _________________ Jonas Edling |
||||
Jag lossade min med mutterdragare modell kraftig. Lossnade riktigt lätt. Däremot är det frågan hur man vet hur hårt den ska dras dit igen.
|
||||
Jo det vet jag. Men min mutterdragare än inte så finkänslig |
||||
Bara att skaffa en 1" momentnyckel, det brukar vara långa skaft på dom så man borde orka dra nog hårt. Annars får man ta till förlängaren igen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
sorry, jag är trött som fan. men du har provat utan växel? då hade jag tur, eller om det var du som hade otur.. _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||
Jo fast då har man återigen problemet med att hålla fast motorn Jag brukar köra med mutterknackaren när den ska fast., lagom borde vara full mutter på de flesta maskiner. _________________ Jonas Edling |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3-87 TURBO. Nu 6 växlad! | << 1, 2, 3, ... 56, 57, 58 >> 6 besök senaste veckan (189596 totalt) |