Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (21532 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Bussningarna gick bra att byta Ditt verktyg måste dock göras om Min morbror ombesörjer det, en liten fadäs med en viss bricka gjorde att jag använde alltför mkt kraft i förhållande till vad bussningsbytaren tålde.

Jag skall dock lösa det och returnera den, förövrigt fungerade den ypperligt

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



hehe okej sånt som händer

Blev det någon skillnad? Jag märkte ingen större skillnad... det var bara som en helt annan bil

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
edit

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Har hänt en hel del sedan jag skrev senast.

En delägare har kommit in i bilen, vilket underlättar det ekonomiska.

En sparco Evo2 stol har inköpts och monterats.

Ratten sänkts vilket var ett helvete, fick arbeta med vinkelslip långt in på småtimmarna, att borra ut sprängbultar eller helt enkelt slå sönder dem vet jag inte hur man gör, hantera vinkelslip kan jag dock, blästrade dock lite på rutan, så det får bli att byta vindruta, iofs ändå nödvändigt för den gamla var sliten.

En diffklump med 4.45 utväxling har beställts dock utan diffbroms, det är dock det stora (mellan) huset, vilket tål mer stryk och som dessutom kan uppdateras med diffbroms på sikt.

Delrinbussningar är monterat runt om.

Ett stort SAAB filter är monterat med en plåt som avskiljare för varmluft, mest placebo men också lite roligare ljud

All onödig inredning är utriven inkl. bilstereo.

R-däck inköpta, monterade och inkörda


Har provat bilen på Mantorp och R-däck gör även den största novisen till hyffsat konkurrenskraftig. Bilen behöver dock lite mer kraft då rakorna känns alltför långa. En portning och nya kammar kommer nog att göra viss skillnad. Jag tror att de 160 hk som jag nämnde i början av projektet skulle vara "lagom" för bilen om man får ned den till strax över 1000 kg.

Nästa tur för bilen blir Anderstorp 14:e juni.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Ett tyskt trimchips (dock inte Mario chipset) har monterats, ger säkert föga effekt men har flyttat varvtalsstoppet betänkligt 7300 varv. Motorn låter riktigt bra upp till 7000 rpm sedan vill man helst inte högre, dessutom finns det inte mkt kraft ovan 6700 rpm som jag känner det. Hur åtgärdar man det? Skulle vilja ha lite jämnare kraft på högre varv, låt säga mer eller mindre flack effekt kurva från 4500 rpm till 7000 rpm, är det möjligt?

Vidare har en klump med 4.45 utväxling monterats, gör skillnad

Diffbroms vore dock jäkligt kul.

Trimkammar är beställda, säkert inte optimala då det brukar innebära avgasvärdesproblem men någon eller några hästar borde hittat hem.

Jag skall bänka bilen när de väl är monterade om det inte kostar för mkt. Någon som har ett tips om vart man kan bänka bilen i Sthlm's regionen?


Luftade bilen på Anderstorp igår och det gick över förväntan, trodde att motorstarkare bilar skulle köra cirklar kring mig men låg på 2:05 - 2:10 tider beroende på trafik och det gick riktigt bra trots min oförmåga att välja spår.

originalbelägg (Mekonomen) har nu gått 3 banträffar med mkt hård attack. 3 timmars bankörning och beläggen är slitna till 25% IMPONERANDE för 310 kr.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Vad är det för kammar du har beställt?
Bör man komma upp i 160hk med portning och kammar?

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



160 kommer du upp i utan portning men ett styrsystem är nog nödvändigt. Ev att det går med en ombyggd 535 lmm och tillhörande mappning. Originalspridarna räcker kanske om man höjer soppatrycket.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Micke har säkert kontroll på den här typen av saker, jag är glad amatör.

Det jag tänker göra är dock montera trimkammar (om man nu kan kalla dem så för så aggressiva är de inte) som kommer från Crane Cams (numera Cat Cams).

I höst/vinter skall sedan toppen portas.

Micke kanske vet om det finns ngt att göra åt insuget Har beställt ett begagnat som jag tänkte se om man kan modifiera på ngt sätt.

Jag tror utan att ha några belägg för det så tror jag att ovanstående modifikationer borde ge ca: 165 hk

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



JohnC skrev:


Micke kanske vet om det finns ngt att göra åt insuget Har beställt ett begagnat som jag tänkte se om man kan modifiera på ngt sätt.



Insuget behöver du inte modda för att få 160 hk, satsa pengarna på mappning/styrsystem istället.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Hejsan John!
Kul som alltid att busa bana tillsammans!
Du råkade inte få med min lilla miss i utgången av kurvan efter depån? Laddade lite väl hårt i min iver på hög utgångshastighet och placerade högerhjulen där vänsterhjulen normalt tangerar curbsen... Kändes som det gick på två hjul ut över den lilla höjdskillnaden...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Tror att jag har med den på film, gjorde en liknande sak fast på annat ställe, skakar ganska vilt!

Jag skickar filmen idag.

Ha det

John

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243



Jättebussigt! Ska bli kul att se hur man kör filmat från en annan bil.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



lägg upp filmen, det är en order

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Jag trotsar Johans order och meddelar istället att kammarna är monterade och efter sedvanlig hårdkörning så var jag tvungen att testa det viktiga rattlåsracing momentet 0 - 100 km/h mätandes med mobiltelefon samt att jag lät mätaren gå till 105 km/h innan jag tryckte av, möjligt att den vissar än mer fel dock......med annan utväxling 4.45, trimchips, öppet jättefilter från saab samt trimkammar som gör att bilen så fixar den lätt och ledigt 7.3 sekunder och då är jag ingen 0 - 100 specialist då jag tycker att det sliter och drar alltför mkt. Borde inte avslöja detta men 4.45 utväxlingen har gjort att bilen är oerhört mkt snabbare i accerlerationen. Varvräknaren bara skenar på de första 4 växlarna......

Nu skulle jag vilja få tag i ngn som är bra på att mappa bilen också någon som har ett tips på någon bra och prisvärd mappningsperson i sthlms regionen? Bilen går definitivt inte bra på tomgång och avgasvärdena lämnar en del övrigt att önska.

Skall bli duktigt kul att köra på Gelleråsen nästa lördag med BMWSC

Tror att det är dags att bänka bilen snart också för att få lite kvitto på det som har gjorts.

Har förövrigt köpt en reservdelsmotor också som jag börjat skruva så smått på så att jag lär mig lite mer motorteknik.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2243




Det var som f-n! Ska du käka M3 E30:s på Gelleråsen, eller?
Då kan jag meddela att jag har börjat med mitt bakaxelbyte idag...

Ses nästa helg!

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Nä, M3:or står i en klass för sig så länge de vill och vågar att gasa på lite men jag bör prestera bättre än vad jag har gjort tidigare tycker jag, dock så saknar jag fortfarande diffbroms, vilket hämmar mig relativt rejält i kurvorna.

Ingen som känner till någon som är stjärna på mappning

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Vet att Turbocenter kan mappa motronic, även om dom brukar låta lite lätt dryga när man pratar med dom per telefon Viss reservation för att det kan vara dyrt...

SQR tror jag mappar motronic? Annars kanske ett Unichip kan vara något?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Kanon, jag skall kolla med turbocenter så får vi se vad de säger, egentligen skulle jag vilja ha tag i någon lite mindre firma som det går att förhandla med priset om. Större firmor brukar bli svårt att diskutera den typen av saker med. Jag skall dock göra ett försök.



Unichip kan nog vara intressant, är det ett sådant som man kan ändra själv via någon form av egen mappning?

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



JohnC skrev:

Unichip kan nog vara intressant, är det ett sådant som man kan ändra själv via någon form av egen mappning?


Nix, dom ställer in det efter din bil på rullar. Om du prompt ska köra med original motronicen så skulle ja iaf rekommendera att skaffa en lite större lmm från en 535/735 och pilla i elektroniken från original lmm i den.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1790


Trådstartare
Alternativet med att ta bort LMM och använda ngt eftermaknadssprut ligger lite över min (nuvarande) förmåga även om jag tycker att det verkar mkt intressant. Får titta lite närmare på din bil vid nästa tillfälle.

Pratade förövrigt med Turbocenter och det handlar om ca: 6500 kr och då känns det som om det får vänta tills jag har gjort andre modifieringar och kommit på en bättre lösning.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



JohnC skrev:
Får titta lite närmare på din bil vid nästa tillfälle.



Då får du lämna glasögonen hemma för mitt motronic e fortfarande kvar men har börjat titta liiite på det. Vill helst inte ställa bilen och börja mixtra nu när det är sommar.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (21532 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande