Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Active Hybrid 3 -13, Nurburgring, Mantorp och ny bil!
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (4714 totalt)
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 32


Trådstartare
Moto-XXX skrev:
Jag har inte så specifika behov utan jag vill bara bli av med momentbegränsningen och jag har redan en BM3-licens så jag ska nog testa att flasha lådan med den.
En del av mig funderar dock på om momentbegränsningen finns där av en anledning...


Jag förstår, har inte testat med BM3 då den inte klarar min hybridlåda.
Dock lär den greja din, om det är en vanlig 335.

Ja, t.ex. 6ans växel är 1:1, den är klenast och måste ha en begränsning, minns inte exakt vad den låg på men det var någonstans runt 350-400nm.
Resten av växlarna bör gå utan bekymmer, risken för att något går sönder ökar såklart men kör du med vanligt steg trim så lär det gå bra.

_________________
Jesper Ontis
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 32


Trådstartare
Dags för uppdatering

Efter monteringen av sportstolarna stötte jag på lite problem - såklart.
Airbaglampan lyser, oväntat? Nej.

Efter att ha sökt igenom nätet visade det sig att man kan programmera med E-sys, laddade ner alla filer jag trodde jag skulle behöva och tog mig in, jäklar vilken röra det var, det gick heller inte att koda direkt, utan det behövdes någon typ av "token" för att göra det.
Hittade till sist ett program som kopplas till E-sys, bimmerutility.
Allt var sjukt enkelt helt plötsligt och efter lite guider om hur programmet funkar så vips, så var både passagerarsenor, stolairbag förar/passagerarsida och bältesspännare bortprogrammerade.
Nu skall bara TPMS bort, då jag planerar att skifta hjul fram och tillbaka.

Om någon behöver hjälp med likande saker eller att koda i F-serie eller G-serie så är det bara att kontakta mig så kan jag hjälpa.

_________________
Jesper Ontis
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 32


Trådstartare
Senaste uppdateringarna på bilen.

Fick tag på en seibon baklucka i kolfiber.
Installationen var inte så enkel som jag önskat, fick kapa, slipa och fila för att få den att passa.


Resultatet vart trevligt, ser ut som en riktigt tuner nu..


Fått i en ny ratt och lite alcantara.


Klickade även hem en ny hjälm


Planen nu:
Få tag på någon herre som kan göra en skiss på livery, har tänkt att gå efter Steve sopers BTCC E36 design fast göra något modernt av det, har ni någon idé om vem som kan tänkas hjälpa till så hojta.

_________________
Jesper Ontis
Citera
Lars Johansson
Maglehem
Här sen Aug 2006
Inlägg: 48



Kan inte rekommendera då jag inte använt dem själv, så jag lämnar ett tips.
Resultaten känns moderna och fräcka tycker jag.

https://teamwilen.se/ och Pelle Wilén

_________________
Lars Johansson
Citera
J.Ontis
Stockholm
Här sen Nov 2018
Inlägg: 32


Trådstartare
En sista uppdatering, vart ett hetsigt projekt av denna med mycket körning, skrapade nog av runt 1800 mil med bilen så fanns inte mycket tid att uppdatera allt jag gjort på den.

Men en kort sammanfattning:
Åkte på bimmers of sweden på mantorp park, första körningen på bana med bilen och tänkte att det är ett ypperligt tillfälle att testa vad bilen går för.
Började lugnt med några varv och ökade tempot sakta, banan var i riktigt dåligt skick med tonvis av sand och däckrester, men gav på endå, när det var dags att slå av alla hjälpsystem så gick det inte, hur jag än tryckte så vägrade den gå in i sport+ och traction knappen fungerade inte ens.
Så bilen var fast på komfortläget med full antispinn och stabilitetssystem... Kasst är förnamnet.
Lyckades dra runt bilen på 1:34 med alla system på, värt att notera är att bilen går sämre än orginal när den är på komfortläget då lampan blinkar konstant...


Varför gick inte det att ändra körinställningen tro? Jo efter resan så lyckades jag komma fram till att bilens TPMS system stoppade mig från att byta körläge, då ena TPMS sensorn läste av för lågt däcktryck vänster fram kontra resten av hjulen.

Nåja, som tur visste jag om detta nu när jag skulle till ringen några veckor efter!
Så att dra TPMS säkringen var det enklaste sättet att lösa det tillfället istället för att byta sensor.

Under mantorp körningen såg jag även att motortempen reste sig till oroväckande nivåer så jag beställde mosslemans oljetermostat som ska få ner temperaturerna köpte även nya bromsbelägg då varven totalt dödade bakbeläggen, trodde inte den skulle bromsa så mycket i bak. På N55 så öppnar först oljetermostaten vid 120 graders oljetemperatur, och med denna så ska den öppna vid 95 grader.


Helt nya brembo belägg till höger, ja helt nya innan mantorp dvs.



I juni rullade vi ner till ringen i vecka, grym resa! Efter att ha åkt ner varje år dem senaste åren så såg jag fram emot att ladda på ordentligt, problemet var bara att innan vi åkte ner så hade mina bakstötdämpare gått sönder, var omöjligt att få tag på nya packboxar till mina XYZ, mrtuning som är sverigeagenten var urkassa på att svara så hann inte få hem några, så fick bli orginaldämpare ner på ringen, skönt med tanke på att bilen väger 1800kg utan förare, så när vi sitter två tjockisar i bilen är vi snabbt uppe på 2ton.

Körde några 9 min uppvärmningsvarv för att sen ladda på och komma under 8 min BTG, vilket var målet, och jäklar vad bilen gick fint dock direkt när man kom över 170kmh så klarade inte bakdämparna av belastningen, dom vart supervarma och sedan försvann dämpningen.


Fick helt enkelt anpassa hastigheten så inget dumt kunde hända så sub8 målet var ur sikte, landade på 8,16 BTG som bäst, ändå väldigt nöjd! Bilen skötte sig bra, väldigt bra balans och greppet i kurvorna var magiskt trots risiga bakdämpare.

Som ni ser kränger bilen en hel del, hittade att AH3 har 12mm krängningshämmare i bak, när jag kom hem beställde jag snabbt en 14mm krängare som sitter original på flera modeller.

Det vart en hel del omkörningar under veckan, under ett varv körde jag nog om 20 bilar totalt


Efter resan när jag kom hem gjorde jag några fler saker för att förbättra prestandan på bilen.

Motorkudde insatser, eftersom hybriden har en sån galen gasrepons såg det ut att motorn höll på att välta när man torrvarvade, så investera i nya powerflex bussningar.


Monterade en ny front för att få underdelen av bilen planare, byggde sedan en ordentlig splitter. Byggd av plyfa, sedan lackerad och folierad för att få en snygg yta.


Har gjort så otroligt mycket mer jag inte lyckats dokumentera, slutade räkna kvittorna vid 140tkr...





Här om veckan ringde en vän till mig och frågade om jag ville sälja hybriden, och jag sålde den såklart, dum som man är.

Efter någon vecka med panik, efter att ha kollat på Yaris GR, Audi S1, Bmw M2 m.fl.
Så köpte jag denna

Som ni ser i bakrunden så står stolarna redo, buren är beställd och en uppsättning nankang AR-1 för att få ner dom 475 hjulhästarna i backen, för just nu med ps4s 275or så går det inte alls.

Tack för att ni läste =)

_________________
Jesper Ontis
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Tack, kul läsning!

Min M2 var überkinkig om man sänkte trycket i rdäcken innan man skulle ut på bana. Bilen låste sig till något snällt körläge ända tills man nollade TPMS-inställningarna till "det ÄR rätt tryck nu" och körde runt en stund i depå/landsväg så den plockade upp alla sensorerna igen. Gick iof att nollställa o köra ut direkt men då kunde man inte se däckstrycket.

Efter lunchuppehåll när däcken kallnat o trycket sjunkit var det samma visa igen....


Nu verkar du haft något fel, men eländet blev snarlikt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Active Hybrid 3 -13, Nurburgring, Mantorp och ny bil!
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (4714 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande