Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formel Vee RPB -68 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (56926 totalt) |
Man kan ju tänka sig att bromssystemet behöver sig en genomgång
Den störste leverantören är väl Dalhems, det är därifrån som Jens köper det mesta i alla fall. Nu när dollarn har en förmånlig kurs borde det dock kunna gå att köpa delar direkt från USA för bra priser. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Fanns det ens ljuddämpare på den tiden när bilen kördes senast, förresten? De körde med raka rör.
Lalle Wramell provade ju det ofrivilligt på BugRun i år. Det lät fint även om Lalle körde försiktigt! Eldsläckare saknas väl också eller behöver åtminstone uppdateras. Lika med bälte... Fast sånt är ju angenäma jobb (förutom priset)! Det är tråkigare att behöva rikta en skev ram. Försök se till att få stolen så den passar dig bra också. Skulle du behöva en ny kan antagligen Jens hjälpa dig. Markus, du köpte väl en av honom? Efter att Curre bytte stol i sin RPB sänkte han tiderna med någon sekund. Han behövde väl inte hålla sig fast i ratten länge utan kunde koncentrera sig på att köra. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Stämmer! Jens hade en lite bredare ( ) variant som passade mig bra... Vad gäller leverantörer av delar har jag mestadels använt mig av Dalhems och CSP i Hyllinge med även den tyska varianten av CSP (www.csp-shop.de). Lite bättre priser och mkt snabba leveranser. När jag var över i USA beställde jag delar på www.cip1.com. Billigare går nog inte hitta men beställer man från Sverige åker man på ganska dyr frakt och tull. Gissa om mina resväskor fastnade i säkerhetskontrollen i USA (10 kilo motordelar gav tydligen utslag.... ). Vad gäller säkerhetsutrustning krävs utöver brandsläckare, ett FIA-godkänt bälte (köpte mitt från Demon Tweeks som hade bättre sortiment på formelbälten än handlarna här i Sverige) och skum i tankarna (om man använder originaltanken). _________________ /Markus Lefors |
||||||
Givetvis, allt måste gås igenom. Men ingenting är trasigt eller försvunnet!
4-1-system och ljuddämpare.
Mitt bekymmer blir nog snarare att ta mig ur stolen _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Här lär man sig ständigt nya saker! Kunskapen om F-V har minst sagt varit vaga innan denna tråd...
Började mjukna lite för nga veckor sedan efter att KL surrat en massa om dessa vagnar osv osv. Nu är jag helt "på"! Kultur, är ordet som beskriver dessa skapelser. Ska bli kul att se framöver på banan! Å du vet vart det kan finnas en hjälpande hand. |
||||||
Skoj att se att det är fler än de inbitna som kan se tjusningen med dessa vagnar.
Jag tycker historisk racing är hur skoj som helst och vid sidan om att föra ett historisk arv vidare genom att bevara bilarna handlar det minst lika mycket om, som all annan racing, att tävla. Trots en allt annat än optimal framvagnskonstruktion och lite effekt går det ganska fort. Snabbaste FVee på Knutstorp i somras körde på 1,09-tider, Kinnekulle klaras på 1.01 och senast på Mantorp var Roger Johansson snabbast i sin RPB på 1,33.
Då fortsätter jag då... Roskilde Ring 1968. Tommy Brorsson jagar Bertil Roos in en RPB -68. Grym hjälm... _________________ /Markus Lefors |
||||||
För nåt år sen så var jag nära att få en sånhär manick som delbetalning för en husbuss som jag sålde.
Nu ångrar jag att jag tackade nej... _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||
Det är tanken. Ska bara få undan det som ska bort och "möblera" om lite så att jag inte tar upp alla platser med mina olika projekt
Börjar få ihop ett stort team Prio ett är att skruva ihop och få snurr på motorn. Sen kan man arbeta med att återställa efter "tidens tand" under tiden. Provkörning på vinterisarna? _________________ /Kristian Elisson |
||||||
om några år när chefsmeken växt till sig så kommer du slippa basandet över alla dessa mekar som dyker upp.. Jag kan ju inte hälpa till med skruvandet då avståndet blir väl långt.. Men material kanske jag kan ordna fram Du får säga till om det blir tråkigt att montera titanskruvar.. Jag ordnar fram tunga kallformade detaljer istället Dessutom har jag ju redan anmält intresse i supporterklubben för att följa med när du kör på Spa nångång framöver.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Går det att hitta karosser till dessa räcerbilar forfarande?
Samt ritningar till chassiet? Med andra ord undrar jag alltså om det skulle vara möjligt att i "nutid" konstruera en sån räcerbil? Skulle vara ett trevligt komplement till den övriga bilparken... |
||||||
Beroende på vilket fabrikat man väljer finns karosser, t ex kan Jens Hansen göra karossdelar till sina Hansenbilar. RPB går väl också att få tag på karossdelar till eller...? Ritningar är jag mera tveksam till. Oftast såldes de som kompletta bilar eller byggsatser, men visst, det kan kanske gå att hitta skisser i gamla tidningar från 60-70 tal. I början på eran byggde ju många egna konstruktioner och kunde de så kan väl du! Har du tänkt att bygga en och tävla med? I så fall är det nog lika bra att glömma det. Visserligen har FIA numera öppnat för att man får göra "replikor" men dessa måste vara exakta kopior av orginalen. Vem kan då göra en exakt kopia? Jo rimligen bara de som gjorde dem från början alternativt någon som redan äger en komplett bil i orginalskick. Jens har t ex fått in flera förfrågningar på att bygga nya men är inte intresserad. Ska du bara bygga en för att ha en rolig bil är det nog däremot inget problem. Konceptet är väldigt enkelt, det borde gå att få till en hyffsad konstruktion efter att titta på bilder av t ex RPB. Fast det är nog enklare att leta upp ett renoveringsobjekt och göra i ordning. EDIT: Glömde skriva att det fanns ju oerhört många olika märken; Hansen, RPB, Veemax, Austro Vee, Kaimann, Beach Car, Dolling, Motul (Kaimann), BMVee osv... Mest vanlig idag är nog RBP, Hansen och Beach Car. Hur många av dessa det går att hitta karossdelar till idag kan man ju undra. De som tävlar aktivt har ju ofta gjutit av sina bilar "för säkerhets skull". _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Karosser borde inte vara omöjliga att få gjuta av, men roligare vore kanske att bygga en helt ny, modern formel Ve, självklart med både utseende och teknik från rätt tidsepok.
|
||||||
Har redan fått löfte om CAD-modeller och icke-linjära hållf.beräkningar av mitt chassi... Avgjutning av karossen är som Göran skriver i stort sett obligatoriskt. Bra att ha ifall man skulle klanta till det för sig någon gång Men om du är sugen så köp en befintlig bil... det finns bilar ståendes och de är inte dyra (än). _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Grattis till en klart godkänt läcker racer!
Drömskick ser det ut som. Känd historik med en ägare. Kan det bli bättre? Dessutom en trevlig klass i historiskt, med många klart sympatiska utövare i klassen. Trots att jag alltid vurmat för FF (som ju är lite mer avancerad racer), så har jag med åren faschinerats allt mer av den härliga blandingen av basic tech och racing som är Fvee adelsmärke. Idag tycker jag nog att historic-känslan är större i en Fvee, gärna då i den äldre kategorin. Sedan är Fvee okcså klart mer utmanande på "gammelbilsvis" att köra än en FF, pga det tekniska konceptets begränsningar i chassitekniken. Har nog haft mer än en tanke på en Fvee som omväxling till Kortnos-Saaben, men tid plats och pengar är inte alltid som man vill ha det.... Som sagt stort grattis o lycka till med prepareringen inför 2005! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Har idag lyckats kravla mig ner till pedalerna Tycker att systemet känns riktigt tight. Härlig pedalkänsla och 4 låsta hjul Givetvis kommer jag att riva ner allt men jag tycker att det är fantastiskt att det kan vara i såpass bra skick efter 30 års stillestånd! _________________ /Kristian Elisson |
||||||
If it aint broke , dont fix it |
||||||
Blev lite nya bilder idag! Tyvärr kom inte min billiga kamera överens med ljusförhållandena (skyll på kameran ) så jag fick slänga de allra flesta
Den "omtalade" bakvagnen Framvagnen. Gillar skicket, man blir så glad! Instrumenteringen. Behöver man mer än motortemp, varvtal och oljetryck? Plus startknapp, det är ju på modet _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Formel Vee RPB -68 | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 3 besök senaste veckan (56926 totalt) |